19 aug in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Boerderij brengt een uitvoerig interview met Peter Verdaasdonk, de opvolger van Frank Dales als directeur van de Dierenbescherming. "Vanuit zijn commerciële achtergrond ziet Peter Verdaasdonk goede mogelijkheden om via marktwerking het leven van dieren te verbeteren. Hij geeft de voorkeur aan een internationale aanpak." Met die woorden leidt het blad het gesprek in. Verdaasdonk, hiervoor directeur van Madurodam, geeft aan dat Nederlandse boeren hun meerwaarde moeten vinden in 'kwaliteit' omdat ze niet op kunnen "tegen kostprijskampioenen als bijvoorbeeld Oekraïne." Via de "goede balans tussen zingeving en commercie" ziet hij de meerwaarde van zijn organisatie ook voor eetbare dieren totstandkomen.

Ook de Britse retail schaart zich in de rijen van criticasters van de gisteren gepubliceerde Britse kinderobesitasstrategie. Mike Coupe, CEO van supermarktketen Sainsbury's noemt het regeringsplan in een open brief aan premier Theresa May een 'welkome eerste stap'. Maar om de "systeemuitdaging" waar Groot-Brittannië voor staat effectief aan te pakken, is een suikerreductie op vrijwillige basis, de basis van het huidige plan, onvoldoende. "We hebben verplichte en te meten doelstellingen nodig voor het verminderen van suiker (en andere nutriënten zoals verzadigd vet) in de hele levensmiddelenindustrie. Dat is het enige dat werkt," aldus Coupe, gesteund door het British Retail Consortium.

De online bestedingen aan dagelijkse gebruiksartikelen zijn vorig jaar meer dan verdubbeld en daarmee is online het sterkst groeiende kanaal in de jaarlijkse IRI Multi Channel Monitor. Binnen de categorie voeding dragen vooral nieuwkomer Jumbo.com en AH.nl aan de sterke groei bij. Consumenten blijken online shoppen te prefereren bij 'goede aanbiedingen' en 'lage prijzen'. Voor supermarkten wegen 'een breed assortiment in de webwinkel' en 'gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken' zwaar mee. IRI adviseert retailers hun webshop niet klakkeloos te kopiëren van het winkelassortiment, maar af te stemmen op de specifieke online doelgroep: die is jonger, rijker en heeft vaker thuiswonende kinderen.

De Nederlandse overheid weigerde steun aan door storm en regen getroffen boeren in Brabant en Limburg. Maar ook de uitkeringen van verzekeraars vielen tegen. Circa honderd boeren die werden getroffen door het noodweer in juni bezochten woensdagavond een informatiebijeenkomst over hun juridische mogelijkheden om toch schade vergoed te krijgen. Vooral veeboeren dachten goed verzekerd te zijn, maar kregen geen of slechts deels een uitkering. De vraag is nu of het noodweer onder storm- of hagelschade valt. Naar aanleiding van gesprekken met juristen tijdens de avond, overwegen de aanwezige boeren nu of ze individueel of collectieve procedures starten tegen hun verzekeraars.

McDonald’s maakt zijn Happy Meals 'gezonder', meldde het hamburgerconcern begin deze week vol trots. In de VS en Canada troffen kinderen in hun Happy Meal een vrolijke stappenteller aan, die hen zou aanmoedigen meer te bewegen. Het initiatief werd met de nodige scepsis begroet; Gizmodo rekende uit dat er 24.000 stappen of 4 uur sporten nodig zijn om de gemiddeld 840 calorieën in een Happy Meal te verbranden. Na een paar dagen stopt McDonald's al weer met de stappenteller. De reden? "Enkele meldingen van kans op huidirritatie die mogelijk verband houden met het dragen van het polsbandje", aldus McDonald's.

In de agrarische sector verdwijnen de komende vier jaar naar verwachting nog eens ruim 7.000 voltijdsbanen. Sinds het jaar 2000 daalde het aantal banen bij boerenbedrijven. Dat zegt uitkeringsinstantie UWV. De dalende werkgelegenheid is onder meer het gevolg van mechanisering en technologische vernieuwingen. ''Hierdoor slaagt de sector erin om steeds meer te produceren met minder arbeid'', aldus het UWV. Toch zijn er volgens de instantie nog voldoende kansen in de sector, zoals voor hoveniers en specialisten in de plantenteelt. Hoewel het aantal vaste banen daalt, steeg vanaf 2000 het aantal flexwerkers met 90%.

Europese consumenten gaven in het tweede kwartaal van 2016 gemiddeld 0,8% meer uit aan dagelijkse boodschappen, zoals voedsel, drank en toiletartikelen (FMCG). Volgens onderzoeksbureau Nielsen is dat de kleinste groei ooit gemeten sinds het begin van de metingen in 2008. Van de 21 onderzochte landen in Europa vertoonde Turkije de sterkste verkoopstijging, gevolgd door Noorwegen en Zweden. De daling was het grootste in Griekenland, Finland en Groot-Brittannië (waar een prijsoorlog woedt).
Gisteren meldde het CBS dat Nederlandse consumenten in de maand juni 1,1% minder uitgegeven hebben aan voedings- en genotmiddelen dan in diezelfde maand een jaar eerder.

Zo citeert De Telegraaf hoofdredacteur Veerman van Foodlog: "Over Franse kasteeltjes wordt gezegd dat je die alleen moet kopen als je écht te veel geld hebt. Je maakt er namelijk gegarandeerd verlies op. Dezelfde vlieger zou vandaag de dag kunnen opgaan voor te zwaar gefinancieerde Nederlandse boerenbedrijven. Je maakt er bijna gegarandeerd verlies op en komt nooit meer van je schulden af." De Telegraaf schrijft over opvolging van boeren. Te kleine bedrijven zijn niet rendabel. Grote die te zwaar gefinancierd zijn, vergen zoveel vreemd kapitaal dat ze niet rendabel te krijgen zijn. Een opvolgende boer wordt door òf de kat òf de hond gebeten.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Redactie Foodlog

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag