Kort 4 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'News of the World', Surreal Name Given

In de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over wijn is veel 'onnauwkeurig en onjuist', stelt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). De vereniging is 'geschokt' door het donderdagavond uitgezonden programma.

In de uitzending onderzoekt de Keuringsdienst waarom op het etiket van een fles wijn niet dezelfde informatie hoeft te staan als bij andere levensmiddelen verplicht is. Behalve allergenen en straks de caloriewaarde hoeven wijnboeren geen hulpstoffen te vermelden. In het programma komen wijnmakers aan bod die 'vrijelijk en naar eigen inzicht hulpstoffen kunnen toevoegen om wijn de gewenste smaak en kleur te geven', schrijft De Levensmiddelenkrant.

Volgens de KVNW klopt dat niet. "De toegestane procedés en de hulpmiddelen die gebruikt mogen worden bij de productie van wijn staan uitgebreid beschreven in Europese regelgeving en hier wordt zowel in Nederland als in de producerende landen streng op toegezien”, aldus de vereniging. Waar de KvW het over 60 te gebruiken hulpstoffen heeft, zijn er volgens de KVNW maar 54 wettelijk toegestane processen, en laat het merendeel daarvan geen stoffen achter in de wijn. "Een deel van de toegestane hulpstoffen (sulfiet, Arabische gom, kleisoorten) maar ook methoden zoals verwarming en beluchten (oversteken van wijn) behoren tot het normale en traditionele wijnbereidingsproces zoals dat soms al honderden jaren wordt toegepast. Daarnaast komen veel van de gebruikte additieven (zoals o.a. zuren, vitamines, gist, tannine, SO2 etc.) van nature al voor in de druif of ontstaan deze van nature tijdens de gisting.” De in de uitzending getoonde natuurlijke kleurstof oenocyanine is volgens de KVNW niet toegestaan in commerciële wijnen, alleen in hobbywijnen.

Op dagen dat mensen meer bewegen, drinken ze ook meer alcohol. Nieuw onderzoek van de Penn State University suggereert dat de hoeveelheid lichamelijke activiteit beïnvloedt wanneer en hoeveel mensen drinken, meldt The Huffingron Post.

Volgens een recente review gepubliceerd in Frontiers in Psychiatry zou een verklaring hiervoor kunnen zijn dat het geluksgevoel dat een training uitlokt, versterkt en verlengd kan worden door het drinken van alcohol. De auteurs wijzen erop dat alcohol dezelfde 'belonende' effecten genereert in je hersenen als een avondje sportschool. De combinatie van beide activiteiten blijkt, in de hersenen van dieren, een hogere en langer durende activatie van het beloningssysteem te geven. Dit zou voor mensen mogelijk ook zo kunnen zijn, al is dit nog niet bewezen. Bij mensen spelen natuurlijk ook andere, sociale factoren een rol.

Hoewel je door sporten niet schrikwekkende extra hoeveelheden alcohol drinkt, is het volgens de onderzoekers wel goed om na te denken of jij ook onbewust een extra koud biertje neemt als je die dag gesport hebt.

Coca-Cola gaat bekend maken welk onderzoek en welke onderzoekers het bedrijf in Europa sponsort. Dat heeft de frisdrank-multinational aan foodwatch laten weten nadat de door consumenten gefinancieerde voedselwaakhond hierom had verzocht.

Coca-Cola laat echter na concreet te worden over wanneer ze dit gaat doen, zegt foodwatch. Daarom eist de organisatie vandaag dat deze cijfers voor eind januari bekend worden gemaakt.

foodwatch schrijft: Afgelopen zomer brak in de Verenigde Staten een groot schandaal uit toen de New York Times bekend maakte dat Coca-Cola daar onderzoekers financiert die de bijdrage van (suiker in) frisdranken bij de obesitas-epidemie bagatelliseerden. Het schandaal leidde onder andere tot teruggave van geld door de Universiteit van Colorado en deze week tot opheffing van een obesitas onderzoeksgroep. Ook voelde Coca-Cola zich genoodzaakt alle sponsoring aan instellingen en onderzoekers in Noord-Amerika bekend te maken. Het bleek voor Noord-Amerika om een bedrag te gaan van USD 118 miljoen over de afgelopen 5 jaar. De belangrijkste lobbyist van Coca-Cola in Europa, Dr. Nikolaus Tacke, heeft nu aan foodwatch laten weten “dit initiatief in Europa over te nemen”. Hiermee reageert Coca-Cola Europe op een verzoek van foodwatch aan Muhtar Kent, hoofd van Coca-Cola Company.

Amerikaanse bierdrinkers slepen bierbrouwers AB InBev en SABMiller voor de rechter. Als de voorgenomen fusie tussen de twee grootste brouwconcerns ter wereld doorgaat, vrezen ze meer te moeten betalen voor bier van mindere kwaliteit. Door de fusie zou op de Amerikaanse biermarkt een monopolie ontstaan.

De zaak werd donderdag ingediend namens 23 bierdrinkers in de staat Oregon. De bierdrinkers stellen bier van beide producenten te kopen, en daarnaast ook nog ambachtelijke craft beers. Ze eisen dat de fusie afgeblazen wordt.

AB InBev denkt dat de bierdrinkers geen been hebben om op te staan, maar zal zich tot het uiterste tegen de klagers te weer stellen. "De Amerikaanse biermarkt is nog nooit zo concurrerend geweest, met een krachtige groei van de ambachtelijke bierbrouwers, en niets in deze transactie zal daar iets aan veranderen", zei John Blood, vice president of legal & corporate affairs. SABMiller onthield zich van commentaar.

Om toestemming te verkrijgen van mededingingsautoriteiten in diverse landen, hebben de beide bierbrouwers inmiddels diverse biermerken, waaronder Grolsch, officieel te koop gezet.

Dat zei de Amerikaanse minister van Landbouw Tom Vilsack op bezoek bij het Europese parlement. Daar kwam hij praten over TTIP. Volgens hem bungelt de landbouw een beetje achteraan in de onderhandelingen, maar is het juist een belangrijk onderwerp.

Vilsack probeerde het in de EU levende beeld van de VS landbouw weg te nemen. De VS zijn niet het land van de grote, industriële landbouw, maar telt 2,2 miljoen boeren die voor het merendeel jaarlijks niet meer dan $10.000 aan hun bedrijven overhouden.

Vilsack zei ook dat een handelsovereenkomst tussen de VS en de EU op het gebied van voedselveiligheid een standaard kan zetten voor de rest van de wereld. Hij maakte duidelijk dat er weliswaar verschillen zijn in de manier waarop de EU en de VS met voedselveiligheid omgaan. “In de VS wordt een meer risico-gebaseerde benadering gekozen, terwijl de EU veel meer nadruk op het voorzorgprincipe legt". Toch is het uiteindelijke doel van beide partijen hetzelfde volgens Vilsack.

Voor de 56e keer werd de Coppa D'Oro, de oudste ijsbereidingswedstrijd van Italië, gehouden in de Mostra del Gelato in Longarone. Meer dan honderd ijsmakers van over de hele wereld streden om een plaatsje op de wereldranglijst. Aan het eind van de meerdaagse wedstrijd blijken twee Utrechtse ijsmakers in de top-5 te prijken.

Robert Coletti van Roberto Gelato sleepte de tweede prijs in de wacht. Zijn schoonzus Romana de Lorenzo van IJskiosk Venezia op de Oude Gracht veroverde de vierde plaats. "Ik heb niet goed geslapen, dat krijg je als je tweede wordt op de wereldranglijst", twitterde Roberto Coletti vanochtend. Vorig jaar deed Coletti ook al mee aan de Coppa D'Oro. Toen eindigde hij op de 92e plaats.

Voor de Coppa D'Oro moesten de deelnemers in eerste instantie een ricotta-ijs laten proeven aan een 28-koppige jury. Daarna moesten ze hun technische vaardigheden en ingrediëntenkennis tonen door live op de beursvloer hun ijs te bereiden.


De meeste mensen die tomaten kopen, bewaren deze in de ijskast of ontvellen ze voor gebruik. Beide normale keukenpraktijken blijken funest voor het aroma van tomaten. Daarmee neemt ook de kwaliteitsperceptie van consumenten af.

Onderzoekers van het U.S. Horticultural Research Laboratory, Agriculture Research Service van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw houden zich bezig met de beste manieren om tomaten te kweken, te oogsten en te bewaren. Zij stelden vast dat de afgelopen 50 jaar het kenmerkende tomatenaroma is afgenomen. Dat leidt er toe dat consumenten klagen over de smaak.

In een recente studie, verschenen in HortScience, blijkt dat ook de consument zelf schuldig is aan het mindere tomatenaroma. De onderzoekers vergeleken 3 partijen rijpe, rode tomaten. De ene partij bewaarden ze 4 dagen gekoeld op 5°C, de tweede partij werd 4 dagen bij 20°C bewaard en vervolgens geblancheerd (5 minuten in water van 50°C) en de controlepartij bleef 4 dagen onafgebroken op 20°C. "Tomaten bewaren in de koelkast of blancheren heeft een substantiële invloed op de vluchtige stoffen en vermindert het specifieke tomatenaroma", concluderen de onderzoekers. Koel bewaren leidt tot nog meer aromaverlies dan blancheren.

In een nieuwe kerstreclame zoekt een groep jonge, blanke mensen een afgelegen Mexicaans dorp op. Ze bouwen een kerstboom, delen Coca-Cola uit en stralen een gevoel van verbondenheid uit met de lokale bewoners die geen Spaans, maar een inheemse taal spreken. De frisdrankfabrikant heeft de reclame in allerijl van het internet gehaald nadat op de social media een storm van protest opstak.

Sommigen vinden de campagne discriminerend en racistisch, om niet te zeggen denigrerend naar de inheemse inwoners. Maar ook consumenten en gezondheidsorganisaties roeren zich. Mexico is één van de meest obese landen ter wereld en met name inheemse Mexicanen zijn veel te zwaar. Vooral de consumptie van suikerhoudende frisdranken zou hieraan bijdragen; Mexicanen drinken meer dan 160 liter frisdrank per persoon per jaar.

Coca-Cola wilde met de reclame juist vooroordelen wegnemen - tegen de 81,6% van de bevolking die zich afgewezen voelt omdat ze de Mixe-taal spreken. "Het is nooit de bedoeling geweest ongevoelig te zijn. We hebben de video weggehaald en willen onze excuses aanbieden aan iedereen die zich beledigd voelt", aldus Coca-Cola.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #3
  • 4 dec '15
  • 19:37

Dick, zo is dat. Wij als Utrechters zijn trots op deze ijsboeren.

Het ijs van Romana is nog altijd te koop - in de warme maanden - aan de ijskar op de Oude Gracht niet ver van het oude Postkantoor aan de Neude, tegenover de winkel waar vader Lorenzo in de zomer zat.

Dick Belderbos
Tim van Dalen
Tim van Dalen Levensmiddelenproductie
  • #1
  • 4 dec '15
  • 18:31

08 Niet zestig maar vierenvijftig! Goed punt hoor.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Hermen Vreugdenhil

Agrarisch natuur- en landschapsbeheer

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Wouter Klootwijk

Journalist

Likes vandaag