Kort 31 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat kan zo. Of probeer ons formulier eens uit!

Fotocredits: 'Reporters waiting on street', Toronto History

De Amerikaanse fastfoodketen Chipotle past zijn bereidingsmethoden aan in reactie op de recente E.coli uitbraak die meer dan 50 mensen in 9 Amerikaanse staten trof. Het bedrijf reageerde op de uitbraak door 43 restaurants tijdelijk te sluiten. Uiteindelijk werd er geen E.coli aangetroffen.

Chipotle voert de slogan ‘Food With Integrity’ en laat zich voorstaan op het gebruik van verse producten en traditionele kookmethoden. Daarmee loopt het bedrijf een hoger risico op het verspreiden van door voedsel overgedragen ziektes. Het is nog altijd onbekend van welk ingrediënt de E.coli slachtoffers ziek werden, maar Chipotle wil niet wachten met actie totdat er duidelijkheid is, aldus [http://www.foxnews.com/leisure/2015/12/30/chipotle-tweaks-recipes-ingredient-preparation-after-e-coli-scare/]FoxNews[/url].

De keten laat kaas straks al geraspt bij de restaurants aanleveren. Ook worden ingrediënten als tomaten en koriander straks op een centrale plek gesneden, waar ook testen plaatsvinden. Het ver van te voren snijden komt niet alle ingrediënten ten goede, dus blijven Chipotle-restaurants bijvoorbeeld uien zelf snijden. De keten zal de uien in vooraf in kokend water dippen en in citroensap weken. Een andere verandering is het marineren van rauwe kip in hersluitbare plastic zakken in plaats van in kommen.

Barclays analist Jeffrey Bernstein merkt op dat Chipotle zwaarder getroffen wordt door de voedselveiligheidsaffaire dan andere ketens, juist omdat de focus zo nadrukkelijk op de integriteit van hun ingrediënten ligt. Het herstel van deze schade zal dan ook nog een tijd kunnen duren. Ten opzichte van vorig jaar, toen het snelgroeiende Chipotle's een erkende beurslieveling was, is de aandelenkoers met 28% gedaald.


Voor het eerst in 25 jaar tijd geeft minder dan de helft van de Amerikanen aan dat ze gewicht willen verliezen. Uit een recente Gallup poll blijkt dat nog maar 49% de wens heeft om af te vallen. Tussen 2001 en 2008 lag dit percentage nog rond de 60%. Verder gaf 41% van de deelnemers aan dat ze graag op hetzelfde gewicht willen blijven. it percentage steeg iets ten opzichte van eerdere jaren. Minder dan een kwart van de Amerikanen probeert serieus wat kilo's kwijt te raken, meldt LiveScience.

Dit komt onder andere doordat Amerikanen, ondanks overgewicht, denken op een 'goed gewicht' te zitten. Van de deelnemers aan de poll beschouwt 56% hun gewicht als 'ongeveer goed', 37% vind zichzelf enigszins of erg te dik. In werkelijkheid kampt twee derde van de Amerikanen met overgewicht. Het lijkt erop dat het referentiekader van wat een goed gewicht is, verschuift doordat zoveel mensen overgewicht hebben. In het dagelijks straatbeeld behoren mensen met een normaal gewicht inmiddels tot de minderheid.

In 2015 zette de restaurantbranche ruim €4,3 miljard om. Restaurants genereerden ruim de helft van deze omzet, een derde werd omgezet door café-restaurants, bistro’s en wegrestaurants zijn samen goed voor bijna 10% van de omzet. ten opzichte van het derde kwartaal 2014 groeide het de restaurantomzet in het derde kwartaal 2015 met 6,9%. Daarnaast behaalde de cafetariabranche een omzet van bijna €2,75 miljard. Dat blijkt uit de Cijfers en Trends-monitor van de Rabobank, meldt Misset Horeca.

Het aanbod in de restaurantbranche neemt elk jaar toe. In 2015 zijn er ruim 11.000 bedrijven. De fastfoodservice (snackbars, lunchrooms, shoarmazaken, pannenkoekenhuizen en ijssalons) telt zo'n 10.000 bedrijven. Daarnaast zijn er in Nederland nog zo'n 2.000 eetcafés en hotel-restaurants. De kwaliteit van restaurants is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Nederland telde eind 2015 het recordaantal van 107 sterrenrestaurants.

De branche kenmerkt zich door kleinschaligheid; de helft van de bedrijven behaalt een jaaromzet die onder de €150.000 ligt. Ondanks dat het aantal franchiseketens toeneemt en steeds meer bedrijven zich daarbij aansluiten, is ook een stijgende trend van het aantal kleine ondernemingen (lunchrooms, pannenkoekenhuizen en ijssalons) zichtbaar.

De Rabobank verwacht dat de vraag in de branche komende jaar met 2,2% blijft toenemen. Eetgelegenheden bevinden zich wel in uitdagende marktomstandigheden, niet alleen door de grote onderlinge concurrentie maar ook door de toename van het aantal branchevreemde aanbieders. Daarbij valt te denken aan retailers die eetgelegenheden aanbieden voor meer klantbeleving ('blurring') en maaltijdboxen.Tegelijkertijd blijft de consument kritisch op zijn uitgaven en gevoelig voor kortingsacties en de nieuwste trends. In 2011 besteedde een Nederlander nog €19,40 bij een restaurantbezoek, in 2013 was dat gemiddeld €16,40.

Fastfoodconcern McDonald's is al twee jaar aan het kwakkelen. Omzet, bezoeken en winstgevendheid lopen terug. In HongKong opende deze week een nieuwe conceptstore, toepasselijk McDonald's Next geheten. De conceptstore laat zien hoe de McDonald's van de toekomst er mogelijk uit gaat zien.

Op Kotaku.com vind je een serie foto's en tweets van de conceptstore. Die laten een gelikt interieur zien, met veel glas en roestvrij staal, een open keuken, 'Create your taste'-klantenzuilen en vooral een grote nadruk op vers.

FSIN, het FoodService Instituut Nederland, signaleert het gevaar van een 'snel verveelde consument' door de snelheid waarmee winkeliers en restaurateurs hun formules vernieuwen en onderling met elkaar laten strijden om het beste op het eetmoment van consumenten in te spelen. Wie niet vernieuwt, verveelt, lijkt het devies.

Vanmorgen signaleert Retailnews de realiteit van het gevaar. Het blad noemt 2015 het jaar van een 'wildgroei aan nieuwe winkelconcepten' die elkaar in hoog tempo opvolgen. Daar is veel geld voor nodig, terwijl de terugverdientijd slechts kort is. Zelfs V&D, dat nu bijna ter ziele is, bracht een nieuw concept, maar had onvoldoende middelen om het uit te rollen.

Dat betekent dat de winnaar van de voortdurende strijd om het leukste nieuwe concept, een combinatie van creatief vermogen en diepe investeerderszakken is. De behoefte aan vernieuwing bij de 'verveelde consument' is echter geen redding voor bedrijven die iets nieuws moeten verzinnen omdat ze hopeloos achterlopen bij het theater van het nieuwe winkelieren.

Het alcoholpercentage van wijnen is de afgelopen 18 jaar met gemiddeld 2% gestegen. Dat constateerden wetenschappers van de Universiteit van Californië op basis van de gegevens van ruim 100.000 flessen die tussen 1992 en 2009 in de VS werden geïmporteerd.

De onderzoekers vermoedden in eerste instantie dat de klimaatverandering hierbij een rol speelde, maar dat blijkt niet het geval. Het zijn de wijnmakers die, om tegemoet te komen aan de toenemende consumentenvoorkeur voor intensere wijnen, het alcoholpercentage opkrikken, zonder dat op het etiket te vermelden. Ook accijnzen kunnen van invloed zijn op de vermelding van het juiste alcoholpercentage. In bijna 60% van de gevallen bleek het werkelijke alcoholgehalte hoger te zijn dan wat op het etiket stond aangegeven. Gemiddeld bedroeg het verschil 0,42 procentpunt. Vooral Spaanse, Argentijnse en Chileense rode wijnen lieten grote verschillen zien. Daarnaast geldt de trend ook voor witte wijnen uit Chili en de VS.

"Een verschil van 0,4 procentpunt lijkt niet veel in vergelijking met een alcoholpercentage van pakweg 13,6 procent, maar ook zulke kleine foutjes leiden er wel toe dat consumenten hun alcoholverbruik onderschatten. En dat kan gevolgen hebben voor hun gezondheid en rijveiligheid’, vindt professor Julian Alston die het onderzoek leidde.

Tegengesteld aan deze trend, wordt door een aantal wijnmakers in met name de VS omgekeerde osmose toegepast om alcoholrijke wijnen lichter te maken. Bij dat proces wordt 2 à 3% alcohol op een totaal van 14,5 à 15% in de wijn onttrokken. Deze strategie wordt toegepast om wijnen niet alleen minder zwaar, maar ook beter doordrinkbaar en minder belast met accijnzen te maken. Bijkomend voordeel is dat een deel van de meest schadelijke alcohol aan de wijn wordt onttrokken.

Met ingang van 1 januari mogen in de Amerikaanse staat Iowa levende kippen weer zonder restricties naar shows, veilingen, een nieuwe boerderij of de slacht. Sinds mei 2015 was dat verboden, als maatregel tegen de vogelgriep. De VS werd vorig jaar getroffen door de grootste uitbraak van hoogpathogene vogelgriep aller tijden. De vogelgriep breidde zich in de loop van 6 maanden uit naar 15 staten en zorgde voor de vernietiging van 48 miljoen kippen en kalkoenen.

Iowa was de staat die het meest te lijden had onder de uitbraak. Er werden 32 miljoen dieren geruimd, het merendeel leghennen. Sinds juni waren in Iowa geen nieuwe gevallen van vogelgriep meer geconstateerd.

In de VS is het houden van hobbykippen erg populair. Organisatoren wrongen zich de afgelopen maanden in allerlei bochten om pluimveeshows toch aantrekkelijk te houden voor vogelamateurs. Zo werd er gejureerd op basis van foto's, dode kippen of algemene kippenkennis. Volgens een country fair-organisator staan de eigenaren te trappelen om weer in de showring te mogen verschijnen met hun favoriete vogels.

Dat is de nieuwe trend, zegt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in zijn jaarlijkse trendvoorspelling die begin deze maand uitkwam.

Vakblad Out-of-Home las de alleen voor leden toegankelijke publicatie en vatte die samen. Pizzascooters, maaltijdkoeriers, cafetaria’s, lokale cateraars en restaurants, zelfs met Michelin-sterren, brengen buiten de deur eten bij je thuis op het moment dat wij dat willen.
Deze manier van eten gaat concurreren met supermarkten. Consumenten houden op te denken in 'buiten de deur' en 'thuis' eten omdat alle mogelijkheden overal mogelijk worden. Daarbij komt ook nog eens dat we op steeds meer plekken kwalitatief goed buiten de deur kunnen eten, zoals bij bouwmarkten en pompstations, die ook een graantje mee willen pikken van thuisbezorging of meeneemdiensten.

Het vakblad vat de analyse van FSIN als volgt samen: "De consument denkt niet meer in kanalen, maar in behoeftes en dus verdwijnen de schotten tussen out-of-home en at-home, onder andere door meer bezorging. Dit zal richting de toekomst alleen maar verder groeien, aldus het FSIN."

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag