De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------

FL 1. Catering Defensie toch niet uitbesteed
Het ministerie van Defensie blaast de plannen om de catering uit te besteden af. Dat meldt het FD. De maatregel moest kostenbesparend werken, maar pakt uiteindelijk juist duurder uit. Het compenseren van de Paresto-werknemers brengt zoveel kosten met zich mee, dat de terugverdientijd twintig jaar bedraagt. Minister Hennis-Plasschaert: "De uitbesteding is hiermee niet langer zinvol". Deze beslissing is even slikken voor de marktpartijen die graag de catering over hadden willen nemen, aangezien het om een omzet van €85 miljoen gaat.
De vraag is nu hoe Defensie de besparingen gaat realiseren en hoe organisatie van de catering er nu uit gaat zien.

FL 2. Schotland wil eetcultuur op scholen veranderen
Na een succesvolle pilot op 23 Schotse scholen wordt het Food for Life Scotland Education Framework uitgerold naar scholen door het hele land, meldt The National. Het programma streeft ernaar de eetcultuur in scholen te veranderen, in samenwerking met lokale producenten, schoolcateraars en het docentencorps. Het doel is om de kennis over voedsel van leerlingen te verbeteren met verschillende activiteiten, zoals het bezoeken van boerderijen, het verbouwen van voedsel op school, de schoolkoks helpen en het ontwikkelen van oplossingen voor voedselverspilling.

FL 3. Jagers laten teveel elanden leven in Zweden
Op 12 oktober begint het traditionele elandenjachtseizoen in Zweden. Jagers doden in een paar weken tijd dan zo'n 90.000 elanden. Van de Zweedse boeren en bosbeheerders mogen dat er veel meer zijn. De elandpopulatie in Zweden is groot. De dieren bedreigen de broodwinning van boeren en bosbouwers. De dieren eten jonge bomen, het voer dat de boeren verbouwen voor hun vee en vertrappen gewassen als ze een slaapplek zoeken. Ze maken hekken stuk, waardoor koeien ronddwalen. Boeren zien dus het liefst zo veel mogelijk elanden verdwijnen. Ze staan daarmee lijnrecht tegenover de jagers, die dankzij een zorgvuldig wildbeheer de populatie op zijn huidige peil van 400.000 dieren teruggebracht hebben. Halverwege de vorige eeuw waren de aantallen elanden schrikbarend laag doordat ze onbeperkte bejaagd werden. Door vooral mannelijke dieren te schieten en vrouwelijke in leven te laten, kon de populatie zich herstellen. Dat is goed voor de jagers, maar een ramp voor de boeren, schrijft The Guardian. Boeren en jagers zijn het over één ding eens: doodschieten is de enige manier om de aantallen te reguleren, andere maatregelen werken niet. Verder staan boer en jager tegenover elkaar. Een rundveehouder verzucht: "Het probleem is dat we iemands hobby verpesten, jagers leven voor die ene week in oktober".

FL 4. 'Nederland koploper in duurzaamheid varkens'
Dat twittert oud-WUR voorzitter Aalt Dijkhuizen naar aanleiding van een artikel op Varkensbedrijf.nl. Het LEI analyseerde de Nederlandse situatie, die zich kenmerkt door een grote dierdichtheid en plaatselijke overschotten aan mineralen en emissies. Het oplossen van deze problemen en het verminderen van de overlast kost veel inspanning en geld. Maar deze constante druk leidt ook tot de goede naam van Nederland qua hoge innovatiekracht, hoge productiviteit en vooruitstrevendheid. "De kosten van deze duurzaamheidsinspanning zijn hoog. Kosten voor maatschappelijke eisen (mest, ammoniak, welzijn) zijn hoger dan in ander landen. Ook daarin lijkt de Nederlandse varkenssector wel koploper. Tegenover deze hoge kosten staan voordelen van een goed georganiseerde sector en ketens, een groot aantal consumenten om de hoek, en een sterke infrastructuur in zowel transport, internationale handel en kennis. Dat draagt bij aan de duurzaamheidsprestaties van de varkenssector in Nederland", besluit het artikel.



"En iedereen maar roepen dat we het zo slecht doen", voegt Dijkhuizen toe.

FL 5. Muziek maakt onderdeel uit van 'holistische restaurantbeleving'
Muziek helpt klanten het beter naar de zin te maken in een restaurant, waardoor ze langer blijven en meer besteden. In het Westen is dat al vaker onderzocht. Het is zelfs de reden dat British Airways een muziekmenu serveert om het vliegtuigeten beter te laten smaken.
Nu is ook in India onderzocht hoe de relatie tussen muziek en eten is. R.K. Srivastava van de University of Mumbai onderzocht of de juiste muziek meer klanten trekt, of langzamere muziek klanten langer laat blijven, of muziek een klantenbindende factor is en tenslotte of het uitmaakt of de muziek bij het soort eten past. Hij bestudeerde het klantengedrag en de muziekkeuze in 27 fastfood, Indiase, Thaise, Chinese of Italiaanse restaurants. De resultaten bevestigden zijn hypotheses. Indiase en Chinese restaurants laten zachte muziek horen, fastfood en Thaise eetgelegenheden hebben een voorkeur voor hard rock. Dat sluit aan bij wat de klanten verwachten. Opvallende uitschieter: een deel van de Indiase restaurantgangers zou ook liever hard rock bij het eten geserveerd krijgen.

FL 6. Fastfoodketen Quick krijgt nieuwe eigenaar
De van oorsprong Belgische fastfoodketen Quick wordt verkocht. Dit meldt de Belgische krant De Tijd. Quick draait een omzet van ruim één miljard euro, maar heeft nog een schuldenlast van 600 miljoen. De hamburgerketen heeft 509 filialen in onder meer Frankrijk, België en Luxemburg. Quick is nu nog eigendom van het Franse investeringsfonds Qualium, dat de hamburgerketen zou willen verkopen aan de Franse Groupe Bertrand, franchisehouder voor Burger King in Frankrijk. Daarmee wordt Burger King de op een na grootste hamburgerketen in Frankrijk, een belangrijke groeimarkt. In België en Luxemburg blijft het merk Quick gehandhaafd, liet de Groupe Bertrand al weten.

FL 7. Tweede Kamer debatteert over 'twee-uursnorm' en houdbaarheidsdata
Vandaag debatteert de Tweede Kamer over 2 moties die voedselverspilling moeten tegengaan. De overheid heeft als doel voedselverspilling in 2015 met 20% te reduceren ten opzichte van 2009. Carla Dik-Faber (ChristenUnie) diende met het oog op verder terugdringen van voedselverspilling een initiatiefnota in over onder meer de houdbaarheidsnormen en -data. Ze stelt voor de zogeheten 'twee-uursnorm', waarna ongekoeld bewaarde producten als belegde broodjes weggegooid moeten worden, te verruimen naar 4 uur. Daarnaast wil ze het aantal producten waar geen houdbaarheidsdatum op hoeft te staan, uitbreiden. Volgens de Alliantie Verduurzaming Voedsel gaat het hierbij om het vinden van een verantwoorde balans tussen voedselveiligheid en –verspilling. De Alliantie uit zijn steun aan de voorstellen in een brief aan minister Schippers.

FL 8. Schotse basisschool krijgt obesitas er onder met dagelijks rondje rennen
De St Ninians school in Stirling laat al drie jaar lang de kinderen dagelijks 1 mijl - 1,6 kilometer - rennen in de strijd tegen obesitas. Dat levert goede resultaten op, zodat andere scholen dit beleid graag willen overnemen. Onderzoekers van de Stirling University doen een studie naar de fysieke, cognitieve en emotionele voordelen van de activiteit. “Met de wetenschappelijke gegevens kunnen we kijken of deze activiteit landelijk ingevoerd moet worden”, aldus hoofdonderzoeker dr. Colin Moran. Tientallen scholen in Groot-Brittannië zijn vooruitlopend daarop alvast met het dagelijks rondje rennen begonnen.
Eén op de 10 kinderen heeft overgewicht op 4- of 5-jarige leeftijd, als ze voor het eerst naar school gaan. Sinds het invoeren van het dagelijkse rondje rennen of lopen, is geen van de kinderen meer te zwaar, zegt schoolhoofd Elaine Wyllie. “Het is geweldig om te zien. De kinderen komen fris en met rode wangen de klas weer in, zoals kinderen eruit horen te zien. Ze genieten er echt van”.

FL 9. Ook in Parijs rukt hippe gastronomie-bezorging per fiets op
Masa, het restaurant van Hervé Rodriguez met een Michelinster, levert voortaan een menu voor €70 dat ongeschonden de reis in een rugzak van de Deliveroo-fietskoerier overleeft, meldt Le Figaro. Rodriguez wil met de nieuwe bezorgservice zoveel mogelijk smulpapen kennis laten maken met zijn keuken en hoopt ze naar zijn restaurant te lokken. Dat hopen nog zo'n 500 chefs en restauranteigenaren die zich inmiddels bij Deliveroo, Take Eat Easy en Foodora in Parijs aangemeld hebben. Ook in andere Franse steden, Lyon, Lille en Bordeaux krijgen de upscale bezorgdiensten vaste voet aan de grond.
Hun publiek? Een bonte mix van inmiddels al honderden foodies die hun vrienden uitnodigen thuis te komen eten, een picknick improviseren in het park of een buffet samenstellen met exquise hapjes. De succesformule: bekende namen, luxe en bijzondere gerechten, uiterst verzorgde levering - Take Eat Easy ontwikkelde rugzakken waarin de inhoud overeind blijft, ook als de koerier zich over het stuur buigt -, supersnelle bezorging (binnen 30 minuten) én: sympathieke fietskoeriers.

FL 10. McDonald's gaat lokaal in Engeland
Nog steeds blijven ze 'French fries' heten, maar de Engelse McDonald's gaat alleen nog maar lokaal geteelde aardappelproducten serveren, meldt Boerenbusiness. Hoewel de meeste aardappelen al uit Engelse grond komen, importeert de fastfoodketen nu nog 13% van de aardappelen uit Noord-Europa. Met de maatregel willen ze Britse telers een steuntje in de rug geven, volgens de fastfoodketen geeft het de Britse aardappelsector een kapitaalinjectie van 12 miljoen euro door niet langer aardappelen te importeren. Dit moet de telers vertrouwen geven dat ze kunnen investeren in de toekomst. Om de aardappelsector verder vooruit te helpen breidt McDonald's ook het 'Young Farmer' programma uit met volledig gefinancierde stageplaatsen van 1 jaar binnen de aardappelsector. Naast de frites komen varkensvlees, eieren en melk ook alleen van Britse boeren.
Om aan McDonald's te leveren moet een boer een Red Tractor logo hebben, een Brits origine-certificaat. De boer krijgt daar niets extra's voor, maar is wel zeker van het feit dat hij niet concurreert met buitenlands product.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Sunday papers', Mark Skipper
Dit artikel afdrukken