Kort 20 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'News Junk', FaceMePLS

De Australische minister van Financiën, Scott Morrison, steekt een stokje voor de verkoop van het grootste boerenbedrijf ter wereld.

De Australische Treasury baseerde zich voor de beslissing op een advies van de Foreign Investment Review Board (FIRB). Aankoop door buitenlandse investeerders zou 'tegen het nationaal belang in gaan', schreef Morrison in een verklaring. Daarop zouden alle geïnteresseerde partijen hun biedingen hebben ingetrokken.

De Kidman landerijen beslaan ongeveer 1,3% van het Australische grondgebied, en 2,5% van de landbouwgronden. Een van de onder de verkoop vallende landgoederen, Anna Creek, ligt voor een groot deel in de Woomera Prohibited Area (WPA), een gebied waar Australië wapens test. "Gezien de grootte en het belang van de totale Kidman portefeuille in combinatie met de nationale veiligheids-issues die spelen rondom de toegang tot de WPA, heb ik besloten dat het niet in het nationale belang van Australië is dat een buitenlander eigenaar zou worden van S. Kidman and Co. in de huidige vorm", schrijft Morrison.

De Australische regering ontkent dat het besluit is genomen om China buiten de deur te houden. Onder de bieders waren, behalve Chinezen, ook andere buitenlanders. "Australië verwelkomt buitenlandse investeringen wanneer deze niet strijdig zijn met ons nationale belang", besluit Morrison.

Meer dan de helft van de Belgische consumenten kiest voor biologische producten omdat ze deze gezonder vinden. Andere overwegingen om voor biologische producten te kiezen, zijn een betere smaak (38%), kwaliteit (38%) en omdat ze beter zijn voor het milieu (31%). Dat blijkt uit het eerste rapport van de Voedselconsumptiepeiling 2014-2015, bericht Vilt.

Twee op de 3 Belgen kopen en eten wel eens biologische voeding. Een minderheid (14%) geeft aan vaak of zelfs altijd (2%) biologisch te eten. Verder blijkt uit het rapport dat het percentage mensen dat biologisch eet toeneemt met het opleidingsniveau. Walen eten vaker biologische producten (69%) dan Vlamingen (62%). Het bioareaal in Wallonië is met 61.551 hectare vele malen groter dan de 5.042 hectare in Vlaanderen. De bestedingen aan verse biologische voeding namen in 2014 in Wallonië met 15% toe ten opzichte van 2013, in Vlaanderen was dat 5%. Vlamingen geven in absolute cijfers wel meer geld uit aan verse biologische voeding dan Walen.

Ruim een derde van de Amerikanen vraagt zich regelmatig (28%) of zelfs vaak (10%) af wat ze 's avonds op tafel op tafel zullen zetten. Vooral millennials hebben last van dit dilemma. Dat staat in een recent onderzoek van het Amerikaanse consultancybureau The Hartman Group, meldt Shopper Marketing Update.

Koken voor het gezin is niet meer 'wat de pot schaft'. Ook de thuiskok moet rekening gehouden met ieders schema en voorkeuren. Bovendien willen we ook thuis net zo lekker kunnen eten als buiten de deur en moet het natuurlijk ook glutenvrij als een gezinslid heeft besloten dat hij of zij dat graag wil. Dat zijn allemaal zaken die thuis koken steeds ingewikkelder maken.

Begin deze maand protesteerden Franse rundveehouders tegen het grootste vleesbedrijf van Frankrijk, Bigard. Volgens de rundveehoudersbond, de Fédération nationale bovine (FNB), draagt Bigard bij aan de huidige boerencrisis in Frankrijk door te lage prijzen te betalen voor Frans rundvlees. Bigard trok zich eerder ook al uit terug uit de Franse varkensbeurs.

De boeren voerden actie door bij verschillende supermarkten demonstratief vleesproducten van Bigard uit de schappen te halen. Bigard voert onder meer de merken Bigard, Charal en Sopoca. De FNB roept bovendien consumenten op vlees van Bigard te boycotten. Deze week klaagde Bigard voor het Tribunal de grande instance de Paris de FNB aan voor 'directe schade' en 'onmiskenbare onrechtmatige inbreuk'.

De vleesverwerker eist dat de rechter acties verbiedt, boeren geen buttons meer dragen met 'Bigard en Charal maken de boeren dood' en vraagt een dwangsom van €30.000 per keer als er toch actie gevoerd wordt. Pierre Vaugarny van de FNB stelt dat de rechtszaak de bond juist sterkt in zijn zaak. "We laten Bigard er niet meer mee wegkomen", zegt hij op La France Agricole. ''Als we verliezen, dan zullen we onze leden niet meer oproepen om tegen Bigard te ageren. Maar wat die veehouders zelf doen, hebben wij natuurlijk niet in de hand."
De uitspraak is op 25 november.

Britse onderzoekers ontdekten dat ze met behulp van een rozijn inzicht kunnen krijgen in hoe een peuter het later op school zal gaan doen.

De onderzoekers plaatsten een rozijn onder een plastic bekertje binnen handbereik van kinderen van 20 maanden oud. De peuters kregen de opdracht 60 tellen te wachten voordat ze de rozijn mochten pakken. Kinderen die prematuur (25-38 weken) waren geboren, pakten de rozijn vaker voor het verstrijken van de gestelde tijd dan kinderen die tussen 39 en 41 weken ter wereld waren gekomen. Bij een vervolgstudie 7 jaar later, bleek dat de kinderen die als peuter moeite hadden om die 60 tellen te wachten, minder goed presteerden op school. Naarmate de kinderen vroeger waren geboren, konden ze minder goed bevredigend gedrag uitstellen.

De auteurs concluderen dat deze inzichten wellicht kunnen leiden tot interventies om te voorkomen dat (premature) kinderen niet goed kunnen meekomen op school. Het onderzoek is gepubliceerd in The Journal of Pediatrics.

De Kip van Morgen heeft in een jaar een marktaandeel van bijna 12% bereikt, ten koste van het reguliere kipsegment. In week 40 van 2014 introduceerde Albert Heijn de 'Hollandse Kip', het eerste Kip van Morgenconcept. Het marktaandeel bedroeg toen 1%, dat van de reguliere kip 84,3%. Een jaar later staat het marktaandeel van Kip van Morgenconcepten op 11,9% en is het aandeel regulier kippenvlees gedaald naar 72,2%. Dat meldde Kees van Oers, directeur Agribusiness van Plukon, deze week. Scharrelkip en biologische kip hebben geen last van de opmars van de Kip van Morgen. Scharrelkip groeide met 0,9% naar een marktaandeel van 12,9%, biologische kip met 0,3% naar 3%.

De opmars van de Kip van Morgen lijkt het ongelijk van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te bewijzen. De ACM besloot in januari dat de ketenafspraken rondom de Kip van Morgen in strijd zijn met de Mededingingswet. De consument zou er geen voordeel van ervaren en de kip zou alleen maar duurder worden, stelde de ACM.
Uit het stijgend marktaandeel blijkt dat de Nederlandse consument wel degelijk bereid is voor een duurzame en diervriendelijkere kip een beetje meer te betalen. Dat is in lijn met wat diverse pleitbezorgers van de Kip van Morgen eerder te kennen gaven.

De Tweede Kamer is er voorstander van alle ‘groene’ opleidingen onder te brengen bij het Ministerie van Onderwijs. Dat zou het probleem moeten oplossen dat het ministerie van Economische Zaken, waar het 'groene' onderwijs nu onder valt, de snelle groei van de groene opleidingen niet volledig compenseert waardoor vooral de agrarische opleidingen met financiële problemen kampen. VVD-Kamerlid Anne-Wil Lucas stelt geen belemmeringen te zien voor de eventuele overgang: "Vroeger zat er veel inhoudelijke kennis bij het ministerie [van EZ], maar de laatste jaren is de toegevoegde waarde van de ambtelijke organisatie voor de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven veel kleiner geworden”, stelt ze in Resource. Overgang naar OCW zou juist de financiële problemen van het groene onderwijs oplossen en het belonen naar rato van het aantal studenten.

Ondanks de kennelijke voordelen, blijkt Wageningen Universiteit tegen de 'omhanging'. "Wageningen University en Research Centre blijft van mening dat het huidige stelsel de beste uitgangspunten biedt voor het verder optimaliseren van het groene onderwijs en onderzoek", klinkt het.

Woordvoerder Simon Vink licht dat toe. "Onder de huidige bekostigingsvoorwaarden gaat de universiteit dan met een tekort over naar het ministerie van OCW. Wie het ook doet, er moet geld bij voor het groen onderwijs. Om dat te bereiken, moet je de bekostigingsvoorwaarden aanpassen. Daar zit het werkelijke probleem." Volgens Vink moet er juist gewerkt worden aan het verhogen van de toegevoegde waarde van de link met het ministerie van Economische Zaken. "Dat doe je niet door de universiteit onder te brengen bij een algemeen ministerie als OCW, want dan neemt die waarde verder af en gaat de internationaal geroemde samenwerking tussen kennisinstelling, overheid en bedrijfsleven verloren."

Jan Brouwer, algemeen directeur van supermarktketen Plus, vindt dat er "veel nadelen kleven aan het concept met maaltijdboxen." In tegenstelling tot Albert Heijn en Jumbo, heeft Plus geen maaltijdbox. "Dat is een welbewuste keuze", zegt Brouwer in een interview met BNR. "Wij vinden toch een heel klein beetje dat het systeem met maaltijdboxen niet aansluit bij de keuzes van de consument. Het is toch een vrij stevig keurslijf. Soms moet je een duur abonnement afsluiten. Je hebt geen vrije keuze in recepten, de levertijden zijn lang en de ingrediënten in de box zijn vaak duurder dan in de winkel."

In het interview zei Brouwer verder dat voor Plus de thuisbezorging de komende jaren een speerpunt in e-commerce zal zijn: "Er zijn naar mijn weten nu 150 supermarkten actief met thuisbezorgen. De boodschappen worden nu op dezelfde dag of een dag later geleverd bij de klant thuis. We hebben grootse plannen om de levertijden te verkorten. Die strategie gaan we verder uitrollen." Dat past bij een keten die "volop groeimogelijkheden ziet met de eigen formule", aldus Brouwer. Hij besluit: "Onze strategie is er op gericht om in ieder marktgebied steeds beter te worden."

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Boy Griffioen

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Marijn Raeven

Animaties

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag