Kort 6 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat deze week nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Reporters waiting on street', Toronto History

Jumbo Supermarkten heeft op 5 november samen met The Greenery en zes fruittelers een zogenaamde Bee Deal gesloten.

Onder het motto “iedereen kan wat doen voor de bijen” brengt adviesbureau CLM partijen samen in het ketenproject Bee Deals. De Bee Deal ‘Jumbo – The Greenery’ is een voorbeeld van zo'n gezamenlijke ketenaanpak, waarin partijen gezamenlijke afspraken maken om de leefomgeving van de honing- en wilde bijen te verbeteren. Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen cruciaal in onze voedselvoorziening, maar de insecten hebben het moeilijk.

De ondertekening van de Bee Deal tussen Jumbo Supermarkten, The Greenery en de fruittelers vond plaats donderdag 5 november op het Jumbo hoofdkantoor. Doel van deze Bee Deal is dat het voedselaanbod, de nestgelegenheid en de leefomgeving voor honing- en wilde bijen op de fruitteeltbedrijven verbetert. De fruittelers leveren fruit, variërend van frambozen tot peren aan The Greenery die het doorzet naar Jumbo.

De supermarktketen wil op deze manier een bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefomgeving van de bij. Met de ondertekening leggen de deelnemende partijen de afspraken vast en reikt CLM symbolisch een blije bij uit.

De meerderheid van de mensen met een smartphone heeft daar wel een gezondheidsapp op gedownload of op meegekregen. Wetenschappers zijn te spreken over de mogelijkheden om met apps goedkoop en effectief mensen met een minder goede toegang tot gezondheidszorg te bereiken.

Twee recente onderzoeken laten zien dat dat potentieel nog niet zo gemakkelijk waargemaakt wordt.

Uit onderzoek door het New York University Langone Medical Center, blijkt dat het gebruik van gezondheidsapps snel afneemt, ondanks hun potentieel. De onderzoekers ondervroegen 1.604 Amerikaanse smartphonegebruikers. Van hen had 58% minstens 1 van de 40.000 (!) gezondheidsapps die momenteel op de markt zijn gedownload. 42% had 5 of meer apps gedownload. Van degenen die apps gebruikten, zei 65% dat ze hun apps dagelijks gebruikten en dat deze hun gezondheid hadden verbeterd. Maar 46% van de respondenten gaf aan een gedownloade app niet meer te gebruiken. Struikelblokken waren de kosten, verlies aan interesse en privacy-overwegingen. De meest gedownloade apps hadden te maken met persoonlijke fitness en voeding: 53% hield lichamelijke activiteiten bij, 48% voedselinname, 47% gewicht en 34% gebruikte de app voor fysieke oefenprogramma's.

'Deze werkt niet'
Daarnaast keken onderzoekers van Duke University School of Medicine in detail en over langere tijd naar zo'n voedings- en afvalapp. Zij constateerden dat een app die sportactiviteiten, calorie-inname en afvaldoelen bijhoudt, niet genoeg is om jong volwassenen blijvend te laten afvallen. De onderzoekers gaven een onderzoeksgroep van 365 te zware of obese, in technologie geïnteresseerde jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar de app CITY (Cell Phone Intervention for You). Met de app hielden de proefpersonen hun activiteiten, voedselinname en afvalresultaten bij. Daarnaast bood de app afvaltips en contact met andere gebruikers voor sociale steun.

Gemiddeld raakten de deelnemers een kleine kilo kwijt over 2 jaar. Dat bleek echter niet méér te zijn dan de deelnemers in een controlegroep, die alleen wat flyers kreeg over sporten en voeding. Ook de geteste coachingsaanpak (6 weken meetings met een coach, dan maandelijks per telefoon) bleek geen blijvend effect te hebben. Deelnemers in de coachingsgroep vielen meer af in het eerste jaar, maar na 2 jaar was er geen bewijs dat de app of coach-aanpak effectiever waren dan de eenvoudige flyers in de controlegroep. Onderzoeksleider Laura Svetkey: "Voor sommige mensen werkte het wel. Maar gemiddeld was het verschil met de controlegroep niet significant. Dat betekent niet dat smartphone apps niet werken om af te vallen, maar deze deed dat niet."

Voor het eerst betaalden Nederlandse consumenten hun boodschappen vaker met de pinpas (50%) dan met contant geld (49%) in de supermarkt en andere detailhandelszaken. Dat blijkt uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank, meldt De Levensmiddelenkrant.
In de horeca en particuliere dienstverlening is contant betalen nog steeds het populairst, maar ook hier is betalen per pin in opmars.

Het totale aantal pinbetalingen nam de afgelopen 4 jaar met 35% toe tot 2,9 miljard. De daarmee gemoeide waarde steeg ook, van € 81 miljard naar € 89 miljard. Nederlandse consumenten pinnen steeds vaker kleinere bedragen. Het gemiddelde pinbedrag daalde van €37,57 naar €30,39. Over alle sectoren gemeten, maakten betalingen met contant geld vorig jaar 53% van de kassatransacties uit en wordt voor 45% van de aankopen contant geld gebruikt. Het gemiddelde bedrag dat contant afgerekend wordt, bleef stabiel rond €12. In 2019 moet het aandeel pinnen op 60% liggen.

's Werelds grootste bierbrouwer AB InBev pakt met zijn nieuwe wereldwijde #WeAllLoveBeer campagne het cliché aan dat bier een mannendrank zou zijn. Uit een experiment van de brouwer bleek dat dat cliché nog altijd de overhand heeft in cafés. De brouwer liet verschillende koppels volgens tijdens een avondje uit. De vrouwen bestelden altijd een biertje, de mannen kozen voor een ander drankje. In verreweg het merendeel van de gevallen serveerde de ober het biertje aan de man en het andere drankje aan de vrouw. In België herkennen 34% van de vrouwen en 54% van de mannen zich in die situatie.

"Het is interessant om te zien dat het stereotype van bier als mannendrank nog steeds bestaat. Zowel vrouwen als mannen zouden moeten kunnen genieten van een biertje. Met deze #WeAllLoveBeer campagne willen we dit graag in de verf zetten", zegt Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van InBev Belgium, op RetailDetail.

In België blijkt bier als vrouwendrank al redelijk ingeburgerd te zijn. Uit een onderzoek door onderzoeksbureau IPSOS bij 1.033 meerderjarigen in België (van wie 486 vrouwen) blijkt dat 72% van de Belgische vrouwen bier drinkt, van wie 39% minstens één keer per week. De toegenomen keus aan bieren en smaken, maar ook de toegenomen perceptie van bier als 'hip' blijken voor vrouwen reden te zijn vaker een biertje te kiezen. Voor 22% van de ondervraagde vrouwen is bier - vooral de zoetere varianten - de favoriete drank, boven champagne en andere bubbels (20%), gin (7%) of andere sterke dranken (10%).

Dit voorjaar startten de Nederlandse Brouwers de campagne Beer Love om vrouwen tot het drinken van bier te verleiden.

Het Nederlandse bedrijf Connecterra won de Web Summit in Dublin, een wedstrijd voor start-ups, die nog geen $500.000 aan investeringen hebben binnengehaald.

Connecterra maakt een sensor die koeien om hun nek dragen. De sensor houdt de activiteit van de koe bij en Connecterra verzamelt en analyseert de data om zo de boer inzicht te geven in de gezondheid van hun dieren en advies te krijgen om eventueel in te grijpen. Van groot belang is de 'tochtdetectie'. Die stelt niet vast of een koe in kwalijke luchtstromen staat, maar of de koe 'tochtig' is. Dat is een vakterm voor de bereidheid van het dier om een stier haar te laten bevruchten. De detector stelt het ideale moment van vruchtbaarheid vast.

De boer zou met het apparaatje 250 dollar per jaar aan verloren kosten kunnen besparen volgens productontwerper Timo de Winter. Hij vergelijkt de sensor met de populaire gezondheidstracker (voor mensen) Fitbit.

Connecterra demonstreerde op de Web Summit voor het eerst zijn systeem, in de hoop investeerders te vinden. Het bedrijf is op zoek naar $2,1 miljoen aan investeringen om de sensor verder te ontwikkelen. De 'Fitbit voor koeien' wordt momenteel uitgetest op een boerderij in Friesland. De Winter: "Het is superleuk om bevestiging te krijgen van zo'n hoog niveau dat we iets cools doen".

De Gezondheidsraad adviseert in de Richtlijnen Goede Voeding om één keer per week peulvruchten te eten. Dat advies leidt ertoe dat de zaaiplannen van de peulvruchtensector 'absoluut' aangepast gaan worden komend voorjaar, schrijft Boerderij.

Het areaal én de prijzen van bruine bonen staan onder druk. In 2013 was er sprake van overaanbod. Het advies van de Gezondheidsraad zou de vraag moeten doen aantrekken. Dat zou als eerste te merken kunnen zijn aan de prijs voor gedroogde bonen op de de vrije markt. Daarvan was donderdag nog geen sprake, meldt Boerderij.
"Dit gaat zeker effect hebben op de zaaiplannen in het voorjaar, maar dat moet nog allemaal uitkristalliseren. Het is aan de verwerkers om hier rekening mee te houden in de zaaiplannen begin volgend jaar", stelt een woordvoerder uit de sector. Om iets gematigder te besluiten: "Persoonlijk denk ik dat het lastig is gedrag van consumenten te veranderen. We zullen zien wat dit betekent."

Het Nederlandse bedrijf Seamore introduceert het zeewier Himanthalia elongata als duurzaam alternatief voor spaghetti en tagliatelle. Het bevat minder snelle koolhydraten en meer vezels, vitaminen en mineralen dan standaard pasta. Bovendien kan het uit de natuur worden geoogst, zodat er geen landbouw voor nodig is.

De zeewierpasta is geen nieuw product. Ondernemer en marketingexpert Wim Sodderland ontdekte het vorig jaar 'per ongeluk' tijdens zijn vakantie. Een bestelde salade proefde en voelde als pasta. Het zeewier heeft een neutrale smaak, een stevige bite en bevat umami. “Daar zit markt in”, realiseerde hij zich. Na een crowdfunding campagne verkoopt het bedrijf het nu als pastavervanger. Verschillende winkels en webshops willen de zeewierpasta in de schappen leggen, meldt Food Valley Update.

Het zeewier van Seamore groeit van nature op de rotskust van Ierland. Na de oogst wordt het wier gedroogd in speciale droogkamers, luchtdicht verpakt en naar Nederland getransporteerd in vrachtwagens die anders leeg terug zouden rijden. De oogstperiode en -hoeveelheid zijn beperkt. Daarom onderzoekt Seamore de mogelijkheden om het wier ook aan de kust van Frankrijk en Spanje te oogsten.

Gerechten van restaurants die het aantal calorieën op hun menukaart vermelden, bevatten gemiddeld 140 kcal minder dan gerechten van restaurants die dit niet doen. Vanaf december 2016 zijn Amerikaanse restaurantketens met meer dan 20 vestigingen in het kader van Affordable Care Act verplicht om het aantal calorieën op de menukaart te vermelden. Vijf van de 66 ketens voor wie dit gaat gelden, hebben dit al geïntroduceerd.

Julia Wolfson van de Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health concludeert op basis van onderzoek dat de "gerechten in restaurants met vrijwillige labeling minder calorieën bevatten dan menu items in restaurants zonder labeling." Gemiddeld bevatte een gerecht in 2014 263 kcal bij restaurants met labeling tegenover 402 kcal van de restaurants zonder labeling. De laatste serveren dus ruim 50% meer kcal per gerecht.

Ook introduceerden deze ketens meer nieuwe gerechten op de menukaart vergeleken met andere ketens. Volgens de auteurs kan dit komen door een toename in de vraag naar gezondere producten door de transparantie van het labelen. Wolfson: “Als meer restaurants het aantal calorieën verlagen, heeft dit de potentie om obesitas te verminderen.”

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Aart Kuipers
Aart Kuipers Marketing
  • #1
  • 6 nov '15
  • 11:53

‘Fitbit’ voor koeien wint start-up prijs' - Ik ken de criteria van de prijs niet hoor, maar dit soort systemen bestaan al lang en worden ook al lang gebruikt op veel veehouderijen. De 'connected cow' bestaat al jaren. Echt niets nieuws of innovatiefs aan dus.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Astrid Spijkers

Huisvrouw

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag