Kort 13 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Afsluitende persconferentie NSS', Dave de Vaal, links Rutte, rechts Obama

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken bracht donderdag zijn officiële eerste werkbezoeken aan agrarische bedrijven.

De Nederlandse varkenshouderij kan zich het beste richten op de West-Europese markt. Dat zei vanmiddag ex-Vion topman Siem Korver, thans bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, tijdens het symposium 'Zoek jouw rendement' van het Brabants Agrarisch Jongerencontact.

Korver keert zich daarmee tegen de strategie die de Nederlandse varkenshouderij onder leiding van ex-minister Uri Rosenthal en NVV-voorzitter Ingrid Jansen heeft gekozen. Zij pleiten juist voor export buiten de EU (met name naar China), een strategie die door voorzitter Eric Douma van LTO varkenshouderij wordt onderschreven als 'the next level'.

Volgens Korver groeit weliswaar de vraag naar dierlijke eiwitten in de wereld, maar heeft de Nederlandse varkenshouderij geen kansen op de bulkmarkt. Landen als Brazilië en de VS kunnen tegen veel lagere prijzen produceren dan Nederlandse varkenshouderrs, zodat de nadruk op export buiten de westelijke EU bedrijfseconomisch een zinloze en zelfs gevaarlijke strategie is. Dat meldt Boerderij.

Stevia staat bekend als de nieuwe, 'natuurlijke' vervanger van kunstmatige zoetstoffen én suiker. Bij de toepassing stuiten industrie en consumenten echter op een probleem: voor veel mensen heeft stevia een bittere nasmaak. Die wordt veroorzaakt doordat de steviolglycosiden in stevia twee bitter-receptoren op de tong activeren.

Tot nu toe probeerden wetenschappers en verwerkers vooral door chemische ingrepen die receptoren uit te schakelen. Voedingswetenschappers van de Cornell University kozen een andere aanpak. "Het is een goedkope aanpak waar geen chemische stoffen aan te pas komen en die gebaseerd is op een fysische interactie. Daarmee kunnen we de inwerking van Reb A op de smaakreceptoren onder controle krijgen, waardoor het smaakprofiel verbetert", zegt onderzoeksleider Samriddh Mudgal op MedicalNewsToday.

De wetenschappers maakten van een van stevia's steviolglycosiden, rebaudioside A (Reb A) een stabiel eiwitcomplex door de 'waterafstotende eigenschappen' van runderalbumine te benutten. Runderalbumine wordt in de biochemie veel gebruikt als stabilisator. Het nieuwe proteïne schakelt de bittere stevia-componenten als het ware uit, waardoor de bitterreceptoren op de tong het gemodificeerde Reb A niet als zodanig herkennen.
De onderzoekers probeerden het nieuwe eiwitcomplex uit in sinaasappelsap, waarin het intact bleef en zijn smaakeigenschappen behield. Dat opent mogelijkheden voor producenten van frisdranken, dressings, roomsauzen, soepen en zuivelproducten om meer stevia te gebruiken, stellen de onderzoekers.

Bijna 75% van de reclames die kinderen in Schotland zien gaat over junk food. Minder dan 10% van de reclames promoot gezonde voeding, meldt FoodNavigator.

Naar aanleiding van deze cijfers vroegen de onderzoekers van de Universiteit van Stirling 2.285 jongeren tussen de 11 en 18 jaar naar de impact van deze reclames. Twee op de drie jongeren gaf aan minstens één reclame voor eten of drinken gezien te hebben en bijna de helft (47%) zei een van de producten gekocht te hebben door de reclame. Ruim 68% van de aankopen was ongezond, waarvan 23% bestond uit frisdrank en 22% uit snoep en chocola. Onderzoekster Georgina Cairns was verbaasd over de hoeveelheid snacks bij de kassa’s. 84% van de aankopen bij de kassa bestond uit chocola, snoep en suikerhoudende dranken.

Schotland is één van de landen met het hoogste percentage kinderen met overgewicht in Europa. In de groep 2 tot 15-jarigen heeft 29% overgewicht en 16% neigt naar obesitas. Maar 14% van de kinderen eet voldoende groente en fruit. Cairns: “Gedragsverandering duurt lang, maar er zijn enorm veel verbeteringen te behalen op het gebied van marketing van gezonde producten." De Schotse regering is van plan de gegevens te gebruiken om strengere regels rondom de marketing van ongezonde producten in heel Groot-Brittannië te promoten.

Supermarktketen Deen vond een gat in de markt én een oplossing voor de vele scholieren die in hun pauze de supermarkt overstromen: een op scholieren gerichte snackmuur. In Zaandam probeerde Deen het concept van een snackwand aan het begin van de winkel uit. Klanten hoeven daardoor niet de hele winkel door om een snack en een blikje fris te halen. "Het loopt als een tierelier", zegt filiaalmanager Sander van Tuil vandaag in De Volkskrant. De supermarkt verkoopt zo'n 1.000 bladerdeegsnacks - geen frituur - per week. Ook veel treinreizigers blijken in Zaandam gauw even een snack uit de muur te trekken.
Reden voor Deen om ook bij andere filialen met scholen in de buurt een snackmuur te installeren. Deze maand is dat het geval bij twee nieuwe filialen in Almere en in Amsterdam-Noord.

Het Voedingscentrum is niet blij met de snackwanden van Deen. In De Volkskrant zegt een woordvoerder: "Een op de zeven kinderen is te zwaar. Scholieren geven aan dat ze gezond willen eten, maar dat die keus er wel moet zijn. Een snackwand helpt vanzelfsprekend niet bij een gezonde keuze", citeert Distrifood.

De prijs 'Kookboek van het Jaar 2015' is in de wacht gesleept door Spuntino van Russell Norman. "Dit kookboek sprong er uit op vele fronten, waaronder de vormgeving en de fotografie", aldus initiatiefnemer Fusina Verloop van de kookboekverkiezing op Nu.nl. Het kookboek verkent het culinaire karakter van New York. Verschillende buurten van de Amerikaanse stad inspireerden de recepten in het boek.

De Veldkeuken, het kookboek van Femke de Winter en René van der Veer kreeg de meeste stemmen van het publiek en won daarmee de Gouden Garde publieksprijs 2015. De Youth Food Movement award voor het meest duurzame kookboek van 2015 was voor Liever lokaal, 365 dagen per jaar van Annette van Ruitenburg en René Zanderink.

De Kookboek van het Jaar-verkiezing bestaat sinds 2007. Een vijfkoppige vakjury kiest uit een shortlist van 3 Nederlandse en 3 vertaalde kookboeken een winnaar. Criteria zijn fotografie, vormgeving en vooral of de recepten makkelijk genoeg te maken zijn en kloppen. "Dat is niet zo vanzelfsprekend", zegt Verloop. "Het viel één van onze juryleden op hoe vaak de aangegeven hoeveelheden in het recept niet kloppen. Ook ontbreken onderdelen van het gerecht soms in de ingrediëntenlijst. Dan houdt het op."

Noch Spuntino, noch de andere genomineerde kookboeken waren verkooptoppers. "De meest populaire kookboeken in Nederland zijn dieetboeken en boeken over 'bewust' eten: superfoods en dergelijke. Dat vinden wij minder belangrijk. Wij kijken vooral of de recepten lekker zijn en welk verhaal achter het eten er verteld wordt", legt Verloop uit. Daar komt bij dat die populaire boeken vaak niet voor de prijs ingezonden worden door hun uitgevers.

De Saudische douane-ambtenaren controleerden een lading van 48.000 blikjes Pepsi-Cola en ontdekten iets bijzonders. Onder de blauwe buitenste laag bleek een groen blikje bier van Heineken te zitten.

In het streng islamitische land zijn alcoholische dranken verboden. Dat inspireert smokkelaars om nieuwe manieren te bedenken om de drank de grens over te krijgen. In de aangrenzende Emiraten worden uitzonderingen op het islamitische alcoholverbod gemaakt, meldt de NOS.

Tot en met september van dit jaar exporteerde Nederland 8,5% meer kaas dan in de vergelijkbare periode een jaar geleden. Dat is opmerkelijk, omdat de export van melkproducten van de hele EU 6% achterblijft bij die van vorig jaar, als gevolg van de Russische boycot op agrarische producten. De Nederlandse export van kaas bleek tijdens de eerste 4 maanden na de Russische importstop het zwaarste slachtoffer van de boycot. Rusland zette de invoer van agrarische producten uit de VS en EU in augustus 2014 stop en verlengde de maatregel afgelopen augustus voor een jaar.

Uit cijfers van het Europese Milk Monitoring Observatory (MMO) meldt dat Nederland in de eerste 9 maanden van 2015 ruim 100.000 ton kaas exporteerde, tegen 92.000 ton over diezelfde periode in 2014. De waarde van de export ligt wel lager dan vorig jaar, schrijft Boerderij. De export binnen Europa daalde. Sinds het wegvallen van Rusland als grootste afnemer van Nederlandse kaas ligt de grootste exportstroom van Nederlandse kaas naar Japan, gevolgd door de VS en vervolgens naar 'een hele reeks Noord-Afrikaanse bestemmingen'.

Het meest succesvolle Nederlandse zuivelexportproduct blijkt boterolie. De export daarvan steeg met 420%, van 5.700 ton naar 29.700 ton. Ook de export van gecondenseerde melk steeg fors, met 21%. De export van weipoeder blijft achter bij die van vorig jaar, aldus MMO.

Heineken verkoopt vanaf vandaag 'Extra Vers' bier in een 30-tal winkels van Dirk van den Broek, Dekamarkt, Hoogvliet, Plus en Jumbo.

Extra Vers gaat vanuit de brouwerij meteen in een gesloten koelketen naar de het koelschap in de winkels. Evelien Sanders, directeur retail Heineken, zegt op Distrifood: "In die logistiek ligt op dit moment onze grootste uitdaging, reden dat we het concept eerst in 30 winkels uitrollen om praktijkervaring op te doen."

Om de versheid van het bier te demonstreren gaat Heineken ter plekke met een speciaal ontwikkeld demonstratiemeubel flesjes 'Extra Vers' afvullen. Die krijgen daarna een plekje in het reguliere vers-schap van de supers, naast de versgeperste sappen. Sanders: "We hebben daarvoor de signing op het schap aangepast. De klant weet duidelijk dat er een alcoholhoudende drank ligt. De retailers zijn enthousiast."

Het bier zit in 30 cl flesjes in een papieren wikkel. Het papiertje moet de versheid benadrukken en de invloed van licht minimaliseren. De consumentenadviesprijs is €1,09 per flesje. Met 'Extra Vers' wil Heineken de consument de versheid van bier laten beleven. Sanders: "De klant drinkt dus geen bier in de winkel maar eenmaal thuis komt Extra Vers qua kwaliteit overeen met het perfect getapte horecabiertje."

Onderzoekers van de Universiteit van Utah maakten LEDs (light emitting diodes) uit voedsel- en drankafval. Voor hun experimenten gebruikten zij frisdrank, oud brood en tortilla. LED-lampjes bestaan uit zogeheten quantum dots (QD's), kristallen met lichtgevende eigenschappen. Naast 'gewone' quantum dots bestaan er ook carbon dots (CD's), QD's van koolstof. Ook CD's zijn geschikt voor LED licht. CD's zijn minder giftig en milieubelastend dan andere quantum dots, omdat ze niet uit gevaarlijke elementen als cadmium en selenium bestaan.

Om aan hun CD's te komen, plaatsten de onderzoekers voedselafval in een oplosmiddel onder druk en hoge temperatuur. Hiermee zetten ze het afval succesvol om in CD's voor LED-lampjes.

Het gebruiken van voedselafval voor de productie van QD's vermindert zowel de hoeveelheid afval als productiekosten, stellen de onderzoekers. Hun ultieme doel is massaproductie en het gebruik van deze LEDs in alledaagse apparaten, schrijft IFT. "Waar het uiteindelijk om draait, is het succesvol gebruiken van al bestaand afval", zegt hoofdonderzoeker Prashant Sarswat. Wel moet worden opgemerkt dat de hoge druk grote hoeveelheden energie kost en daarom minder duurzaam is dan deze omzetting van afval naar lampen suggereert.

De mondiale markt voor voedingssupplementen groeit de komende 10 jaar met gemiddeld 7,4% per jaar, verwacht marktonderzoeksbureau Future Market Insights (FMI). Van een totale waarde van $123 miljard dollar (€115 miljard) in 2015 zal de markt doorgroeien naar een waarde van $252 miljard (€235 miljard) in 2025. Dat blijkt uit een nieuw rapport, meldt AFN.

De toenemende vraag komt vooral uit de omvangrijke baby-boom generatie. Ook jongere generaties krijgen meer interesse in voedingssupplementen. De meeste groei voorziet FMI in Latijns-Amerika en Azië. In China kan nieuwe regelgeving een behoorlijke spaak in het wiel van de ongebreidelde groei steken. De Chinese overheid bereidt maatregelen voor die strenger toezien op etikettering, import en verkoop via internet van voedingssupplementen.

FMI onderscheidt 7 categorieën supplementen: gewichtsverlies, sportvoeding, algeheel welbevinden, gezondheid van het immuunsysteem en de spijsvertering, gezondheid van botten en gewrichten, hartgezondheid en 'overig' (beauty, anti-allergie en ooggezondheid). Uit het rapport blijkt ook dat vrouwen meer dan twee keer zoveel uitgeven aan voedingssupplementen als mannen. De apotheek en drogisterij blijven de populairste aankoopkanalen. Daarnaast zijn ook gezondheidswinkels en websites populair voor het kopen van voedingssupplementen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Martijn van der Plas
  • #2
  • 13 nov '15
  • 17:55

De volgende hype(?)

Forget Paleo - try the VICTORIAN diet! Eating onions, cabbage, beetroot and cherries meant 19th century people were healthier than we are today

Jos van Vonderen
Jos van Vonderen Land- en tuinbouw
  • #1
  • 13 nov '15
  • 17:32

#8 TEGENHANGER VAN GROOTSTE LIEGEBEEST IS GELANCEERD.

De Nederlandse Vakbond Varkenshouderij (NVV) komt vandaag met de tegenhanger van de grootste liegebeest (Wakker dier).
De Pinokkio 2015 Trofee is een ludieke actie van de vakbond in reactie op de award van Wakker dier.
Veel boeren zijn (terecht) gefrustreerd over het feit dat organisaties als Wakker dier het ook niet altijd te nauw zien aangaande de feiten die ze ventileren.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Pieter de Wolf

Landbouwkundig onderzoek

Likes vandaag

Jordi Kolenbrander

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ben Koks

ecologie en akkerbouw

Likes vandaag

Fréderique Pruim

Redactie Foodlog

Likes vandaag