Kort 18 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Japan Matsuri 2014 - 01', Garry Knight

Volgend jaar gaat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een proef uitvoeren met mengvormen tussen winkels en horeca, het zogeheten 'blurren'. Winkels mogen dan ook alcohol schenken of verkopen en proeverijen organiseren, terwijl horecazaken producten mogen verkopen. Op dit moment is dat volgens de wet nog verboden.

Amsterdam heeft zich nu aangemeld als deelnemer aan de proef. Die vindt doorgang als er voor 7 december minstens 20 gemeenten zich aanmelden. Het stadsbestuur speelt met het experiment in op de wens van ondernemers om beter aan te sluiten bij de veranderende vraag van consumenten. "Die willen steeds vaker een zogenaamde totaalbeleving: een glaasje wijn bij de kapper of kledingwinkel."

Amsterdam staat het sinds dit jaar al toe dat winkeliers alcoholvrije producten verkopen, zoals koffie en broodjes. Ook Maastricht meldde zich al als proefgemeente voor 'horecawinkels'.

Het afgelopen decennium liepen de betalingstermijnen op. Dat kan ertoe leiden dat bijvoorbeeld een worstmaker of groentesnijder door Albert Heijn of Jumbo pas na 120 dagen betaald wordt. Ook kan het betekenen dat een bedrijf dat pompen of ketels levert aan Heineken veel te lang op zijn geld moet wachten. Ook de overheid kan er wat van.

Uit onderzoek, zo meldt het FD, is gebleken dat de betaaltermijnen zorgen voor een stuwmeer van €9 miljard aan onbetaalde rekeningen. Voor die berg geld heeft het MKB leningen nodig, terwijl grote bedrijven zich over hun rug financieren. Aangezien banken niet scheutig meer zijn met krediet zorgt dat voor problemen in het Midden- en Kleinbedrijf.

Heineken, FrieslandCampina en Jumbo hebben een manifest ondertekend dat oproept om het MKB binnen de wettelijke termijn van 30 dagen te betalen. De vier bedrijven hopen dat honderden bedrijven zich aansluiten bij hun morele oproep.

Het Nederlandse bedrijf Van Zelst Automaten introduceert de Melange d’Or Futuro Verde, de eerste duurzame koffie die van de teler tot en met de eindgebruiker volledig CO2-vrij of -gecompenseerd is. Volgens directeur Maarten van Zelst is het voor het eerst dat er klimaatneutrale koffie op de markt komt die ook na consumptie geen CO2-voetafdruk achterlaat. Van Zelst: "Hiermee komen wij klanten die CO2-vrij ondernemen volledig tegemoet en kunnen zij makkelijker voldoen aan hun eigen klimaatneutrale doelstellingen.”

Volgens van Zelst is de klimaatneutrale koffie die nu op de markt is, CO2-vrij tot en met de distributie of de retail. "Wij gaan hier dus een stap verder en nemen het aandeel CO2-uitstoot van de eindgebruiker, gemiddeld 65 procent van de totale CO2-uitstoot, voor onze rekening.” Dat doet Van Zelst door te investeren in het compensatieproject Cookstoves in Uganda van Climate Neutral Group. Door efficiënte houtskoolovens te gebruiken kan de Oegandese bevolking, die voor 95% nog op open vuur kookt, 327 ton CO2 per jaar besparen.

De start-up NutriLeads van Unilever-veteraan Ruud Albers, vindt 4 investeerders en vestigt zich in Wageningen. Het bedrijf moet het uithangbord worden van de nieuwe broedplaats Ultra Plus op de campus van Wageningen Universiteit, meldt de Gelderlander. DSM Venturing, PPM Oost, Shift Invest en Thuja Capital investeren samen een niet nader genoemd bedrag in het bedrijf dat gezondheidsbevorderende ingrediënten ontwikkelt voor toepassing in voedingsmiddelen, aldus het Financieele Dagblad.

NutriLeads houdt zich onder meer bezig met onderzoek naar een traditioneel plantenextract uit ginseng. De actieve component uit dat extract, dat te kostbaar bleek om toe te passen in voedingsmiddelen, heeft een bevorderende werking op het immuunsysteem en helpt tegen luchtweginfecties. Albers bracht kennis en patenten mee na zijn vertrek bij Unilever in 2012. Met het geld van de investeerders gaat het bedrijf wetenschappelijk onderzoek doen om de gezondheidsclaims van het element te bewijzen. "Een verhoogde weerstand is goed voor uiteenlopende doelgroepen, van jonge kinderen en ouderen tot topsporters en patiënten", aldus Albers.

Het Amerikaanse Department of Justice heeft een aanklacht ingediend tegen twee fabrikanten van voedingssupplementen wegens het gebruik van ‘onwettige en frauduleuze ingrediënten’.

De twee fabrikanten, USPlabs en SK Laboratories. worden beschuldigd van onjuiste vermeldingen van wat het supplement bevat, meldt Fortune. Zo beweerden beide fabrikanten dat hun producten waren gemaakt van natuurlijke plantenextracten, terwijl ze volledig synthetisch blijken te zijn. Benjamin Mizer van het ministerie van Justitie zegt: “Ze hebben etiketten en marketing materialen vervalst om retailers en consumenten te overtuigen om hun producten te kopen”.

De Amerikaanse supplementenindustrie heeft een jaarlijkse omzet van zo'n $18 miljard en groeit naar verwachting de komende 10 jaar met 6% per jaar. De supplementenmarkt is een bijzonder uitdagend werkgebied voor de Amerikaanse toezichthouder FDA. Het Ministerie van Defensie beschouwt gevaarlijke supplementen zelfs als een bedreiging voor de paraatheid van Amerikaanse troepen. Gezien de populariteit van supplementen, eiwitpoeders en afslankproducten hebben overheidsinstanties de controle op voedingssupplementen aangescherpt. Eerder dit jaar moest een andere fabrikant, GNC, ook al een deel van de supplementen uit de handel nemen wegens onjuiste vermelding van ingrediënten.

De Nederlandse zuivelcoöperatie FrieslandCampina heeft gisteren 443 van haar 884 Belgische melkboeren medegedeeld hun melk niet langer op te halen.

“FrieslandCampina wil het volume melk dat het bij zijn leverancier-melkveehouders ophaalt beter afstemmen op de marktvraag in België. Mede door de toename van de melkproductie in 2015 haalt FrieslandCampina in België meer melk op dan het bedrijf in België kan afzetten”, schrijft de Nederlandse zuivelcoöperatie die, zo noteert Vilt.be, "haar producten wereldwijd afzet."

In totaal zal FrieslandCampina 180 miljoen liter Belgische melk niet meer afnemen. De Nederlandse coöperatie meent de boeren een Belgische oplossing te bieden door hen over te dragen aan haar Belgische tegenhanger Milcobel. “We zetten dus geen enkele melkveehouder op straat”, heet het.

Milcobel wil de melkveehouders inderdaad opnemen. “Of een melkveehouder daadwerkelijk lid wil worden van Milcobel blijft een individuele keuze”, zeggen Milcobel en FrieslandCampina niettemin in een gezamenlijk persbericht. Milcobel verwacht de nieuwe Belgische leden een even goede prijs te kunnen bieden als FrieslandCampina.

Mensen die een continue glucosemeter dragen kunnen in het Stanford Children’s Health de uitslagen automatisch via de Apple HealthKit naar hun arts sturen. Via een beveiligde bluetooth verbinding komen de gegevens via de MyChart app zo in het elektronisch patiëntendossier terecht. Op deze manier hoeven de patiënten niet steeds hun uitslagen door te geven en krijgt de arts een duidelijk overzicht van het verloop van de glucoseniveaux tussen de afspraken.

Rajiv Kumar, pediatrisch endocrinoloog in het ziekenhuis is in maart met dit onderzoek gestart en is blij met de resultaten: “We hebben meer tijd over voor de patiënt, omdat we de gegevens niet meer hoeven te downloaden tijdens de afspraak. Bovendien zijn de artsen door te kijken naar het verloop in de tijd veel beter in staat om patronen en trends op te sporen”. Gezien het succes wil hij dit systeem aan meer kinderen met continue glucosemeters aanbieden.

Een jaar na een grootschalige ombouwoperatie krijgen de 560 Nederlandse Hema winkels opnieuw een metamorfose. De nieuwe topman Tjeerd Jegen wil de Hemawinkels vooral logischer indelen, vertelt hij in het Financieele Dagblad. Hij neemt de 41 bestaande Franse Hema's als voorbeeld. "Elke nieuwe winkel daar doet het beter dan de vorige. In Frankrijk hebben we de producten veel gecoördineerder bij elkaar gezet. Het maakt in Frankrijk bovendien minder uit hoe groot de winkel is. De Fransman gebruikt onze winkel om handige en leuke dingen te kopen van en naar huis."

De Nederlandse winkels zijn daarmee vergeleken 'een ratjetoe'. Jegen vindt dat de winkelketen teveel een (mini)supermarkt is geworden. Hema moet Albert Heijn en Jumbo niet nadoen. Daarom gaat Jegen ook de samenstelling van verschillende productgroepen veranderen. Hema gaat zich meer concentreren op gebruiks- en gemaksmomenten, zoals verjaardagen of lunch. Wel alles voor een kinderfeest, borrel en wijn, taarten, salades en goede versmaaltijden, maar niet meer die pot zure haring.

Hema gaat ook het assortiment en de indeling van winkels afstemmen op de locatie. "Nu hebben hetzelfde type winkel in Bussum en in Appelscha hetzelfde assortiment. Maar misschien wil je in Bussum wel meer wijnen in de winkel", aldus Jegen. Daarnaast zegt de topman zich diep te schamen voor de webwinkel. Die moet dus ook op de schop.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Jeroen van Buuren
Jeroen van Buuren Food- en agri-economie
  • #1
  • 18 nov '15
  • 11:32

#3 ter verduidelijking van nieuwsitem 3.
Friesland Campina neemt hier geen afscheid van coöperatieve leden.
Het geboden alternatief Milcobel is wel een coöperatieve onderneming.
Hetgeen inhoud dat de 443 melkveehouders zich moeten inkopen bij de 'nieuwe' afnemer.
Waar het geld vandaag de dag vandaan mag kopen gezien melkprijzen huidig mag duidelijk een ? zijn. Zijn Financierders (banken) hiertoe bereid ?

Het nieuws item laat ook zien tot hoever de coöperatieve gedachte gaat/lijkt te gaan bij Friesland Campina. In Nederland een coöperatie; buiten de landsgrenzen dus een gewoon commercieel bedrijf net als andere partijen.. ( de 28 leden van de coöperatie Friesland Campina uitgezonderd, als ik goed geïnformeerd ben).

Vraag: Weet iemand het inkoopbedrag per kg melk voor de 443 melkveehouders bij Milcobel?
Friesland Campina betaalt 3cent van het inkoop bedrag per kg melk ( 3 euro per 100kg; zo vermeld men dat vaak in de melksector).
Melkveehouder die daar geen gebruik van maken ontvangen 0,5 cent per kg melk ter 'compensatie' van de beëindiging van de overeenkomst.
(prijsniveau 2015 voor een geleverde kg melk schommelt tussen de 25-35 cent per kg melk).

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Humane gezondheid

Likes vandaag