17 mrt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

'Badische Zeitung Rotation', Wolfgang Grabherr

Thuis gefermenteerd wortelsap bevat een grote variatie aan gezonde bacteriën. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Antwerpen. In dit onderzoek fermenteerden 40 vrijwilligers thuis wortelsap. De vrijwilligers persten wortels tot sap, om dit vervolgens met zout in afgesloten potten te laten fermenteren. Na 1, 3 en 30 dagen namen zij monsters die de wetenschappers testten op aantal en soort micro-organismen.

Door de bacteriën uit de sappen op verschillende voedingsbodems te laten groeien, bepaalden de onderzoekers de hoeveelheid potentiële ziekteverwekkers en de hoeveelheid gezondheidsbevorderende bacteriën. Aanvankelijk overheersten ziekteverwekkers als Salmonella en E.Coli, maar na 3 dagen fermentatie waren deze bacteriën al grotendeels weggeconcurreerd door de gezonde melkzuurbacteriën. Na 30 dagen vonden de onderzoekers helemaal geen ziekteverwekkers meer in de verzuurde drankjes (pH 3,9).

De grote hoeveelheid melkzuurbacteriën in de ambachtelijke sapjes was opvallend, zegt onderzoeker Sarah Lebeer in maandblad Eos. De betere drankjes bevatte uiteindelijk zelfs evenveel gezondheidsbevorderende bacteriën als geconcentreerde probioticadrankjes uit de supermarkt. Bovendien was de variatie fors hoger; de zelfgebrouwen wortelsappen bevatten tientallen soorten bacteriën, terwijl de meeste industriële probiotica slechts één of enkele soorten melkzuurbacteriën bevatten. Deze diversiteit zorgt ervoor dat ons immuunsysteem met meer verschillende soorten bacteriën leert omgaan.

De onderzoekers isoleerden meer dan 300 verschillende melkzuurkoloniën uit de verschillende wortelsapstalen. Deze bewaren zij bij -80°C in een 'microbiële dierentuin', zodat ze in de toekomst beschikbaar zijn om bijvoorbeeld in geneesmiddelen te worden ingezet.

Onderzoekers hebben een urinetest ontworpen die binnen 10 minuten kan vaststellen welke specifieke voedingscomponenten iemand gegeten heeft. Deze snelle test kan in de toekomst wellicht onbetrouwbaardere methodes - zoals een eetdagboek - vervangen die onderzoekers gebruiken bij het vaststellen van het effect van voeding op kanker.

In deze studie richtten de onderzoekers zich op groenten zoals bloemkool en broccoli. Uit een eerdere studie onder 63.000 mensen bleken die groenten een beschermende werking te hebben tegen longkanker. “De urinetest die we hebben ontwikkeld, test de urine op de aanwezigheid van specifieke verbindingen die verband houden met deze groenten. Zo kunnen onderzoekers precies vaststellen hoeveel van deze moleculen zijn gegeten,” zegt onderzoeker Marcin Dyba van Georgetown Lombardi Comprehensive Cancer Center in Washington. Met die informatie kunnen onderzoekers uitvinden welke verbindingen de sterkste link hebben met kankerpreventie.

De Amerikaanse actrice Gwyneth Paltrow, in haar eentje zo ongeveer verantwoordelijk voor de boerenkoolgekte in de VS, gaat zich meer bezighouden met haar gezondheids- en lifestylewebsite Goop.com. Deze week deelde ze daar het recept van haar favoriete ontbijtsmoothie. Fans reageerden verbijsterd, meldt de Daily Mail. Om de 'basic' versie van de smoothie te kunnen maken, ben je zo al $223 kwijt.

Naast typisch 'gezonde' ingrediënten als amandelmelk, amandelboter, kokosolie, Himalaya zout en vanillepoeder bevat de smoothie ook een aantal exotische ingrediënten. Paltrow voegt poeders en superfoods toe als vanille paddenstoelen eiwitpoeder, maca, ashwagandha, ho shou wu en cordyceps. Daarnaast hoort er ook nog een extraatje bij in de vorm van 'Maanstof'. Alle poeders zijn uiteraard in de webshop van Goop te koop, tegen prijzen van gemiddeld €15 tot €30. Kleine meevaller: per smoothie heb je uiteraard maar een of twee theelepeltjes nodig.

"Boeren willen wel overstappen op lokaal geproduceerd veevoer maar ze lopen tegen te veel knelpunten aan om die stap te maken", stelt de Raad voor Regionaal Veevoer. Daarom moet staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken boeren helpen om over te stappen.

De Raad voor Regionaal Veevoer, in 2015 ingesteld door Milieudefensie, publiceert vandaag het rapport Naar 100% regionaal eiwit. De Raad onderzocht de voor- en nadelen van lokaal geteeld veevoer. Europese alternatieven voor importsoja zijn duurzamer en bieden kansen voor de productie met ecologische én economische meerwaarde voor de gehele productieketen.

De Raad concludeert dat de overheid de innovatie en ontwikkeling van volledig Europese producten moet aanjagen. Dit kan zij doen door in te zetten op rassenverbetering en het delen van kennis over de teelt van eiwithoudende gewassen voor het veevoer, zoals soja, lupine en veldbonen in Nederland. Bovendien kan de overheid boeren belonen voor goed bodembeheer bijvoorbeeld door het gebruik van stikstofbindende eiwitgewassen en de ontwikkeling van nieuwe marktconcepten te bevorderen. Ook is het van belang dat de overheid belemmeringen aanpakt, door onder meer handelsafspraken over de import van eiwithoudende gewassen te herzien, meldt het persbericht.

Lokale teelt zorgt er voor dat in Zuid-Amerika minder ontbossing nodig is, waarmee ook de uitstoot van broeikasgassen vermindert. Bovendien maakt lokale teelt de Nederlandse voedselproductie "sterk en divers", zegt Jacomijn Pluimers, woordvoerder van de Raad. De Raad stelt dat de positieve effecten van regionale teelt voor veel mensen onbekend zijn. Het is daarom van belang om de meerkosten in de prijs van ons voedsel door te berekenen, zodat de boeren en marktpartijen die de omslag willen maken ook samen de meerprijs van regionaal veevoer kunnen terugverdienen. De Raad adviseert tenslotte om de consument beter te informeren over de impact en herkomst van ons voedsel, zodat consumenten gaan kiezen voor lokale producten waar niet voor is ontbost.

De Nederlandse landbouw laat miljoenen aan bancair krediet liggen. Dat zegt vice-president Pim van Ballekom van de Europese Investeringsbank (EIB) in gesprek met Boerderij

Van Ballekom beklaagt zich erover dat boeren zijn bank niet weten te vinden of onterecht associëren met kredietverstrekking in ontwikkelingslanden. De bankier denkt dat er goede projecten in de Nederlandse agri- en foodsector te vinden zijn die commerciële banken niet of niet geheel willen financieren. "Dan mag men bij ons aankloppen."

Bijna €2 miljard van de €2,5 miljard van de €80 miljard die de bank jaarlijks uitzet, zou in Nederland terecht moeten komen. Dat gebeurt echter niet. Bijna alle agrarische projecten die de EIB medefinanciert, liggen in landen als Frankrijk, Polen of Duitsland.

Van Ballekom denkt dat er goede projecten in de Nederlandse agri- en foodsector zijn met een net te hoog risicoprofiel voor een commerciële bank of coöperatie. Daar is de EIB de oplossing voor. “We zitten bij de telefoon te wachten”, zegt hij.

Recent kwam in het nieuws dat de banken nauwelijks meer krediet willen verstrekken aan MKB-bedrijven met minder dan 100 werknemers. Vrijwel de gehele agrisector valt daaronder. Bovendien maken verschillende sectoren marginale tot negatieve winsten, zodat ze niet meer in een positie zijn om geld aan te trekken voor hun ontwikkeling.

Jumbo gaat binnenkort de boodschappen thuisbezorgen. De supermarktketen zal eerst in de huidige pilotregio’s Utrecht en Eindhoven de thuisbezorging verder uitrollen, waarna de regio’s Apeldoorn, Brabant, Noord Limburg, Nijmegen, Arnhem en grote delen van de Randstad volgen.

Jumbo-franchisenemers stemden woensdag massaal in met het plan. In het efulfilment center in Den Bosch worden de boodschappen centraal verzameld. Medewerkers van de lokale Jumbo-vestigingen krijgen een speciale training om de online bestellingen bij de klanten thuis te bezorgen, desgewenst tot in de keuken.

“Elke winkel die een pick up point heeft, kan gaan bezorgen,” laat Anrico Maat, voorzitter van de Ondernemers Vereniging Jumbo (OVJ) weten. “Het tempo van het uitrollen hangt nu nog onder meer af van de levering van de bussen. Jumbo heeft er naar mijn weten tot dusver een paar honderd besteld.” Behalve aan consumenten wil de supermarkt ook aan bedrijven, instellingen en verenigingen leveren.

De Spaanse wijnproducent Bodega Matarromera komt met de eerste wijnfles gemaakt van het bioplastic polymelkzuur (PLA). De fles heeft dezelfde eigenschappen als een traditionele glazen wijnfles, maar is 50 gram lichter.

De fles heeft een inwendige coating van siliciumoxide, waardoor er geen zuurstof door het plastic heen kan dringen. De smaak van de wijn blijft hierdoor op dezelfde manier behouden als in een glazen fles, schrijft Duurzaambedrijfsleven.

Volgens de makers is de fles volledig recyclebaar en heeft het productieproces een lagere ecologische voetafdruk dan dat van conventionele glazen wijnflessen. Ook in je boodschappentas en voor transporteurs biedt de fles een voordeel vanwege zijn lagere gewicht.

De fles werd gefinancierd dankzij het EEA Grants-programma, waarin onder meer Noorwegen en IJsland deelnemen. Als eerste mikt de producent dan ook op de Scandinavische luchtvaartmaatschappijen, voor wie de gewichtsbesparing van belang is. Verder denkt de producent met de plastic fles te kunnen inspelen op de vraag van consumenten naar duurzame producten.

Als het aan de Britse reclamewaakhond ligt, worden reclames voor ongezonde voedingsmiddelen binnenkort behalve van de buis ook van het scherm verbannen. Het Committee of Advertising Practice (CAP), dat de regels voor adverteerders in het Verenigd Koninkrijk vaststelt, zou nog voor de zomer een openbare raadpleging over deze kwestie willen lanceren, meldt de BBC.

Nadat in 2007 het verbod op tv-reclames voor kinderen onder de 16 jaar van levensmiddelen met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte van kracht werd, stapten bedrijven en masse over naar online manieren om deze producten alsnog te promoten aan een jong publiek. Volgens de Advertising Standards Authority (ASA), die deze reclameregels handhaaft, is het voor het publiek onbegrijpelijk dat junkfood reclames op tv verboden zijn, maar tijdens online streamen van dezelfde programma's wél te zien zijn.

Als de regels aangepast worden, zal dat van invloed kunnen zijn op de content van bijvoorbeeld YouTube en ITV Hub.

In de Franse stad Fontainebleau paradeert avond aan avond een dertigtal wilde zwijnen. De dieren komen af op het gemakkelijk verkrijgbare voedsel in de stad, en veroorzaken en passant veel schade.

Voorheen was het niet ongebruikelijk om 1 of 2 zwijnen in de nabij de bossen gelegen stad te zien. Maar sinds deze winter is het aantal drastisch toegenomen. Zwijnen passen zich snel aan. Als ze één keer eten hebben gevonden - of gekregen - komen ze de volgende dag op diezelfde plek weer kijken. Boswachter Guillaume Larriere van het Office National des Forêts de Fontainebleau (ONF) zegt het zo: "Het probleem is dat je de eerste avond 1 zwijn hebt. De volgende dag komt het met de rest van het gezin langs. En de dag daarop met alle vriendjes, dus je komt er niet meer vanaf."

Sommige bewoners vinden het wel leuk en komen 'zwijntjes kijken' alsof het om een kinderboerderij gaat. Dat kan gevaarlijk zijn, want de zwijnen zijn en blijven wel wilde dieren, waarschuwt Larriere. Andere bewoners zijn minder gecharmeerd en bestoken de gemeente met klachten. De burgemeester van Fontainebleau heeft al een decreet uitgevaardigd dat het voeren van de zwijnen verbiedt. Zonder resultaat. Dus organiseert de ONF drijfjachten. Sinds oktober zijn er al 44 zwijnen doodgeschoten, zonder dat de overlast minder is geworden. Larriere: "Het evenwicht tussen de stad en het bos is volledig verstoord".

Bier wordt van twee kanten door tekorten bedreigd.

Behalve aan hop dreigt er ook een tekort aan brouwgerst te ontstaan. Dat schrijft de Rabobank in het nieuwe rapport 'A revolution is brewing'.

De bank ziet 3 redenen. "Het huidige aanbod is krap terwijl er een groei van de vraag van 14% wordt voorzien. Daarnaast beschouwen boeren gerst als een riskant gewas om te telen, en schommelen de premies die worden betaald. Er wordt alleen gerst verbouwd als de premie hoog genoeg is. Bovendien vragen brouwers meer om verschillende soorten gerst, nu speciaalbieren zo in trek zijn. Productie en consumptie zijn op dit moment bijna gelijk aan elkaar, waardoor er weinig ruimte is voor tegenvallende oogsten".

De toenemende vraag wordt gedreven door de groeiende wereldbevolking en de extra vraag naar premiumbieren in opkomende markten, schrijft de Rabobank. De toenemende populariteit van speciaalbieren - die 4 tot 7 keer zoveel mout vragen als een gewoon biertje - versterkt de vraag naar gerst nog eens. Omdat craft breweries op zoek zijn naar nieuwe smaken en aroma's, is de vraag gefragmenteerd, wat extra druk geeft aan de aanbodkant.
"Om aan de stijgende vraag naar bier in opkomende landen en de trend naar speciaalbieren in de meer ontwikkelde landen te voldoen, zullen wereldwijd investeringen gedaan moeten worden in de moutindustrie. Het is voor brouwers ook zinvol om solide contracten af te sluiten met leveranciers van gerst, zodat er voor beide partijen meer zekerheid ontstaat", aldus de Rabobank.

De Britse minister van Financiën, George Osborne, kondigde woensdag bij wijze van verrassing aan dat hij een suikertaks gaat invoeren. De taks is bedoeld om kinderobesitas tegen te gaan en de kosten van obesitas (jaarlijks £5 miljard) te verminderen.

Het plan verrast omdat de Britse regering steeds gezegd heeft geen suikertaks te willen, ondanks toenemende druk vanuit experts, publiek en bekende grootheden zoals Jamie Oliver. Die laatste begroette de invoering als een persoonlijke overwinning:


.

De heffing moet per 1 april 2018 van kracht worden. Op dranken die vanaf 5 gram suiker per 100 ml bevatten, komt het basistarief, op dranken met meer dan 8 gram een hoger tarief. Hoe hoog de tarieven uit gaan vallen, is nog niet bekend. Voorstanders pleiten voor 20%.

De maatregel kan op brede steun rekenen van artsen, gezondheidsorganisaties en zorgautoriteiten. De levensmiddelenindustrie is minder te spreken. Volgens hen gaat de taks banenverlies opleveren en zal hij geen bijdrage leveren aan het terugdringen van obesitas. Bovendien is de industrie zelf al hard bezig het suikergehalte in zijn producten terug te brengen.
Volgens Osborne zullen producenten zelf moeten besluiten of ze de kosten van de taks voor eigen rekening nemen, deze doorberekenen aan klanten of dat ze de hoeveelheid suiker in hun producten gaan verminderen. Naar verwachting zullen producenten voor dat laatste kiezen.

De Britse minister van Gezondheid, Jeremy Hunt: "We weten dat er geen wondermiddel bestaat om ons kinderobesitasprobleem op te lossen, maar dit is een fantastisch begin en ons obesitasbeleid zal op deze stevige fundamenten voortbouwen." Het alomvattende kinderobesitasbeleid waar Hunt op doelt, laat op zich wachten en komt er waarschijnlijk pas deze zomer.

Het Brabantse worstenbroodje en de bijbehorende cultuur zijn opgenomen in de lijst van waardevol en uniek immaterieel erfgoed van de Unesco. Gisteravond reikte Ineke Strouken, directeur van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, het officiële certificaat uit aan Ton Poppelaars die jaarlijks de organisatie van het Lekkerste Brabantse Worstenbroodje verzorgt.

Poppelaars: "Ik heb hier al vier jaar naartoe gewerkt en vanavond dan eindelijk de ontlading. Dit is de kroon op mijn werk en op het werk van alle Brabantse bakkers. Een bijzonder grote eer."

De Unesco ziet de cultuur rondom het worstenbroodje als een belangrijke traditie die voor toekomstige generaties behouden moet blijven. Het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland coördineert de Nationale Inventaris voor Unesco.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag