20 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De PvdA wil de €23 miljoen die Nederland vanuit Europa kreeg uit de jongste ronde boerensteun vanuit de EU besteden aan vermindering van de varkensstapel. Steun zou het leven van onrendabele bedrijven zinloos extra rekken. De SGP wil dat Nederland zelf geld bijpast om de Nederlandse varkensboeren die hogere kosten hebben dan buitenlandse moeten voldoen toch concurrerend te houden op de wereldmarkt. Volgens de christelijke partij verdienen ook kleinere boeren "een eerlijke prijs voor een eerlijk product." Rabobank, overheid en varkenshouderij hebben nu juist ingezet op toekomstgerichte bedrijven. Dat is een ander woord voor veel minder bedrijven, maar geen dalend aantal varkens in Nederland.

Levensmiddelen- en verzorgingsproductenfabrikant Unilever slaagde er in 5 jaar in de achterstand in aandeelwaarde en autonome groei op zijn concurrenten Danone, Nestlé en Procter & Gamble in te lopen, meldt het FD. Vooral de grotere focus op opkomende markten (58% van Unilevers omzet) en op verzorgingsproducten (meer dan op lager renderende voedingsproducten) stuwen de ontwikkeling. De snelle groei van de verzorgingsproductenmarkt en aantrekkelijke marges motiveren ook de vandaag bekend gemaakte aankoop van de Amerikaanse Dollar Shave Club. Voor $1 miljard wordt Unilever de eigenaar van dit online-bedrijf dat scheermesjes en aanverwante artikelen bij 3,2 miljoen mensen thuis laat bezorgen.

Waar in Nederland 'blurring' de mazen in de wet moet opzoeken, experimenteren Amerikaanse supermarkten al volop. "Als klanten ontdekken dat ze kunnen winkelen in combinatie met het nuttigen van een lekker drankje, dan is dat vaak een pleziermomentje", aldus high-end biosuper Whole Foods, die inmiddels bekerhouders op zijn winkelwagentjes heeft geplaatst. Ook de Californische supermarktketen Gelson’s schenkt bier en wijn en weet daarmee zowel mannelijke als vrouwelijke shoppers te verleiden. De supermarkt-vestiging Safeway in Washington bouwde al een reputatie op als ontmoetingsplek voor singles; nu die daar ook een biertje of wijntje mogen nuttigen, is het er extra gezellig.

Stichting Ik Kies Bewust (IKB) - Vinkje - verbiedt vanaf 1 augustus kindermarketing op producten met het blauwe vinkje (de 'extra's). Op eten en drinken met het groene vinkje (de gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt) blijft kindermarketing toegestaan. Onder kindermarketing verstaat IKB het gebruik van teksten of afbeeldingen van idolen/stripfiguren, animatiefiguren en bewoordingen om jonge kinderen tot 12 jaar te beïnvloeden. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding juicht het besluit van IKB toe en gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt. Daarnaast dringt de Alliantie aan op aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.

De hittegolf die momenteel België teistert, heeft in het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA) een ontploffing teweeggebracht. De sinds 14 juli gepresenteerde kunstinstallatie 'Lakkers' van de Antwerpse kunstenaar Dennis Tyfus en de Nederlander Peter Fengler bleek onvoldoende hittebestendig. 'Lakkers' bestaat uit houten tegels met daarop vacuüm zakken met varkensvet en preskop, waarbij Hot Marijke het recept voor preskop voorleest. "De zakken moesten normaal uitharden en groter worden. In combinatie met de hete lucht zijn de zakken gaan gisten, met een ontploffing tot gevolg", aldus De Morgen.

"De Europese Commissie heeft de druk van zwakkere landen niet kunnen weerstaan." Dat zei gisteravond Europarlementariër Jan Huitema (VVD) in Met het Oog op Morgen (min. 22:35). Melkveehouder Huitema toont zich ongelukkig met de €500 miljoen die de EU-landbouw krijgt omdat de ontstane overproductie boeren financieel nekt. Nederlandse boeren zouden efficiënter en kwalitatiever kunnen produceren dan hun concurrenten. Hun positie wordt verzwakt door steun aan zwakkere boeren in ons omringende en voormalige Oostbloklanden. Huitema ziet de crisis als een kans voor Nederland. Daarom vindt hij dat de overheid niet moet interveniëren opdat de markt zijn werk kan doen.

Meer dan de helft van de Italianen, Spanjaarden, Polen, Duitsers en Fransen heeft al een maaltijdbox besteld. De helft doet dat omdat het leuk is, 49% omdat het hen meer controle geeft over wat in een maaltijd zit. Tegelijk vindt 47% het een manier om geld te besparen. Mintel UK ontdekte daarnaast dat maaltijdboxen jongeren over de drempel helpen om zelf te koken. 60% van de 16- tot 34-jarigen probeert wel graag nieuwe dingen uit, maar 1 op de 3 zegt de daarvoor noodzakelijke basiskookvaardigheden te missen. Recepten bij de maaltijdbox lossen die barrière op.

Democraten en Republikeinen in de VS verschillen ook in culinaire voorkeur. Uit gegevens van de online bestelservice Grubhub lijkt te blijken dat 75% van de 175 meest bestelde gerechten duidelijk verbonden is met een politieke overtuiging. Republikeinen blijken een voorkeur te hebben voor zoetzure kip, cannoli, brownies, egg rolls en kippenvleugels. Democraten bestellen juist vaker Massaman curry, veggie burgers, summer rolls, guacamole en pannenkoeken.
In aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen ontwikkelde Time een quiz waarmee Amerikanen kunnen testen of ze meer als een Republikein of als een Democraat eten.

Bavaria heeft in hoger beroep het alleenrecht op de reclameslogan 'Zo. Nu eerst een...' verloren. Volgens het Haagse gerechtshof is de slagzin "te gangbaar, te gewoon, te alledaags" voor auteursrechtelijke bescherming. Ook heeft Bavaria onvoldoende onderbouwd dat het gebruik van de slagzin-variant 'Zo. Nu eerst naar de cloud' door Your Hosting "afbreuk heeft gedaan aan de identiteit van Bavaria en de wervende kracht van de slagzin". Waar de brouwer na het eerste oordeel 140 kratjes bier bezorgde bij Your Hosting, zette dat bedrijf vandaag 'een grote ijscokar' bij Bavaria op de stoep. "Om de relatie weer wat te ontdooien".

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag