18 aug in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De vorige Britse premier, David Cameron, vond de aanpak van kinderobesitas nog 'een nationale ramp' en zo belangrijk dat hij het nieuwe beleid niet even tussen de Brexit-perikelen door wilde 'rommelen'. Zijn opvolger Theresa May laat, tijdens haar vakantie, het langverwachte Childhood Obesity-actieplan publiceren door haar ministerie van Volksgezondheid. Voormalige ministers en andere politici, gezondheidsautoriteiten, deskundigen, actiegroepen en TV-kok Jamie Oliver buitelen over elkaar heen in hun kritiek op de 10-pagina's tellende 'enorme 'Snul'' (een Harry Potter-woord). Oliver is "in shock" om alle gemiste kansen: "Deze teleurstellende en ronduit onderweldigende strategie legt de gezondheid van onze toekomstige generaties in de waagschaal."

Geef kankercellen voldoende zuurstof en ze gaan minder woekeren. Dat is de belangrijkste conclusie van een Belgisch onderzoek. De ontdekking is het werk van professor Diether Lambrechts en dokter Bernard Thienpont (VIB-KU Leuven). Zij zagen hoe tumoren eigenlijk gebaat zijn bij een slechte doorbloeding. "Dat klinkt contradictorisch", zegt Thienpont op De Morgen. "Maar toch is het zo: een slechte toevoer van zuurstof zorgt ervoor dat de kanker zich agressiever en sneller ontwikkelt. Cellen die te weinig zuurstof hebben, gaan net meer woekeren en uitzaaien." Het onderzoek van Lambrechts en Thienpont werk is gepubliceerd in Nature.

foodora (met een kleine f) bezorgt maaltijden van restaurants in grote steden per fiets bij je thuis, op kantoor of op een bankje in het (Vondel)park. Om zichzelf meer in de kijker te spelen lanceerde het bedrijf onder de naam Bites & Vibes foodmarkets in Berlijn, Wenen en Toronto. Ook in Amsterdam presenteert foodora nu een foodmarket. In De Marktkantine zijn op zondag 4 september van 15:00 tot 23:00 gerechten "van Amsterdams favoriete hotspots onder één dak te proeven met fijne deuntjes op de achtergrond." Het bedrijf wil "de drempel verlagen om het beste te proeven wat culinair Amsterdam te bieden heeft."

Nature & More publiceert vandaag de video "The True Cost of Food". "In minder dan twee minuten laat deze animatiefilm zien dat belangrijk is om alle kosten van voedselproductie in acht te nemen, inclusief de verborgen sociale en ecologische kosten. De boodschap: biologische producten zijn niet te duur, maar gangbare te goedkoop", schrijft de organisatie in het begeleidende persbericht. Nature & More vindt dat "consumenten het recht hebben dit soort dingen te weten", hoe ingewikkeld True Cost Accounting ook is. Onder meer bij Ekoplaza heeft de consument inmiddels al inzicht in de true cost van diverse soorten fruit.

Europa worstelt met een politiek gewenst verbod op glyfosaat, de actieve stof in het landbouwbestrijdingsmiddel Roundup, omdat eenduidig bewijs ontbreekt dat het middel kankerverwekkend is. De Environmental Protection Autority (EPA) van Nieuw-Zeeland keurde het middel zonder gewetensbezwaren goed voor gebruik op zijn grondgebied. Dat deed het op basis van een literatuurstudie waaruit volgens de uitvoerende onderzoekers blijkt dat het middel als 'unlikely' ('onwaarschijnlijke') bron van kanker of mutagenese moet worden beschouwd. EPA legt een klein aantal proefdierstudies waaruit een licht verhoogde kans op non-Hodgkin lymphoma zou kunnen blijken terzijde. De meest betrouwbare studie onder 50.000 mensen liet geen verband zien.

"Er zullen meer partnerships ontstaan tussen zes of zeven tuinders. De sector zal opschuiven richting een foodsector. Zoals FrieslandCampina in de zuivel FrieslandCampina Foodservice is geworden, en Vion in vlees Vion Food. Zoiets gaat de groente- en fruitsector ook meemaken." Dat zegt directeur Hans van Es van Dutch Produce Association (DPA) tegenover Nieuwe Oogst. De aanleiding is tweeledig. Marktgerichte subsidies zijn veranderd. Daarnaast neemt de concurrentie van partijen uit het buitenland toe. Wat het verschil is met de mislukte Greenery, of wat de voordelen zijn van met zes tuinders tomaten maken in plaats van alleen, maakt van Es niet duidelijk.

The Climate Corporation, een technologisch dochterbedrijf van agroconcern Monsanto, gaat het 'eerste-in-zijn-soort' netwerk van gewas- en innovatieve bodemsensoren uitrollen over de VS. De verzamelde gegevens zullen via het platform Climate Fieldview met boeren gedeeld worden. Zo krijgen boeren inzicht in de stand van de gewassen en de bodemgezondheid op hun bedrijf. Boeren en data-ontwikkelaars kunnen ook zelf de data toevoegen die zij nu al verzamelen over hun percelen en gewassen. "Zo ontstaat een nooit eerder geziene hoeveelheid data die boeren helpt hun opbrengsten verder te verhogen”, voorspelt Sam Eathington van The Climate Corporation.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Peter Jens

food- en agri-economie

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Marijn Raeven

Animaties

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag