De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------

FL 1. NEDERLANDSE WIJNOOGST 'VEELBELOVEND'
De 145 professionele Nederlandse wijnboeren kunnen zich opmaken voor een veelbelovende oogst, meldt de NOS. De warme zomer zorgt voor een opbrengst van zo'n 10 tot 15% meer druiven dan vorig jaar. Ook lijkt de schade door de Suzuki-fruitvlieg dit jaar nogal mee te vallen. De oogst zal later deze maand een aanvang nemen. In Frankrijk zijn de vendanges al volop aan de gang: ook daar zorgt de warme zomer voor een goede - en vroege - oogst.

FL 2. BIJEN MET PARASIETEN DOEN AAN ZELF-MEDICATIE
Dit blijkt uit recent onderzoek. Veel hommels en bijen hebben last van parasieten, die hun overleven en eetgedrag negatief beïnvloeden. Al eerder bleek dat verschillende in planten voorkomende chemicaliën de hoeveelheid parasieten in bijen laten verminderen. Dit onderzoek richt zich op twee zogeheten secondaire metabolieten, aucubine en catalpol, die van nature in nectar voorkomen. Deze stoffen verminderen de grootte van de parasietenpopulatie in de bijendarmen. De onderzoekers voorzagen bloemen van verschillende concentraties van de metabolieten en keken naar het effect op gezonde en geparasiteerde bijen. Het blijkt dat geparasiteerde bijen een veel grotere voorkeur hebben voor de bloemen met hoge concentratie metabolieten dan de gezonde bijen, meldt Science Daily. Ook blijkt dat de planten met de hoogste concentratie metabolieten significant meer pollen aan andere bloemen doorgeven na een bijen-bezoek. Daaruit valt af te leiden dat deze componenten de reproductiviteit van planten beïnvloeden.

FL 3. JDE PROFESSIONAL INTRODUCEERT KOFFIECONCEPT 'PROMESSO, WHY COMPROMISE'
Jacobs Douwe Egberts (JDE) Professional kiest Nederland als de première voor een nieuw, gepersonaliseerd koffieconcept voor het hogere segment van de zakelijke markt. Daarbij denkt de koffiebrander aan 'advocatenkantoren en adviesbureaus, maar ook autodealers, modewinkels en beauty-salons', schrijft EVMI. Promesso bestaat uit een nieuwe koffiemachine, nieuwe technologie en premium koffiebonen. Gebruikers kunnen hun persoonlijke voorkeuren (sterkte, hoeveelheid melk en melkschuim, portiegrootte) eenvoudig in hun Promesso-profiel opslaan. De Amerikaanse acteur Gabriel Macht (Harvey Specter in de advocatenserie 'Suits') is het gezicht van de internationale reclamecampagne.

FL 4. PRIJZEN VAN WATER EN SAP FORS OMHOOG
Uit Prinsjesdagstukken die RTL Nieuws in handen heeft gekregen, blijkt dat de belasting op frisdrank met 30 miljoen euro (15%) omhoog gaat. Vooral de belasting op water en sap gaat omhoog, waardoor die gelijk getrokken wordt met de belasting op cola en frisdrank. Volgens RTL is het extra geld nodig om het gat te dichten dat ontstaat door de verruiming van de schenkingsvrijstelling. Hoeveel de prijs per fles sap en water omhoog gaat, wordt pas duidelijk op Prinsjesdag. De frisdrankenbranche voelt zich, bij monde van directeur Raymond Gianotten van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters en Sappen, 'gepakt', aldus BNR.

FL 5. FRUITDIEVEN VULLEN SCHAAMTELOOS ZAKKEN VOL FRUIT
Belgische fruittelers ergeren zich mateloos aan de kleine en grote fruitdieven die hun rijkbeladen appel- en perenbomen belagen. De voorbijganger die de verleiding niet weerstaat een appeltje te plukken is tot daar aan toe, maar sommigen laden zakken vol fruit in de achterbak, schrijft Vilt. Als de telers iemand betrappen, vragen ze om een vergoeding, maar de politie erbij halen doen ze niet graag. Hun oogst hangt onbeschermd buiten en dan is het nemen van wraak gemakkelijk. Het plukken van fruit is overigens niet zonder risico. Telers hanteren een wachttijd tussen het besproeien met gewasbeschermingmiddelen en de pluktijd. Voorbijgangers kennen die wachttijd niet.

FL 6. BELGIË DOET HET GOED TIJDENS WIJNKEURING VAN DE LAGE LANDEN
Afgelopen weekend werd de Wijnkeuring van de Lage Landen 2015 gehouden. De resultaten bevestigen het goede jaar 2014, schrijft wijn.nl. Van de meer dan 150 ter keuring ingebrachte wijnen scoorde 88% 75 of meer punten (van de 100). Onder de 58 deelnemers waren 7 wijngaarden uit België. De twee gouden medailles die vergeven werden - voor een puntental van 85 of hoger - gaan naar wijngaarden uit het Belgische Limburg. "We hebben de concurrentie in Nederland een poepie laten ruiken", schrijft Vilt.

FL 7. BELONINGSSYSTEEM CALORIERIJK VOEDSEL ANDERS BIJ OBESEN
Volgens een nieuwe, kleinschalige, studie ligt onze drang naar eten misschien wel ‘vast’ in onze hersenen, meldt de Huffington Post. Een internationaal team van onderzoekers ontdekte dat naar eten smachten niet bij iedereen dezelfde hersennetwerken activeert. Zwaarlijvigen hadden een verhoogde connectiviteit in de hersengebieden waar het beloningscentrum zit. Ze associeerden vette en suikerrijke voedingsmiddelen met een beloning. Deze verhoogde connectiviteit bleek een goede voorspeller voor een gewichtstoename 3 maanden later. Bij mensen met een normaal gewicht vonden de onderzoekers andere connectiviteiten. Zij bleken beter af te wegen iets wel of niet te eten met minder hunkering tot gevolg. De onderzoekers stellen dat hun bevindingen een gesignaleerd verband aangeven en geen oorzaak-gevolg relatie.

FL 8. ‘OPEN DATA MILIEUVRIENDELIJKE OPLOSSING WERELDVOEDSELVRAAGSTUK’
“De wereld heeft behoefte aan een nieuwe agrarische revolutie en die komt er door middel van een data-revolutie”, dat zegt de programmadirecteur van Global Open Data for Agriculture and Nutrition (Godan) in The Guardian. Dit initiatief voor wereldwijde Open Data voor Landbouw en Voeding ondersteunt de G8 en 120 overheden in het vraagstuk hoe we in 2015 10 miljard monden kunnen voeden, zonder nadelige gevolgen voor het milieu. Eind juni zijn 8000 datasets vrijgegeven. Organisaties moeten nu deze gegevens daadwerkelijk gaan gebruiken en combineren met andere data, zoals het weer. Boeren moeten over en weer van deze informatie leren en hierbij geholpen worden. De krant diept het fenomeen verder uit en geeft een aantal voorbeelden.

FL 9. CHINEES VLEESBEDRIJF ‘BRENGT TRACEERBAARHEID NAAR NIEUW LEVEL’
De Chinese biefstukproducent Inner Mongolia Kerchin Cattle Industry Co. lanceert een systeem waarmee consumenten ongeëvenaarde informatie zouden krijgen over de herkomst van hun stukje vlees. Via hun smart-phone zouden ze ondere andere de slachtdatum, het ras en de leeftijd van het rund kunnen zien, alsook de boerderij met adres waar het vandaan komt, meldt GlobalMeatNews.com. Het systeem zou ook informeren over zaken als medicijnresiduen in het dier. Kerchin wil zich hiermee verzekeren van consumentenvertrouwen in het door voedselschandalen geteisterde China. Het bedrijf had al eerder ambitieuze ideeën. Zo installeerde het in 2013 een nieuwe proceslijn, die nog lang niet volledig gebruikt wordt.

FL 10. TESCO VERHOOGT CONSUMENTENPRIJZEN VAN MET BRITSE MELK GEMAAKTE KAZEN
De grootste Britse super, Tesco, is met zijn melkleveranciers voor komende winter een hogere melkprijs overeengekomen voor melk waarmee kaas gemaakt wordt. Boerenorganisatie National Farmers Union is zeer tevreden over deze stap, omdat hiermee de boeren een reëlere kostprijsvergoeding krijgen, schrijft The Guardian.
De zuivelsector in Groot-Brittannië staat zwaar onder druk door de fors gedaalde melkprijzen in Europa en de prijzenoorlog die de supermarkten uitvechten met melk als klantenlokker. Volgens Tesco vragen klanten om producten van eigen bodem. Ook zou voor klanten meewegen dat zij graag diervriendelijk geproduceerde zuivelproducten willen kopen waar de boer een eerlijke prijs voor heeft gekregen. Dus durft Tesco het aan de prijzen van de Tesco Standard Mild & Medium cheddar, Tesco Value en Standard Red Leicester en Double Gloucester kazen te verhogen.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Un euh... kiosque?', Yohann Legrand
Dit artikel afdrukken