Kort 9 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Spiegel on Line News', Dominic Eltjens

"Hoogleraar Tiny van Boekel brak dit weekend in het Algemeen Dagblad een lans voor bewerkte voedingsmiddelen. Moderne levensmiddelen ramvol E-nummers zijn veilig en voedzaam en zeker geen reden tot paniek. Tuinder Rob Baan is het volstrekt oneens met Van Boekel." Dat meldt RTL. De uitzending begint om 22:30h op RTL 4.

Door een tweet van Foodlog ontstond een lange en heftige discussie over het interview met Van Boekel. RTL Late Night heeft het er vanavond over met Van Boekel en een versfan, de bekende cressen-tuinder Rob Baan.

De Tweede Kamer stemde vandaag voor een motie van de Partij voor de Dieren die wil dat de Nederlandse overheid binnen een half jaar met een plan van aanpak moet komen om kalveren van melkkoeien na de geboorte enige tijd bij de koe te laten. De PvdD-motie kreeg steun van SP, GroenLinks, PvdA, D66, 50PLUS, PVV, de groep Kuzu/Öztürk en het lid Klein. Afgelopen week haalde een soortgelijke motie vanuit de SP net geen meerderheid.

Kalveren worden direct na de geboorte bij het moederdier weggehaald. Volgens boeren is dat beter omdat de scheiding na enige tijd voor meer dierenleed zou zorgen, dan het direct separeren van moeder en jong. "De landbouw zou natuurlijke processen moeten respecteren, ook in het geval van de melkveehouderij. Het welzijn van dieren zal moeten prevaleren boven marginale inkomensvoordelen van de industrie", vindt echter Marianne Thieme.

Staatssecretaris Van Dam ontraadde de motie omdat hij zich liever baseert op onderzoek naar de voor- en nadelen van het voorstel zoals dat thans wordt uitgevoerd door het Louis Bolk Instituut.

De Amerikaanse fastfood keten Chipotle Mexican Grill sloot gisteren alle restaurants in de VS tijdens de lunch. De tijd werd besteed aan een landelijke bijeenkomst met alle medewerkers om de voedselveiligheid onder de loep te nemen. Chipotle kampte vorig jaar met verschillende uitbraken van voedselgerelateerde infecties (E.coli, norovirus, salmonella). De uitbraken leidden tot een forse terugval in de beurskoers van Chipotle.

Volgens het management van het bedrijf is de norovirus-uitbraak terug te voeren op zieke medewerkers. Voor de E.coli is geen oorzaak gevonden. De salmonella werd gelinkt aan tomaten, reden voor Chipotle om voortaan de tomaten niet langer per locatie vers te snijden. Ook andere bereidingswijzen zoals het marineren zijn aangepast en meer ingrediënten worden voortaan in centrale keukens voorbereid.

Om klanten die tijdens de bespreking voor een dichte deur stonden, alsnog tegemoet te komen, biedt Chipotle ze een gratis burrito aan als ze een 'raincheck'-SMS sturen naar een speciaal nummer. Concurrenten van Chipotle grepen de ongebruikelijke sluiting aan om te benadrukken dat zij wel, as usual, open waren of zelfs een fiesta hadden.

De Nederlandse consument staat huiverig tegenover het delen van zijn data met retailers. Dat blijkt uit het rapport Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief van ABN Amro. De bank constateerde dat de bereidheid data ter beschikking te stellen de afgelopen 2 jaar zelfs is gedaald. Dat is het sterkst gebeurd bij consumenten van 30 jaar en ouder. Volgens de bank heeft dat alles te maken met nieuwe marketingtechnieken, waarbij het surfgedrag van invloed is op de advertenties die verschijnen. Heel wat consumenten beschouwen dat als een inbreuk op hun persoonlijke privacy.

De belangrijkste voorwaarde om data te willen delen, is weten waarvoor de informatie wordt gebruikt. Ook verwachten consumenten een tegenprestatie, zoals bijvoorbeeld een korting, als ze hun gegevens ter beschikking stellen. De bereidheid om data te willen delen, neemt af met het stijgen van de leeftijd. Volgens het rapport is 70% bereid informatie te delen, op voorwaarde dat het verdere gebruik daarvan transparant is. 57% wil zijn data niet delen met fysieke winkels, 60% niet met webshops. Consumenten blijken liever hun emailadres te delen (51%) dan een sociaal mediaprofiel (5%). Nieuwsbrieven blijken dan ook een goede manier om in contact te blijven met klanten. 7,4% van de consumenten volgt winkels het liefst via Facebook, 5,2% gebruikt apps en 2,4% gebruikt daarvoor WhatsApp.

De bereidheid om te delen is het grootst met bedrijven die het vertrouwen van de consument gewonnen hebben. Vaak zijn dat lokale winkels die hun service op een meer persoonlijke basis aanpakken. "Retailers doen er goed aan klein te beginnen. Als retailers acties stapsgewijs ondernemen, zijn de mogelijkheden groot. Met als voorwaarde dat het verzamelen van data aan concrete doelen is gekoppeld en dat deze doelen duidelijk worden gecommuniceerd naar klanten. Daarbij moet de veiligheid van klantgegevens gewaarborgd zijn", zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro.

Eerst zorgde de spaaractie voor bestek bij Albert Heijn voor gemor op de sociale media omdat je voor een volledige bestekset wel voor €11.000 boodschappen moest doen, en dan nog moest bijbetalen. Met nog een week te gaan, blijkt de desondanks succesvolle actie onvoorziene gevolgen te hebben.

Op Twitter en Facebook verschijnen met regelmaat berichten (met foto's) van gloednieuwe messenbezitters die zich vergissen in de scherpte van de messen en zich verwonden. Hoe groot het probleem is, blijft onduidelijk. "Op de afdeling Spoedeisende Hulp van het OLVG (locatie Oost en West) in Amsterdam zijn in januari volgens een woordvoerder tien tot vijftien snijwonden geconstateerd die zijn ontstaan door Albert Heijn-messen", meldt de NOS.

Voor Albert Heijn reden in de filialen waarschuwingen op te hangen. "Wij willen natuurlijk dat mensen goede messen hebben, niet dat ze zich verwonden", zegt een woordvoerder. "En wij constateerden ook dat die verwondingen soms wel ontstonden. Vandaar de waarschuwingen. Hoewel die bij sommige klanten ook wel weer lacherige reacties oproepen: 'Een goed mes hoort toch scherp te zijn?'." Dat blijkt ook op twitter, waar de hashtag #ahmessen het zelfs tot 'trending' schopte.

Vandaag staan Klépierre, de exploitant van de Rotterdamse Markthal, en halal-slager Messar voor de rechter in een kort geding. Volgens Klépierre houdt Messar zich niet aan de afspraken van het huurcontract door steeds meer horeca-activiteiten te bieden. Klépierre wil het contract, dat nog geen jaar loopt, ontbinden. Een woordvoerster: "We willen in de Markthal een goede mix van versaanbieders. We hebben er destijds voor gekozen om dit aanbod uit te breiden met deze halal-slagerij. Maar in werkelijkheid is het geen slagerij geworden, maar een horecazaak. Dat is tegen alle afspraken in."

Advocaat G. Sarier, die Messar vertegenwoordigt, vindt ontruiming een veel te sterke maatregel. "Zeker voor een ondernemer die nog geen jaar in de Markthal zit. Je moet iemand de tijd geven om tot een goede exploitatie te komen. En er zijn veel meer versaanbieders die met dit probleem worstelen.'' Eerder vertrokken 2 andere slagers al uit de Markthal. "Je ziet veel dagjesmensen, en die komen niet om drie kilo vlees te kopen. Ze willen daar een hapje eten. Messar wil die ruimte juist geven'', vult Sarier aan.

Volgens hem is de exploitant bang "dat het concept van een 'vershal' op den duur op de helling gaat, en er een 'horecahal' voor in de plaats komt", schrijft het AD. Dat klanten naar de Markthal voor de beleving en niet voor de boodschappen, werd al eerder geopperd.

Vanaf deze maand opent in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de Nederlandse Donor Feces Bank (NDFB). De fecestransplantatiebank, oftewel ‘poepbank’, kan een uitkomst zijn voor mensen met terugkerende darminfecties, zoals Clostridium difficile. Een transplantatie met poep van een gezonde donor is voor 5% van de 3.000 patiënten per jaar de enige effectieve behandeling.

Op dit moment vinden er 3 tot 4 poeptransplantaties per maand plaats in Nederland, maar dit aantal zal naar verwachting snel gaan stijgen. LUMC-prof. Ed Kuijper van de afdeling Medische Microbiologie: “De effectiviteit van de fecestransplantatie bij patiënten met een Clostridium difficile-infectie is in 2013 bewezen. Sindsdien is de behandeling opgenomen in nationale en internationale richtlijnen.”

Het persbericht meldt: De NDFB maakt behandeling met donorfeces makkelijker toegankelijk voor artsen en ziekenhuizen in het hele land. De ‘poepbank’ zorgt ervoor dat de feces volgens de richtlijnen gescreend en geregistreerd zijn en verzorgt het transport door heel Nederland. Liz Terveer, arts-microbioloog in opleiding en coördinator van de fecesbank: “We werken met gestandaardiseerde protocollen voor onder meer de donorscreening, het ‘opwerken’ van de feces tot een transplantatieproduct, de opslag bij -80 ⁰C en de uitgifte van de feces-suspensie. De arts die de feces ontvangt, kan deze veilig en direct inbrengen in de twaalfvingerige darm van de patiënt."

De NDFB zoekt nog donoren die ontlasting willen afstaan voor de behandeling van patiënten. Voorwaarden zijn dat zij in de buurt van Leiden wonen en gezond zijn. Prof. Kuijper: “Ontlasting doneren is nog niet ingeburgerd, zoals bloed geven dat is. Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Donoren bieden patiënten de kans op een laagdrempelige en veilige behandeling tegen een belastende aandoening.”

De fecesbank is het resultaat van een samenwerking tussen het AMC, VUMC, MCH-Bronovo, het Havenziekenhuis en onderzoekers van de Universiteit van Wageningen. Het wetenschapsprogramma De Kennis van Nu besteedt donderdag 11 februari aandacht aan de fecesbank, om 19.20 op NPO2.

Het Amerikaanse football seizoen culmineerde dit weekend in de Super Bowl. Voor een reclamespotjes van 30 seconden moesten adverteerders $5 miljoen neertellen. Biermerk Budweiser kreeg een onverwacht cadeautje: na de wedstrijd zei Peyton Manning van de Denver Broncos tot twee keer toe "niet te kunnen wachten tot hij een Budweiser in zijn hand zou hebben". Een uitspraak waar in eerste instantie een prijskaartje van $3,2 miljoen aan hing, volgens marketingbureau Apex Marketing Group.

AB InBev, eigenaar van Budweiser, liet via Twitter weten dat Manning geen vergoeding heeft gekregen voor de uitspraken. Uiteraard was de brouwer "surprised and delighted that he did". De uitspraken trokken veel aandacht op de sociale media, radio en televisie. Nadat al het stof was opgetrokken, stond de teller op $13,9 miljoen, meldt de Denver Post.

De Amerikaanse sportbond NFL staat officieel niet toe dat spelers reclame maken voor alcoholische dranken.

De natuurkundige principes die een rol spelen bij het bakken van pannenkoeken, helpen niet alleen bij het realiseren van de perfecte pannenkoek, maar geven ook informatie over de interactie tussen flexibele plaatjes, zoals in onze ogen, en dampen en vloeistoffen. Deze informatie helpt om oogoperaties te verbeteren, beweren onderzoekers van het University College London.

De wetenschappers keken onder andere naar de invloed van de dikte van het beslag op de donkere patronen die ontstaan. Hiervoor maakten zij pannenkoeken met vaste hoeveelheden meel en eieren, maar met verschillende hoeveelheden melk. Bij een relatief dik beslag komen de vrijgekomen waterdampen vast te zitten onder de pannenkoek. Het beslag is zwaar en daardoor tillen de dampen de koek onregelmatig omhoog. Dit geeft een pannenkoek met bruine ‘kraters’ aan de ene kant en ‘eilanden’ aan de andere kant. Bij een dunner beslag tillen de dampen de pannenkoek gelijkmatiger op en kunnen de dampen bovendien door het beslag heen naar boven ontsnappen. Hierdoor krijg je een pannenkoek met een egaal bruine kleur.

Bij de oogziekte glaucoom of groene staar zorgt een vloeistof voor drukopbouw in het oog. Tijdens een operatie creëren chirurgen een ontsnappingsroute voor dit vocht. Dit proces is vergelijkbaar met het ontsnappen van waterdamp tijdens het bakken van pannenkoeken, schrijft Newswise. Hoogleraar Peng Khaw: “Dit is een prachtig voorbeeld van hoe de wetenschap van allerdaagse activiteiten ons kan helpen met de medische behandelingen van de toekomst.”

Voedselfabrikant Mars heeft beloofd de komende 5 jaar alle kunstmatige kleurstoffen uit te faseren. Het gaat om alle levensmiddelen (zoals chocola, snoep, kauwgum) en dranken die het concern wereldwijd maakt, onder meer dan 50 merknamen.

Mars noemt de operatie een 'complexe uitdaging' en gaat met zijn toeleveranciers samenwerken om passende ingrediënten te vinden die dezelfde felle kleurtjes kunnen opleveren. Tijdens het proces zullen klanten feedback kunnen geven.

"Het zal een zwaar proces worden om voor alle nieuwe ingrediënten in ontwikkeling goedkeuring van de autoriteiten te verkrijgen", zegt Hedi Hichri, directeur Corporate Affairs van Mars Frankrijk. "We moeten winnende formules vinden die voldoen aan onze strenge veiligheids- en kwaliteitseisen, aan alle juridische en toezichtsvereisten en aan alle geldende wetten en voorschriften."
Hoewel Mars altijd gezegd heeft dat alle gebruikte ingrediënten veilig zijn, geeft het concern nu toch toe aan de steeds luidere roep om 'natuurlijke ingrediënten' van consumenten. "Onze klanten zijn koning en we luisteren naar ze", zegt CEO Grant F. Reid. "Als het voor hen goed is om dit te doen, is het goed voor Mars."

Een groot aantal levensmiddelenfabrikanten heeft de afgelopen jaren al maatregelen genomen om in Europa kunstmatige kleurstoffen uit hun producten te halen. In de VS is het gebruik van deze stoffen nog wijd verbreid. Zo bevatten M&M's in de VS nog 3 van de 'Southampton Six', die in Europa al zo goed als uitgebannen zijn.

Volgens een nieuw rapport van het Rathenau Instituut, Digitalisering van dieren, ligt de toekomst van de Nederlandse veehouderij in Precision Livestock farming. "Met GPS en geautomatiseerde monitoringsystemen kunnen akkers tot op de vierkante meter in beeld worden gebracht en beploegd, bemest en – waar nodig – bespoten. In de veehouderij kunnen varkens, koeien en kippen met sensoren en camerabeelden worden gemonitord op groei, vruchtbaarheid en ziekte. Zo kunnen voer en antibiotica worden afgestemd op de behoeften van het individuele dier", schrijft directeur Melanie Peters in de inleiding.

'Smart farming' maakt het mogelijk dat de boer nauwgezet de gezondheid, de vruchtbaarheid en het afwijkend gedrag van de koeien in de gaten kan houden. De gegevens die hij verzamelt, geven niet alleen inzicht in de eigen bedrijfsvoering, maar zorgen ook voor vergaande transparantie in de keten. Afnemers kunnen ook hun voordeel doen met het inzicht, zo wil bijvoorbeeld McDonald's nu al weten hoe het staat met de gezondheid van de koeien waar ze hamburgers van maken.
Het werk van de veehouder zal waarschijnlijk drastisch veranderen: meer datamanagen en minder contact met de dieren, verdere schaalvergroting en een veranderende positie van de boer als informatieschakel in een lange keten. Daar tegenover staan mogelijke voordelen als hogere opbrengsten, verduurzaming en meer aandacht voor dierenwelzijn.

"Smart farming behelst niet één bepaalde set van technische hulpmiddelen en is niet slechts op één bepaalde praktijk van toepassing. Afhankelijk van de bedrijfseconomische context en de doelen die de veehouder zich stelt, krijgt het anders gestalte. Het kan worden ingezet voor massaproductie, maar ook voor productie voor een nichemarkt, zoals biologisch vlees uit de regio", schrijft directeur Melanie Peters in de inleiding. Het rapport is bedoeld als een 'verkenning'. De te beantwoorden vraag is uiteraard 'hoe de digitale innovatie door de agrarische sector wordt opgepakt', en welke gevolgen dit gaat hebben voor de wijze waarop ons voedsel wordt geproduceerd.

Drie kwart van de Britten ondersteunt het plan om voor 21.00 uur ’s avonds geen reclame voor junk food uit te zenden en de helft van de Britten is voor het invoeren van een suikertaks. Dit blijkt uit onderzoek van Cancer Research UK. Daarnaast vindt 69% van de mensen dat de hoeveelheid reclame online verminderd moet worden en 66% er geen korting moet worden gegeven op junk food.

Ruim 82% van de Britten ziet kinderobesitas als een probleem. Zes op de tien Engelsen onderschat hoeveel mensen in Groot-Brittannië obees zijn. Momenteel is 1 op de 5 kinderen te dik op het moment dat ze naar school gaan. Tegen de tijd dat ze school verlaten is dat 1 op de 3. Dit is waarom Cancer Research UK de overheid stimuleert om actie te ondernemen om kinderen te beschermen.

Alison Cox, van Cancer Research UK: “Junk food is overal. Kinderen worden gebombardeerd met reclame door ze te verleiden met mooie kleuren en cartoonfiguren. Junkfood is goedkoop en zit vol met extra calorieën, dus er zijn sterke maatregelen nodig om kinderen te beschermen tegen deze voedingsmiddelen. We zijn het aan de kinderen en toekomstige generaties verplicht om ziektes die gepaard gaan met obesitas en overgewicht en te voorkomen zijn, te verminderen.”

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag