25 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Dat beweert columnist Geert Hekkert op Boerderij. De EU maakte afgelopen week een plan bekend om de overproductie in melk vrijwillig terug te dringen. Boeren die minder gaan melken krijgen €0,14 per liter van de EU, als daardoor in hun land de productie als totaal ook daadwerkelijk daalt. Nederlandse boeren kijken wel uit om in die deal te stappen, zegt Hekkert. Nederland maakte 8-10% meer melk. Daarom is het zo onzeker dat ons land de totale productie zal terugdringen, dat Nederlandse boeren het risico niet nemen. Daar komt bij dat de beperking drie maanden moet worden voorgefinancierd, eer duidelijkheid ontstaat.

De Utrechtse fietsenmaker Frank de Klerk is boos op bierbrouwer Palm, dat ook Brugge Tripel maakt. Volgens De Klerk heeft Palm één van zijn fietsontwerpen gestolen om er zelf beter van te worden. De Klerk wil Palm aanpakken om een fiets die hij vorig jaar voor een actie van Brugge Tripel ontwierp.
Volgens de brouwer - die een iets ander ontwerp hanteert - maakt hij weinig kans omdat het ontwerp van dit jaar helemaal van Palm is. Jammer, zegt De Klerk. Zo worden kleine bedrijven geflest. De Klerk verwoordt zijn klacht op de site van De Telegraaf.

De Europese Commissie heeft Italië een aanvullende aanmaningsbrief gestuurd om het land aan te spreken op zijn verplichtingen op het gebied van 'uitroeiings-, inperkings- en toezichtmaatregelen'. Volgens Brussel is Xylella fastidiosa, die sinds 2013 een verwoestend spoor trekt door de Zuid-Italiaanse olijfgaarden van Apulië, "een van de gevaarlijkste bacteriën ter wereld voor planten". De EC vindt dat de Italiaanse overheid 'te laks' optreedt en gelast de regering de bestrijding en voorzorgsmaatregelen volgens het nieuwe Commissiebesluit (Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/764 van de Commissie) op te pakken, lees: miljoenen olijfbomen te vernietigen. De Italiaanse autoriteiten hebben een maand de tijd om te antwoorden.

Tijdens de 12e editie van dancefestival Tomorrowland stonden alle vijf zintuigen centraal. Proeven is er één van. Achter de schermen werkt de organisatie al een aantal jaren aan het 'goed eten project'. Voor het eerst konden daar behalve de artiesten ook de 180.000 festivalgangers van genieten. Het eigen label 'Taste of the World' staat volgens Tomorrowland voor "het beste eten van over de hele wereld". De winnende Italiaanse en Braziliaanse inzendingen van de wedstrijd die Tomorrowland organiseerde, waren tijdens het festival verkrijgbaar. Het festival won de Culinary Innovator prijs van sterrengids Gault&Millau in de categorie 'Events'.

De Franse eigenaar van de van oorsprong Belgische Quick-restaurants, Groupe Bertrand, heeft de 92 Belgische en 9 Luxemburgse vestigingen verkocht aan de recent opgerichte investeringsmaatschappij QSR Belgium. Groupe Bertrand is in Frankrijk hoofdfranchisehouder van Burger King en bouwt daar alle Quicks om tot Burger Kings. In België en Luxemburg was die ombouw niet voorzien. Via QSR Belgium zullen de Quicks nu alsnog Burger Kings worden. Jammer voor de franchisehouders van Quick België, die poogden zelf de Belgische restaurants over te nemen. Zij zien alsnog een stukje Belgische hamburgerhistorie (Quick dateert van 1971) verdwijnen.

Gisteren werd het nieuwe logo van fusiebedrijf Ahold Delhaize alvast aangebracht op het Ahold-hoofdkantoor in Zaandam. Vanaf vandaag is de fusie officieel en hebben beide bedrijven een gezamenlijke notering op de Amsterdamse beurs. Het nieuwe logo combineert de aloude symbolen van beide fusiebedrijven in een nieuwe kleur: groen. Het Ahold-logo - met kroon - en de leeuw van het Delhaize-logo smelten samen. Daarmee geeft de organisatie aan "te willen kapitaliseren op de sterke historie en waarden, de complementaire cultuur en de geografische verbondenheid van beide organisaties". Koning Willem Alexander gaf toestemming voor het mogen blijven voeren van het predicaat 'Koninklijk'.

Wonen in de buurt van een supermarkt heeft in Groot-Brittannië een positief effect op de huizenprijs. Dat blijkt uit een onderzoek door Lloyds Bank in Engeland en Wales. Huizen in de buurt van de luxe supermarkt Waitrose profiteren het meest; de vraagprijs van huizen rondom die supermarkt ligt gemiddeld £38.666 (€45.000) hoger dan in omliggende wijken. Sainsbury’s of Marks & Spencer voegen ruim £27.000 toe aan de prijs en Tesco £22.000. Vestigingen van Asda, Lidl of Aldi hebben een duidelijk minder prijsopdrijvend effect. Zij zorgen voor een waardeverhoging van respectievelijk £5.000, £4.000 en £1.300.

In Roemenië is Heineken verwikkeld in een heuse taalstrijd. Heineken daagde Csíki Sör, een microbrouwer uit de Karpaten voor de rechter om diens nieuwe biermerk ‘Igazi Csíki Sör’. "In het Hongaars betekent Igazi Csíki Sör ‘het echte bier van de Szeklers’", aldus het FD. Heineken brouwt ter plekke, in het Roemeense Miercurea Ciuc, het bier 'Ciuc'. Die naam betekent precies hetzelfde als Csíki. De kleine Csíki-brouwerij schildert Heineken op alle mogelijke manieren af als "het grote boze buitenlandse concern dat kleine brouwerijtjes pest", inclusief een YouTube-filmpje. Heineken laat zich niet over de zaak uit.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Henric van der Krogt

Sierteelt

Likes vandaag

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Wouter Klootwijk

Journalist

Likes vandaag