Kort 2+3 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van het eerste weekend van het nieuwe jaar, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Le Media', Tyler Merbler

Voor het eerst heeft Amazon inzicht gegeven in hoe het staat met zijn premium-abonneeservice Prime. Alleen al in de derde week van december kon de online retailer 3 miljoen Prime-abonnees in de boeken bij schrijven.
Leden met een Amazon Prime-abonnement betalen in de VS $99 per jaar. Ze kunnen zonder bezorgkosten bestellen en krijgen onbeperkt toegang tot een steeds groter aanbod aan digitale diensten zoals ebooks en gestreamde muziek en films. Ook laat Amazon zijn Prime-abonnees als eerste profiteren van nieuwe services zoals restaurant-bezorging, de 'snelbestel'-knop of aflevering in je kofferbak.

Tot op heden heeft Amazon nog nooit bekend gemaakt hoeveel Prime-leden er zijn en het alleen maar over 'tientallen miljoenen' gehad. Naar schatting van consultant Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) waren dat er eind september in de VS 47 miljoen. Zij geven gemiddeld twee keer zoveel uit aan online aankopen bij Amazon dan niet-abonnees, aldus Les Echos.

De onthulling van de 3-miljoen-nieuwe-leden-in-één-week ging vergezeld van de onthulling dat Amazon aan zijn Prime-leden tijdens de feestdagen 200 miljoen artikelen meer geleverd had dan vorig jaar, en dat de Prime-abonnees twee keer zoveel uren Prime Video gekeken hebben als in 2014. Amazon strikte onlangs Jeremy Clarkson voor dit kanaal en is van plan zelf films te gaan produceren. Ook is het volgens topman Jeff Bezos niet uitgesloten dat Amazon in de toekomst sport (football) zal gaan uitzenden.

De verkopen van ingeblikte levensmiddelen zijn in Groot-Brittannië het afgelopen jaar fors gedaald. Dat blijkt uit een marktonderzoek door het Britse vakblad voor de levensmiddelensector The Grocer.
Vis in blik, de grootste categorie ingeblikte levensmiddelen, liet met 7,3% de grootste daling zien. Dat komt overeen met een waarde van £37 miljoen, ruim 50 miljoen euro. Vis in blik werd het afgelopen jaar ook flink goedkoper. Gemiddeld ging er 7,1% van de prijs af, vooral doordat supermarkten de blikjes vis in de aanbieding deden.

Volgens The Grocer is de daling toe te schrijven aan het feit dat Britse consumenten gezonder willen eten en daarom de voorkeur geven aan vers. De huidige trends werken in het voordeel van producten met weinig suiker en producten die op grond van hun versheid en natuurlijke goede eigenschappen aan de man gebracht worden. "Consumenten gaan in toenemende mate voor gekoelde producten of de snelle optie van afhaal c.q. meeneem-eten, en laten het nederige blikje in de schappen staan", citeert The Daily Mail uit het marktonderzoek.

Van veel televisiekijken worden we dik. Dat weten we inmiddels op grond van allerlei onderzoeken, schrijft NPR The Salt. Zelfs waar we naar kijken, blijkt van invloed.

Uit onderzoek door wetenschappers van Cornell blijkt dat actie en avontuur tot meer eten aanzetten dan talkshows. Actie-kijkers bleken 98% meer te eten dan talkshow-kijkers. Droevige content zorgde voor een 55% grotere consumptie dan een gezellige romantische komedie. Een mogelijke verklaring is dat actie en avontuur kijkers meeslepen in het tempo van de actie waardoor ze meer eten om bij te blijven. Ook is het mogelijk dat de content waar je naar kijkt je stressniveau verhoogt (spanning), waardoor het cortisol-niveau stijgt. Dat leidt ook tot overeten.
Dat droevige content tot meer eten leidt kan ook verklaard worden uit die stress-reactie. Het kan bovendien zo zijn dat kijkers door 'emotie-eten' de droefheid compenseren. Bovendien blijkt uit een ander Cornell-onderzoek dat 'zien eten doet eten'. Na een SpongeBob-aflevering waarin chocoladerepen verkocht werden, aten de kijkers meer dan de controlegroep die een SpongeBob-aflevering zonder etenswaren hadden gezien.

Behalve de inhoud van wat we zien, zorgen uiteraard ook het langdurig zitten, de hogere blootstelling aan reclames voor ongezond eten en drinken, het ongezond en mindless snacken en het slaaptekort als gevolg van marathonsessies seriekijken er voor dat we dikker worden. Zelfs al kijken we maar eventjes maar wel met het bord op schoot, geeft dat zodanig afleiding dat we ongemerkt meer eten dan nodig is om verzadigd te raken. Daar is gelukkig wat aan te doen. De simpelste remedie: niet kijken tijdens het eten, alle afleiding vermijden en je volledig concentreren op het eten, met je ogen, neus, mond en zelfs oren. In andere woorden: eet mindful.

En als je dan toch wilt snacken tijdens het seriekijken, plan dan vooruit. Ben je bewust van de invloed die tv-kijken heeft op je eetgedrag en stem daar je snacks op af. Vervang bijvoorbeeld die bak chips door gezondere alternatieven zoals groenten.

De afgelopen 5 jaar zijn er in Amsterdam per saldo 400 restaurants bijgekomen. Op dit moment telt de hoofdstad 1839 restaurants, ruim 27% meer dan 5 jaar geleden. In 1994 waren er nog zo'n 900 restaurants in Amsterdam. In 2015 openden 209 eetgelegenheden de deuren en hingen 106 restauranthouders de lier aan de wilgen. Dat komt overeen met 4 nieuwe restaurants per week en laat zien dat Amsterdam het 'dipje' van de crisis razendsnel achter zich laat.

Lennert Rietveld van horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners verklaart de groei als volgt: "De consumentenmarkt én de zakelijke markt groeien, zowel door het toenemend aantal inwoners, als door een toenemend aantal kapitaalkrachtigen. Het gaat ook heel goed met het toerisme in de stad". Volgens Rietveld vindt de grootste groei plaats in het laagdrempelige restaurantaanbod, 'fast-casual en gastrobarachtig'.

Tegenover de hausse van nieuwe eetgelegenheden staat een duidelijke krimp van het aantal kroegen, constateert Het Parool op basis van cijfers van de Kamers van Koophandel.

Bij een blaastest vond de politie 4 keer de toegestane hoeveelheid alcohol in het bloed van een Amerikaanse vrouw. Het gevonden bloedalcoholgehalte van meer dan 3 promille komt niet overeen met de hoeveelheid drank die de vrouw eerder die avond dronk. De vrouw claimde het ‘Auto-brewery syndrome’ te hebben.

Bij deze zeldzame ziekte zetten grote hoeveelheden gisten in de darmen koolhydraten om in alcohol. Deze fermentatie vindt plaats in de dunne darm en is anders dan de normale fermentatie in de dikke darm. Patiënten staan pas wat wankel op hun benen bij bloedalcoholgehaltes waarbij normale mensen comateus of zefs stervende zouden zijn.

De politie stuurde de vrouw naar het ziekenhuis. Daar bleek dat haar bloedalcoholgehalte zelfs uren na haar laatste drankje op 3 promille bleef staan. Uitslagen van verschillende testen bleken voor de rechter voldoende bewijs om de beschuldigingen voor drinken onder invloed te verwerpen. Hoe het proces tegen de vrouw verder zal verlopen is nog niet duidelijk, aldus CNN.

De snelst groeiende groep online-shoppers is ouder dan 65 jaar, meldt het FD op basis van cijfers van het CBS.

In 2015 deed 77% van de Nederlanders minstens één keer een aankoop online. In de leeftijdsklasse 25-45 jarigen lijkt het plafond in zicht. Tussen 2012 en 2015 steeg het onlineshoppen in die groep met 2% naar bijna 92% van de internetkopers. De onlineshoppers in de leeftijdscategorie boven de 65 jaar namen met 38% toe, boven de 75 jaar zelfs met 106%. Van de 65-plussers deed in 2015 56% een aankoop via internet, voor de leeftijdsgroep boven de 75 is dat inmiddels 22%.

Mannen en vrouwen shoppen vrijwel even vaak online, maar kopen er heel andere dingen. Mannen gebruiken internet vooral om elektronica, software, hardware en financiële producten aan te schaffen. Vrouwen kopen kleding, schoenen, reizen en kaartjes voor evenementen online. Mannen geven online meer geld uit: "in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek had 9% van de mannen € 1000 of meer online uitgegeven. Bij de vrouwen was dat 4%", schrijft het FD.

De Amerikaanse voedingshoogleraar Charles Platkin houdt sinds 2000 bij hoe gezond de maaltijden en de snacks zijn die de 12 grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen aan hun klanten serveren. "Ik denk niet dat vliegmaatschappijen meedoen met de huidige trends naar gezond of biologisch eten", zegt Platkin. De meeste maatschappijen verstrekken ook geen voedingsinformatie op grond waarvan hun klanten de gezondste keuzes kunnen maken. Platkin verwacht dat daar verandering in zal komen nu het voor de grote food-ketens dit jaar verplicht wordt calorie-waarden op het menu te zetten.

Platkin toetst het etensaanbod aan 10 criteria, waaronder of er gerechten met weinig calorieën bij zijn, hoe het zit met de voedingswaarde en de gehaltes aan eiwitten, zout, suiker en vet en of je die informatie ergens kunt terugvinden. Sinds Platkin begon met zijn overzicht, zijn vliegmaatschappijen afgestapt van gratis maaltijden en overgegaan op het verkopen van maaltijden en snacks - in kleine porties. Hoewel aan die veranderingen waarschijnlijk financiële overwegingen ten grondslag liggen, is het eindresultaat wel dat je minder calorieën op je bord krijgt, aldus Platkin. Zijn ranglijst van dit jaar voor de maatschappijen met het gezondste eten aan boord: 1. Virgin America, 2 Delta Air Lines en JetBlue Airlines, 3. Canada Airlines en United Airlines.

Is er aan boord niets van je gading te vinden, eet dan een substantiële maaltijd vooraf en neem wat gezonde, voedzame snacks mee aan boord zoals noten of fruit, suggereert Platkin.

Britse ziekenhuizen hebben onvoldoende geïnvesteerd in scanapparatuur voor obese patiënten. Dat betekende dat vorig jaar verschillende National Health Service-ziekenhuizen verspreid over het hele land tientallen patiënten hebben moeten verwijzen. Zelfs in een kinderziekenhuis in Birmingham bleken twee kinderen te dik voor de scanners.

Volgens het National Obesity Forum was dit niet nodig geweest, als de ziekenhuizen op de juiste manier vooruit gepland zouden hebben. "Het zou nu niet meer zo moeten zijn dat regionale ziekenhuizen hun patiënten moeten verwijzen voor scans", aldus een woordvoerder. "De economische afweging om in een eigen scanner te investeren zou al jaren geleden gemaakt kunnen zijn, toen duidelijk werd dat de obesitascijfers niet afnamen. Dikke mensen werden juist dikker en zouden alleen maar meer scans nodig hebben. Patiënten naar een ziekenhuis kilometers verderop sturen is zowel vele malen duurder voor het ziekenhuis als vernederend voor de patiënt".

Dame Sally Davies, de Britse chief medical officer, pleit er voor obesitas mee te nemen in de nationale risico-planning. In 2050 is naar verwachting 60% van alle volwassen mannen, 50% van de vrouwen en 25% van de kinderen in Groot-Brittannië obees.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Barend van Bos
Barend van Bos Chemische Industrie
  • #7
  • 8 jan '16
  • 5:57

Ik geloof er helemaal niks van dat diepvries verser is dan wat ik van mijn moestuin haal. Onzin!

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #6
  • 7 jan '16
  • 22:47

bij 06:

"Opa, hadden jullie vroeger ook chips?"
nee!
"en ook geen Pringles?"
nee!
"Maar hoe keken jullie dán televisie?"
er was geen televisie en dus ook geen chips!

Engelbert Heutink
Engelbert Heutink Veevoeding en veehouderij
  • #5
  • 4 jan '16
  • 1:50

Dick, helemaal waar en nog aanzienlijk verser ook. Bewijs in overvloed

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 3 jan '16
  • 21:04

Dat is een leuke voor een Praktische Kwestie, Hans. Daar wil Foodlog nou graag aan werken. Hou je alvast vast: diepvries is in ieder geval verser dan echt vers. Ik durf. Zei het vorige week ook in een krant. Gewoon hardop en zonder voorbehoud.

Hans Koevoet
  • #3
  • 3 jan '16
  • 21:00

Het is marketing, en het enige wat daar telt is perceptie. Toch ben ik wel benieuwd of die perceptie op waarheid berust of niet. Wie durft?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag