27 sep in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Omdat de afgelopen maanden de prijzen voor varkens stijgen, maken varkensboeren zich minder zorgen over hun toekomst. Professor Gert van Dijk (Nijenrode) ziet dat anders. Varkensslachter Vion zal waarschijnlijk niet-boeren aandeelhouders krijgen omdat de bank geen krediet meer wil verlenen en de boerenaandeelhouder ZLTO de middelen niet heeft om het bedrijf toekomst te kunnen bieden. Op Boerderij zegt Van Dijk dat die situatie het einde van een sterke Nederlandse varkenssector betekent. Verkoop van het bedrijf is onvermijdelijk, maar pijnlijk, zegt hij.
Boerenadviseur en varkenseconoom Paul Bens zei op Boerderij bovendien dat alleen de 20% beste varkensbedrijven overlevingskansen hebben op de internationale markt.

Supermarktketen Jumbo breidt zijn online bestelservice in hoog tempo uit. Na een bestelling via Jumbo.com of via de vernieuwde Jumbo app kunnen klanten hun boodschappen ophalen bij één van de ruim 285 Pick-Up Points van de super. Bovendien groeit het aantal Pick-Up Points van waaruit thuisbezorgd wordt dit jaar door van 85 naar 100. Jumbo zet de boodschap 'Snel besteld, Snel thuisbezorgd' kracht bij met een nieuwe tv-commercial waarin raceheld Max Verstappen in zijn Formule 1-racewagen de boodschappen bezorgt. Dat zullen in de dagelijkse praktijk medewerkers uit de lokale Jumbo-filialen doen.

Australiërs hebben het imago fit en gezond te zijn. De realiteit blijkt anders. Een onderzoek onder 86.500 Australiërs laat zien hoe goed ze zich aan de nationale voedingsrichtlijnen houden. Ze blijken gemiddeld maar 59 van de 100 punten te halen. Het best scoren Australiërs op fruitconsumptie; 49% van de ondervraagden haalt de aanbevolen hoeveelheid. Eén op de drie Aussies eet meer dan maximaal aanbevolen hoeveelheid junkfood. “Aangezien er doorgaans sprake is van onderrapportage bij dit soort lijsten, zal dit cijfer in werkelijkheid nog hoger liggen,” aldus de onderzoekers.

Maaltijdboxenbezorger HelloFresh verdubbelt zijn omzet, maar ook het verlies ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is HelloFresh de onderneming met de sterkste omzet- én verliesgroei binnen moederbedrijf Rocket Internet. Rocket Internet kwam over de eerste 6 maanden van dit jaar uit op een verlies van €617 miljoen. Het verlies bij HelloFresh verdubbelde van €28,5 miljoen naar €52,9 miljoen. De omzet groeide van ruim €112,5 miljoen tot €291,5 miljoen. HelloFresh had begin juli 812.000 actieve klanten, ook een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Het aantal bestellingen groeide met ruim 140% tot 44,8 miljoen maaltijddozen.

Met ingang van deze maand valt 'Japanse sake' onder de bescherming van de Amerikaanse Geographic Indicators-wetgeving. Die bepaalt dat Japanse sake alleen nog maar uit Japan mag komen, zoals Champagne alleen uit de Franse Champagnestreek mag komen en Parmigiano Reggiano alleen uit de omgeving van het Italiaanse Parma. Tot op heden heette alle sake in de VS eenvoudigweg 'sake', ongeacht de herkomst. Naar schatting is 70% van de sake die in de VS verkocht wordt van Amerikaanse herkomst. Tegenover de erkenning van de Japanse sake door de VS staat eenzelfde bescherming van de benamingen 'Tennessee Whiskey' en 'Bourbon Whiskey' door Japan.

De Australische consumentenbelangenorganisatie CHOICE tikt chocoladeproducenten Mars en Mondelez International op de vingers omdat zij op sommige producten geen Health Star Ratings (HSR) plaatsen. HSR is een Australisch systeem dat op de voorkant van een product aangeeft hoeveel sterren het krijgt op een schaal van 0,5 tot 5; hoe meer sterren, hoe gezonder het product. Ruim driekwart van de Australiërs gebruikt de HSR regelmatig bij het kiezen van bewerkte producten. De Australian Food and Grocery Council geeft aan dat het plaatsen van HSR vrijwillig is en dat het systeem nooit bedoeld is voor zoetwaren en snoep.

Lyft, de Amerikaanse deeltaxidienst en biermerk Budweiser bieden tot het einde van het jaar 80.000 gratis ritjes aan voor mensen die een glaasje teveel op hebben. Met het partnerschap willen beide bedrijven een statement maken tegen dronken achter het stuur zitten. De aanbieding geldt in New York, Illinois, Colorado en Florida. Iedere week maakt Budweiser een code bekend. De eerste 5.000 passagiers die de code gebruiken om via de Lyft app een ritje te boeken, krijgen $10 tegoed. De partners hopen met hun aanbod mensen te verleiden niet zelf te rijden, maar een deeltaxi te nemen.

Volgens het Voedingscentrum, dat The Green Happiness-dieet onder de loep nam, kan dit voedingspatroon "gevaarlijke tekorten en onherstelbare schade veroorzaken". Astrid Postma zegt vandaag dat TGH-volgers gevaar lopen te weinig eiwitten, vitamine B12 en calcium binnen te krijgen. TGH rept daar met geen woord over. "De dames achter The Green Happiness waren niet bereikbaar voor commentaar. Zij gaan vandaag in gesprek met de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), die zich eveneens zorgen maakt. De NVD pleit voor een gedragscode om ongezonde voedselhypes tegen te gaan", aldus BNR.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Henric van der Krogt

Sierteelt

Likes vandaag

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Wouter Klootwijk

Journalist

Likes vandaag