22+23 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Shoppermarketing Update vraagt zich af of supermarkten de millennial als klant verliezen. Millennials (jongeren van 18-30) zijn minder merktrouw dan voorgaande generaties en gedragen zich prijsbewuster. Dat combineren ze met aandacht voor toegevoegde waarde, natuurlijk en gezonde ingrediënten. Supermarkten spelen vermoedelijk niet op die behoefte in, noch met hun A-merk-aanbod, noch met hun sfeerloze winkelconcepten denkt het blad. A-merken zijn te sterk aan het verleden gebonden en daarom niet voldoende interessant voor jongeren van nu. Dat is slecht nieuws voor traditionele supers (in de VS zijn millennials inmiddels de grootste consumentengroep), maar uitstekend nieuws voor vernieuwers, lijkt het blad te concluderen.

VVD en PvdA zijn tegen een minimumprijs voor bier. Het Nederlands instituut voor alcoholbeleid Stap bepleit een laagste prijs, om te voorkomen dat supermarkten met soms 'bespottelijk lage' prijzen jongeren en probleemdrinkers aantrekken. Een minimumprijs is vooralsnog verboden onder Europese regelgeving. In Schotland stond de rechtbank vrijdag wel minimumprijswetgeving toe, omdat er bewijs is dat dat beter werkt dan een accijnsverhoging. In het FD zegt VVD-Kamerlid Erik Ziengs: "De VVD heeft zich nog nooit bemoeid met prijzen in de winkel, dus wij zijn hier geen voorstander van". Wel vindt hij, net als zijn PvdA-collega Marith Volp, dat supermarkten hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

De Zweedse bierbrouwer St Eriks biedt in een luxe doosverpakking 5 chips aan voor $59. Ze kosten dus bijna $12 per stuk. De chips zijn gemaakt van exclusieve noordelijke grondstoffen, handgeplante en -geoogste aardappelen van de steenachtige Ammarnäs-helling. Ze passen perfect bij de India Pale Ale van de brouwer. Om de extreem kostbare chips te ontwikkelen, werkte St Eriks samen met het nationale Zweedse culinaire team.
Volgens St Eriks maakt de brouwerij de meest exclusieve chips ter wereld. Dat meldt Mashable.

Dat zegt de Utrechtse hoogleraar eetgedrag Denise de Ridder in de NRC naar aanleiding van alle gedoe rond de dieetadviezen van The Green Happiness. Voedingswetenschap weet te weinig en weet niet hoe te communiceren naar het publiek. Daarom stelt De Ridder voor het publiek niet meer voor te schrijven wat het moet eten, maar waar en wanneer. We krijgen teveel binnen omdat we overal en de hele dag door eten kunnen kopen. Leer mensen drie keer per dag - bij voorkeur thuis - te eten en verder niet, stelt De Ridder in essentie voor.

Het vermelden van calorieën op een fastfood menukaart helpt consumenten niet om gezondere keuzes te maken. Wetenschappers van New York University ontdekten dat slechts 8% van de consumenten een gezondere keus maakt door de huidige vermelding van calorieën. Dit inzicht komt op een lastig moment. Over 2 maanden wordt het in de VS verplicht om calorieën te vermelden. Onderzoeker Andrew Breck vindt dan ook dat er meer gebruik moet worden gemaakt van kennis over het effectief overbrengen van informatie en gedragsverandering bij het maken van gezondheidsbeleid. Volgens hem is alleen het weergeven van calorieën niet voldoende om mensen gezonder te laten eten.

Fastfoodketen McDonald’s overtrof zijn eigen omzetverwachtingen. De groei is mede te danken aan het succes van het ontbijtmenu. In de VS zijn ontbijtproducten als de McMuffin en wafels de hele dag door verkrijgbaar en dat slaat aan. Daarnaast droegen het versimpelen van de ingrediënten van de kipnuggets en de kortingsactie ‘McPick’ - waarbij je 2 items kunt kiezen voor een vaste prijs - volgens de keten bij aan de goede cijfers. Ook in Groot-Brittannië, Australië, Canada en Duitsland namen verkoopcijfers toe. Steve Easterbrook, CEO van McDonald’s wil de omzet in de VS verder stimuleren met digitale bestelzuilen en apps.

'Mukbang' staat voor social eating. Oorspronkelijk ontstaan in Korea, plaatsen mensen over de hele wereld webcasts of filmpjes op internet terwijl ze aan het eten zijn en praten over dat eten. Opvallend veel 'gezonde' en veganistische eters gebruiken mukbang om te vertellen hoe en waarom ze veganistisch eten. Volgens media-experts zijn de huidige trends over gezond eten zo krachtig doordat de volgers van deze lifestyles anderen proberen over te halen ook mee te doen. Waar in het echte leven mensen steeds vaker in hun eentje eten, bouwen ze door te delen via mukbang aan hun sociale connectie.

Pizzacraft, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in pizza-bakbenodigdheden, introduceert de Pizzeria Pronto Stovetop Pizza Oven, een thuisbak-pizzaoven voor óp het gasfornuis. Met deze pizzaoven bak je pizza’s in 6 minuten. De oven wordt heter dan een normale oven, verwarmt in 10 minuten voor en kost (in de VS, bij Amazon slechts $149,95. Kun je geen 6 minuten op je pizza wachten? Ga dan naar de Londense voorstad Wandsworth. Daar bakt een nieuw restaurant, PizzaStorm, de pizza’s nóg sneller, in 180 seconden. Dit is mogelijk doordat StormPizza's pizzaoven maar liefst 900 graden heet wordt.

Scharrelen is goed voor het dierenwelzijn, maar minder voor de gezondheid van de boer en buren rondom de scharrelstal. Dat stelde WUR-promovendus Albert Winkel vast. Hij verrichtte fijnstofmetingen bij 36 veehouderijen. Volgens Winkel produceren de moderne volière-stallen een 'heterogeen allegaartje van mest, veren, huidschilfers en voer vermengd met de houtkrullen', waarop allerlei micro-organismen meeliften die gezondheidsschade veroorzaken. Hoogleraar milieu-epidemiologie Dick Heederik van de Universiteit Utrecht spreekt van een 'gemiste kans' bij de overstap van legbatterijen op scharrelstallen: "Het is nu een grote uitdaging om een stal te ontwerpen die voldoet aan de eisen voor dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden en gezondheid van omwonenden."

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Peter Jens

food- en agri-economie

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Marijn Raeven

Animaties

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag