06 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Hoewel gebaseerd op een plan van bedrijven waarvan een aantal zich vandaag terugtrok, stemde de Kamer in met een wet die fosfaatrechten voor de Nederlandse melkveehouderij creëert. Bij eventueel noodzakelijke kortingen door een te hoge melkfosfaatproductie worden pluimveehouders en varkenshouders ontzien (tot vandaag bood de wet die mogelijkheid). Grondgebonden melkveehouderijbedrijven behouden meer rechten dan intensieve. De laatste worden direct gekort op de uit te geven rechten om hun fosfaatproductie omlaag te dwingen. Waarschijnlijk kost deze maatregel 10% van hun veestapel. VVD, PvdA, SP, D66, CDA, ChristenUnie en enkele kleine fracties steunden de nieuwe wet, die alleen in werking treedt bij behoud van de Nederlandse mestvrijstelling, de zogeheten derogatie.

Steeds meer jong volwassenen onder de 35 geven het thuis koken op. Het is onder millennials gemeengoed om twee tot drie keer per week een maaltijd af te halen. Bijna 1 op de 10 jong volwassenen eet zelfs minstens één afhaalmaaltijd per dag. Daarom worden ze ook wel 'generatie afhaalmaaltijd' genoemd. Het is een trend die gedreven wordt door de stijging van bezorgdiensten zoals Deliveroo, UberEat en Amazon, schrijft de DailyMail. De Britten lijken hiermee de Amerikanen te volgen. Zorgwekkend, vindt de organisatie Aviva die de cijfers publiceerde, "dit kan bijdragen aan de groeiende tailles van de natie".

Drie kwart van de Amerikanen vindt dat gezond eten belangrijk is voor een lang en gezond leven. Of biologische of genetisch gemodificeerde producten daarbij horen, weten ze niet zo goed. Iets meer dan de helft van de Amerikanen (55%) denkt dat biologische producten gezonder zijn dan gangbare. 41% denkt dat het niet uitmaakt. Als het om voedingsmiddelen met genetisch gemanipuleerde ingrediënten gaat, denkt 48% dat die niet gezonder of ongezonder zijn dan gewone producten. 39% denkt dat ze juist minder gezond zijn dan gewone. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 1.500 Amerikanen.


Chinese genetici hebben aangetoond dat de melk van hun genetisch gemodificeerde geiten minder allergeen is dan 'gewone' geitenmelk. In veel dierlijke melk, waaronder die van geiten, komt het allergeen β-lactoglobulin (BLG) voor, waar sommige mensen niet tegen kunnen. Met genetische technieken ontwikkelden de Chinezen geiten die of het BLG-gen niet droegen of hadden vervangen door een gen dat het humane α-lactalbumine (hLA) maakt. De melk van deze geiten bevatte minder BLG en zorgde voor minder heftige allergische reacties, zo bleek uit het vervolgonderzoek naar de bloedwaarden en darmen van de muizen die met de 'verbeterde' geitenmelk gevoerd werden. Melkallergie mag niet verward worden met lactose intolerantie.

Het is een misverstand om te denken dat onze paleo-voorouders veel vlees aten. Dat concluderen Israëlische wetenschappers in een nieuwe studie. Ze onderzochten bodemlagen in de Hula-vallei in Noord-Israël. Uit de gevonden plantensoortresten leiden ze af dat onze voorouders 780.000 jaar geleden vooral veel zaden, noten, fruit, groenten, knollen en wortels aten en weinig vlees en vis. Ze denken dat het misverstand is ontstaan doordat plantenresten vergaan en dierenresten niet. In de Hula-vallei zijn de plantenresten wel bewaard gebleven. Ook vonden de onderzoekers vuursporen. Ze vermoeden dat de mensachtigen wortels en knollen roosterden om ze eetbaar te maken.

De Brabantse bierbrouwerij Bavaria en de Vlaamse groenteverwerker Ardo gaan hun gezuiverde afvalwater ('effluent') gebruiken om akkers in de buurt van water te voorzien. In Lieshout installeert Bavaria hiervoor een waterverdeelsysteem en in het Vlaamse Ardooie plaatst Ardo een irrigatienetwerk waarmee uiteindelijk 1.200 landbouwers het industriële afvalwater van het bedrijf kunnen (her)gebruiken. Beide bedrijven zijn niet verplicht om hun afvalwater beschikbaar te stellen maar doen uit eigener beweging mee met het Europese duurzaamheidsproject F2AGRI dat effluent in de landbouw wil aanwenden. Het traject heeft €2,9 miljoen subsidie gekregen van het Europees fonds voor regionale ontwikkeling Interreg.

Tot nu waren supermarkten huiverig om ongeconserveerde verse sappen in hun assortiment op te nemen vanwege hun beperkte houdbaarheid. Naturalicious probeert die patstelling te doorbreken met sappen van 100% groente en fruit. Ze komen in 4 smaken en zijn vanaf deze maand te koop bij Albert Heijn en Marqt. Het bedrijf noemt zijn producten 'rauw'. Ze zijn koudgeperst, bevatten geen toevoegingen maar zijn dankzij hogedruk technologie (HPP) toch enkele weken houdbaar. CEO Michel van den Bergh van Naturalicious ziet zijn markt "overal waar rauwe, koudgeperste juices tot voor kort niet welkom waren vanwege de beperkte houdbaarheid.’’

Britse dierenartsen waarschuwen huisdiereigenaren tegen het alcoholrisico dat hun beestjes lopen tijdens de feestdagen. Katten en honden kunnen drinken uit glazen wijn of flesje bier die ze zonder toezicht achterlaten. Eén op de vier honden in Groot-Brittannië heeft op die manier wel eens alcohol binnengekregen, beweren de dierenartsen. Erger nog zijn de baasjes die hun hond met opzet alcohol geven om grappige filmpjes van het ongewone gedrag op social media te kunnen plaatsen. Volgens Argos Pet Insurance veroorzaken kleine hoeveelheden alcohol al schade bij dieren. De effecten zijn bij dieren sneller zichtbaar en erger dan bij mensen.

Nederlandse supermarkten haalden volgens marktonderzoeksbureau IRI tot oktober dit jaar 20,7% van hun omzet uit prijsaanbiedingen. Nog nooit eerder was de zogeheten 'promodruk' zo hoog. De komende weken wordt zelfs een stijging tot boven de 22% verwacht door verschillende prijsstunts. Supermarkten stunten vooral met koffie, wijn, sauzen en mixen, toetjes en broodbeleg. IRI constateert dat de Nederlandse ontwikkeling haaks staat op de Europese trend, die juist een stagnatie in het aantal promotionele acties laat zien. Volgens IRI is dat "een teken dat fabrikanten [die de acties betalen, red.] steeds kritischer worden in de beoordeling van het effect van promo’s", schrijft Distrifood.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag