Kort 20+21 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van het weekend, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'News Junk', FaceMePLS

Het gebruik van insecteneiwit in voedsel voor zowel mensen als dieren is economisch rendabel. Dat was de conclusie tijdens het Westminster Food & Nutrition Forum keynote seminar afgelopen week, aldus FoodManufacture. De Food and Environment Research Agency (FERA) deed een levenscyclusanalyse op insecteneiwitten. Hoogleraar Rick Mumford van de FERA: “Natuurlijk veranderen de grondstofprijzen, dus je kunt slechts een snap shot vergelijking maken, maar onze analyse laat zien dat insecteneiwit vaak heel rendabel is in vergelijking met soja.”

Het seminar besprak ook de regelgeving rondom insecteneiwitten. Peter Gregory, hoofd van de Advisory Committee on Novel Foods and Processes (ACNFP) noemde de huidige EU regelgeving rondom novel foods prima in staat met nieuwe producten met insecteneiwitten om te gaan.

Ondertussen uitte 4Entro oprichter Ana Day afgelopen week haar zorgen over het beleid van de FAO rondom insecten. 4Entro is een consultant die zich specialiseert in het voorlichten van consumenten over de consumptie van insecten. Day vraagt zich af wie Paul Vantomme, Senior Forestry Officer van de FAO, die begin deze maand met pensioen ging, gaat opvolgen. Vantomme werd gezien als iemand die het dialoog over eetbare insecten tussen industrie en academia stimuleerde. Als er geen opvolging komt, zal de FAO niet langer geld besteden aan werk aan insecten, denkt Day. “Geen verdere updates aan de website over insecten, geen fondsen voor studies, netwerken, projecten, bijeenkomsten etc.”. De FAO was niet beschikbaar voor commentaar, meldt FoodNavigator.

De EU heeft in zijn onderhandelingen met de VS over het vrijhandelsverdrag TTIP niet gevraagd om aan haar eigen (hogere) dierenwelzijnseisen vast te houden. Bij de VVD stuit dat beleid inmiddels op bezwaren. VVD-Europarlementariër Hans van Baalen zegt dat als er niet toch hogere welzijnseisen in het verdrag komen, zijn fractie zal vragen om importheffingen voor Amerikaans vlees. Van Baalen doet zijn uitspraken op Follow The Money. In hetzelfde artikel wijst de Nederlandse vleeslobbyist Frans van Dongen erop dat extra heffingen nou juist juridisch worden afgebroken door het verdrag.

Van Baalens collega Jan Huitema, eveneens lid van het Europarlement voor de VVD, blijkt te zijn teruggekomen op eerdere standpunten. Hij vond aanvankelijk dat Europa niet zou hoeven vast te houden aan haar eigen welzijnseisen. Hij blijkt echter radicaal van mening veranderd en vindt nu dat Europa juist wel voor de hogere eigen eisen had moeten pleiten. Boerderij sprak hem daarop aan. Huitema is er duidelijk over: hij vindt dat hij zich vergist heeft en dat Europa had moeten vragen om hogere dierwelzijnseisen. Dat zou Europa alsnog moeten doen om zijn eigen dierhouderij in de benen te houden.

Onduidelijk is waarom Europese lobbyorganisaties niet eerder hebben aangedrongen op het vasthouden aan hogere welzijnseisen. De Europese boerenkoepel Copa-Cogeca gaf onlangs aan tegen verhoging van de welzijnseisen te zijn. In de markt is echter reeds geruime tijd bekend dat TTIP negatief uitpakt voor de Europese vleesindustrie. Dat zal resulteren in de import en consumptie van niet-Europees, goedkoper vlees vanuit de VS.

De protesten van de VVD volgen op het nieuws van de afgelopen maanden over de dramatisch slechte financiële positie waarin Nederlandse - en andere Europese - varkenshouders verkeren wegens overproductie die - ondanks de grote vraag vanuit China - zijn weg naar de wereldmarkt onvoldoende weet te vinden. Mogelijk heeft dat te maken met de groeiende, goedkopere productie vanuit de VS en Zuid-Amerika waar Europa niet tegenop kan.

Dit weekend heropende de grootste McDonald's ter wereld - gemeten in omzet. Niet ergens in de VS, of in China, maar aan de Parijse Champs Elysées.

De McDonald's aan de Champs Elysées ging 9 maanden geleden dicht voor een verbouwing die €5 miljoen heeft gekost. Voor de sluiting draaide de vestiging een omzet van €13,5 miljoen per jaar, waarmee het in omzet de grootste McDo ter wereld was. Het restaurant telt 380 zitplaatsen, verdeeld over twee verdiepingen en bediende voor de verbouwing zo'n 5.000 klanten per dag.

In de vernieuwde McDo staan een vlotte dienstverlening en zo goed mogelijk inzetten van 'smart' technologie centraal. Meteen bij de ingang staan er 16 'bestelzuilen' waar de klanten helemaal naar eigen persoonlijke voorkeur hun burgers kunnen samenstellen. Hetzelfde geldt straks voor de slimme salad bar. Wil je niet digitaal, dan zijn er uiteraard normale balies en een kassa waar je gewoon met geld terecht kunt.

Frankrijk is voor de hamburgerketen, die naarstig op zoek is naar de aansluiting bij een jonger en veeleisender publiek, een ideale proeftuin. Fransen zeggen fast food niks te vinden, ze eten het echter maar al te graag. Van de 4 grootste McDonald's vestigingen ter wereld bevinden zich er in Frankrijk 3. Naast de Champs-Elysées McDo zijn dat de restaurants in Disneyland Parijs en in het zakencentrum La Défense. De McDonald's in Moskou maakt de top-4 vol.

De makers van The Ripple Maker denken met hun manier van 'latte art' creëren een beetje verschil te kunnen maken op weg naar een betere wereld. "Stel je eens voor wat er kan gebeuren als de miljoenen mensen die iedere dag vol anticipatie hun eerste slokje koffie nemen, eerst een inspirerende, vrolijkmakende of uitdagende boodschap zien?", stellen de ontwerpers op hun website.

Met de Ripple Maker kan iedere barista, ook als hij of zij geen artiest is, hét perfecte plaatje op een cappuccino maken. Het is geen koffiezetapparaat maar een inktjet 3D printer die een figuur, tekst of portret print op het melkschuim van iedere latte die je eronder zet. Uiteraard is de Ripple Maker 'smart' en 'connected' en kun je via een app ieder plaatje laten printen. Als inkt gebruikt de Ripple Maker koffiepoeder.

De machine won tijdens de gadgetbeurs CES 2016 de 'Last Gadget Standing'-verkiezing. De Ripple Maker is bedoeld voor horecagelegenheden en kost $999. Consumenten kunnen via de app zien welke koffietentjes in de buurt een Ripple Maker hebben en hun bestelling vast doorgeven. Voorlopig alleen in de VS.

De zalmproducten van visverwerker H. van Wijnen krijgen op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een kortere houdbaarheidsdatum.

Omroep Gelderland meldde begin deze maand dat de procedures rondom listeria-besmetting bij deze visverwerker, die onder meer gerookte zalm aan Jumbo levert, niet op orde waren. De NVWA was bezig met een herinspectie en heeft in dat kader een groot aantal winkelmonsters genomen. Op een aantal monsters bleek Listeria aanwezig te zijn, waarop Jumbo eerst een tweetal en vervolgens alle zalmproducten uit de schappen haalde. "De hoeveelheid Listeria was wel binnen de toegestane normen. Maar de leverancier heeft geen deugdelijke studies waaruit blijkt dat de zalm tot de uiterste houdbaarheidsdatum veilig gegeten kan worden, Daarom heeft Jumbo het zekere voor het onzekere genomen en alles uit de winkel gehaald", aldus de woordvoerder van de NVWA.

Van Wijnen zegt in een verklaring "uiteraard het Listeria-incident en het ongemak dat dit veroorzaakt bij
consumenten en onze afnemers te betreuren" Inmiddels staat het bedrijf onder verscherpt toezicht van de inspectie. De NVWA is "inmiddels dagelijks aanwezig in de zalmfabriek om samen met leverancier H. van Wijnen uit Krimpen aan de IJssel het voedselveiligheidsprobleem op te lossen", meldt Omroep Gelderland.

De Standaard van vanmorgen drukt een uitgebreid interview af met de bekende Amerikaanse journalist en schrijver van voedselboeken Michael Pollan. Hij blijkt een volledig zakje suiker in zijn kopje koffie te drinken en zegt te denken dat de huidige 'broodfobie' over tien jaar niet meer bestaat.

Polen: 'Ik kan me niet inbeelden dat brood over tien jaar nog altijd zo onpopulair is als vandaag. Gluten is het duivelse voedingsstofje van het moment en dan zijn ook koolhydraten nog eens uit de mode. Brood heeft het dus even moeilijk. Maar onze soort eet al zesduizend jaar brood. In het merendeel van de Europese geschiedenis vormde brood de helft van de voedingswaarde van ons dieet. Het is basisvoedsel en mensen zijn geneigd om daarnaar terug te keren.’

Het interview ademt rust en relativering. Pollan noemt zowel 'natuurijk eten' als 'gezond eten' een mythe. Natuurlijk eten bestaat niet meer, omdat het een resultaat is van vele eeuwen van verdeling van planten en dieren. Gezond eten op basis van onderzoek naar nutriënten vindt hij een conceptuele vergissing omdat we er te weinig van kunnen weten. Volgens Pollan is het belangrijk dat we zo weinig mogelijk bewerkt voedsel eten, al kan dat prima uit de fabriek komen.

Michael Pollan hielp mee de verse en lokale voedselbeweging te inspireren en op stoom te komen. Nu lijkt hij te zeggen dat bijvoorbeeld ook minimaal bewerkte conserveren en diepvries prima voeding zijn, als we ze maar gevarieerd eten. Ook suiker kan wat Pollan betreft, als het maar met mate is.

Het interview vond plaats in het kader van de Europese promotietour bij de verfilming van Pollans boek Cooked die binnenkort op Netflix te zien is. Ook Mac van Dinther schrijft er vandaag in de Volkskrant over en geeft 24-Kitchen een veeg uit de pan. Dat zou "bewegend behang" zijn "waarop koks hun gesponsorde gerechten proberen te slijten." Pollan probeert slechts zijn eigen boeken en films te verkopen.

HAK-conserven waren een tijdje uit het schap bij Jumbo. De supermarktorganisatie vond HAK te duur.

De Nederlandse Akkerbouwers Vakbond vond dat het aan Jumbo lag. De super vond HAK te duur en dat zou weer komen omdat HAK boeren te goed zou betalen. Dat meldt Omroep Brabant.

De strijd tussen Jumbo en HAK is voorbij. Er staan weer HAK-potjes in de JUMBO-winkels en beide partijen heten tevreden te zijn volgens de Levensmiddelenkrant. De financiële details van de oplossing zijn niet bekend gemaakt. De boeren die aan HAK leveren, hebben zich ondanks de publiciteit niet in het conflict gemengd.

Versmarkt Van Heinde blijkt nu al mislukt. De aandeelhouders gooien de handdoek in de ring.

Aandeelhouder Rogier Arntz verklaart: "De afgelopen maanden hebben we fors geïnvesteerd en met elkaar heel hard gewerkt om een succes van Van Heinde te maken. Daar is een lange periode van voorbereiding aan vooraf gegaan. Helaas moeten we vaststellen dat, ondanks ieders enorme inzet, het niet is gelukt om Van Heinde succesvol neer te zetten. Dit heeft vooral te maken met de complexiteit van een retailbedrijf in combinatie met horeca, dat hebben we onderschat."

Van Heinde moest het Eataly van Nederland en Brabant worden en werd met provinciale ondersteuning gevestigd in het voormalige Stedelijk Museum van de Brabantse hoofdstad. Het innovatieprogramma Agrofood Brabant stapte mee in het project vanwege "de ontwikkelruimte die Van Heinde innovatieve primaire producenten biedt", zei de provincie destijds. "Daarmee voldoet Van Heinde exact aan ons Innovatieprogramma Agrofood, dat tot doel heeft Brabant als een van de meest slimme en duurzame Agrofoodregio’s in Europa te positioneren. Daarbij gaat het niet alleen om technologische innovaties, maar ook om verrassende combinaties waardoor nieuwe kansen ontstaan."

Na amper 3 maanden sinds de opening moet Van Heinde al constateren dat het concept 'te complex' is. Sligro neemt alle personeelsleden over en maakt een 'Emté 3.0'- winkel van de lokatie. Emté is de retailformule van groothandel Sligro.

In het Oostenrijkse Tarrenz kun je een warm bad nemen in bier. In de kelders van slot Starkenberg, waar vroeger een brouwerij gevestigd was, zijn de voormalige fermentatiekamers omgebouwd tot een wellness-ruimte. Hoogtepunt van het verwenaanbod is een 'Bierbad'.

Baden in bier zou goed zijn voor de huid en zelfs wondjes genezen, relaxend werken en door de vitaminen en mineralen een algehele opkikker betekenen. Bovendien kun je tijdens het Bierbad genieten van de 10 Starkenberger speciaalbieren. Opdrinken van het 'badwater' is overigens niet aan te raden. De 300 liter bier in het Bierbad wordt verdund met 12.000 liter gewoon water.

Er hangt er wel een stevig prijskaartje aan het verdunde bierbad. De entree bedraagt €250.

Italië wil een eind maken aan de 'akelige en oneerlijke' praktijk waarmee de voedingsindustrie goede sier maakt ten koste van authentieke, Italiaanse producenten. Het barst in Europa van de producten die onder een Italiaanse naam of met Italiaanse woorden en beelden verkocht worden, terwijl ze niet uit Italië komen. De Italiaanse Europarlementariër Nicola Danti wil dat de EU actie onderneemt om hier een einde aan te maken, meldt FoodNavigator. "Nationale oplossingen en handhaving zijn onvoldoende om dit probleem in de EU aan te pakken", aldus Danti.

De pasta komt uit Duitsland, de 'Parmesan' uit Groot-Brittannië, de maaltijd wordt in Frankrijk in elkaar gezet en gaat vervolgens voor veel geld de wereld over - allemaal onder een Italiaans-klinkende naam.

Bedrijven verdienen met deze 'Italiaanse' producten veel geld. Volgens onderzoek kan het prijskaartje van een nep-Italiaans product wel 50% hoger liggen dan zonder de Italiaanse naam. "Het schaadt niet alleen de Italiaanse landbouwers en de hele Europese agrofood-sector, maar ook de geloofwaardigheid en het vertrouwen in alle producten die op de Europese interne markt verkocht worden", aldus Danti. Volgens de Europarlementariër lopen Italiaanse producenten zo'n €70 miljard per jaar mis door deze vorm van voedselfraude.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag