20+21 aug in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Om melk te kunnen geven, moeten koeien regelmatig een kalf krijgen. De helft van de kalveren is mannelijk en wordt als vleesdier verwaard. Ze worden 10 dagen na geboorte vanuit geheel Europa en de Baltische staten getransporteerd naar een beperkt aantal afmest- en slachtintegraties. Nederland en Frankrijk herbergen de grootste. Ook Italië en Spanje tellen kalvermesterijen. Die dieren zijn soms 40 uur onafgebroken onderweg. Volgens dierwelzijnsorganisatie CIWF worden de dieren slecht behandeld. Ze kunnen onderweg niet eten. Een aantal overleeft de reis niet. Le Monde besteedt aandacht aan een nieuwe, Franstalige video van de organisatie over de kalvertransporten.

Na 40 jaar reclamemaken stopt Bart Kuiper met zijn reclamebureau Leukwerkt. Kuiper is de man van onder meer de slogans "En daarom adviseren wij WC Eend", "U moet de groenten van Hak hebben" en typetjes als Cora van Mora, de man van Duyvis en Beun de Haas. Kuiper kreeg het dankzij de volgende uitgangspunten voor elkaar dat zijn reclames zich nestelden in het collectieve Nederlandse geheugen: "Wees er open eerlijk over, en hou het leuk". Voor zijn opdrachtgevers ging hij daarom altijd op zoek naar "iets eigens: een stem, een persoon, een typetje, een koek aan een draadje."

Terwijl in Nederland de overheid iedere verantwoordelijkheid voor verhagelde en verregende boeren afwijst, kiest Frankrijk een ander beleid. Hagelbuien vernielden vrijdag een deel van de wijnoogst in de Hérault (Zuid-Frankrijk). Het gaat om 2.250 hectare. De prefect van het departement is direct gevraagd om zich ermee te bemoeien. Ook in Frankrijk moet de boer zich verzekeren tegen weerschade. Is hij onverzekerd en komt hij daardoor zodanig in de problemen dat hij in 2017 niet meer door kan met zijn bedrijf, dan moet de prefect bekijken wat hij kan doen door uitstel van belastingbetaling of zelfs inkomenssteun. Dat meldt La France Agricole.

De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt. De vervuiling zit met name in de koelinstallatie die 30 maal zoveel uitstoot als de motor van de vrachtwagentjes. Dat liet de leverancier van een schonere truck berekenen door het Britse onderzoeksbureau You Gov. Voor supermarkt Sainsbury's ontwikkelde het bedrijf een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof. De nieuwe truck is nog niet helemaal emissieloos. De vervuiling is nu vergelijkbaar met 14.500 gereden kilometer in een moderne personenauto.

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder kipfilet en meer andere kipdelen gaan eten. Producenten, milieuorganisaties en supermarkten zijn tevreden. Anne Hilhorst van Wakker Dier legt uit dat we welzijnskip die Nederlandse supers verkopen alleen uitkan als we niet alleen de borstfilets eten. De Nederlandse supers zijn vrijwel allemaal van de plofkip afgestapt naar een welzijnskip. Om boeren hun meerkosten te kunnen vergoeden, zijn de supers gedwongen ook zoveel mogelijk andere kipdelen aan hun klanten te verkopen. Dankzij slimme promotie van "kipdijblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies", is de verkoop van andere kipdelen inmiddels verdubbeld. Die delen werden in het ploftijdtijdperk geëxporteerd.

In haar NRC-column ergert Rosanne Hertzberger zich aan de introductie van de zaadvaste puntpaprika's in biologische winkels. 'Zaadvaste' gewassen vergelijkt ze met een oldtimer. Zo'n oude auto heeft karakter en is leuk als hobby, maar ongeschikt voor modern dagelijks gebruik. Geef haar maar een in een laboratorium in elkaar gezet plantenras dat alle gunstige eigenschappen heeft die een boer zou wensen. Er is geen reden om je te behelpen met minder. Gelukkig eten we, zegt Hertzberger, "reageerbuisgewassen". Zo’n vijftig jaar deden boeren de zaadvaste gewassen ("zaaien, oogsten en zaaien") de deur uit. "Niet geheel toevallig tegelijk met de grote hongersnoden", schrijft de columnist.

Rond de Zeeuwse Hedwige-polder bestaat een slepend geschil tussen Nederland en België. Volgens een overeenkomst die beide landen sloten over de bereikbaarheid van de Antwerpse haven moeten de dijken worden doorgestoken. De Nederlandse staat biedt de Belgische eigenaar Géry de Cloedt €15 miljoen voor zijn polder. Dat is de agrarische waarde. Tegen die prijs wil hij zijn belegging houden omdat de werkelijke waarde door de nabijheid van en slibverzamelende functie voor de Antwerpse haven €800 miljoen bedraagt. De Cloedt vecht onteigening dan ook aan, zelfs als de dijken worden doorgestoken, schrijft het FD in een uitgebreide reportage.

Dat schrijft Le Figaro. De kant laat zien dat de grote Franse landbouwsectoren negatief draaien. De melkveehouderij, de varkenshouderij, de rundvleesveehouderij draaien al jaren diep in het rood. Tegenover de zeer slechte graanoogst in Frankrijk staan topoogsten elders en dus lage wereldprijzen, zodat het geringe volume van de Franse graanboer hem op zwaar verlies zet. Ook de oogst van zachtfruit - van abrikozen en perziken tot meloenen lijdt onder het natte en koude voorjaar. Een kwart van de boeren verdient minder dan €10.000. De schulden van de boeren nemen toe. In 15 jaar is het aantal boeren gehalveerd, volgens de krant.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag