Kort 27 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Leesmeisje', FaceMePLS

De provincie Noord-Brabant komt met een eigen mestbeleid. Uitgangspunten van het beleid zijn een circulaire economie, schone en veilige mestverwerking en geen groei meer van de veestapel in delen van de provincie. Dat meldt de provincie vandaag.

De provincie nodigt alle betrokken partijen uit bij te dragen aan de dialoog. Dit zijn onder andere vertegenwoordigers van boeren, milieuorganisaties, burgercomités, gezondheidsinstanties, gemeenten, waterschappen, kennisinstellingen en Provinciale Staten. Met een aantal van hen zijn al verkennende gesprekken gevoerd. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling): “Het provinciebestuur neemt met dit initiatief de regie om te komen tot een lange termijnoplossing voor de mestproblematiek. We willen sturen op duurzame verwerking en verwaarding van mest. De belangrijkste onderwerpen daarbij zijn het sluiten van kringlopen op Noordwest-Europese schaal, schone en veilige mestverwerking en de omvang van de veestapel in delen van Noord-Brabant.”

De Brabantse boeren reageren bij monde van ZLTO-voorzitter Hans Huijbers voorzichtig maar niet afwijzend. In het recente verleden lagen ze nog vaak op ramkoers naar elkaar. Op de website van boerenblad Nieuwe Oogst waarschuwt Huijbers tegen simplificatie van de dialoog als die zich slechts zal beperken tot 'staarten tellen' - boerentaal voor gelegitimeerde aantallen dieren vaststellen. Niettemin toont hij zich positief over het initiatief. Huijbers: "De veehouderij is onmisbaar voor de circulaire economie, energietransitie en maatregelen die nodig zijn om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. De sector speelt een maatschappelijk betekenisvolle rol. 'We zijn niet het probleem, maar hebben een oplossing. Die boodschap is helemaal actueel nu over een paar dagen de Klimaattop in Parijs begint', verzekert Huijbers."

Huijbers liep onlangs mee met de mars van Urgenda-coryfee Marjan Minnesma naar Parijs om aandacht te vragen voor de klimaattop COP21 die 30 november begint.


De Nieuw-Zeelandse arts Robyn Toomath gooit na 14 jaar campagnevoeren tegen obesitas het bijltje er bij neer. Volgens Toomath heeft ze na 14 jaar nationale campagnes niets bereikt. In Nieuw-Zeeland is 1 op de 3 volwassenen en 1 op de 10 kinderen obees. Het land staat op de derde plaats op de ranglijst van de meest dikke OESO-landen, na de VS en Mexico.

Toomath richtte in 2001 de organisatie Fight the Obesity Epidemic (FOE) op, waarmee ze zich specifiek op tieners met diabetes type 2 richtte. Ze voerde de afgelopen jaren actie voor een taks op frisdranken en junk food. Ook pleitte ze voor beperkingen op de marketing en advertenties voor junk food en op een verbod op frisdrank en ongezond eten op scholen. Maar zegt ze, na 14 jaar is er "geen vooruitgang geboekt".
Toomath werkt nu aan haar 'zwanenzang', een boek over obesitas. FOE zal zijn activiteiten en de website beëindigen.

"Wij leven in een obesogene omgeving waarin veel te veel reclame wordt gemaakt voor energierijk maar nutriëntenarm eten en drinken dat ook nog eens veel te gemakkelijk te krijgen is", zegt Toomath in The Guardian. "Over kinderen moeten we ons de meeste zorgen maken. Eetpatronen raken er al jong ingesleten, goede voeding is belangrijk voor de prestaties op school, obesitas leidt er toe dat kinderen minder bewegen en minder lichamelijke vaardigheden aanleren, frisdranken doen tanden rotten. Dikke kinderen worden gestigmatiseerd."

Sterrenchef Ron Blaauw - groot fan van Febo - opende donderdag in de P.C. Hooftstraat een Febo-snackmuur, tussen de winkels van Tommy Hilfiger en Ici Paris XL in. Febo opende de pop-up automatiek om te laten zien dat ze niet misstaan in de meest chique en duurste winkelstraat van Amsterdam.

'Voetbalvrouwen en sterren' kunnen slechts tijdelijk bij de automatiek terecht voor een warm kroketje. Er is namelijk geen vergunning aangevraagd. “We blijven zolang we worden gedoogd”, aldus Marre de Visser van Natwerk, het reclamebureau van Febo, in Het Parool. De stunt is bedoeld om de nieuwe huisstijl van de keten te promoten. Het oude vertrouwde Febo-geel heeft plaats gemaakt voor verfijnd wit met een rode rand. Dat moet Febo een luxe uitstraling geven.

De pop-up automatiek (met zestien vakjes) bevat alleen kroketten. Die worden niet ter plaatse gefrituurd, maar de hele dag door geleverd door de Febo-bezorgservice. Stadsdeel Zuid meldde Febo een formele brief te sturen om een einde te maken aan de illegale krokettenmuur.

De vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving staat bekend als Black Friday. Op die dag begint het 'koopseizoen' voor de feestdagen met een traditionele stormloop op koopjes en aanbiedingen. Volgens de Amerikaanse retailfederatie NRF is 61,1% van de Amerikanen van plan op koopjesjacht te gaan. Black Friday gold jarenlang als 'de barometer' voor het succes van de Amerikaanse beursgenoteerde retailbedrijven, schrijft het FD.

Sinds een paar jaar verliest Black Friday terrein. Ook in de VS is onlinewinkelen de nieuwe trend. Drie dagen na Black Friday is het Cyber Monday. "Black Friday groeit nauwelijks meer, 1% of 2% per jaar. Terwijl Cyber Monday jaarlijks met 15 á 20% groeit. Het bewijst dat de verschuiving van het koopgedrag naar online onverminderd bezig is", zegt Trendbelegger Jack Neele van Robeco. Analisten hechten dan ook minder waarde aan de onofficiële graadmeter. Het is immers onduidelijk of dalende verkoopcijfers betekenen dat de conjunctuur daalt of dat er sprake is van een verandering in het koopgedrag.

Tien jaar geleden bedroeg de omzet op Cyber Monday nog $484 miljoen. Vorig jaar stopte de teller boven de $2 miljard. De meerderheid van de Amerikanen shopt overigens nog altijd zowel on- als offline. De eerste 6 maanden van 2015 shopte 56% zowel op internet als in echte winkels. 8% winkelde uitsluitend op internet en 35% ging voor alle aankopen zelf op pad.

Domino's Pizza komt met een 'Easy Order'-knop, hiermee bestel je met slechts één druk op de knop een pizza. De knop zit verpakt in een kleine pizzadoos die via bluetooth verbonden is met de smartphone van de gebruiker. Met een speciale app kunnen gebruikers hun favoriete pizza bestellen. Na het indrukken, licht de knop rood op zodat je weet dat je bestelling succesvol is geplaatst. De bestelling gaat naar het dichtstbijzijnde restaurant van de keten.

Er komt zowel een fysieke als digitale knop. De fysieke knop verschijnt in gelimiteerde oplage die fans van Domino's kunnen winnen. Hoe deze competitie er uit ziet, is nog niet bekend, meldt Retail News. De knop is ontwikkeld door dezelfde start-up die eerder Amazons Dash button verzon. Amazon introduceerde deze knop eerder dit jaar voor het supersimpel bestellen van bijvoorbeeld koffie en huishoudelijke artikelen.

Het aantal Britse kinderen dat te dik is als ze voor het eerst naar school gaan, daalt. Maar het aantal kinderen dat met overgewicht de school verlaat, blijft nagenoeg gelijk. Gegevens uit het national school measurement programme laten zien dat 9,1% van de 4- en 5- jarigen op Engelse scholen obees is, tegenover 9,5% in 2013-2014 en 9,9% in 2005-2006. Meer dan 1 op de 5 kinderen (21,9%) van die leeftijd kampt met overgewicht of obesitas. Ook dit is iets minder dan vorig jaar, toen het getal nog 22,5% was.

Tegen de tijd dat kinderen op 10- of 11-jarige leeftijd de lagere school achter zich laten, heeft 33,2% overgewicht of obesitas, tegenover 33,5% vorig jaar. Het percentage obese schoolverlaters bleef gelijk op 19.1%. Er is dus een heel lichte afname te zien. Volgens sommigen is dat een bemoedigend teken dat ouders leren hun kinderen gezonder te laten eten. Volgens een woordvoerder van de Children’s Food Trust groeit het gat tussen de kinderen die beter en slechter af zijn: "Het percentage kinderen in armere gebieden is twee keer zo groot als in andere gebieden. Dat is een bijzonder zorgwekkend teken voor de gezondheid van de meest kwetsbare kinderen".

Gezondheidsorganisaties kijken inmiddels reikhalzend uit naar de strategische aanpak van kinderobesitas die de Engelse regering binnen afzienbare tijd zal presenteren.

Afgelopen zomer wilde de Franse overheid slachters en vleesverwerkers dwingen de referentieprijs van €1,40 per kilo geslacht varkenskarkas te betalen. Vanwege overaanbod was de werkelijke marktprijs lager. Kopers bleven daarom weg van de officiële Franse varkensmarkt Marché du Porc Breton (MPB). Dat had tot gevolg dat de beurs gesloten werd. Na bijna zeven weken is de beurs heropend.

De prijs op de laatste veiling van begin oktober bedroeg €1,301 per kilo. Gisteren werd een gemiddelde notering gerealiseerd van €1,0763 per kilo. De prijzen liggen fors onder de Nederlandse en Duitse die op dit moment liggen tussen de €1,19 en 1,25. Het overaanbod in beide landen drukt in Frankrijk de prijzen.

McDonald's Spanje stapt vanaf januari 2016 over op MSC gecertificeerde tonijn. De meer dan 490 Spaanse vestigingen gaan de duurzame vis serveren in de mediterrane tonijnsalade. De duurzame vis past binnen het doel van McDonald's om al zijn voedsel en verpakkingen uit duurzame bronnen te halen. Zo serveert de keten al sinds 2013 wereldwijd uitsluitend witvis van MSC gecertificeerde visserijen.

De tonijn wordt gevangen in de westelijke en centrale delen van de Stille Oceaan, waarna hij in een lokale verwerkingsfaciliteit wordt gekookt en schoongemaakt. De vis gaat vervolgens naar het Spaanse Frinsa del Noroeste, een van de grootste visverwerkers van Europa, om daar verpakt te worden voor levering aan onder meer McDonald's. Pacifical, het overkoepelende bedrijf verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de MSC tonijn, complimenteert McDonald's voor het nemen van deze stap. De fastfoodketen steunt hiermee duizenden families op eilanden in de Stille Oceaan, die voor hun bestaan afhankelijk zijn van de tonijnvangst.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Sytske Barkhuis

Likes vandaag

Frank Eric van der Meer

tuinman met biodiversiteit

Likes vandaag