Kort 21+22 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van dit weekend, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'morning', zoetnet

In de eerste helft van 2015 lag bij onze zuiderburen voor de eerste keer ooit het aantal stopgezette horecazaken hoger dan het aantal opgerichte horecabedrijven. België telde over het geheel een krimp van 223 horecazaken, meldt Retail Detail.

Vorig jaar boekte de sector in dezelfde periode nog een groei van bijna 600 zaken. Een stijgend aantal horecazaken in alle deelsectoren sloot zijn deuren. Dat is de belangrijkste oorzaak voor de negatieve groei.

Dit is deels te verklaren door maatschappelijke trends, zoals maaltijden bestellen via internet. De invoering van de witte kassa lijkt ook een belangrijke verklaring. Deze invoering kan aan de andere kant ook kansen bieden. "Doordat de markt iets kleiner wordt, kan het rendement per ondernemer weer gaan toenemen", voorspelt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, het kennisnetwerk voor de Belgische foodservicebranche.

Geheel onverwacht maakte zuivelcooperatie FrieslandCampina afgelopen week bekend afscheid te nemen van melkboeren in Vlaanderen waarvan zij al jaren de melk afnam buiten de coöperatie om. In 2013 bedankte de Nederlandse zuivelaar de melkboeren al eens tijdelijk voor hun diensten. Ditmaal maakt FrieslandCampina bekend de relatie geheel te beëindigen. De reden daarvoor lijkt het structureel geworden overaanbod van melk bij de eigen leden.

andere waarden
De Belgische Boerenbond - de tegenhanger van LTO Nederland - laat weten not amused te zijn door het eenzijdig genomen Nederlandse besluit. Bij monde van Guy Vandepoel laat de Bond weten: "We begrijpen niet dat FrieslandCampina, drie maanden na oprichting van productieorganisatie (PO) Dairycam met als doel om te werken aan een duurzame relatie, op deze wijze met zijn leveranciers omgaat. Onder deze leveranciers bevinden zich boeren die al meer dan 35 jaar hun melk aan FrieslandCampina en haar rechtsvoorgangers leveren. De PO werd 1 uur voordat het bericht naar buiten werd gebracht geïnformeerd over genoemde stap. Wij houden er duidelijk andere waarden op na dan FrieslandCampina."

Het besluit van FrieslandCampina brengt de Belgische integrator Dairycam duidelijk in vergelegenheid en de boeren in problemen. Zij hadden op aansluiting bij de internationale expansiestrategie van FrieslandCampina gerekend en daarop geïnvesteerd. Vandepoel geeft aan dat hij inmiddels begrepen heeft dat de Belgen daar niet meer op mogen rekenen.

onderuit de zak en cynisch
Op vilt.be geeft de Vlaamse boerin Teja De Prins FrieslandCampina onderuit de zak. “Onverdiend. Respectloos. Je reinste onrecht”, zegt deze echtgenote van een boer die meewilde in de strategie van FrieslandCampina. Vilt schrijft: "Niet eerder wees er iemand op de 192 miljoen euro winst die de zuivelverwerker tijdens de eerste zes maanden van dit jaar realiseerde." De lage melkprijzen zorgen voor uitstekende marges voor de melkfabrieken die FrieslandCampina exploiteert. De consumentenprijzen dalen immers niet mee met de lagere inkoopkosten voor rauwe melk af boerderij. Teveel melk zorgt echter voor onverkoopbare voorraad en zou de winst weer drukken.

In een tweede artikel op Vilt noteert de site dat er sprake is van "woordbreuk" door FrieslandCampina. "Solidariteit tussen boeren eindigt blijkbaar aan de landsgrenzen”, zegt Vandepoel in die tekst, cynisch verwijzend naar het feit dat FrieslandCampina een coöperatie is die bestuurd wordt door Nederlandse melkveehouders.

Aldi mengt zich, net zoals de rest van de supermarkten, nu ook in de reclamestrijd. Vrijwel alle landelijke supermarkten gebruiken abri's en reclamezuilen om hun merk en aanbiedingen te promoten.

Vooral Jumbo en Lidl maken elkaar, én Albert Heijn het leven zuur in bushokjes. Ze wijzen op de 'duurdere' prijzen van de concurrent en kwaliteit van eigen huismerk versus het A-merk.

Discounter Aldi kan niet achterblijven en verschijnt nu ook in abri's, meldt Levensmiddelen Krant. Aldi wijst in de abri's de consument op ‘het verrassende’, ‘brede’ en ‘kwalitatieve’ assortiment. De discounter doet ook mee met andere verschillende trends, zoals een biologisch en duurzaam assortiment.

De Zweedse snoepproducent Cloetta sluit volgend jaar de Lonka-vestiging in Dieren. Dat is opmerkelijk, schrijft het FD, omdat de Zweden pas afgelopen juli Lonka overnamen.

Met de overname van het 95-jarige familiebedrijf Lonka wilde het Zweedse zoetwarenconcern zijn positie op de Nederlandse markt versterken. Cloetta, producent van merken als Sportlife, Venco, Red Band en King, had met de overname vooral de toegang tot de Nederlandse chocolademarkt op het oog. Daarnaast waren er synergievoordelen te behalen.

Die blijkt Cloetta nu buiten Nederland te willen behalen te gaan. Volgens Cloetta opereert het bedrijf in een 'zeer competitieve markt' waardoor het constant kostenbesparingen moet doorvoeren. Sluiting van de vestiging in Dieren zou miljoenen kostenbesparingen opleveren. De Zweedse snoepmakers zijn dus ook tevreden met het merk.

De chocoladefabriek van Lonka in Roosendaal blijft gewoon open. De 34 werknemers in Dieren verliezen hun baan. Cloetta is van plan de productie te verplaatsen naar het Slowaakse Levice. De bestaande vestiging daar zal de productiecapaciteit uitbreiden.

De Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) melden dat de eerder aan Chipotle gerelateerde E.coli besmetting zich inmiddels naar 6 staten heeft verspreid. Begin november sloot de Mexicaanse fastfoodketen uit voorzorg al zijn 43 restaurants in de staten Washington en Oregon. Er was een link vastgesteld tussen een besmetting met E.coli en eten in een Chipotle-vestiging. Nauwkeurig onderzoek toonde echter geen E.coli bij Chipotle aan, zodat de restaurants weer mochten heropenen.

De E.coli blijkt nog steeds rond te waren. Inmiddels zijn 45 zieken geregistreerd in Californië, Minnesota, New York, Ohio, Oregon en Washington, van wie er 16 in het ziekenhuis opgenomen zijn. Maar liefst 43 van hen gaven aan de week tevoren in een Chipotle restaurant gegeten te hebben. Het CDC zoekt naarstig verder naar de oorsprong van de besmetting. Chipotle verleent alle medewerking en heeft al 'agressieve stappen' gezet om de restaurants zo veilig mogelijk te maken. "We bieden onze oprechte excuses aan aan degenen die ziek geworden zijn. We zullen de onderste steen boven halen om de veiligheid van ons eten zeker te stellen", zegt Chipotle topman Steve Ells.

Multinational Monsanto zou bij de toelatingsprocedures voor glyfosaat, het werkzame bestanddeel in het veelgebruikte onkruidverdelgingsmiddel Roundup, gerommeld hebben met studieresultaten. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad op basis van een deze week gepubliceerd Amerikaans onderzoeksrapport.

De Amerikaanse wetenschappers kregen met een beroep op wetgeving inzicht in niet-openbare studies. Monsanto voerde in de jaren '80 zelf eigen onderzoeken met glyfosaat uit. Daaruit bleek een verhoogd risico op kanker bij ratten en muizen. Monsanto kon de 'statistisch significante effecten' onder de mat vegen door de resultaten te combineren met gegevens uit andere studies. "Zonder dit bedrog was het middel waarschijnlijk nooit tot de markt toegelaten", stellen de wetenschappers in hun rapport. Ze signaleren ook "in epidemiologische studies bij mensen een duidelijk verband met een stijgend aantal tumoren in schildklier, blaas, lever, alvleesklier en nieren en ook met bepaalde auto-immuunziekten", schrijft het Reformatorisch Dagblad.

Dit voorjaar kwam het kankerpanel van de Wereldgezondheidsorganisatie, IARC, op basis van literatuuronderzoek tot de conclusie dat glyfosaat 'waarschijnlijk kankerverwekkend' is. Vorige week verklaarde de Europese voedselautoriteit EFSA dat het 'onwaarschijnlijk is dat glyfosaat carcinogeen is'.

Het Belgische bierbrouwersconcern AB InBev vermeldt vanaf 1 januari 2016 voedingsinformatie op zijn etiketten en blikjes. Ook de website tapintoyourbeer.com en de merkenwebsites van de brouwer gaan informatie bieden over voedingswaarden, ingrediënten en calorieën.

AB InBev wil afrekenen met hardnekkige mythes bier als dikmaker.

Uit een onderzoek door Ipsos blijkt dat de consument het aantal calorieën in bier flink overschat. Zo denken Belgen dat in bier 106 calorieën per 100 ml zitten, terwijl dit er in werkelijkheid 45 zijn, schrijft Retail Detail. Voor wijn komen Belgen meer in de buurt. Gemiddeld schatten ze dat 100 ml wijn 97 calorieën bevat. In werkelijkheid gaat het om 80.

AB Inbev is ervan overtuigd dat informatie over calorieën de beeldvorming over bier ten goede komt. "Onderzoek heeft aangetoond dat consumenten interesse hebben in die info. En wij hebben niets te verbergen", zegt Steve Leroy van AB Inbev in De Standaard. Ook andere brouwers uit de handelsorganisatie Brewers of Europe, zoals Heineken en Carlsberg, plaatsen straks informatie op hun labels.

'Big Sugar' en 'Big HFCS' zijn buiten de rechter om tot een schikking gekomen. Eerder deze maand begon in Californië een rechtszaak tussen de suikerindustrie en de producenten van high fructose corn syrup, HFCS.

De suikerindustrie beschuldigde de HFCS-producenten ervan onterecht te claimen dat hun product net zo gezond is als suiker. De HFCS-producenten claimden dat de suikerindustrie een onsmakelijke campagne van misinformatie voerden. Centraal in de zich al jaren voortslepende affaire stond een advertentiecampagne waarin de voedingswaarde van HFCS gelijkgesteld werd aan die van suiker. "Je lichaam merkt geen verschil" luidde de claim.

De partijen gaven de volgende verklaring af: "Beide partijen laten vandaag gezamenlijk weten dat ze een lopende rechstzaak bij het U.S. District Court for the Central District of California hebben geschikt. De details van de schikking zijn vertrouwelijk. De partijen blijven vasthouden aan praktijken die aansporen tot een veilig en gezond gebruik van hun producten. Daarbij hoort matig gebruik van tafelsuiker, high fructose corn syrup en andere zoetstoffen", aldus de LA Times.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag