14 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

LTO Noord opende vandaag een 'meldpunt paniekerige koeien' op de site. Aanleiding zijn de 75 koeien van melkveehouder Jan Oudman uit Stitswerd die al verschillende keren plotseling 'in blinde paniek' door de stal rennen. "Er is iets waar ze doodsbang voor zijn", zegt Oudman. "Maar wat?" De paniekaanvallen blijkt zich niet te beperken tot de koeien van Oudman. Op 4 buurbedrijven sloegen de koeien gelijktijdig op hol. Over de oorzaak wordt volop gespeculeerd: 4G-netwerken, aardbevingen, aardstralen, hoogspanningsleidingen, roofvogels... Aan speculatie doet LTO Noord niet; het meldpunt is bedoeld om de koeienpaniek te inventariseren.

Kinderen die veel televisie en reclame kijken, lopen meer kans op overgewicht en obesitas. Dat is een van de uitkomsten uit de langjarige pan-Europese cohortstudie van kinderen uit verschillende Europese leefomgevingen (IDEFICS). Dit onderzoek richtte zich op 10.000 kinderen in 8 landen. Veelkijkers eten en drinken meer suiker- en vetrijke levensmiddelen - ook als ze die eerst niet lekker vinden. Vooral jonge kinderen kunnen reclame niet van andere programma's onderscheiden en zijn daardoor kwetsbaar. België kent het laagste percentage 2-10-jarigen met overgewicht (9,5%), Italië het hoogste (42%). Duitsland bevindt zich in de middenmoot (16,5%). Nederland doet niet mee aan IDEFICS.

Amerikanen die glutenvrij eten hebben vermoedelijk verhoogde niveaus arsenicum en kwik in hun bloed en urine. Dat lijkt het gevolg van het gebruik van rijstbloem als vervanger voor tarwebloem in glutenvrije producten. Zware metalen als arsenicum en kwik hopen zich op in rijst. Gluten zijn eiwitten die voorkomen in graansoorten als tarwe, rogge en gerst. Mensen die aan de darmziekte coeliakie lijden, moeten zich aan een glutenvrij dieet houden. Dat geldt voor gemiddeld 1% van de bevolking. Omdat glutenvrij eten op dit moment ook populair is onder gezonde mensen eet een grotere groep van de bevolking zo; de levensmiddelenindustrie speelt ruimschoots op deze trend in. Dat heeft mogelijk een onbedoeld effect. De glutenvrije eters uit de NHANES Database (73 op de 7.500) blijken twee keer zoveel arsenicum en tot 70% meer kwik in hun bloed en urine te hebben dan mensen die wel gluten eten. Wat de gezondheidseffecten zijn van de hogere blootstelling, is nog onbekend.

Gezondheidswinkelketen Holland & Barrett (voorheen De Tuinen) nodigt het publiek uit de productkennis van zijn medewerkers te testen. Kan een medewerker een vraag niet beantwoorden, dan krijgt de klant 20% korting op het betreffende product. Uit een vorig jaar gehouden onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders blijkt dat 75% van de consumenten het gevoel heeft méér van producten te weten dan winkelmedewerkers. Die uitdaging durft Holland & Barrett aan. De keten heeft het volste vertrouwen in de eigen bedrijfsopleiding Holland & Barrett Natural Health Academy.

Amerikaanse tieners zijn minder frisdranken gaan drinken. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Tussen 2007 en 2015 is de consumptie van koolzuurhoudende frisdranken onder middelbare scholieren (14-17 jaar) met een derde gedaald. Dat lijkt goed nieuws, maar het betekent niet dat jongeren minder suiker binnenkrijgen. Ze drinken namelijk meer andere suikerhoudende dranken, zoals energie- en sportdrankjes. Die trend geldt voor de hele Amerikaanse bevolking. De Washington Post signaleerde vorige maand, op grond van dezelfde cijfers, dat de afname van de consumptie van suikerhoudende dranken stagneert. Amerikanen krijgen nog net zoveel suiker binnen uit drankjes als in 2009-2010. Het lijkt erop dat Amerikanen, jong en oud, in toenemende mate overstappen van traditionele frisdranken op smaakwaters en energiedrankjes die gezonder lijken, maar barsten van de toegevoegde suikers.

Morgen debatteert de Tweede Kamer over alcoholbeleid. Aanleiding is het Alcoholmanifest dat in november door 11 gezondheidsorganisaties is opgesteld. Zij pleiten voor een nieuw nationaal alcoholbeleidsplan - het vorige dateert uit 2007. Maatregelen in het manifest zijn onder meer een minimumprijs, minder verkooppunten (dus geen blurring) en beperking van reclamemogelijkheden. De drankensector zet een stevige lobby in. Belangenbehartiger Stiva en drankenproducenten benadrukken dat het huidige beleid goed werkt. Zij zijn voor maatregelen die alleen de 8% "die niet verantwoord drinkt" treffen. Bierbrouwer Heineken "moet er niet aan denken dat reclame-sponsorcampagnes in de ban moeten; Heineken heeft zich onder meer verbonden aan voetbal (Champions League) en autoracen (Formule 1)", aldus het FD. Overigens is ook Heineken geen voorstander van blurring: "Een spijkerbroek kopen in een hipster boutique kan ook zonder dat daar een glas bier bij wordt geschonken", aldus directeur Pascal Gilet.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Henric van der Krogt

Sierteelt

Likes vandaag

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Wouter Klootwijk

Journalist

Likes vandaag

Astrid Spijkers

Huisvrouw

Likes vandaag