De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

------------

FL 1. Hulporganisaties: situatie wereldgezondheid 'nog nooit zo alarmerend'
Unicef was niet eerder in zoveel gebieden actief met noodhulp en ook Artsen zonder Grenzen noemt de wereldgezondheidssituatie 'alarmerend', schrijft de Volkskrant. De volksgezondheid verslechtert dramatisch in grote delen van de wereld. Epidemieën grijpen om zich heen in conflictgebieden, maar ook in veilige landen. Recente uitbraken van mazelen, cholera en polio in landen als als Syrië, Irak, Nigeria en Congo bewijzen dat de gezondheidssystemen in conflictregio's falen. Geen vaccinaties en verslechterende hygiënische omstandigheden zorgen ervoor dat epidemieën makkelijker om zich heen grijpen.
Volgens Unicef woont momenteel een derde van de kinderen waar de organisatie voor opkomt (260 miljoen) in een land waar het onrustig is. Het risico dat de vaccinatiegraad voor ziekten als mazelen, polio en difterie structureel terugloopt is daarom aanzienlijk. Het aantal crises in de wereld is bovendien zo hoog dat het voor de hulporganisaties steeds moeilijker wordt prioriteiten te stellen. "Maar we krijgen nauwelijks de kans landen te helpen goede systemen op te bouwen omdat de acute nood overal in de wereld zo hoog is", zegt Pauline Neefjes. Volgens gezondheidsorganisatie Wemos moeten rijke landen meer verantwoordelijkheid nemen in het bestrijden van infectieziekten en tropische ziekten. De bijdragen aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor de bestrijding van infectieziekten zijn juist teruggeschroefd ten gunste van welvaartsziekten als obesitas.

FL 2. Biologische sector in Frankrijk groeit gestaag door
Het areaal biologische land- en tuinbouw in Frankrijk groeit dit jaar opnieuw met 10% en beslaat 1,25 miljoen hectare. Dat betekent dat bijna 5% van het totale Franse areaal biologisch bewerkt wordt, schrijft Boerderij. Na Spanje en Italië kent Frankrijk het grootste biologische areaal. Per 1 juli waren er in Frankrijk bijna 42.000 biologisch werkende boeren en tuinders. De meeste biologische boeren zijn actief als melkvee- en rundveehouders, gevolgd door wijnboeren en groentetelers.
Agence Bio, de organisatie voor de biologische landbouw en voeding, verwacht dat de omzet in biologische producten dit jaar, net als voorgaande jaren, met 10% toeneemt en uit gaat komen op €5,5 miljard.
Biologische producten zijn in trek bij Fransen: 90% koopt wel eens biologisch en 60% doet dat minstens 1 keer per maand. De meeste biologische producten vinden hun afzetkanaal via supermarkten en gespecialiseerde winkelketens zoals Biocoop. Daarnaast zijn door boeren en tuinders zelf georganiseerde gemeenschappelijke lokale winkels een steeds belangrijker afzetkanaal.

FL 3. GfK: Supermarktomzet groeit opnieuw licht
In september 2015 zetten de Nederlandse supermarkten € 2,53 miljard om. Dat is een stijging van 0,8% in vergelijking met september 2014. De gemiddelde omzet per kassabon steeg met 0,5% naar € 21,40 euro, meldt GfK.
De eerste 3 kwartalen van 2015 zetten de Nederlandse supermarkten € 25,11 miljard om, een stijging van 1,0% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De stijging is te verklaren door het toegenomen aantal supermarktbezoeken.
Behalve in de maand juni, groeide de supermarktomzet tot nu toe in alle maanden van 2015. Het ontbreken van een groot evenement als een EK of WK voetbal verklaart het achterblijven van juni. Joop Holla van GfK verwacht dat de totale Nederlandse supermarktomzet over heel 2015 uitkomt op 1%. Voor 2016 voorziet hij een omzetgroei van 1,5%.

FL 4. Dijksma 'on tour' plugt landbouwprioriteiten aankomend EU-voorzitterschap
Met ingang van 1 januari 2016 is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Staatssecretaris Sharon Dijksma zit dan een half jaar de Landbouwraad voor. Ter voorbereiding reist ze Europa rond, om haar collega's te polsen en haar eigen agendapunten te promoten. Vanuit Wenen vertelt ze daarover in een videoboodschap. Dijksma zet haar prioriteiten alvast uiteen: terugdringen van het antibioticagebruik, een goede invulling van het kwekersrecht en vooral betere regelgeving en minder bureaucratie zodat boeren geen boekhouder, maar boer kunnen zijn, meldt Boerderij.

FL 5. 'Prijzenslag Britse supers houdt campylobacter-besmettingen in stand'
Bijna driekwart van de in Britse supermarkten verkochte kip is besmet met de Campylobacter-bacterie. Jaarlijks worden 280.000 mensen daar ziek van en overlijden er zo'n 100. Ondanks een 'naming and shaming' campagne door de Britse Food Standards Agency, volharden de supermarkten in het verkopen van besmette kip. Volgens Chris Elliott, hoogleraar Food Safety and Microbiology, is de prijzenoorlog tussen supermarkten daar debet aan.
Elliott stelt dat het percentage campylobacter-besmettingen eenvoudig te reduceren door het zogeheten 'thinning' over te slaan. Pluimveehouders halen daarbij tussendoor alvast de grootste kippen uit de stal. Het blijkt dat iedere keer dat een vang-team zich te midden van de kippen begeeft, campylobacterbacteriën uit de kippenpoep zich verspreiden over voorheen gezonde kippen. Boeren doen aan uitdunning omdat ze minder voer kwijt zijn en meer kippen kunnen leveren. Niet uitdunnen verhoogt volgens Elliott de kostprijs met zo'n 10 pence per kip, schrijft Farmers Weekly. In het huidige prijsklimaat zouden supers huiverig zijn dit aan hun klanten door te berekenen.

FL 6. Wetenschapper denkt te weten hoe je 150 wordt
De Letse wetenschapper Alex Zhavoronkov claimt dé methode gevonden te hebben om 150 jaar oud te worden. Zhavoronkov staat aan het hoofd van de Biogerontology Research Foundation, een Britse denktank. In zijn boek The Ageless Generation zet hij uiteen wat wat daar voor nodig is: geen relatie, geen kinderen en geen bezittingen. Een relatie "kost je te veel energie en leidt je af van het doel om zo lang mogelijk te leven", aldus de excentrieke wetenschapper. Trouwen doe je maar vanaf een jaar of 75, liefst 100. De 36-jarige Zhavoronkov gebruikt zichzelf als proefkonijn in zijn streven nog zeker 114 maar liefst 130 jaar te leven, schrijft De Morgen. De expert in veroudering en biomedisch onderzoek neemt iedere dag meer dan 100 geteste en ongeteste medicijnen, supplementen en vitamines. Daarnaast let hij streng op zijn voeding en calorie-inname. Omdat de boog niet altijd gespannen kan staan, bezondigt zelfs Zhavoronkov zich wel eens aan een sigaret of biefstuk. Hij heeft nog een belangrijke tip om zo oud mogelijk te worden: vermijd activiteiten als paardrijden, skiën en zelfs autorijden. "Op mijn leeftijd heb ik meer kans om te sterven in een auto-ongeluk dan aan kanker, dus ik moet voorzichtig zijn". Met zo'n lange levensduur in het vooruitzicht, is er later altijd nog tijd voor nieuwe hobby's.

FL. 7. Levensmiddelenindustrie zoekt jonge vakmensen
De foodsector dreigt in de problemen te komen door een gebrek aan gekwalificeerd personeel. De Nederlandse levensmiddelenindustrie zit verlegen om jonge, goed opgeleide mensen die over niet al te lange tijd honderden uittredende personeelsleden kunnen vervangen, bericht het AD. De levensmiddelenindustrie is de grootste tak van de Nederlandse industrie. Zo´n 1.000 bedrijven en 133.000 werknemers zijn samen goed voor 22% van de totale industriële productie. Maar de toestroom van technisch en technologische geschoolde jongeren blijft achter. Naar schatting kunnen er tot 2022 rond de 1.600 arbeidsplekken niet ingevuld worden stelt de Taskforce HCA Food & Feed. De uitstroom van de beroepsopleidingen is 'kwalitatief en kwantitatief onvoldoende' om uittredend personeel te vervangen, stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Om jongeren een kijkje in de keuken van de levensmiddelenindustrie te geven, organiseert de FNLI van 2 tot en met 8 november FutureProef. Tijdens die week kunnen jongeren gastlessen volgen, op praktijkbezoek bij fabrieken en door middel van andere activiteiten kennis maken met de arbeidskanten en de technische mogelijkheden van de levensmiddelenindustrie.

FL 8. Opname blijkt effectieve interventie bij kinderen met ernstige obesitas
In Nederland zijn er inmiddels 18.500 kinderen met ernstige obesitas. Het overgewicht bedreigt zowel hun psychosociale als fysieke gezondheid, als kind en later als volwassene. Daarom is het belangrijk kinderobesitas vroegtijdig aan te pakken. De Nederlandse promovenda Sabine Makkes vergeleek het effect van twee intensieve leefstijlbehandelingen met elkaar. Tachtig kinderen tussen de 8 en 19 jaar, bij wie eerdere interventies niet geholpen hadden, werden door loting in 2 groepen verdeeld. Beide groepen werden opgenomen in een gespecialiseerd behandelcentrum. De eerste groep verbleef 2 maanden in het centrum en moest daarna 4 maanden lang iedere 2 weken terugkomen. De tweede groep werd 6 maanden opgenomen. In het tweede halfjaar moesten alle kinderen iedere maand terugkomen en daarna werden ze nog een jaar gevolgd. Tijdens de opname richtte de behandeling zich op verandering van voeding, beweging en gedrag, van zowel de kinderen als de ouders. Beide behandelingen verminderden de obesitas en verbeterden de kwaliteit van leven. Makkes concludeert dat een behandeling met opname een veelbelovend alternatief biedt voor ernstig obese kinderen die niet voldoende reageren op intensieve ambulante behandeling. Ze constateerde geen verschil tussen de lange als korte opnameduur. De korte opname is wel minder kostbaar, meldt FoodHolland.

FL 9. 'A-merken hebben verlies marktaandeel aan private labels en Lidl aan eigen 'luiheid' te wijten'
In het oktobernummer van RetailTrends stelt marketing- en retailexpert Paul Moers dat A-merken zelf schuldig zijn aan de opmars van huismerken en de recente aanvallen van met name Lidl met zijn private-labels. "Het komt allemaal door luiheid en lamlendigheid" en een gebrek aan innovatie. Het aandeel van private labels in de totale supermarktomzet is al stabiel sinds 2004. Huismerken maken zo'n 26,8% van de supermarktomzet uit. "Het is gewoon een blamage dat merkfabrikanten zich ruim 27 procent van de markt hebben laten afpakken en Lidl zo zijn gang laten gaan”, zegt Moers. Ook Laurens Sloot van EFMI Business School ziet te weinig productinnovaties vanuit fabrikanten. Sloot: "Veel A-merken zitten gevangen in hun eigen werkelijkheid en die is gericht op de korte termijn". Ze mogen zich volgens Sloot dan ook wel in de handen knijpen dat hun producten nog bij de supers in de schappen staan, ondanks een te lage rotatie en relatief lage marges. Sloot ziet een uitweg in meer exclusieve samenwerking tussen merkfabrikanten en grote servicesupermarkten. "Daar liggen mogelijk winstkansen voor beide partijen".

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Spiegel on Line News', Dominic Eltjens
Dit artikel afdrukken