08 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Actueel nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Slachthuis Nijmegen dient een tuchtklacht in tegen advocatenkantoor Dirkzwager die de gemeente Nijmegen bijstaat in de ‘Hilckmannzaak’. "Eerder trad Dirkzwager op als vertegenwoordiger van het slachthuis", zegt de advocaat van de familie Hilckmann, de eigenaar van het slachthuis.
Dirkzwager wil niet reageren op de klacht. De zaak draait om €21 miljoen die Nijmegen als 'verhuisvergoeding' aan de slachter uitkeerde. Omdat het bedrijf sloot, heeft de bedrijfsverplaatsing nooit plaatsgevonden.

Een Amerikaanse studie vergeleek de effecten van een vetbeperkt dieet en een ketogeen dieet op de vetverbranding. De theorie is dat ketogene diëten (zoals bijvoorbeeld Atkins: weinig koolhydraten, weinig eiwit, veel vet) mensen helpen afvallen omdat hun vetverbranding verbetert. Metingen bij 17 obese mannen van wie de energiebalans, vetoxidatie en vetverbranding werd gevolgd, lieten zien dat het gewichtsverlies als gevolg van het ketogene dieet zelfs vertraagde en resulteerde uit de afbraak van 'fat-free mass'. Professor Jaap Seidell vat dat op Twitter als volgt samen: "Ketogeen dieet leidt niet tot meer vetverlies maar wel meer spierverlies dan isocalorische vetbeperking".

Supermarktketen Plus stopt met de op kinderen gerichte marketing voor ongezonde producten. Vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters op huismerkproducten als drinkyoghurt, chips en ontbijtgranen zullen verdwijnen.
Plus verandert de verpakkingen van deze ongezonde producten en vraagt merkleveranciers hetzelfde te doen. Daarnaast wil Plus gezonde producten juist aantrekkelijker maken voor kinderen, zodat ze vaker kiezen voor gezonde tussendoortjes.
De supermarkt neemt deze maatregelen omdat ‘één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft en dat promotie van ongezonde voedingsmiddelen daar een belangrijke oorzaak van is’.

De Waterreus op Scheveningen is bekroond tot Beste Strandpaviljoen van Nederland. Het paviljoen werd dit jaar compleet vernieuwd en kreeg veel punten voor onder meer het aanbod, de kwaliteit van drinken en eten, de schoonheid en eigentijdse uitstraling en de betrokkenheid van de eigenaren.
De nieuwe strandtent De Dam in het Zeeuwse Vrouwenpolder werd door de Nederlandse strandgangers uitgeroepen tot de beste strandtent van het land. De verkiezing is een initiatief van Strand Nederland een samenwerkingsverband van Stichting Nederland Schoon, Koninklijke Horeca Nederland, NBTC Holland Marketing en horecavakblad Entree.

'Van Red Bull krijg je vleugels', luidt de leus. Hoewel het waar is, dat de cafeïne in het energiedrankje mensen zich beter laat concentreren en tot betere prestaties kan leiden, is het tevens een dikmakend suikerbommetje. Om die reden wil het Europese Parlement dat Red Bull niet meer mag adverteren met de claim dat de drank het concentratievermogen en de alertheid verhoogt. Die beperking moet algemeen gelden maar wordt ingevoerd ter bescherming van kinderen en jong-volwassenen, de belangrijkste doelgroepen van Red Bull.

Kinderobesitas heeft niet alleen een grote impact op gezondheid, maar zorgt ook economisch voor problemen.
De kosten voor de gezondheidszorg van kinderen van 2-5 jaar met obesitas ligt 60% hoger dan voor gezonde kinderen. Bovendien hebben te dikke kleuters 2 tot 3 keer meer kans om in het ziekenhuis opgenomen te worden. Vooral problemen aan longen, keel, neus en oren zijn vaker reden tot opname. Wereldwijd is bijna 7% van de kinderen te zwaar en in landen als Australië, VS en Groot-Brittannië loopt dat op naar 23%.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat samenvattingen van haar horeca-bedrijfsinspecties online publiceren. Dat schrijft minister Edith Schippers in een brief aan de Tweede Kamer. Consumenten kunnen nu op de website kleurcodes inzien. Volgens Schippers bieden die slechts 'schijnveiligheid'. Een lunchroom die op een bepaald moment ‘groen’ is, kan de volgende dag ‘oranje’ zijn. Na aanpassing van de huidige Gezondheidswet moeten consumenten ook de achterliggende inspectierapporten kunnen raadplegen.

Mexico voerde in januari 2014 een suikertaks van 8% in op suikerrijke voedingsmiddelen met meer dan 275 kcal per 100 gram en op frisdranken. Uit onderzoek onder ruim 6.000 huishoudens blijkt dat na het invoeren van de belasting mensen gemiddeld 5% minder suikerrijke producten kopen, oftewel 25 gram per persoon. De invloed van de taks was het sterkst bij mensen met een lage sociaal economische status (SES). Zij kochten ruim 10% minder energierijke producten. Bij mensen met een hoge SES was er nauwelijks verschil. Al eerder werd bekend dat de verkoop van frisdrank door invoering van de suikertaks terugliep.

De in oktober vorig jaar ingevoerde 24-uurs ontbijtservice van McDonald's blijkt erg succesvol. De hele-dag-door-verkoop van ontbijtproducten is de belangrijkste motor voor het herstel van de omzet van de fastfoodproducent. Reden voor McDonald's om zijn ontbijtmenu in de VS uit te breiden met verschillende soorten McMuffins, McGriddles en Biscuit sandwiches. Daarnaast biedt McDonald's voortaan één nationaal ontbijtmenu aan bij al zijn Amerikaanse vestigingen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Astrid Spijkers

Huisvrouw

Likes vandaag

Frans Aarts

Land- en tuinbouw

Likes vandaag