15 mrt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Journaux Le Figaro', ActuaLitté

Nederland heeft de Europese Commissie niet gemeld dat er problemen zijn met de voorwaarden van de huidige derogatie op de mestnormen. Dat zegt een woordvoerder van de Europese Commissie.

"De Commissie zal de situatie in Nederland blijven monitoren en zal de nodige maatregelen nemen als daar aanleiding voor is", aldus de Commissie. "We kunnen niet speculeren op de vraag of overschrijding van het fosfaatplafond ertoe zal leiden dat de derogatie wordt ingetrokken. De Commissie kan verschillende maatregelen nemen, afhankelijk van de situatie."

Dat schrijft Boerderij naar aanleiding van de forse overschrijding van het fosfaatplafond in Nederland door melkveehouders die na het vervallen van het melkquotum flink hebben uitgebreid in productie.

Nederland zou die overschrijding niet aan Brussel hebben gemeld, ondanks het feit dat al geruime tijd bekend is dat er sprake is van een belangrijke overschrijding. Daardoor loopt ons land het risico een boete te krijgen van de Europese overheid en onze zogenaamde derogatie - een aantal privileges op het gebied van mestproductie - kwijt te raken.


Supermarkten zetten in januari 2016 2,1% minder om dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij speciaalzaken lag de omzet 5% lager. Dit komt door een 'ongunstige samenstelling van de koopdagen'. De eerste maand van 2016 telde een vrijdag minder en een zondag meer dan in 2015. Deze ongunstigere samenstelling trof alle foodverkopers. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden een omzetverlies van 2,5%. De verkopen (het volume) lagen 3,3% lager dan een jaar eerder, terwijl de prijzen 0,9% hoger lagen. De non-foodbranche realiseerde in januari een 2,3% lagere omzet. De online omzet kwam in januari 2016 21% hoger uit ten opzichte van januari 2015. De totale detailhandel kampte met een omzetdaling van 1,8% ten opzichte van januari 2015. Gecorrigeerd voor het koopdageffect groeide de detailhandelomzet als geheel licht.

Bij opname in Nederlandse ziekenhuizen is bijna 15% van de patiënten ondervoed. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim een half miljoen patiënten, uitgevoerd door de Stuurgroep Ondervoeding, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) en VUmc, schrijft Trouw.

Er zijn grote verschillen tussen de percentages ondervoede patiënten per ziekenhuisafdeling; dit varieert tussen de 2 en 38%. Ondervoeding komt het vaakst voor bij ouderen, kankerpatiënten, patiënten met aandoeningen van de inwendige organen en ziekten van het maag-darmstelsel. Ondervoede patiënten liggen gemiddeld 1,4 dag langer in het ziekenhuis.

De gevolgen van ondervoeding zijn groot. Patiënten herstellen langzamer en hebben meer en ernstigere complicaties, constateren de wetenschappers. Hun algehele conditie en de hart- en longcapaciteit gaan achteruit als gevolg van een verminderde spiermassa. Het gevolg is dat mensen niet alleen langer in het ziekenhuis liggen, maar ook meer medicijnen nodig hebben, waardoor de ziekenhuiskosten toenemen.

In Boxtel wordt een kleinschalig gemengd boerenbedrijf ontwikkeld. Het bedrijf is geen eigendom van een boer, maar van een coöperatie van nu nog 65 huishoudens. De ambitie is te groeien naar 200 huishoudens. Samen bepalen ze wat ze willen eten. Ieder gezin betaalt €2.000.

De huishoudens nemen een professionele boer in loondienst om hun gewassen en dieren te verzorgen. Dat meldt BNR.


Op 19 maart opent Duo Penotti 's werelds eerste Duo Penotti flagship store op een toplocatie aan het Rokin in hartje Amsterdam.

Duo Penotti geniet inmiddels wereldwijde bekendheid en is in 40 landen verkrijgbaar. De wortels van de tweekleurige hazelnootpasta liggen gewoon in Nederland. In 1987 bedacht Marcel Peeters de smeerpasta. Het grote succes volgde begin jaren '90 met opvallende TV-commercials en de herkenbare Duo Penotti song, 'Duo Penotti. Dubbel lekker in een potti'.

In de bruin-witte flagship store kunnen consumenten ontdekken wat de mogelijkheden zijn van Duo Penotti. Ook zijn er allerlei ‘dubbel lekkere’ producten verkrijgbaar die met Duo Penotti zijn bereid, zoals Duo Penotti macarons, bonbons en koffie, en ook muffins, wafels, softijs en milkshakes.

Op de openingsdag delen de medewerkers in de flagship store van 10.00 tot 12.30 uur gratis Duo Penotti ijs uit. Als de pop-up flagship store een succes blijkt, kan het concept op meerdere plekken in Nederland en daarbuiten worden uitgerold.

Vandaag biedt een groep melkveehoudsters in Den Haag een petitie aan waarin ze de recent aangenomen motie om kalveren langer bij de koe te laten ontraden.

De melkveehoudsters zijn degenen die meestal de zorg voor de jonge kalveren op zich nemen. Zij zijn teleurgesteld dat de motie van de Partij van de Dieren om kalveren langer bij de koe te houden op basis van emotie en niet op feiten gestoeld is.

230 'Koeienboerinnen' verzamelden daarom een aantal argumenten tegen de motie. Initiatiefneemster Annely Langereis: "het belangrijkste argument van onze brief omvat de gezondheid en het welzijn van de dieren. Deze is beter wanneer kalf en koe snel worden gescheiden, bijvoorbeeld doordat direct scheiden geen stress oplevert en de ziektedruk in een individueel hok veel lager is. Het probleem is dat mensen de dieren vermenselijken.

Dat zegt algemeen directeur Jan Brouwer van supermarktbedrijf Plus. Hoewel een online boodschappendienst vooralsnog alleen maar geld kost, ziet Brouwer er brood in. "Toch investeren we er zwaar in, want we merken dat je er consumenten mee trekt. Het is een verlieslatende activiteit, maar wel een die nieuwe klanten oplevert. We zijn niet de enige of eerste online aanbieder. Maar onderschat niet hoe populair de lokale producten in onze supermarkten zijn."

Plus presenteert vandaag de jaarcijfers. De omzet groeide in 2015 met 8,8% tot ruim €2,2 miljard. Het marktaandeel groeide van 5,9 tot 6,2% en de nettowinst steeg van €5,7 naar €10 miljoen. Van de 262 Plus-supermarkten bieden inmiddels 160 winkels hun producten ook in een webwinkel aan. De online boodschappen waren in 2015 goed voor 2% van de omzet. In 2017 zullen alle winkels een webwinkel hebben, hoopt Brouwer.

Voordeel van de aparte Plus-webwinkels is dat iedere winkel zelf de bestellingen verwerkt. Dat zorgt er voor dat het lokale assortiment in het aanbod zit én dat de boodschappen sneller bezorgd worden. Ook zijn er geen problemen over de verdelingen van de internetinkomsten; alle webbestellingen van een Plus lopen via de de eigen kassa.
Pas als alle Plus-supers een online boodschappendienst hebben ingericht, zal er een centraal distributiepunt voor internetbestellingen komen, zegt Brouwer. Klanten krijgen dan de keus tussen snelle bezorging thuis door de winkel of goedkopere bezorging vanuit het distributiecentrum bij een lokaal afhaalpunt. "Hoe sneller je de boodschappen wilt hebben, hoe duurder het is", zegt Brouwer.

Dat zegt Igor Sorko, medeoprichter van het foodtruckevenement Rollende Keukens, in een interview met het FD.

Foodtrucks zijn niet meer weg te denken van evenementen en foodfestivals. Komende zomer kunnen foodtruck-ondernemers bijna elk weekend wel bij een evenement terecht. Sorko schat dat er inmiddels 500 busjes rondrijden in het land.

Een gemiddelde foodtruck maakt bij Rollende Keukens in 5 dagen €15.000 omzet. Er staan er zo'n 130, dat is bijna €2 miljoen omzet. Tel daar andere festivals bij op en de markt blijkt tientallen miljoenen groot. Toch houden de meeste foodtruckers er niet veel geld aan over. De organisatie van een festival vraagt stageld of een deel van de omzet. Verder vragen inkoop en de foodtruck zelf ook een investering, zodat er uiteindelijk weinig geld overblijft.

Grote bedrijven als Aviko, Unilever en Douwe Egberts begeven zich steeds vaker op de foodtruckmarkt. Niet vanwege de omzet, maar vanwege naamsbekendheid. Bij Rollende Keukens zijn de bedrijfstrucks niet welkom. "Ze gaan dan gratis eten uitdelen en benadelen daarmee de rest", aldus Sorko.

Klanten van de Marley Spoon maaltijdboxen kunnen naast hun maaltijdbox vanaf dit voorjaar ook een fruitbox bestellen. De Marley Spoon fruitbox gaat volgens de Duitse bezorgdienst 3,5 kilo vers seizoens- en exotisch fruit bevatten en kost €12,90.

Marley Spoon, 'de betere box', hoort bij de 'grote maaltijdboxbezorgers' die met veel marketingkracht en mediageweld de markt openbreken. De fruitbox is onder meer mogelijk gemaakt door een geslaagde tweede investeringsronde, waarbij Marley Spoon €15 miljoen ophaalde. QD Ventures, Kreos Capital en GMPVC investeerden in de bekostiging van onder meer een omvangrijke uitbreiding naar de Verenigde Staten en Australië.

In Nederland, één van de 6 landen waar Marley Spoon actief is, kwam een maand geleden niche-speler fruit.nl ook met een fruitbox als oplossing voor de lage fruitconsumptie in ons land.

Als zadenproducent Bejo zaad afkeurt, komen de afgekeurde voorraden niet ten goede aan bijvoorbeeld voedselhulporganisaties. "Afval is afval", zegt directeur John-Pieter Schipper. "Het gaat gewoon weg. Anders komt het zaad met minder goede eigenschappen toch weer de markt op en dat willen we niet. We doen geen concessies aan onze kwaliteit."

Met die instelling heeft het Noord-Hollandse familiebedrijf Bejo zich een plaats weten te verwerven in de top-10 van wereldspelers in de zaadbranche, naast Rijk Zwaan en Enzo. De zaadsector heeft wereldwijd een omvang van zo'n €4 miljard. Bejo zette vorig jaar voor €230 miljoen om. Het bedrijf heeft er geen enkele behoefte aan zich te laten overnemen door de grote spelers in de branche, zoals Monsanto, Limagrain of Syngenta. Het verwacht over 10 jaar - op eigen kracht - de omzet te verdubbelen naar €400 miljoen.

In het FD vertelt directeur John-Pieter Schipper over de grootse uitbreiding waar het doorgaans gesloten bedrijf mee bezig is. Bejo bouwt 10.000 m2 bedrijfsgebouwen bij. Over 10 jaar moet er 15 ha bedrijfsruimte zijn, tegen 5 ha nu. Al die ruimte is nodig voor het zaad van de bieten, uien, kool, wortelen en 50 andere soorten die Bejo wereldwijd produceert, test, schoonmaakt, selecteert en van een coating voorziet. In het 'Pakhuis' ligt "genoeg zaad om de wereld een paar keer te voeden", aldus een Bejo-medewerker.

Daarbij houdt Bejo zich, zoals aangegeven, aan strenge kwaliteitseisen. Zaad dat afgekeurd wordt, verdwijnt uit het circuit. "Het zaad dat dit lot treft, had oorspronkelijk een verkoopwaarde van soms honderden euro's per kilogram, maar is nu te oud of mist de juiste eigenschappen. De afgedankte zaden gaan voor een paar cent per kilogram naar verwerkers van restafval en eindigen bijvoorbeeld in vogelvoer", meldt de krant.

Vorig jaar bezocht 90% van de Nederlanders uit de hoogste inkomensgroep de tandarts. In de laagste inkomensgroepen lag dit percentage op 70%. Voor bezoeken aan de mondhygiënist zijn de verschillen vergelijkbaar; iets meer dan een vijfde van de laagste inkomensgroep bezocht de mondhygiënist, waar dat bij de hoogste inkomens ruim een derde is. Dat blijkt uit cijfers van het CBS, meldt de Volkskrant. Gemiddeld hadden 8 van de 10 Nederlanders afgelopen jaar contact met de tandarts.

Kosten voor mondzorg worden voor volwassenen niet vergoed vanuit de basisverzekering, op een aantal bijzondere gevallen na. Kinderen onder de 18 jaar krijgen de kosten wel vergoed. Bij deze groep is er dan ook geen verschil tussen arm en rijk.Tot hun 16de gaan jongeren bijna allemaal minstens één keer per jaar naar de tandarts (97%). Na hun 20ste daalt de mate van tandartsbezoek naar 80%. Van de 75-plussers gaat slechts de helft naar de tandarts; in 2013 had 70% van deze leeftijdsgroep een kunstgebit.

Voor bezoeken aan de huisarts, specialist of psycholoog is de samenhang precies omgekeerd. Daar geldt: hoe lager het inkomen, des te vaker is er contact met een huisarts of psycholoog.

Natuurbeschermingsorganisaties leren in toenemende mate hun plannen pitchen naar ondernemers. Er zou zelfs sprake zijn van een cultuuromslag.

Jarenlang was commercieel denken onverenigbaar met het idealisme van natuurorganisaties. Dat verandert, schrijft het FD. Natuurbeschermers hebben te kampen met slinkende subsidies. Investeerders hebben steeds meer oog voor ‘groen’. Dit zorgt voor een grotere bereidheid tot samenwerking tussen de twee.

Daarom oefenen organisaties als Wetlands international, De Vogelbescherming Nederland en Sovon vogelonderzoek hun pitches voor ondernemers. De koepelorganisatie van de Nederlandse natuurbeschermers, de IUCN NL, doet zelf ook mee aan de cultuuromslag en wil dit jaar nog 10 tot 15 projecten te laten financieren door investeerders.

Volgens Gerhard Mulder, financieringsspecialist van IUCN NL ,hebben natuurbeschermers vaak fantastisch mooie projecten, die ze ook commercieel kunnen inzetten. "Natuurorganisaties moeten hun projecten leren presenteren als investeringen", zegt hij. “Ze moeten de taal van bankiers leren spreken. Het zijn geen zakenmensen. Ze hebben het gevoel hun ziel te verkopen." Toch is de bereidheid tot samenwerken “verbazingwekkend” groot volgens Mulder.

Statistieken over de markt van "groene" beleggingen ontbreken, maar aangenomen kan worden dat het groeit. Banken en vermogensbeheerders breiden hun assortiment aan "groene" beleggingsproducten alsmaar uit. Zo zijn er de zogeheten impactfondsen. Dit zijn fondsen die een zo concreet en meetbaar mogelijk ‘groen’ of duurzaam resultaat nastreven. Rabobank en Triodos richtten vorig jaar een impactfonds op dat biologische landbouw gaat stimuleren. Ook ABN AMRO biedt duurzame impactbeleggingen aan zijn klanten.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Redactie Foodlog

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag