29 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Vrijdag gaf de Chinese mededingingsautoriteit, als laatste, toestemming voor de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld. Daarna kwam de top van SABMiller met de aanbeveling aan zijn aandeelhouders om het nieuwe, met £1 naar £45 per aandeel verhoogde bod van AB InBev te accepteren. AB InBev bracht dat finale bod dinsdag uit onder druk van activistische aandeelhouders na de post-Brexit koersdaling van het pond. Meteen na het herziene bod schortte SABMiller alle fusie-werkzaamheden op, om 'de implicaties te kunnen bestuderen'. SABMiller zal "'constructief' met Ab InBev samen werken om de transactie zo snel mogelijk af te ronden."

De Volkskrant brengt een onderhoudend verhaal over de moeite die het kost koeien weer de wei in te krijgen. Veehouders die in lijn met het consumentensentiment, milieubelasting én het vergoedingenbeleid hun koeien weidegang willen bieden, constateren dat moderne, hoogproductieve koeien het buiten niet fijn vinden als het regent, als het te warm is, als er teveel vliegen zijn en als het gras te kort/hoog/niet lekker genoeg is. Bovendien moeten de koeien "weer leren om het gras te plukken met de tong". Weidecoaches helpen boeren met beweidingsplannen om koeien uit hun luxestallen de wei weer in te lokken.

SCMP bericht over overstromingen in China die landbouwgebieden en varkenshouderijen ernstig hebben getroffen. Op dit moment wordt beleid voorbereid om varkenshouderijen niet meer in de buurt van rivieren te huisvesten.
De prijs van varkensvlees in China is al een tijdje hoog omdat het land 2 jaar geleden bewust een tekort heeft gecreëerd. Dat gebeurde omdat het land modernere en voor volksgezondheid betere stallen wilde én gebruik kon maken van een dip in de economische opgang. De overstromingen confronteren China vermoedelijk met nieuwe staleisen en een wat langere periode waarin het land varkensvlees uit Europa en de VS varkensvlees zal blijven importeren.

Uit een enquête van de National Trust onder ruim 1.000 Britse ouders met kinderen blijkt dat kinderen van nu nog maar 4 uur per week buiten spelen. Hun ouders haalden het dubbele met 8,2 uur. Wel vindt 96% van de ouders het belangrijk dat hun kind een connectie heeft met de natuur en dat buitenspelen belangrijk is voor de ontwikkeling van hun kind. De National Trust biedt daarvoor de app '50-things-to-do-before-you-re-11-3/4'. Aangezien 83% van de ouders het ook belangrijk vindt dat hun kinderen leren omgaan met technologie, ligt een andere optie voor de hand: Pokémon Go!

Een Britse man die alle 143 Pokémons in Groot-Brittannië heeft gevangen, is hierdoor ruim 2 stone (12,7 kilo) afgevallen. Sam Clark legde meer dan 225 kilometer lopend af. Sinds het spel op 6 juli uitkwam, heeft hij ‘ieder wakker uur’ doorgebracht met het vangen van Pokémons. "Door het buiten spelen van dit spel pas ik weer in broeken die ik 6 jaar lang niet aan kon”, zegt Clark. Behalve positieve kreeg Clark ook negatieve reacties. Zijn antwoord: "Ik ben niet obsessief en heb een gewoon leven. Ik heb een fulltime baan, een vrouw en vier kinderen. Het is gewoon leuk."

De Britse supermarktketen Tesco gaat meer gratis fruit uitdelen aan kinderen die mee boodschappen komen doen. Bij de ingang van de winkel staan appels, bananen en citrusvruchten voor hen klaar. Zo hebben de kinderen wat te doen tijdens het boodschappen doen en gaat hun fruitinname omhoog. Vorig jaar testte Tesco deze methode om meer klanten te winnen in de concurrentieslag met de snelgroeiende discounters Aldi en Lidl. De test was zo succesvol dat Tesco besloten heeft het gratis kinderfruit uit te breiden naar 800 vestigingen in Groot-Brittannië. De super verwacht maandelijks zo’n miljoen stuks fruit uit te delen.

Albert Heijn nodigt een selectie van klanten (met een geregistreerde Bonuskaart) uit om mee te gaan naar een Delhaize vestiging in Antwerpen. Ze krijgen daar een rondleiding door de winkel, een lunch en een proeverij. AH wil van de 'verkenners' vernemen welke Belgische producten ze graag in de Nederlandse winkels zouden willen zien. Deze producten maken kans op een plek in het schap bij de Nederlandse Albert Heijn-winkels. Via een link in de uitnodiging kunnen de benaderde Bonuskaarthouders per e-mail aangeven waarom zij mee willen naar Antwerpen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag