De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------

FL 1. 'Milieu in belangrijke mate te sparen door meer regionaal geproduceerd veevoer te gebruiken'
In opdracht van Milieudefensie onderzocht Questionmark de milieubelasting van soja. Soja is een belangrijk ingrediënt van veevoer. De Nederlandse diervoederindustrie verbruikt jaarlijks ruim 2 miljoen ton soja. Nederland importeert ruim 8 miljoen ton soja, waarvan 75% uit Zuid-Amerika. Voor de sojaproductie wordt in Zuid-Amerika oerwoud en ander natuurgebied vernietigd. In 2011 sprak de Nederlandse vee-industrie af om meer veevoer uit Europa te halen, mits dit duurzamer is.
Volgens Questionmark zorgt Europese soja voor 80 tot 90% minder milieuschade dan Zuid-Amerikaanse soja. Campagneleider Duurzaam Voedsel van Milieudefensie, Jacomijn Pluimers: “De cijfers zijn indrukwekkend: negen keer milieuvriendelijker! Dit is een enorme kans om onze milieuschade te verkleinen, op naar 100% regionaal geproduceerd veevoer!" Milieudefensie heeft een petitie en campagne ('Allemaal Lokaal!') opgezet om boeren tot het produceren van Nederlands veevoer over te halen. Je kunt de petitie hier tekenen.

FL 2. Engelse supers verkopen Nederlandse groenten
Britse supers verkopen op dit moment veel Nederlandse glasgroenten. Onderzoeksbureau ProduceView bezocht Asda, Sainsbury's, M & S, Waitrose, Lidl, Aldi, Co-op, Morrisons en Tesco. In vijf van de negen bezochte supermarkten liggen Nederlandse komkommers. Voor cherrytomaten zijn Spanje en Marokko op dit moment de belangrijkste leveranciers. Nederlandse cherrytomaten zijn te vinden bij Tesco. Met paprika's blijken Nederlandse telers de Britse markt te domineren

Verpakkingen met Nederlandse gemengde paprika's zijn te vinden in de winkelschappen van Sainsbury's, Asda, Morrisons, Co-op, M & S, Aldi en Lidl. Britse paprika's zijn te vinden bij Waitrose en Tesco. De gemiddelde prijs van de paprika's ligt op ongeveer 45 cent. Aldi biedt momenteel de goedkoopste paprika's aan voor iets minder dan 27 cent per stuk. De duurste paprika's worden verkocht bij M & S voor 68 cent cent per stuk. Dat meldt AGF.nl.

FL 3. 'Omzet Vlaamse veehouderij daalt dit jaar tien procent'
De Vlaamse landbouwsector heeft ook dit jaar te kampen met een scherpe daling van het landbouwinkomen. Ondanks lagere voerprijzen en hogere productie drukken lage prijzen de omzet met gemiddeld 10%. Per sector zijn er grote verschillen. Zuivel- en varkensboeren zien zich geconfronteerd met voortdurende prijsdalingen waardoor hun productiewaarde fors lager uitvalt (-22% respectievelijk -12%). De ketentoeslagen voor melk en varkens compenseren de omzetdaling tot -19% voor de melkveehouderij en -10% voor de varkenshouderij.
In de pluimveehouderij is het beeld gemengd: de productie van vleeskippen steeg maar de prijzen daalden (-3%), met een omzetdaling van 2% tot gevolg. De leghennenhouderij bleef op hetzelfde productieniveau maar zag de prijzen en omzet fors stijgen (+18%). Boerenbondvoorzitter Piet Vanthemsche zegt op Vilt: “In de jaren ’80 waren Vlaamse landbouwbedrijven haast allemaal gemengde boerderijen. Sindsdien is de ‘ontmenging’ in de landbouw zeer groot”. Dat heeft tot gevolg dat wanneer het slecht gaat in één subsector, veel landbouwbedrijven niet meer in staat zijn dat te compenseren met inkomsten uit een andere activiteit op de boerderij.

FL 4. NS verkoopt stationswinkels
NS brengt een groot deel van zijn stationswinkels in de verkoop, meldt Out Of Home Shops. De NS zal de winkels de komende jaren geleidelijk overdragen aan andere exploitanten. Na aanhoudend commentaar op de dienstverlening gaat NS zich richten op het kernproduct: 'de reis' en niet meer op het het bakken van hamburgers. De afgelopen jaren heeft NS het winkelaanbod op de stations afgestemd op de wensen van de reizigers. Als de winkels straks in andere handen zijn, houdt NS wel de regiefunctie. Het aanbod moet herkenbaar blijven en het station een aantrekkelijke plek om te zijn en te verblijven.

FL 5. Babymelkpoeder is Nederlands belangrijkste exportproduct naar China en Hongkong
De uitvoerwaarde van babymelkpoeder werd sinds 2005 maar liefst 50 keer zo groot, meldt het CBS. In de eerste 7 maanden van dit jaar exporteerde Nederland al voor €1,1 miljard, waarvan voor €750 miljoen naar China en Hongkong, schrijft het FD. Babymelkpoeder is inmiddels het belangrijkste Nederlandse exportproduct naar China (7% van het totaal) en met afstand het meest uitgevoerde goed naar Hong Kong (32%). In 2005 was het gezamenlijke aandeel van Hongkong en China in de Nederlandse exportwaarde van babymelkpoeder nog 10%, in 2015 is dat opgelopen tot 67%.
De snelle groei is het gevolg van het melkpoederschandaal in China in 2008, waardoor Chinezen hun eigen fabrikanten niet meer vertrouwen en hun heil bij buitenlandse leveranciers zoeken.
De enorme vraag vanuit China heeft ertoe geleid dat Nederlandse supermarkten en drogisterijen verkoopbeperkende maatregelen moesten nemen. Ook zijn er de afgelopen jaren diverse varianten van 'melkpoedercriminaliteit' ontdekt en blijkt PostNL garen te spinnen bij de vele melkpoederpakketjes naar China en Hongkong.

FL 6. Franse geneesmiddelenautoriteit sluit Cargill-algen uit voor medicijnen en cosmetica
Het Franse Agence nationale de sécurité du médicament (ANSM) heeft de algenextracten die gemaakt worden in de Cargill-fabriek in het Bretonse Lannilis uitgesloten voor gebruik in medicijnen en cosmetica. Bij een inspectie trof de ANSM onhygiënische en administratieve misstanden aan, meldt Le Monde. Cargill noemt het besluit 'volledig buiten proportie'. "Het is een industriële productiefaciliteit, geen steriele operatiekamer!", stelt een Cargill-woordvoerder. Welke gevolgen het besluit van de Franse autoriteiten gaan hebben voor de fabriek en de werkgelegenheid in het Bretonse Lannilis is nog onduidelijk.
De algen worden door Cargill verwerkt tot alginaten, stoffen die om hun stabiliserende en gelerende eigenschappen verder verwerkt worden in de voedings- en farmaceutische industrie, bijvoorbeeld in maagzuurremmers. Volgens de ANSM hoeven patiënten zich geen zorgen te maken omdat er bij de diverse fabrikanten geen kwaliteitsproblemen zijn geconstateerd en er voldoende alternatieve leveranciers te vinden zijn. Cargill stelt dat de voor medicijnen en cosmetica bedoelde alginaten slechts 10% uitmaken van de productie van de fabriek, de resterende productie vindt zijn weg naar de levensmiddelenindustrie.

FL 7. Afvalwater wijnmakerij herbruikbaar voor irrigatie wijngaarden
Bij het maken van wijn is veel water nodig. Onder de juiste omstandigheden kan het schoonmaakwater uit wijnkelders bruikbaar zijn voor irrigatie, schrijft Futurity. Onderzoekers bemonsterden 2 jaar lang het afvalwater van 18 wijnmakerijen in Californië. De vele liters water die gebruikt worden voor het schoonspoelen van pompen, slangen, vaten, flessen en vloeren blijken prima inzetbaar als irrigatiewater. Het grootste struikelblok is de zoutconcentratie van het water. Die bepaalt hoe water door de bodem beweegt. Uit een tweede studie blijkt dat de zoutwaarden in wijngaarden meestal laag genoeg zijn om de zouten in het afvalwater aan te kunnen. Als de grond zich er voor leent en de juiste schoonmaakmiddelen worden gebruikt (in de wijnindustrie is een overstap gaande van natrium- naar kalium-houdende schoonmaakmiddelen), kan het afvalwater als irrigatiewater dienen.

FL 8. Biggenziekte PED in VS verspreid door herbruikbare zakken
Tussen 2013 en 2015 maakte een uitbraak van het voor biggen dodelijke Porcine Epidemic Diarrhea (PED) virus miljoenen slachtoffers in de Amerikaanse varkenshouderij. Hoe het virus zich verspreidde, bleef lang onduidelijk. Het United Stated Department of Agriculture (USDA) onderzocht 17 scenarios, waaronder de verspreiding via laboratoria, vogels of diervoeding. Voor dat laatste scenario werd nooit een verband gevonden tussen gezamenlijke voerfabrikanten, producten of ingrediënten. Uit de USDA-analyse blijkt het meest waarschijnlijke scenario het gebruik van herbruikbare zakken - Flexible Intermediate Bulk Containers (FIBC) te zijn. Boeren gebruiken deze zakken (capaciteit van meer dan 500 kilo) voor de opslag van bijvoorbeeld sojabonen of biggenvoer maar ook voor zand ter voorkoming van overstromingen. Het FIBC scenario verklaart de link met het varkensvirus. De zakken gaan van boerderij naar boerderij, maar worden tussendoor maar summier schoongemaakt.

FL 9. 's Werelds eerste 'medische chocolade' op komst
Een Amerikaans-Boliviaans bedrijf claimt er in geslaagd te zijn van de lekkernij chocolade een 'health food' te maken. Het basisbestanddeel van chocolade, cacao, is in pure vorm erg bitter. Dat betekent dat er veel suiker en vet aan chocolade toegevoegd wordt om het lekker te maken. De gezonde stoffen in cacao, zoals antioxidanten en mineralen die bijdragen aan een lagere bloeddruk en een betere cholesterolhuishouding, delven het onderspit. Het gehalte aan suiker en vet kan oplopen tot wel 70%. De ontwikkelaars van Kuka Xoco slaagden er in een chocoladereep met maar 35% suiker en vet te maken. Daarmee komt de 'medische chocolade' onder handbereik, aldus de Daily Mail. In plaats van suiker of zoetstoffen gebruikt Kuka Xoco een "paar microgram van de cocaplant" om de cacao te ontbitteren.
Op termijn wil het bedrijf zelfs een reep met maar 10% suiker en vet ontwikkelen. "De $100-miljard omvattende Amerikaanse chocolade-industrie zou zich kunnen ontwikkelen tot een $200 miljard per jaar opleverende 'health food industry'", spiegelde Gregory Aharonian van Kuka Xoco deze week zijn toehoorders voor op het World Chocolate Forum. "Wij zien er naar uit met de chocolade-industrie samen te werken om van chocola het allerleukste medicijn te maken." Het bedrijf verwacht volgend jaar de eerste repen op de markt te brengen.

FL 10. Kinderen eten meer groenten bij minder populair hoofdgerecht
Onderzoekers van de Texas A&M University ontdekten een simpele oplossing voor twee vraagstukken: hoe krijg je kinderen zo ver dat ze hun groenten opeten, én hoe zorg je dat een minder groot deel van de schoollunch in de vuilnisbak verdwijnt? Het geheim zit 'm in zorgvuldig combineren van hoofd- en bijgerechten. Daar kunnen zowel scholen als ouders hun voordeel mee doen.
De wetenschappers onderzochten wat 8.500 lagere schoolkinderen voorgezet kregen tijdens hun schoollunch en hoeveel ze niet opaten maar weggooiden. Wat bleek: bij een populair gerecht als pizza of cheeseburger taalden ze niet naar de groenten. Maar was het iets saaiers of minder aantrekkelijks, zoals een eenvoudige hotdog, dan aten ze juist meer van hun groenten. Zelfs van de minst populaire, zoals gestoomde broccoli. Het minste eten verdween in de vuilnisbak als zowel hoofd- als bijgerecht in de smaak vielen. Dat was meestal het geval als de 'groenten' gebakken of gefrituurde aardappelproducten waren.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'News of the World', Surreal Name Given
Dit artikel afdrukken