Terwijl brouwer SAB Miller samen met Heineken een blok wilde vormen tegen AB InBev, bereidt de laatste een bod voor op SAB Miller. Net zoals Blokker in Nederland ook Xenos en Leen Bakker exploiteert om zijn eigen marktsegment geheel te beheersen en daarbinnen de prijs te kunnen zetten, zo gaat het in de bierwereld op mondiale schaal: de grootste duldt geen andere groten meer naast zich en wil de markt bepalen. Dat schrijft The Wall Street Journal

$122 miljard
Volgens de Wall Street Journal voert AB InBev momenteel gesprekken met banken om een bod van 122 miljard dollar (€ 94 miljard euro) op SAB Miller te kunnen overnemen. De bedrijven zelf zouden nog niet in gesprek zijn. Eerst wil AB InBev de middelen bij elkaar hebben om een bod uit te kunnen brengen.

Wereldwijd heeft AB InBev een marktaandeel van 20 procent. SAB Miller staat op de tweede plaats met een marktaandeel van 9,6 procent. Direct daarna volgt Heineken met 9,3 procent.

Heineken: vertrouwen in identiteit
Afgelopen weekend bleek Heineken een bod van SAB Miller te hebben afgewezen. Het was bedoeld als een beschermingstrategie tegen overname door AB InBev. Heineken gaf echter aan veel vertrouwen te hebben in zijn identiteit. Dat is een alternatief geluid in de titanenstrijd om de financiële macht.

Fotocredits: Airport Beerkeh, Joel Olives
Dit artikel afdrukken