31 maart in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

'newspapers', Andrys Stienstra

Koffieketen Starbucks gaat zijn dienstverlening vergaand personaliseren met nieuw te ontwikkelen technologie. Directeur technologie Gerri Martin-Flickinger wil herkenningssoftware installeren die de klant herkent bij het benaderen van de drive-through. "Terwijl je aan komt rijden tonen we je bestelling al op het scherm en groet de barista je bij naam", voorziet Flickinger. Dit zou in de komende maanden en jaren realiteit moeten worden.

Starbucks mikt in alle aspecten van zijn dienstverlening op nieuwe technologieën; zo loopt de koffieketen in de VS ver op de concurrentie voor met zijn mobiele bestel- en betaalsysteem, meldt Bloomberg. Volgens Starbucks verloopt 21% van alle betalingen in de VS inmiddels digitaal; het landelijk gemiddelde van de 'digital wallet' is 2,1%.

Succesfactoren achter het succesvolle betalen-per-mobiel zijn het automatische loyaliteitsprogramma (gratis koffie en andere extraatjes) en de optie dat mobiele bestellers de rij mogen overslaan. Verder werkt Starbucks aan het smart maken van zijn apparatuur, zoals een espressomachine die online de nieuwste brouwstanden voor elk type koffie ontvangt.

Dat zegt professor Ying Guang-Guo van de Chinese Academie van Wetenschappen. "Onze regering voelt heel sterke druk om in te grijpen, van wetenschappers, maar ook van het algemeen publiek", zegt Ying in een reportage door de NOS. "Vorig jaar vroegen de media de regering bijna maandelijks om strenge regels."

China gebruikte in 2013 162.000 ton antibiotica, de helft van alle antibiotica die dat jaar wereldwijd gebruikt werd. "We hebben de grootste bevolking en het meeste vee van de hele wereld. We geven ons vee veel antibiotica als voedingssupplement. Maar sommige antibiotica worden te vaak gegeven of verkeerd gebruikt. Dat heeft de afgelopen tien jaar een toename van de antibioticaresistentie in China veroorzaakt", aldus Ying. Het misbruik wordt in de hand gewerkt doordat het heel gemakkelijk is om aan antibiotica te komen. "Volgens de wet heb je een recept van een arts nodig om aan antibiotica te komen", zegt professor Ying. "Maar iedereen kan echt heel gemakkelijk aan antibiotica komen in kleine klinieken en winkeltjes."

De Chinezen zelf namen 78.000 ton antibiotica, hun vee kreeg 84.000 ton. Per Chinees komt dat neer op gemiddeld 56 gram per persoon, dat is volgens de NOS "15 keer zoveel als Nederlanders, 8 keer zoveel als de gemiddelde EU-burger en 6 keer zoveel als Engelsen en Amerikanen".

De Chinese overheid maakt zich in toenemende mate zorgen over de oprukkende antibioticaresistentie. Ying: "Het te veel nemen van antibiotica en illegaal gebruik ervan zorgen voor extra antibioticaresistentie. Mensen die vlees eten of die in de omgeving van boerderijen wonen, kunnen gemakkelijk resistente bacteriën oplopen." Op het Chinese platteland heeft het daardoor al weinig zin meer antibiotica voor te schrijven, constateerde de NOS.

In Gent krijgt het 'stadslandbouw-en-melkboerbezorgings'-project HAP een vervolg. Bij wijze van proef bezorgde HAP een maand lang gezonde lunches via een peer to peer distributienetwerk. Het systeem is gebaseerd op het 'melkboerprincipe'. De leveringen vinden plaats op vaste tijdstippen met vaste haltes per bakfiets (Cargovelo) of elektrische auto.

De bedenkers van het distributienetwerk zijn Timelab, een stadslaboratorium voor innovatie, en Rooffood, een stadslandbouw-initiatief. Zij zochten naar een oplossing voor inefficiënte individuele transporten met vervoersmiddelen die niet aangepast zijn aan de binnenstad en zorgen voor een onaangename sfeer en luchtvervuiling in de stad.

Het initiatief bleek zo'n succes dat alle deelnemende bedrijven na de testmaand doorgaan met het project, ook al zijn er in de binnenstad genoeg lunchmogelijkheden. Projectleider Karen Van der Perre: “Er was ook een behoefte om vaker samen te eten onder collega’s. We hebben zelf tafels geïnstalleerd met een tafelkleed en een belletje om het ‘melkboer’-idee te benadrukken."

Het distributiemodel werkt ook op grotere schaal en helpt de leveringskosten en omgevingsdruk te verminderen. Evi Swinnen van Timelab zegt: “We kunnen de leveringen uitbreiden met andere producten zoals kantoormaterialen. Je kunt met verschillende vaste routes een heus ‘metroplan’ creëren, waarbij ook leveranciers op de route zitten.”

Jongere generaties lopen meer risico op gezondheidsproblemen door obesitas en hoge bloeddruk dan mensen in voorgaande generaties. Iedere generatie is er slechter aan toe dan de vorige. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Geert Hulsegge. Eind jaren ‘80 was bijvoorbeeld 7% tot 8% van de veertigers obees. Zestien jaar later was dit opgelopen naar 11% van de mannen en 15% van de vrouwen.

In het onderzoek werden mensen uit 4 verschillende leeftijdsgroepen (20-29, 30-39, 40-49 en 50-59) gedurende 21 jaar gevolgd. Iedere nieuwe generatie had meer last van overgewicht, obesitas en hoge bloeddruk dan de generatie ervoor.

Minder dan 10% van de mensen had gedurende een periode van 10 aangesloten jaren een gunstig risicoprofiel (gezond gewicht, lage bloeddruk, laag cholesterol, niet roken). Een gunstig risicoprofiel geeft volgens Hulsegge een 7 keer lager risico op hart- en vaatziekten dan een ongunstig profiel. 86% van de gevallen van hart- en vaatziekten zou toe te schrijven zijn aan een ongunstig profiel.

Hoe het komt dat de jongere generaties ongezonder zijn, viel niet binnen de kaders van dit onderzoek. Hulsegge suggereert dat veranderingen in de maatschappij een rol spelen. “Mensen pakken veel meer de auto, ongezonde voeding is relatief goedkoper en beter beschikbaar geworden en ons werk is steeds vaker zittend,” aldus Hulsegge.

De Franse boer klaagt steen en been, maar zou de laagste productiekosten van heel Europa hebben. Dat blijkt uit vergelijkende cijfers van het International Farm Comparison Network (IFCN) die maandelijks worden gepubliceerd. Melkvee meldt het nieuws.

Nederland heeft de hoogste productiekosten van alle Europese landen en is per honderd kilo melk op een representatief melkveebedrijf ongeveer 43 euro aan kosten kwijt. Ongeveer 10 euro daarvan bestaat uit niet betaalde, maar berekende kosten van eigen productiemiddelen zoals eigen arbeid en berekende rente van eigen grond.
Frankrijk heeft met ongeveer 33 euro kosten per 100 kilogram melk de laagste productiekosten van alle belangrijke zuivellanden in Europa.

Buiten Europa liggen de productiekosten een stuk lager. Veel belangrijke zuivellanden zitten daarmee rond de 25 euro per 100 kilogram melk; Australië spant de kroon met circa 23 euro.

Opvallend is dat in de eveneens lage kostprijs van Amerikaanse melk (bijna 26 euro) de arbeidskosten nagenoeg volledig zijn meegerekend. Vanwege de grote omvang van 1.100 koeien moet het gemiddelde representatieve bedrijf in dit land veel gebruik maken van externe arbeid.

Om consumenten te helpen bewustere keuzes te maken bij het kopen van voedingsmiddelen, lanceert Questionmark vandaag een nieuwe app. Hiermee kan de klant producten in de supermarkt scannen om daarmee direct informatie te krijgen over gezondheid en duurzaamheid van het product.

Uit onderzoek blijkt dat 65% van de Nederlanders graag bewuste keuzes wil maken, maar dat bestaande informatie hierover verwarrend is. “Bijna 85% van de Nederlanders vraagt om meer transparantie en eerlijkheid van producenten. We streven naar ‘radicale transparantie’ en we hopen met onze app de verduurzaming van productieketens te versnellen,” meldt Charlotte Linnebank van Questionmark.

De app heeft niet alleen als doel om consumenten te helpen bij het maken van bewuste keuzes, maar ook om producenten te motiveren om transparanter te zijn. Producten waarvan de complete informatie over ingrediënten en nutriënten beschikbaar is, krijgen als eerste een gezondheidsscore. Hierdoor hoopt Questionmark dat ook producenten een stap in de goede richting gaan zetten.

De app is vanaf vandaag te downloaden via: www.thequestionmark.org.

Reclames van alcoholmerken op social media worden in maar 1,5% van de gevallen gezien door minderjarigen. In 98,5% van de gevallen zijn de lezers van de marketinguitingen meerderjarig. Dat blijkt uit onderzoek van R2 Research in opdracht van Stiva, meldt Distrifood.

Voor het onderzoek zijn honderden reacties, shares en likes van Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram uitgeplozen. De onderzoekers achterhaalden handmatig de leeftijd van de social media-gebruikers. Volgens branchevereniging Stiva is er voor het eerst zo uitgebreid gekeken naar het bereik van marketing via social media van alcoholmerken.

Peter de Wolf van Stiva is blij met de uitkomsten. "Een nalevingspercentage van 98,5% is een heel mooi resultaat en eerlijk gezegd boven verwachting. Het is een bewijs dat de alcoholbranche via zelfregulering verantwoorde alcoholmarketing zelf in goede banen kan leiden. Ook via een medium als sociale media waarvan nog wel eens gedacht wordt dat controle daarop heel lastig is."

In 2012 zijn de bepalingen over sociale media in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken opgenomen.

Wereldwijd blijken mensen vooral chocola te eten om een goed gevoel te krijgen. Dat ontdekte marktonderzoeksbureau Mintel. Zo zegt een op de drie Britse consumenten dat de emotionele voordelen van het eten van chocola opwegen tegen de nadelen voor de gezondheid.

Chinezen zijn het meest enthousiast over chocola; 76% zegt dat het eten van chocola bijdraagt aan een beter humeur en 64% vindt chocola ontspannend werken in tijden van stress. In Polen zegt de helft van de chocolade-eters dat chocola de stemming verbetert. In Italië is dat 40%, in Duitsland 39%, in Spanje 27% en in Frankrijk voelt 15% van de liefhebbers zich vrolijker door chocola. Ook zegt 23% tot 41% van de mensen in deze landen dat chocola helpt tegen stress.

Zwitsers zijn de grootste chocolade-eters met 8,8 kilo per persoon per jaar. Duitsers eten 8,4 kilo per jaar en Britten 6,8 kilo. De Chinezen aten in 2015 maar 0,2 kilo chocola per persoon.

In Groot-Brittannië roept discounter Aldi een aantal koekjes en snacks terug omdat ze mogelijk verontreinigd zijn door ongedierte.

Het gaat om producten als de Aldi Cheese Thins, Aldi Cheese Bakes, Aldi Oddbites en Aldi Ginger Nuts. Bij leverancier Baketime zijn "mogelijk onhygiënische productie-omstandigheden" vastgesteld, meldt The Guardian. Over welk 'ongedierte' is aangetroffen en in hoeverre de producten verontreinigd zijn, laten de Britse media zich niet uit.

Het gaat om een recall uit voorzorg. Een woordvoerster voor Aldi zegt: "We hebben een aantal Aldi-producten die door Baketime gemaakt worden teruggeroepen en alle leveringen stopgezet terwijl we deze zaak verder onderzoeken. "We adviseren klanten de genoemde producten niet op te eten maar terug te brengen naar de supermarkt waar ze hun geld terug krijgen."

Amerikaanse en Italiaanse onderzoekers gaan samen onderzoeken hoe het komt dat het Italiaanse dorp Acciaroli meer dan 300 inwoners van 100 jaar en ouder telt. Volgens Alan Maisel van de San Diego School of Medicine zijn ze de eerste groep onderzoekers die toestemming heeft om deze populatie te onderzoeken.

In de VS is de gemiddelde levensverwachting 78 jaar. Slechts 0,02% van de Amerikanen leeft 100 jaar of langer. “Het doel van deze lange termijn studie is om te ontdekken waarom deze 300 mensen zo lang leven. We gaan een genetische analyse doen een leefstijlfactoren als eetpatroon en beweging bestuderen,” aldus Maisel.

De oude bewoners hebben nauwelijks hartziektes en Alzheimer. De onderzoekers verwachten dat dit komt door het mediterrane eetpatroon in combinatie met lange dagelijkse wandelingen door de bergen. Ze hopen dat ze een aantal geheimen om gezond oud te worden kunnen ontdekken. Een mogelijke kandidaat is het in Acciaroli veelgebruikte keukenkruid rozemarijn.

Voor het 11e achtereenvolgende jaar namen de verkopen van koolzuurhoudende frisdranken in de VS af. Dat meldt informatieservice Beverage Digest in een nieuw rapport.

Het totale frisdrankvolume daalde met 1,2% in 2015, in 2014 was dit 0,9%. De drie grootste frisdrankproducenten in de VS rapporteerden alle drie een dalende vraag. PepsiCo zag de vraag met 3,1% het sterkst dalen, de dalingen bij Coca-Cola en Dr Pepper Snapple waren minder sterk. De jaarlijkse consumptie van koolzuurhoudende frisdranken per Amerikaan daalde in 2015 tot ongeveer 650 glazen. Dit is het laagste niveau sinds 1985.

De verminderde consumptie van frisdrank komt vooral doordat consumenten alternatieve producten kopen waarvan ze denken dat die gezonder zijn en die minder calorieën en zoetstoffen als aspartaam bevatten, zoals bijvoorbeeld vruchtensappen en water met een smaakje. Doordat mensen sceptisch zijn over het gebruik van aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen, daalde met name de consumptie van light frisdranken als Diet Mountain Dew (-4,8%), Cola light en Diet Pepsi (-5%). Light dranken bevatten veel kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker.

Beverage Digest meldt verder dat Sprite en Fanta, beide eigendom van Coca-Cola, dankzij effectieve inzet van campagnes, hun verkopen wel zagen stijgen in 2015. Ook verkochten verschillende producenten van waterflesjes, als Dasani, Aquafina en Poland Spring, tussen de 6,5 en 11,4% meer.

In de VS verdwijnen dagelijks 500 miljoen plastic drinkrietjes in de vuilnisbak. Leg ze allemaal achter elkaar en je kunt er twee-en-een-half keer de aarde mee omcirkelen. Drankenfabrikant Bacardi (van de rum) heeft er schoon genoeg van en start een 'rietjesvrij'-campagne.

De meeste drinkrietjes verdwijnen in de VS naar de stort, of komen in het oppervlaktewater of de zee terecht. "Plastic rietjes breken niet af, en ze worden in allerlei sectoren gebruikt, ook in de sterke dranken. Wij zijn vastbesloten bij te dragen aan de oplossing van dit probleem, en dat betekent dat wij minder afval zullen produceren", zegt Ian McLaren van Bacardi. Om te beginnen zijn rietjes niet langer toegestaan in Bacardi's hoofdkantoor in Coral Gables (Florida) en in de Bombay Sapphire distilleerderij in Groot-Brittannië.

Op de lijst met meest teruggevonden items in de oceanen, staan drinkrietjes op de 5e plaats. Bacardi roept daarom iedereen op voortaan zijn of haar drankje "zonder rietje" te bestellen. Voor mensen die echt niet zonder rietje kunnen, zijn er glazen, papieren of metalen rietjes, die je gewoon in je tas mee kunt brengen als je ergens iets gaat drinken. Of laat het rietje helemaal weg; "Je hebt geen rietje nodig om een drankje lekker te laten smaken", zegt Bacardi. De drankenfabrikant hoopt dat naarmate er meer mensen om een 'rietjesvrij' drankje vragen, bedrijven zich er van bewust zullen worden dat rietjes 'uit' zijn en hun beleid daarop aan zullen passen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag