8 april in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'The Reading Bench', David Hodgson

De Chinese online retailer Alibaba is naar eigen zeggen het Amerikaanse Wal-Mart voorbijgestreefd als grootste retailer ter wereld. Op 21 maart liet Alibaba weten de grens van 3 biljoen yuan (€420 miljard) bruto handelsvolume overschreden te hebben. Dat betekent dat het ecommerce-bedrijf over het hele boekjaar 2015, dat 31 maart afloopt, op een hogere omzet gaat uitkomen dan Wal-Mart. Dat bedrijf bereikte in het boekjaar 2015 een omzet van $482 miljard (€423 miljard).

In een verklaring zegt Alibaba "We hebben 13 jaar nodig gehad om de kracht van een andere bedrijfsmodel dan dat van brick-and-mortar retailers aan te tonen”. De toekomst is aan online; Alibaba streeft er naar om in 2020 jaarlijks 6 biljoen yuan (€840 miljard) om te zetten.

Amerikanen denken dat hun werk de voornaamste reden is dat ze aankomen. Dit blijkt uit een onderzoek onder 3.000 Amerikanen door CareerBuilder, de grootste online vacaturesite in de VS.

Meer dan de helft van de respondenten (55%) is naar eigen zeggen te dik. 53% wijt dat aan het uitoefenen van een zittend beroep; 44% zegt aangekomen te zijn tijdens hun huidige baan. Ook geeft 45% aan na het werk te moe te zijn om nog te sporten. Ruim een derde (36%) geeft stress de schuld voor het feit dat ze meer eten.

Ook de sector waarin mensen werkzaam zijn blijkt uit te maken voor de gewichtstoename, In de transportsector bleek 49% van de ondervraagden aangekomen te zijn, in de zorg 48%. Financiële dienstverleners en verkopers (46%), retailmedewerkers (40%), productiearbeiders (39%) en IT-medewerkers kwamen iets minder aan.

In zijn maandelijkse videoboodschap steekt paus Franciscus alle boeren over heel de wereld een hart onder de riem en vraagt hij een eerlijke beloning voor hun werk.

"Dankjewel landbouwer, jouw werk is onmisbaar voor de mensheid”, zo klinkt het. De paus richt zich met name tot de familiale landbouw, die volgens hem bedreigd wordt door onder meer oorlogen, intensieve landbouw, ontbossing, vrijhandel. "Boeren verdienen een waardig inkomen voor het waardevolle werk dat ze verrichten”, aldus Franciscus. De paus pleitte al vaker voor bescherming van de kleine voedselproducenten.

Dat zei Rabobank gisteren tijdens een perspresentatie. Dat betekent dat boeren een hoog risico lopen om kopje onder te gaan door tegenzittende marktcycli die te vaak in hun nadeel werken.

Volgens Ruud Huirne, directeur food & agri van Rabobank Nederland, heeft circa 40% van de varkenshouders een liquiditeitstekort. Onlangs werd bekend dat ook in de melkveehouderij een derde van de ondernemers in financiële problemen verkeerd. Toch is de situatie daar volgens Huirne anders. De melkveehouderij zou wel over buffers beschikken en heeft dikwijls nog ruim voldoende onbeleend onderpand in de vorm van grond.

De varkenshouderij moet volgens Huirne ingrijpend hervormen door in te zetten op verbetering van de toevoegde waarde. Als voorbeeld noemde hij de derde voorkeurspositie van Nederlands varkensvlees bij Britse retailers, na Engels en Deens vlees.

De eerste flessen witte en rode 'Haagse Heerlijkheid' van de Haagse stadswijngaard zijn klaar om geproefd te worden. De wijngaard in de wijk Laak produceerde met de in oktober vorig jaar geoogste druiven 200 liter wijn. Volgens de wijnmakers is de rode een 'jonge, Beaujolais-achtige' wijn en de witte een heerlijke frisse Riesling.

De Haagse stadswijngaard is er gekomen op initiatief van wijnmaker Tycho Vermeulen en de gemeente die 1.000 m2 braakliggende grond beschikbaar stelde. Via een crowdfundingactie haalde Vermeulen in 2013 geld op voor de wijngaard. De funders werden opgeleid tot stadswijngaardenier en werkten zelf mee. "Ik wilde mensen betrekken bij de lol van het wijn maken en bij het telen van de eigen druiven en maken van eigen wijn", aldus Vermeulen.

Twee derde van de flessen gaat naar de crowdfunders, De overblijvende flessen zijn op 14 april aanstaande te proeven bij een grote proeverij.

Het is geen speciaalbier, maar ook geen pils. Heineken voegt met het nieuwe H41 lagerbier een heel nieuw segment bier aan de markt toe, meldt de Levensmiddelenkrant.

Voor het eerst sinds decennia introduceert Heineken een nieuw bier onder het eigen merk. 'H41' is gebaseerd op een zeer zeldzame wilde gistsoort die de brouwer in 2010 ontdekte op 41ᵒ zuiderbreedte in Patagonië, het Argentijnse Andesgebied. Deze bijzondere Saccharomyces Eubayanus is de 'moedergist' van de A-gist die de brouwer al 130 jaar voor het Heineken pils gebruikt.

Na een innovatietraject van vijf jaar is het lagerbier vanaf half april verkrijgbaar bij 300 horecalocaties, "waar de ondernemer het verhaal achter dit unieke product goed kan vertalen naar zijn klanten", aldus Geert Minnart van Heineken. Heineken gaat geen dure marketingcampagnes opzetten om H41 onder de aandacht te brengen, al sluit de bierbrouwer niet uit dat H41 in de toekomst ook in het retailkanaal te krijgen zal zijn.

H41 wordt behalve in Nederland, ook in Italië geïntroduceerd. Volgens meesterbrouwer Willem van Waesberghe combineert de smaak van H41 "het beste met pasta’s en pizza".

Dat is de conclusie die je als lezer trekt uit een reportage in The Guardian over de ontdekking van anti-suikerprofessor en activist Robert Lustig van het boek Pure, White and Deadly van John Yudkin. Een toehoorder van één van Lustig's lezingen vroeg hem of hij ooit van Yudkin had gehoord. Omdat dat niet het geval was, ging Lustig op zoek naar het boek.

De inhoud van Yudkin's boek uit 1972 lijkt als twee druppels water op Lustig's anti-suiker lezing Sugar: The Bitter Truth die sinds 2009 op Youtube te vinden is. Zowel Yudkin als Lustig beweren dat de boodschap 'vet is slecht' heeft geleid tot het eten van teveel koolhydraten en zelfs pure suiker.
De wetenschap heeft Yudkin in de ban gedaan. Zijn carrière was na Pure, White and Deadly voorbij. Hij stierf vergeten. Lustig had 35 jaar later daarentegen succes. Met exact dezelfde boodschap. Volgens Ian Leslie in The Guardian is daarmee aangetoond dat voedingswetenschappers onwetenschappelijk met feiten zijn omgegaan. Dat gedrag was zo wijdverbreid dat geconstateerd mag worden dat het vak tijdenlang onwetenschappelijk zou hebben geopereerd. Inmiddels hebben 1499 mensen op het artikel gereageerd.

In hartje New York opent Starbucks in 2018 een tweede 'Reserve Roastery'. De vestiging wordt nog 'groter' en 'brutaler' dan de eerste Roastery experience in Seattle. Met bijna 2000m2 wordt het de grootste vestiging van de koffieketen. Daarin moet alles samen komen wat Starbucks van koffie weet.

In 'The Roastery' staat de beleving van koffie centraal. Koffiebrouwers en barista's prepareren en schenken zeldzame en bijzondere soorten koffie. Klanten kunnen van achter glas het branden van de bonen volgen en krijgen informatie over geur, smaak en herkomst. "De Roastery is koffie als theater".

Deense wetenschappers testen een nieuwe manier uit om fruitbomen tegen ongedierte te beschermen. Ze verplaatsen daarvoor een grote mierenkolonie uit het Løvenholm woud naar een appelboomgaard. Om er voor te zorgen dat de mieren hun kolonie opnieuw kunnen opbouwen, verhuizen ze ook een flink aantal dennennaalden mee.

De wetenschappers hopen dat de mieren zich tegoed zullen doen aan de mottenlarven die de bladeren aantasten op het moment dat hun natuurlijke vijand, de koolmees, nog druk aan het nestelen is. Daarnaast verwachten ze dat de bomen kunnen profiteren van de mierenuitwerpselen en dat de antibiotica die mieren produceren schimmelwerend kan werken. Uit eerder onderzoek blijkt dat bomen waar mieren weggehaald worden veel meer last krijgen van ziekten en plagen.

Britten blijken de afgelopen jaren steeds minder te zijn gaan snacken. Zowel de consumptie van ongezonde snacks als van gezonde tussendoortjes zoals vers fruit neemt af. Dit blijkt uit onderzoek door marktonderzoeksbureau Mintel.

In december 2014 zei nog 68% van de Britten de afgelopen maand chocola te hebben gegeten, vorig jaar was dit 59%. Ook voor chips, snoep en cakes was een daling te zien van rond de 10%. Op het gebied van gezonde snacks nam de consumptie van fruit af van 68% naar 61% en van groente van 32% naar 21%.

Als reden voor de afname zegt 70% van de mensen dat het laten staan van snacks een eenvoudige manier is om minder calorieën binnen te krijgen. Bijna de helft van de Britten geeft aan 'bijna altijd' gezond te eten.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Hermen Vreugdenhil

Agrarisch natuur- en landschapsbeheer

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Frank Eric van der Meer

tuinman met biodiversiteit

Likes vandaag