De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

------------------

FL 1. Biobased koffiecup wint Food Valley Award
De door koffiebranderij Peeze ontwikkelde biologisch afbreekbare koffiecapsules gevuld met fair trade Arabica koffie winnen de Food Valley Award 2015. Volgens de onafhankelijke vakjury zijn de Peeze cups duurzaam, haalbaar en maken ze gebruik van een nieuwe techniek, meldt Resource. De duurzame variant op de populaire Nespresso-koffiecups bestaat uit biologisch afbreekbaar kunststof van onder meer bietenafval.
De Arnhemse koffiemakers zijn er in geslaagd de composteerbare cups bestand te maken tegen heet water en een afbreekbaar afdichtfolie te ontwikkelen dat voorkomt dat de koffiesmaak verandert door blootstelling aan zuurstof.
De koffiebranderij heeft er sowieso een nieuwe klant bij. Tijdens de uitreiking vertelde prins Constantijn dat hij zich al langer oncomfortabel voelde om constant cupjes weg te gooien. Dat probleem is met deze cupjes opgelost. De capsules zijn alleen nog in Duitsland en het milieubewuste Scandinavië verkrijgbaar. Later dit jaar zullen de capsules ook in Nederlandse koffiespeciaalzaken te koop zijn.

FL 2. FNLI: marketeers moeten 'geen praatjes' meer verkopen
De Nederlandse supermarktklant beoordeelt het merk Bolletje het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Daarom werd Bolletje gistermiddag Merk van het Jaar 2015 tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst 2015. De prijs is gebaseerd op een grootschalig consumentenonderzoek door EFMI Business School en GfK.
Tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) werden nog meer awards uitgereikt. De bijzondere prestatie-award voor de beste informatievoorziening ging naar Nutrilon, gevolgd door Hak en Campina. De merken scoorden hoog op de mate waarin ze via verpakking, reclame, website en social media nuttige consumenteninformatie geven over ingrediënten, gebruiksinstructies, voedingswaarden en acties. Daarnaast zou de consument de informatie over het productieproces en de herkomst van producten en ingrediënten waarderen. Bij de uitreiking stelde FNLI voorzitter Bas van den Berg dat marketeers 'geen praatjes' meer moeten verkopen maar de klant echt moeten informeren.

FL 3. Hoogvliet gaat in Amsterdam thuisbezorgen via PostNL
PostNL gaat voor Hoogvliets websuper Klik&Klaar de tot nog toe 'ontbrekende logistieke schakel' verzorgen. Vorig jaar maakte PostNL bekend dat het ook gekoelde producten kon bezorgen. Dat was de missing link in Hoogvliets thuisbezorgpuzzel. Vanaf eind oktober kunnen klanten in een drietal Amsterdamse wijken via internet hun boodschappen doen. Op Distrifood legt manager e-commerce van Hoogvliet Bas van der Krogt uit dat de keuze voor Amsterdam als start van de thuisbezorgdienst, minder opmerkelijk is dan het lijkt. Hoogvliet heeft geen winkels in Amsterdam. "In Amsterdam wonen veel mensen op de vierkante kilometer. Bovendien staat het publiek daar open voor andere, nieuwe concepten. Het is daarom voor ons een ideale plek voor deze pilot, juist ook omdat we geen winkels nodig hebben voor onze thuisbezorgdienst." Als de pilot in Amsterdam slaagt, sluit Van der Krogt niet uit dat Hoogvliet samen met PostNL boodschappen in het hele land gaat bezorgen. "Op deze manier kun je eenvoudig je marktgebied vergroten zonder winkels te hoeven openen. Dat biedt absoluut kansen". Hoogvliet gaat zich de komende tijd op diverse manieren profileren in Amsterdam. "Onze naam zullen we moeten laden. Maar dat kan snel gaan, zie bijvoorbeeld Picnic. Via sociale media, huis-aan-huis en op straat laten we Amsterdam met ons kennismaken", aldus Van der Krogt.

FL 4. AB InBev bereidt grootste obligatielening ooit voor om overname SABMiller te financieren
Bierbrouwer AB InBev wil $55 miljard (€48 miljard) ophalen met de uitgifte van obligaties, meldt Bloomberg. Daarmee wil het bedrijf de overname van SABMiller financieren. Vorige week bereikten de twee grootste bierbrouwers ter wereld een akkoord over de overname. AB InBev heeft voor SABMiller $106 miljard over. Het Belgisch-Braziliaanse concern zou inmiddels financiering ter waarde van $70 miljard hebben geregeld bij zeven banken.
Hoeveel obligaties er uiteindelijk uitgegeven gaan worden en wanneer, is onder meer afhankelijk van de voorwaarden die de mededingingsautoriteiten aan de overname gaan stellen. Het kan zijn dat uiteindelijk niet het volledige bedrag opgehaald hoeft te worden, als beide brouwers aanzienlijke belangen moeten afstoten. De obligatie-uitgifte is de grootste ooit in verband met een overname.

FL 5. RIVM: 'Consument vindt waarschuwingsetiket op kip belangrijk, nuttig en geruststellend'
Het RIVM onderzocht, samen met het Voedingscentrum, de effectiviteit van het waarschuwingsetiket op de verpakking van rauw kippenvlees. Deze etiketten zijn sinds 2001 verplicht. In Nederland lopen jaarlijks 700.000 mensen een voedselinfectie op. Kip is hierbij een belangrijke bron. Het RIVM ondervroeg ruim 500 Nederlanders om inzicht te krijgen in hun kennis en huidige keukenhygiëne, en om er achter te komen of zij hun gedrag willen veranderen na het zien van het waarschuwingsetiket.
Uit het onderzoek blijkt dat 81% van de respondenten het etiket belangrijk vindt. "Ruim 69% rapporteert een goede keukenhygiëne te hebben, ongeacht of zij aangeven het etiket te lezen. Vooral voor de 22% die aangeeft hun keukenhygiëne te willen verbeteren na het lezen van de waarschuwing, is het etiket zeer zinvol. [..] Of de 22% daadwerkelijk de keukenhygiëne gaat veranderen, moet nog nader worden onderzocht", schrijft het RIVM. Het rapport adviseert verder te onderzoeken of een prominentere plek of een andere vormgeving van het etiket het effect ervan vergroot. Daarnaast kan informatie over de juiste koelkasttemperatuur zinvol zijn, omdat veel respondenten aangeven deze niet te kennen.

FL 6. 'Koffieconsumptie in 20 jaar tijd verdubbeld'
Dat stelt de directeur van de Internationale Organisatie voor Koffie (IOC), Robeiro Oliveira. De vraag naar koffie stijgt gemiddeld met 2,5% per jaar. Oliveira verwacht dat de stijgende trend door zal zetten, dankzij de groeiende wereldbevolking en het feit dat koffie steeds meer in de smaak blijkt te vallen. Ondanks sombere tijden door hevige regenval in Brazilië, droogte in Colombia en de roestziekte die plantages in Centraal-Amerika treft, is Oliveira optimistisch over de toekomst. Over productieverwachtingen deed hij geen uitspraken. "Dat is afhankelijk van de omstandigheden waarmee de telers zich geconfronteerd zien", zei hij.
De IOC directeur deed de uitspraken tijdens de achtste koffiesalon ExpoEspeciales in Bogota, meldt De Morgen.

FL 7. Bavaria bekroond als 'Beste familiebedrijf ter wereld'
Bierbrouwer Bavaria ontving vandaag de prestigieuze 'Global Family Business Award'. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door businessschool IMD en de bank Lombard Odier. "De familie Swinkels heeft laten zien uitzonderlijk veerkrachtig en innovatief te zijn bij het vinden van oplossingen om hun bedrijfsmodel aan veranderende industrie- en marktstructuren aan te passen", aldus het juryrapport. Bavaria, momenteel geleid door de zevende generatie, wordt verder geprezen om zijn originele marketingstrategieën en succesvolle strategieën voor nichemarkten. Daarmee weet het bedrijf internationaal op te boksen tegen mondiale miljardenbedrijven, schrijft het FD.

FL 8. Door te meten kan horeca voedselverspilling gemakkelijk met tientallen procenten reduceren
Restaurants en andere horeca kunnen de hoeveelheid weggegooid voedsel eenvoudig met tientallen procenten verminderen. Dat suggereert een praktijkonderzoek van WasteWatchers, meldt Nu.nl. Afgelopen 2 maanden verrichtte WasteWatchers ruim duizend metingen bij 30 horecalocaties waaronder hotels, cateraars en een restaurant. Personeel hield bij welk voedsel in de vuilnisbak verdween. Dat bleek 12% van de producten te zijn. WasteWatchers berekende dat op die manier een waarde van € 8,5 miljoen aan warme snacks in de afvalbak belandt. De redenen hiervoor lopen uiteen van marges en lastige voorspelbaarheid van klandizie.
De inzichten stimuleerden de horecabedrijven positief. De helft wist de hoeveelheid weggegooid voedsel in 2 maanden tijd met 20 tot 50% te reduceren. Door de metingen groeide het bewustzijn. WasteWatchers spreekt van een onverwacht goed resultaat.

FL 9. Pizza populairste thuisbezorgde kant-en-klaar maaltijd
Bijna 6 op de 10 Nederlanders laten wel eens een kant-en-klaar maaltijd thuis bezorgen. Per jaar geven we hier gemiddeld €286,60 aan uit. Ondanks de opkomst van bezorgrestaurants met een gevarieerd aanbod blijft pizza (42%) de meest favoriete keus. Daarna volgen Chinees (20%), shoarma (19%) en snackbarvoedsel (11%). Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 respondenten door ActiePagina.nl.
Pizza is vooral geliefd in Overijssel (57%), bij gezinnen met kinderen (55%) en bij mannen onder de 30 jaar. Wat verder opvalt is dat gezinnen met kinderen vaker kant-en-klaar maaltijden bestellen dan huishoudens zonder kinderen (69% tegenover 54%). Als voornaamste redenen om iets te bestellen worden vooral drukte op het werk of studie genoemd. Over het algemeen kiezen mannen vaker voor ongezondere opties dan vrouwen.

FL 10. Winnaar eerste World Steak Challenge bekend
De eerste World Steak Challenge leverde 1 overall winnaar, 11 gouden medailles en 17 zilveren medailles op. De winnende steak was afkomstig van een Australische Wagyu-kruising. Het dier waar de steak van af kwam was 30 maanden oud en was 450 dagen grasgevoerd. Het Duitse vleesbedrijf Albers GMBH had de steak voor de competitie ingeschreven. Eigenaar Frank Albertsis verguld met de uitverkiezing van zijn steak. "Het is nogal een reis geweest en dit is de culminatie van een 15 jaar lange zoektocht naar de perfectie steak", zegt hij op GlobalMeatNews.
In totaal deden er 70 steaks mee uit 10 verschillende landen. Iedere steak werd getoetst aan internationaal erkende criteria en zowel rauw als bereid beoordeeld door een vakjury. De gouden medaillewinnaars deden mee in de finale-ronde. Daarin werden ze klaargemaakt volgens eenzelfde bereidingswijze en geproefd door een internationale jury, zodat ook verschillende smaakvoorkeuren tot hun recht konden komen.
De World Steak Challenge werd georganiseerd door GlobalMeatNews samen met William Reed Business Media, het bedrijf dat ook de World’s 50 Best Restaurants awards en The International Wine Challenge organiseert.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Interviews', U.S. Army Corps of Engineers
Dit artikel afdrukken