Kort 2 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Nuestro diario...', tian2992

De Europese Unie zal geen strengere eisen stellen aan de VS op het gebied van dierenwelzijn in het kader van de handelsbesprekingen met de VS over TTIP.

"We kunnen niet van de VS eisen, wat we niet aan andere landen eisen", zei Europees handelscommissaris Cecilia Malmström vandaag in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Marianne Thieme (Partij voor de Dieren).

Thieme zei het te betreuren dat de Europese boeren aan strengere eisen moeten voldoen dan Amerikaanse. "Dat is slecht nieuws voor de boeren en slecht nieuws voor de consumenten die belang hechten aan dierenwelzijn", volgens Thieme.

Wel zei Malmström dat dierenwelzijn in een apart hoofdstuk in het handelsakkoord wordt opgenomen, als het aan de Europese Unie ligt. Over dat onderdeel moeten de onderhandelingen nog starten. Dat meldt Boerderij.

Dat zegt voedingsmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer op Omroep Gelderland. Velzeboer laakt het weinig daadkrachtige optreden van de NVWA bij het toezicht op de voedselveiligheid bij visbedrijven. Journalist Judith Spanjers van de krant onderzocht hoe het daar mee zat. Ze constateerde dat de afgelopen jaren de helft van de 21 onderzochte visverwerkers het microbiologisch onderzoek naar Listeria-besmettingen niet op orde had. In 2014 en 2015 zijn met name Foppen, leverancier van Albert Heijn en H. van Wijnen, die aan Jumbo levert, meermaals gewaarschuwd door de NVWA, nadat Listeria-besmettingen waren aangetroffen in hun producten.

Voedingstechnoloog Velzeboer vindt het 'onbegrijpelijk' dat de NVWA niet harder heeft ingegrepen en het bij waarschuwingen heeft gehouden. Hij zegt: "Zalm is een heel kwetsbaar product. Er is altijd kans op besmetting. Daarom moet de hygiëne goed zijn en moet een bedrijf er alles aan doen om een Listeriabesmetting te voorkomen". Alleen waarschuwingen uitdelen, getuigt van weinig daadkracht en "kan levens in gevaar brengen."
De NVWA benadrukt dat er "volgens beleid is gehandhaafd".

Bij Van Wijnen vindt deze week een herinspectie plaats. Wordt er opnieuw een waarschuwing uitgedeeld, zal het bedrijf onder verscherpt toezicht komen te staan. Foppen, dat in 2012 de bron bleek te zijn van een grote Salmonella-besmetting, staat nog onder verscherpt toezicht.
"Door alle maatregelen die Foppen in de afgelopen jaren heeft genomen en doorgevoerd op het gebied van voedselveiligheid, wat veel meer behelst dan Listeria alleen, is Foppen het toonaangevende bedrijf in zijn branche. Bij Foppen zijn waarden als veiligheid, hygiëne en integriteit diep verankerd in de bedrijfsvoering. Foppen wijst elke suggestie of associatie in dit artikel van het niet nauw nemen met voorschriften of onverantwoord gedrag resoluut en met grote nadruk van de hand", aldus een woordvoerder van Foppen.

Morrisson's is in Engeland de vierde grote retailer na Tesco, Asda and Sainsbury's. Omdat het bedrijf marktaandeel verliest en niet op kan tegen discounters Aldi en Lidl, besloot het naar zijn klanten te luisteren. Die zeiden, volgens baas David Potts, dat ze flink lagere prijzen wilden.

Morrisson's besloot deze week de prijzen van ruim 1.000 verse en houdbare artikelen die mensen dagelijks gebruiken fors te verlagen. Daardoor zouden klanten gemiddeld 19% op hun boodschappen kunnen besparen. Bovenop de prijsverlagingen komt nog een programma met structureel lage prijzen gedurende 3 maanden. "We verlagen de prijzen van producten waar onze klanten dol op zijn zoveel als we kunnen", zegt topman Potts in de DailyMail.

Varkens in Nood stapt naar de rechter om supermarktketens Dirk en Jumbo te dwingen alsnog hun beloften na te komen niet langer varkensvlees zonder keurmerk te verkopen. Volgens eigen onderzoek door Varkens in Nood verkopen de Nederlandse supers in januari 2016 nog altijd varkensvlees zonder tenminste het 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dat gaat in tegen afspraken uit 2013, toen de supers beloofden daar in 2015 mee te stoppen. Dirk en Jumbo verkopen het meeste vlees zonder keurmerk, en bieden ook nog de meeste 'kiloknallers' aan, stelde Varkens in Nood directeur Hans Baaij maandag in het televisieprogramma Radar.

Volgens Varkens in Nood is bij de productie van varkensvlees zonder keurmerk sprake van 120 misstanden, die deels in strijd met de wet zijn. Vlees zonder keurmerk is volgens Varkens in Nood 'onrechtmatig geproduceerd'. Varkens in Nood spant de rechtszaak aan samen met Dier&Recht en belangstellende burgers, die zich als mede-eiser kunnen inschrijven op de website.

De Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) onderzoekt naar aanleiding van de uitzending of er stappen genomen kunnen worden tegen de Stichting Varkens in Nood en haar directeur Hans Baaij, meldt de NVV in een persbericht. "De varkenshouderij is - noch door Varkens in Nood, noch door AvroTros Radar - de gelegenheid geboden om een weerwoord te geven", stelt NVV-voorzitter Ingrid Jansen. "Bovendien zijn er geen feiten, cijfers of processen-verbaal gepresenteerd die Baaijs beschuldigingen onderbouwen."

Bij de presentatie van het rapport 120 misstanden heeft de NVV daar direct met klem afstand van genomen. "Het rapport van Varkens in Nood betreft tientallen bijeen geraapte (soms decennia oude) onderzoeken en tientallen krantenartikelen uit binnen- en buitenland. Deze zijn allemaal op één hoop gegooid met de conclusie dat er 120 misstanden zijn in de varkenshouderij", zegt Jansen. "De bronnen waarnaar Varkens in Nood in haar rapport verwijst, hebben in veel gevallen echter niets met de Nederlandse varkenshouderij te maken."

Het persbericht besluit: Het meerdere malen uiten van de ongefundeerde zware beschuldigingen tegen de (Nederlandse) varkenshouders in AvroTros Radar, riekt wat de NVV betreft naar smaad. "En is het geen smaad, dan is het op zijn minst een laffe manier om de Nederlandse varkenshouders, die moeten voldoen aan de strengste wetten in Europa, in een kwaad daglicht te zetten", aldus Jansen. "Wij gaan onze juristen dan ook vragen de uitspraken van Hans Baaij te bestuderen. Indien mogelijk ondernemen wij stappen tegen Varkens in Nood om eerherstel te krijgen voor onze varkenshouders."

Het is niet de eerste keer dat de varkenshouders boos zijn op Varkens in Nood. In de draad die ontstond bij de publicatie van het 120-misstandenrapport bood Hans Baaij zelfs zijn excuses aan aan varkenshoudster Annechien Ten Have.

De Duitse Deelstaat Noordrijn-Westfalen wil graag dat zijn boeren ophouden met het couperen van de krulstaarten van varkens. Toch blijkt het moeilijk daar zomaar mee op te houden. Tijdens een proef is gebleken dat ruim een vierde van de biggen met een aangevreten staart komt te zitten. Hun staarten zijn verwond of zelfs (deels) afgebeten en opgegeten door zich vervelende varkens. Op een aantal bedrijven bleek zelfs de helft van de starten aangevreten.

Op slechts twee van de 15 proefbedrijven hadden de varkens geen last van vraat aan hun staart. De uitkomsten lijken de kans op een coupeerverbod klein te maken omdat het aantal verwondingen te groot is. Dat meldt Boerderij.

De Duitse supermarktformule Kaufland is onderdeel van de Schwarz-groep die ook eigenaar is van Lidl. Het bedrijf gaat de inkopen voor zijn Oost-Europese vestigingen laten verzorgen door de Europese inkoopcombinatie EMD. Ook de Nederlandse inkoopcombinatie Superunie (waarvan veel van de kleinere supers naast Jumbo en AH lid van zijn) koopt in via EMD om tegen gunstige condities te kunnen inkopen voor zijn klanten.

In januari werd bekend dat ook het Britse ASDA, onderdeel van het Amerikaanse Walmart-concern zich aan heeft gesloten bij EMD. EMD versterkt met de komst van Kaufland zijn positie als grootste Europese inkoper. De organisatie zegt door de deal niet alleen Kaufland van dienst te kunnen zijn, maar ook leveranciers in Oost-Europa nieuwe kansen te bieden. ‘Wij vergroten hun omzetkansen’, zegt EMD tegen Distrifood. Bedrijven in West-Europa die te duur produceren zullen hun kansen zien afnemen indien ze hun prijzen niet aan de Oost-Europese kostprijzen kunnen aanpassen. Zo werkt het spel.

Stelios Haji-Ioannou, oprichter van easyJet, opende maandag in het noordwesten van Londen de eerste easyFoodstore. De easyFoodstore biedt een basisassortiment kruidenierswaren - geen vers dus - voor een vaste lage prijs. Tijdens de openingsmaand kost het hele assortiment 25 pence (€0,33). De 76 producten die in de schappen liggen, zijn van het merk Euroshopper, dat ontwikkeld is door inkoopcombinatie AMS. In Nederland voerde Albert Heijn tot 2013 Euroshopper als budgetproduct.

Haji-Ioannou kondigde zijn easyFoodstore al in 2013 aan. Toen zei hij: "Ik geloof dat er een niche bestaat in de foodretailmarkt, onder het huidige niveau van budgetspelers als Aldi en Lidl."
De easyFoodstore is voor hem een sociaal initiatief, geïnspireerd door de voedselbanken. "Na mijn ervaring met het gratis wegschenken van voedsel in Griekenland en Cyprus, is dit een meer commerciële manier om basisvoeding aan lage prijzen te verschaffen aan de minderbedeelden", verklaart hij op de website easyFoodstore.com.

De eerste easyFoodstore opende later en op een andere locatie dan Haji in eerste instantie beoogd had. Voor zijn startvestiging in Croydon (zuid-Londen) kreeg hij echter geen vergunning.

Het Australische Huis van Afgevaardigden (House of Representatives) staat leden toe om baby’s borst- of flesvoeding te geven in het Huis. Dat meldt The Guardian. Tot nu toe was het voor ‘bezoekers’ niet toegestaan om de kamer te betreden, waardoor er geen stemmingen konden plaatsvinden als een parlementslid even weg was om te voeden. Na een motie is de definitie van ‘bezoeker’ aangepast, waardoor kinderen die zorg nodig hebben hier niet meer onder vallen.

Christopher Pyne, leider van het Huis, is blij dat door deze maatregel het leven in de politiek voor vrouwen makkelijker wordt gemaakt: “Ik wil zoveel mogelijk vrouwen in het parlement, zonder dat ze beperkt worden door ouderwetse regels.” De regel geldt ook voor mannen die de zorgtaken voor het kind op zich nemen. De verandering wordt ook ondersteund door de Labor oppositie. Tony Burke: “Deze baan wordt waarschijnlijk nooit helemaal gezinsvriendelijk, maar dit is een significante manier om te proberen hier verbetering in te brengen en om te gaan met een aantal van de grootste uitdagingen van de laatste tijd.”

De aanvraag om de regels te veranderen is in oktober ingediend, nadat minister Kelly O’Dwyer meermaals het verzoek kreeg om meer melk te kolven om haar baby te voeden, zodat ze geen stemming hoefde te missen. Recent hebben nog drie parlementsleden een kind gekregen en er zijn nog vier andere baby’s op komst. Pyne: “Wij zijn nu de meest gezinsvriendelijke kamer van het hele Australische parlement.”

Vanwege de groeiende obesitasepidemie richten psychologen zich in toenemende mate op de vraag hoe mensen voedselkeuzes maken. Die blijkt onder meer bepaald te worden door de sociaal-economische status in hun jeugd, de volgorde in het aanbieden van eten en 'subtiele' gezondheidslabels.

Uit een studie van de Texas Christian University blijkt dat de sociaal-economische status tijdens de jonge jaren de voedingskeuzes op volwassen leeftijd beïnvloedt. Kinderen die in een arm gezin opgroeien, eten op volwassen leeftijd vaker zonder dat ze honger hebben. Ook eet deze groep volwassenen méér als er wel sprake is van een hoge energiebehoefte, in vergelijking met volwassenen die als kind opgegroeid zijn in gezinnen met gemiddelde of hoge inkomens. Het eetgedrag bleek los te staan van de sociaal-economische status die de proefpersonen als volwassenen hebben.

Uit een ander onderzoek, door psycholoog Traci Mann van de University of Minnesota, bleek dat de manier van aanbieden meespeelt in de hoeveelheid groente die wordt gegeten. Wanneer kinderen op school eerst de groenten kregen geserveerd, aten ze 4 keer meer groente dan wanneer het op het bord samen met ander eten lag.
Mann vond ook dat ‘subtiele’ gezondheidslabels beter werken dan meer uitgesproken boodschappen. In een studie onder 400 volwassenen bleek dat 65% een appel verkoos boven snoep wanneer er een bordje met een hartje bij stond. Was op het bordje de boodschap 'gezond' te lezen, gaf nog maar 45% de voorkeur aan de appel.

Door beter te begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken, hopen psychologen gerichte interventies op te kunnen zetten om zo het obesitasprobleem aan te kunnen pakken.

De 20-jarige studente Saima Ahmad trof bij haar recente aankoop van een aantal Kitkat-repen blijkbaar de resultaten van een productiefoutje aan. In haar voordeelverpakking ontbraken de wafeltjes in de repen. Ze voelt zich misleid en heeft haar ongenoegen in een brief naar Nestlé, en via social media, naar buiten gebracht.

Volgens Ahmad heeft Nestlé de 'zorgvuldigheidsplicht' tegenover klanten met voeten getreden. "Die mix van wafel en chocolade is net de reden waarom ik fan geworden ben", aldus Ahmad. "Kitkat pakt graag uit met dat unieke concept, maar nu ben ik zwaar ontgoocheld. Ik hoop dat er excuses volgen en dat ze in het vervolg meer aandacht zullen besteden aan de kwaliteit van hun product", citeert De Morgen.

Ahmad vervolgt: "Het verlies dat ik geleden heb, is zowel van financiële als emotionele aard. Mijn vertrouwen in Nestlé ben ik kwijt." Nestlé kan het echter goedmaken, stelt ze. Excuses en een gepaste vergoeding kunnen een rechtszaak voorkomen. "Zoals ik eerder al gesteld heb: met een levenslange voorraad KitKat kan ik leven."

Het Vlaams Parlement is toe aan een nieuw cateringcontract. Het gaat om een contract voor de periode tot 2020, met een waarde van zo'n €1,5 miljoen per jaar.

Oppositiepartij Groen maakt zich zorgen dat er onvoldoende aandacht zal zijn voor duurzaamheid. Zo staan in de raamovereenkomst geen concrete criteria rond fair trade, bioproducten of lokale landbouwproducten vermeld. Groen-fractieleider Björn Rzoska spreekt in een brief aan parlementsvoorzitter Jan Peumans van "een gemiste kans", meldt Vilt. "Waarom nemen we niet het criterium op dat tien procent van het totaalaanbod uit de biologische landbouw moet komen? Waarom nemen we niet op dat tien procent van het totaalaanbod uit lokale landbouw moet komen?", schrijft Rzoska.

Rzoska wijst in de brief ook naar de Vlaamse overheid. Die zou al een stuk verder zijn op het gebied van verduurzaming. "Op dit moment is het fruitsap in de overheidsrestaurants fair trade, net als enkele wijnen die worden geschonken". Met dat pleidooi raakt Groen een gevoelige snaar. Niet alleen bij Peumans, die zelf in zijn beleidsplan verwijst naar de ecologische ambities van het parlement, maar ook bij andere partijen die wel oren hebben naar de kritiek van Groen.

Vorig jaar besloten de leden van zuivelcoöperatie DOC Kaas te fuseren met het veel grotere Duitse DMK. Het fusieproces verloopt moeizaam. Twee maanden geleden trokken de partners hun eerste fusievoorstel terug, meldt Boerderij. Gisteren dienden ze hun nieuwe voorstel in bij de Europese Commissie. "De verwachting is dat de Europese Commissie nu met DMK en DOC Kaas zal gaan onderhandelen over de precieze fusievoorwaarden", waaronder eventuele 'remedies', ofwel fusiebeperkingen.

De beide bedrijven hopen in mei groen licht te krijgen vanuit Brussel. DMK-bestuurder Otto Lattwesen beklaagt zich in een interview met Topagrar over de fusieprocedure. "Dit is wel onze laatste fusie," zegt hij. "Fuseren wordt steeds moeilijker."

Lattwesen ziet meer mogelijkheden in samenwerkingen met andere zuivelbedrijven. Daar gelden minder strenge regels voor.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Astrid Spijkers

Huisvrouw

Likes vandaag

Frans Aarts

Land- en tuinbouw

Likes vandaag