27 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Terwijl de Nederlandse regering boeren niet wil compenseren voor de wateroverlast van vorige maand, doet de Belgische dat wel. De Nederlandse stelt zich op het standpunt dat boeren zich moeten verzekeren. Ook de Volkskrant vindt dat. België heeft formeel vastgesteld dat van een weersextremiteit sprake is. Het Belgische Rampenfonds erkent een ramp wanneer de schade meer dan €50 miljoen bedraagt. Nu 200 van de 308 Vlaamse gemeenten hun claims hebben ingediend, staat de teller op €188 miljoen. In Nederland proberen boeren hun schade alsnog (deels) op de overheid te verhalen; er zijn al 650 claims ingediend bij de waterschappen.

Het CBS bracht positief nieuws over de Nederlandse horeca. Na het uitbreken van de kredietcrisis daalde de horecaomzet in Nederland sterker dan in de rest van de EU. Maar in het eerste kwartaal van 2016 werd een recordomzet bereikt. Ten opzichte van eind 2009 bleek de Nederlandse horecaomzet met 24% harder gestegen dan het gemiddelde van de EU, dat op 20% uitkwam. De groei is niet gelijk verdeeld: vooral "hippe aanbieders van 'gezonde' en 'natuurlijke' snacks" doen het goed, schrijft De Volkskrant. In het bijzonder de als paddenstoelen uit de grond schietende 'haute friture'-zaken zoals die van Sergio Herman.

De provinciebesturen van Overijssel en Noord-Brabant hebben de oproep daartoe van de Statenfractie van de Partij van de Arbeid in Overijssel overgenomen en dringen bij het kabinet en de Tweede Kamer aan op een breed onderzoek. Ook de stichting Q-support onderschrijft de noodzaak ervan. Aanleiding voor de oproep is de bijstelling van het aantal dodelijke slachtoffers van Q-koorts van 26 naar 74. Volgens het Overijsselse Statenlid Annemieke Wissink (PvdA) lopen er in Overijssel zeker 400 mensen rond met chronische klachten als gevolg van Q-koorts zonder dat ze dat weten. "Dat kan levensbedreigend zijn. We moeten ze opsporen."

De Rotterdamse app Restoranto steekt het Amsterdamse platform Get Chef's de loef af. Beide initiatieven willen voedselverspilling voorkomen door overgebleven gerechten van restaurants aan te bieden. Waar Get Chef's een dezer dagen live zegt te gaan, is Restoranto al actief met 55 aangesloten Rotterdamse restaurants. Via de app kunnen restauranthouders overtollige maaltijden met een zelf bepaalde korting aanbieden. Voor elke via de app bestelde maaltijd wordt een maaltijd gedoneerd aan een persoon die zich dat zelf niet kan veroorloven. Na de zomer willen de initiatiefnemers de app uitbreiden naar Utrecht en Delft.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde resultaten van onderzoekers van het Amsterdamse AMC. Ze volgden 10 jaar lang 3.500 ouderen van 70-78 jaar. Ze werden gerecruteerd via 116 huisartsen. De helft ging iedere vier maanden naar een speciaal vaatspreekuur. Hun bloeddruk en cholesterol werden extra gecontroleerd, ze kregen dieet- en andere gezonde lifestylebegeleiding. De andere helft van de deelnemers kreeg de standaard zorg van de huisarts. De ontwikkeling van dementie tussen de eerste (6,5%) en de tweede groep (7%) vertoonde geen significant verschil. Een tegenvaller; de onderzoekers hoopten aan te tonen dat schonere vaten zorgen voor minder dementie.

De terreuraanslagen van 22 maart kostten de Belgische horeca en kleinhandel dit jaar al €180 miljoen aan inkomstenderving. De FOD Economie berekende de specifieke gevolgen van de aanslagen voor kleinhandel, horeca, toerisme en de cultuursector. Uit die studie blijkt dat vooral Brussel het hard te verduren heeft met een omzetverlies van €122,5 miljoen in de eerste 5 maanden van 2016, een kwart minder overnachtingen in de hotels en een daling in het restaurant- (-11,3%) en cafébezoek (-18,5%). Daarnaast daalde de omzet voor de horeca, handel en toerisme in Vlaanderen met €33 miljoen, in Wallonië met €20 miljoen.

Kinderen kun je het beste wapenen tegen de invloed van reclame, door hen te leren hoe reclameboodschappen en -uitingen in elkaar zitten. Dat ontdekten onderzoekers van de Universiteit Gent bij kinderen tussen 8 en 10 jaar. Kinderen denken over het algemeen dat producten met een voedingsclaim gezonder zijn dan die zonder voedingsclaim; ze zeuren meer bij hun ouders om die producten omdat het 'toch gezond zijn'. Kinderen die een aantal lessen ‘reclamewijsheid’ krijgen, hebben door dat claims reclametechnieken zijn. Zij vinden een zak chips ‘met 30% minder vet’ even ongezond als een gewone zak chips.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Peter van Bodegom

Milieubioloog, Universiteit Leiden

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

André Hoogendijk

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag