Kort 18 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Chinese newspaper in a Tim Hortons!', Yassine Laaroussi

Hoewel wodka nog steeds de meest gedronken alcoholische drank is in Rusland, schieten ambachtelijke bierbarren als paddenstoelen uit de grond in het land. Sinds de zomer van 2014 openden alleen al in Moskou minstens twee dozijn bierbarren met zelfgebrouwen microbieren hun deuren. ​In het land van de wodka lijkt zich een nieuwe generatie 'biergeeks' aan te dienen.

Stiekem was Rusland eigenlijk altijd al een bierland, maar dat zien we niet, bericht de Guardian. Het groeipotentieel in het land is enorm, schrijft de krant. Rusland heeft een lange traditie van thuisbrouwen. Het is in Rusland makkelijk om een bierbar te beginnen. Wie alleen bier schenkt, heeft geen drankvergunning nodig. Bovendien is bier betaalbaar omdat de opstartkosten voor een bar laag zijn. Er is geen grote keuken, weelderig interieur of veel personeel voor nodig.

De nieuwe generatie biergeeks probeert ondertussen de houding van Russen ten opzichte van alcohol te veranderen. Dat doen ze door te focussen op smaakgenot in plaats van drinken om dronken te worden. Helaas is dat laatste nog altijd een belangrijk motief voor het overdadige alcoholgebruik van de spreekwoordelijke Russische drinkebroer.

Op de Grüne Woche in Berlijn heeft biologische distributeur Nature & More, een handelsmerk van groothandel Eosta, samen met IFOAM, de internationale biologische koepelorganisatie, het True Cost of Food initiatief gelanceerd.

De gedachte daarachter is dat voedselprijzen de ware kosten van voedselproductie moeten weergeven, inclusief de verborgen sociale en milieukosten. Nature & More zegt: "Consumenten hebben recht op deze informatie. Terwijl internationale beleidsmakers de belofte van full cost accounting net hebben ontdekt en dikke rapporten schrijven, brengt Nature & More The True Cost of Food al naar de markt. Nature & More zal consumenten de ware kosten van biologische vs gangbare producten tonen op de winkelvloer."

Volgens de VN wereldvoedselorganisatie FAO bedragen de verborgen kosten van de voedselproductie naar schatting 700 miljard dollar voor milieuschade en 900 miljard dollar aan sociale ontwrichting; samen 1,6 biljoen dollar. Als de prijs van voedingsmiddelen de werkelijke kosten zou weergeven, zouden biologische producten significant goedkoper zijn dan conventionele producten. Die boodschap stelt Nature & More centraal in zijn nieuwe marketingcampagne.

In beelden en cijfers laat de Nature & More zien dat biologisch veel voordeliger is, als je rekent welke milieu- en sociale kosten je als biologische klant wél afrekent, terwijl een koper van niet-biologisch dat niet doet volgens de berekeningsmethode van de FAO die Nature & More hanteert.

De Berlijnse natuurvoedingsketen BioCompany is de winkelpartner voor de lancering van de True Cost-formule. Of de formule ook doorbreekt bij de grote retailers zal de toekomst leren. De campagne zet zich nadrukkelijk af tegen verreweg het grootste deel van hun aanbod.

Koningin Máxima feliciteerde Eosta met het initiatief.

In de stroom van aandacht voor de Internationale Grünen Woche (IGW), de boerenbeurs in Berlijn, zetten de Duitse varkensboeren op indringende wijze hun problemen in de schijnwerpers. Ze verkopen gebraden worstjes van een ons voor de 'marktprijs' van 12 eurocent. Zij krijgen immers €1,20 per kilo geslacht gewicht per varken en leggen daar zo'n twintig tot vijfentwintig cent op toe. Hun kostprijs ligt hoger.

"Als je de prijs die een varkenshouder voor een slachtvarken krijgt, omrekent naar een braadworst van 100 gram, dan kom je uit op een prijs van 12 cent per worst", zegt Hans-Benno Wichert, van het Landesbauernverbandes (LBV).

Wichert nam deel aan de informatie-campagne die het Duitse publiek bewust moet maken van de moeilijke situatie in de varkenssector en ze oproept 'lokaal' vlees te kopen. "In de afgelopen 4 jaar zijn 30% van de zeugenhouders gestopt met de biggenfok", aldus Wichert. In Baden-Württemberg is het aantal varkenshouders met 600 afgenomen. Er zijn daar nu nog 2700 varkensbedrijven over.

Duitsland is een exporterend varkensland dat meer varkensvlees produceert dan het zelf opeet, zodat de oproep om alleen nog lokaal Duits vlees te eten de boeren niet uit de brand helpt. Net als Nederland kunnen de Duitse boeren hun varkens alleen tegen lage prijzen kwijt in hun buurlanden omdat op de Europese markt als geheel teveel varkens worden geproduceerd.

Supermarktketen Aldi Süd draagt zijn Duitse en Nederlandse leveranciers op acht pesticiden die zeer schadelijk zijn voor bijen uit te faseren. Aldi Süd heeft dat in een brief aan Greenpeace laten weten. Aldi is daarmee de eerste grote Europese winkelketen die een stop zet op bijengif.

Greenpeace roept andere supermarkten op het voorbeeld van Aldi Süd te volgen. Kees Kodde van de milieuorganisatie: “Hiermee geeft Aldi Süd een voorbeeld dat navolging verdient. We hebben honingbijen en wilde bijen hard nodig voor de bestuiving van ons voedsel. Ons milieu wordt vervuild door deze pesticiden en bijen en andere nuttige insecten leggen daardoor het loodje. [..] Retailers hebben veel macht in de keten en moeten telers en boeren ondersteunen bij de noodzakelijke overgang naar een landbouw die de bijen respecteert en ons milieu en water niet vervuilt.”

Het persbericht vermeldt de uit te faseren pesticiden: De acht pesticiden die Aldi Süd in de ban doet, zijn thiamethoxam (dit middel wordt gebruikt in onder andere sla en andijvie), chlorpyrifos, clothianidine (onder andere koolraap, spruiten, bloemkool, boerenkool), cypermethrin (prei, kool), deltamethrin (onder andere bloemkool, paprika, tomaten, sla, aubergine, komkommer, erwten, fruitteelt, bollen), fipronil (aardappels), imidacloprid (onder andere fruitteelt, sla, aardappels, kasgroenten) en sulfoxaflor. Deze pesticiden worden ook veel toegepast in de sierteelt, bij bloemen, planten, bollen en bomen. Nederlandse telers die aan Aldi Süd leveren, zullen nu ook hun teelt aan moeten passen. Dit is ook goed mogelijk: steeds meer boeren en telers slagen erin zonder bijengif te telen.

Greenpeace vraagt daarnaast staatssecretaris Van Dam eerder aangenomen Kamermoties voor een verbod op bijengif (neonicotinoïden) nu eindelijk uit te voeren. Komende woensdag spreekt de Tweede Kamer over een mogelijk verbod op bijengif.

Jumbo ontwikkelt een speciale module voor de grenswinkels. Dat meldt Distrifood naar aanleiding van een interview met Jumbo-ondernemers René Puts en Ralf Jansen.

Jumbo heeft ongeveer 50 winkels die grenzen aan België. Voor deze winkels bracht de supermarktketen de top-50 van producten in kaart die Belgen het meest kopen. De keten houdt rekening met regionale verschillen, want niet elke grenswinkel heeft straks hetzelfde assortiment. Iedere Jumbo kiest zelf het kernassortiment dat zijn Belgische klanten in hun supermarkt verwachten, aldus Jansen. Jumbo bedient zijn ondernemers op maat en levert hen dat assortiment aan, zodat ze het niet zelf los in te hoeven kopen.

De grenswinkels kunnen waarschijnlijk nog voor de zomer gebruik maken van de module.

De Belgische perentelers zijn er in geslaagd een deel van het gat in de afzet dat president Poetins boycot van agrarische producten uit de EU heeft laten vallen, op te vullen door hun peren uit te voeren naar China.

Vijf jaar geleden kreeg België toestemming peren naar China te exporteren. "De Chinese markt verdubbelt tot verdrievoudigt nog ieder jaar voor ons, waardoor we een aanzienlijk deel van het verlies door de Russische boycot kunnen compenseren. We leveren nu aan een 15-tal grote supermarktketens in China, en zijn aanwezig in 30 steden, verspreid over het hele land", zegt Marc Evrard van de Belgische Fruitveiling. "Voor de meeste Chinezen zijn de peren een nieuw product, dat ze moeten leren kennen. Het vergt dus heel wat tijd om overal een doorbraak te forceren."

De Belgische perenexport raakte vorig jaar door de Russische boycot 30 tot 40% van zijn volume kwijt. China maakt hier inmiddels bijna 10% van goed.

Verder bemoedigend nieuws voor de Belgische peren komt uit de VS. De Amerikanen publiceerden vandaag nieuwe regelgeving die de export van appels en peren uit de EU mogelijk moet maken, schrijft Boerderij. De EU deed het eerste verzoek om appels en peren naar de VS te mogen exporteren al in 2007. Het gaat om producten uit Nederland, België, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Polen en Portugal. De oogst van het komend seizoen zou al voor export in aanmerking kunnen komen. De verwachte exportwaarde wordt geschat op €10 miljoen, aldus Boerderij.

De Belgische bierexport is de afgelopen jaren 'exponentieel' gestegen, van €590 miljoen in 2008 tot €911 miljoen in 2014. Dat blijkt uit de nieuwe sectoranalyse van het Belgische Federaal Planbureau, meldt RetailDetail.

De uitvoer van Belgisch bier steeg de afgelopen jaren met 7,9% op jaarbasis. In 2014 was Frankrijk (31%) de grootste afnemer, gevolgd door de Verenigde Staten (19%), Nederland (17%) en Duitsland (7%). De invoer nam met 5,2% op jaarbasis toe tot een waarde van €112 miljoen in 2013. In dezelfde periode steeg het binnenlands bierverbruik met 1,2% per jaar. De Belgen drinken - in euro's uitgedrukt - nog altijd meer zelf van hun eigen bier dan dat ze uitvoeren; in 2014 dronken de Belgen voor €1,13 miljard van hun nationale drank. Daar staat tegenover dat de consumptie in liters al jaren terugloopt. Ze drinken dus minder, maar duurder bier.

Bier is de belangrijkste alcoholische drank die in België geproduceerd wordt. De productiewaarde steeg van €1,56 miljard in 2008 tot €1,88 miljard in 2013 (jaarlijkse groei van 3,8%). De productie van wijn, ciders en andere gegiste- en gedistilleerde alcoholische dranken nam ook toe maar is met respectievelijk 1% en 2% van de totale productie klein. België produceerde in 2008-2013 ook meer frisdrank en mineraalwater. De productiewaarde hiervan steeg de afgelopen jaren met 16% tot €1,36 miljard.

Zaterdag stond in De Telegraaf een advertentie voor een 'superstunt' waarmee consumenten voor een 'spectaculair lage prijs' Douwe Egberts-koffie konden kopen. De advertentie was geplaatst door koffiebestelsite Koffievoordeel.nl.

Koffievoordeel.nl bestaat sinds 2007 en verkoopt premium koffie via het internet. "Dankzij een scherp inkoopbeleid en een uiterst efficiënte bedrijfsvoering is het mogelijk om absolute top koffie aan te bieden ver onder de normale winkelwaarde. De koffie wordt voor een zeer lage prijs aangeboden en de supermarkt is buitenspel gezet", aldus Koffievoordeel.nl op Distrifood.

Ook de advertentietekst wees op het voordeel van direct bestellen boven kopen bij de super: "Betaal niet langer te veel bij uw supermarkt of groothandel. [..] Dit is gegarandeerd de beste prijs van Nederland." Koffievoordeel.nl levert zonder verzendkosten. De lezer kon de koffie bestellen via een in de advertentie geplaatste link of de bon uitknippen, invullen en opsturen. Zondagavond was de stunt 'uitverkocht', meldt Distrifood.

Buiten Duitsland groeien Aldi en Lidl hard. Ze winnen terrein op de supers met een breed assortiment. In Duitsland gaat het anders, schrijft Die Zeit.

Onder de kop Vrekkigheid is niet spannend meer beschrijft de krant hoe juist de luxere supers Rewe en Edeka terrein winnen op Aldi en Lidl. De laatste twee verloren twee procent marktaandeel. De eerste twee wonnen er drie.

De beide discounters zijn de dominante retailers in Duitsland. Maar de Duitser kiest eindelijk ook voor biologische, regionale en ambachtelijke producten die een bijzondere uitstraling moeten hebben. Dat zou de verklaring zijn voor het verlies van de discounters en de daar boven uitgaande winst van Edeka en Rewe.

Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. Onverstandig zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen. Lidl zou in de tang zitten tussen zichzelf blijven en krimpen of willen lijken op een 'betere super' maar dat niet zijn.

De inkoopkracht van moederbedrijf Ahold moet drogisterijketen Etos 'uit de grijze middenmoot' tillen. Topman Jan Derek Groenendaal wil de dienstverlening verbeteren zonder te prijzen te verhogen en daarmee klanten weglokken van zijn rivalen. Dat schrijft het FD.

Groenendaal moet de omzet en winstgevendheid van Aholds 'zorgenkindje' opkrikken. Dat doet hij door de formule te vernieuwen - het is de bedoeling dat eind 2017 alle 540 winkels (inclusief de 240 franchisenemers) naar de nieuwe formule over zijn. Die nieuwe formule pronkt met het Etos-logo uit de eerste helft van de 20e eeuw, heeft nadrukkelijker aandacht voor gezondheidsproducten, make-up en beautyproducten en een luxere uitstraling van het huismerk. Dat onderscheidt de drogisterijketen nog niet meteen van zijn concurrenten Kruidvat en DA. "Maar het zegt me ook niet zoveel, het midden van de markt. Ik kan niks met die hokjes. Het midden van de markt koopt de ene keer een dure tas bij de Bijenkorf en dan een goedkoop shirt bij de Primark. Wij zijn een winkel die in principe voor iedereen is. Als consumenten het eerste aan Etos denken wanneer ze lipstick, luiers, pijnstillers, zonnebrand of crème tegen gewrichtspijn nodig hebben, dan doen wij het goed."

Groenendaal heeft nog een ander ijzer in het vuur om zijn nieuwe formule snel uit te rollen. Etos heeft belangstelling voor 130 van de 260 DA-drogisterijen. DA ging eind vorig jaar failliet. Daarvoor was Etos al in gesprek met verschillende DA-ondernemers. "Dat proces is daarna in een versnelling gekomen", Groenendaal. Overstappen is mogelijk als de "DA-ondernemers geld hebben om hun winkel te kunnen ombouwen naar een Etos. Bovendien moeten ze bij de Etos-filosofie passen." Bestaande Etos-franchisenemers moeten voor de ombouw minimaal €40.000 tot maximaal €200.000 per filiaal neerleggen.

Amerikaanse overheidsfunctionarissen verlaagden vorige week de hoeveelheid water die uit de delta's van de Sacramento- en San Joaquin rivieren opgepompt wordt. Dat deden ze om de met uitsterven bedreigde Delta smelt (een visje, verwant aan de spiering) te beschermen. Als gevolg van de ingreep krijgen zo'n 25 miljoen Californiërs en boeren tijdelijk minder water geleverd.

Californië kampt al voor het vijfde opeenvolgende jaar met grote droogte. De afgelopen weken joegen er een aantal regenstormen over de staat. Die toevloed van water willen de Californische waterautoriteiten gebruiken om hun lege reservoirs aan te vullen. Dus draaiden de grote pompen in de delta's op volle kracht.

Dat viel bij de federale Wildlife Services in verkeerde aarde. Met het modderige water als gevolg van de regenstormen dreigen ook veel visjes in de pompen te verdwijnen. De Delta smelt (Hypomesus transpacificus) geldt al jaren als het symbool van de Californische 'wateroorlogen'. Boerenvertegenwoordigers maken zich ongerust over het besluit. "Het is wel heel erg zorgelijk, vooral in een periode dat we zoveel mogelijk water zouden moeten opvangen", zegt Ryan Jacobsen van het Fresno County Farm Bureau. Vooralsnog gaan de visjes echter boven de boeren. Gouverneur Jerry Brown, die de staat een verplichte waterbesparingsdoelstelling van 25% oplegde, steunt de maatregel.

In 2015 veroorzaakte het hoogpathogene vogelgriepvirus H5N2 in de VS de ruiming van meer dan 48 miljoen kippen en kalkoenen. Vorige week werd bekend dat op een pluimveeboerderij in Indiana een nieuw hoogpathogeen virus is aangetroffen. Het gaat om het H7N8-virus. Rondom de getroffen boerderij is een quarantainezone ingesteld. De dieren worden geruimd en vernietigd.

De Amerikanen zijn zeer gespitst op de vogelgriep, omdat de uitbraak van vorig jaar er toe leidde dat een groot aantal handelspartners de grenzen sloot voor pluimveeproducten. Ook kwam de eierproductie in gevaar. Het is nooit duidelijk geworden waar de H5N2-besmetting vandaan kwam en hoe het virus zich heeft kunnen verspreiden. Volgens de Dr. T.J. Myers van de Animal and Plant Health Inspection Service (APHIS) zegt op NBC News het nu aangetroffen H7N8-virus in de VS in wilde vogels, vooral eenden, is aangetroffen maar dat niet duidelijk hoe dit virus zich tot een hoogpathogene variant heeft kunnen ontwikkelen.

De H5N2-variant die aan de vorige uitbraak ten grondslag lag, kwam uit Azië en is waarschijnlijk met wilde trekvogels meegekomen. Het lijkt er op dat de nu gevonden H7N8-variant Amerikaans van oorsprong is. Er zijn geen gevallen bekend waaruit bijkt dat H7N8 ook besmettelijk zou zijn voor mensen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag