Kort 12 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Little and large', Matthew G

De Franse president François Hollande kondigde afgelopen donderdagavond lastenverlagingen aan voor de noodlijdende boerenstand in zijn land. De precieze omvang daarvan zal hij op 17 februari bekend maken. Boerenvoorzitter Xavier Beulin (FNSEA) heeft gevraagd om een verlaging van 10%.

Op dit moment zou een Franse boer op een gemiddeld inkomen van €15.000 tussen de €6.000-8.000 moeten afdragen, zegt Le Figaro. De krant komt met een overzicht van de uitingen van onrust onder de Franse boeren sinds begin dit jaar.

De Franse regering hoopt voorts op vormen van regulering van de hoeveelheid melk en varkensvlees, schrijft de krant vanavond. Daarin wordt tevens gemeld dat boeren en vertegenwoordigers van voedselverwerkers en detailhandel vanavond onderhandelen over betere leveringsvoorwaarden.

Gisteravond stichtten boeren brand in Quimper in het kantoor van de Chambre de l'agriculture. Vijf boeren werden in bewaring genomen. De toestand onder Franse boeren is 'extreem gespannen'; veel boeren zouden niet meer naar enige rede luisteren, schrijft Le Figaro in een bericht van vanmorgen

In een nieuwsbericht laat de regiegroep Vitale Varkenshouderij (bestaande uit de Producenten Organisatie Varkenshouderij, Rabobank, ministerie van Economische Zaken) een gesprek te willen met de Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings over haar plannen om de Brabantse varkenshouderij te vernieuwen. Het gesprek moet gevoerd worden door de voorzitter van de regiegroep, oud-minister Uri Rosenthal.

De regiegroep schrijft: De regiegroep wil voorkomen dat Noord-Brabant ‘op eigen houtje’ beleid gaat maken voor het vernieuwen van de varkenssector. ‘Wij werken immers aan een landelijke aanpak’, stelde Rosenthal deze week in het Brabants Dagblad. Volgens Anne-Marie Spierings heeft een derde van de Brabantse boeren geen toekomst en kunnen zij maar beter snel stoppen om ruimte te scheppen voor anderen. Rosenthal wil snel met Spierings in gesprek ‘om klokken gelijk te zetten’. Hij gaat er van uit dat Brabant zijn plannen afstemt met het traject Vitale Varkenshouderij.
Voor dit traject is 15 miljoen Europees geld opgehaald. Onderdeel van Vitale Varkenshouderij is het faciliteren van stoppers en wijkers. De plannen worden momenteel uitgewerkt.

Nestlé trekt zich met onmiddellijke ingang terug als sponsor van het kinderprogramma van de internationale atletiekfederatie IAAF.

Het levensmiddelenconcern laat in een verklaring weten dat doping- en corruptieschandalen hiervoor de aanleiding zijn. Nestlé schrijft: “We geloven dat alle negatieve publiciteit rond de IAAF onze reputatie kan schaden. Daarom verbreken wij onze overeenkomst met de IAAF.”

Het sponsorcontract zou nog één jaar doorlopen. Het is onbekend voor welk bedrag Nestlé betrokken is.

De top van IAAF is al vaker in verband gebracht met dopingschandalen en corruptie. Onderzoeken van WADA, het werelddopingsagentschap, bewees dat in Rusland op grote schaal met steun van de staat doping wordt verstrekt. De top van IAAF was daarvan op de hoogte en verdiende zelfs aan de misstanden. Daarnaast werd de voormalige IAAF voorzitter Lamine Diack vorig jaar november gearresteerd wegens corruptie vanwege verdoezeling van dopingtestsen. Nestlé is niet de eerste sponsor die zich terugtrekt bij IAAF. Ook Adidas gaf twee weken geleden aan zich terug te willen trekken

Distrifood meldt dat de reactie van de nieuwe voorzitter van IAAF, Sebastiaan Coe, op het besluit van Nestlé als volgt luidde: “Wij zijn verward en boos. Ik snap de gedachtegang achter de beslissing niet. Het was duidelijk geen beslissing die genomen is vanwege reputatie, want in 2001 sponsorden ze de Tour de France en het contract werd verlengd toen die sport midden in de dopingschandalen zat. Wij vinden het hypocriet.” Volgens Coe zijn miljoenen kinderen het slachtoffer van deze beslissing. De bond onderzoekt of er juridische mogelijkheden zijn om tegen de beslissing van Nestlé in beroep te gaan.

Kickstarter GrassFed Coffee haalde onlangs de beoogde $86.000 op. De rivaal van Bulletfree koffie​ brengt hiermee 's werelds "eerste klaar-om-te-drinken boterkoffie" op de markt. Een blikje romige boterkoffie bestaat uit een koud gebrouwen mix van Peruaanse koffie, Duitse boter, MCT olie en cichorei. Het nieuwe zit 'm niet in de ingrediënten maar in het blik, meldt Huffington Post.

Een blikje belooft je "mentale helderheid" en een vol gevoel voor uren. De GrassFed makers waarschuwen nieuwelingen wel om voorzichtig te zijn met de koffie. Drink je de boterkoffie voor het eerst, start dan met een half blikje, luidt het advies. De effecten van de GrassFed koffie kunnen voor beginners "zeer sterk" zijn.

De Bulletproof koffie is bedacht door de Amerikaan Dave Asprey. Door deze koffie zou je urenlang geconcentreerd blijven, hongergevoelens onderdrukken en zo zou de boterkoffie ook helpen bij het afvallen.

Masterstudent Zain Habib Alhini ontdekte dat honing nog effectiever kan zijn bij het bestrijden van schimmelinfecties dan bestaande antischimmelbehandelingen. Zain is een van de eerste studenten die het nieuwe vak Medical Mycology volgde aan de Universiteit van Manchester. Medische Mycologie houdt zich bezig met ziekteverwekkende schimmels. Volgens Malcom Richardson, hoogleraar Medical Mycology, wordt honing al sinds mensenheugenis gebruikt voor de behandeling van ziekten.

Zain onderzocht de geneeskrachtige werking van een specifieke biologisch gemanipuleerde honing, Surgihoney. Ze ontdekte dat de moleculen met actieve zuurstof in deze honing in staat waren door de 'biofilms' (laagjes micro-organismen) van de schimmel Fusarium heen te breken. Fusarium is een veel voorkomende schimmel op planten en in de bodem en kan ernstige infecties veroorzaken bij verzwakte mensen, met blindheid en zelfs de dood tot gevolg. "Chronische infecties, zoals bij niet-helende wonden maken ongeveer 60-80% van de besmettelijke ziekten uit en de manier waarop schimmels deze wonden binnendringen wordt in verband gebracht met het gebruik van breedspectrum-antibiotica", zegt Zain. De honing bleek zelfs al in lage concentraties effectief.

In het kader van de steeds verder oprukkende antibioticaresistentie is het belang van nieuwe en alternatieve behandelmethoden, als aanvulling op de echte antibiotica, niet te onderschatten.

De Ierse voedingsmiddelenfabrikanten hebben er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de Ieren aanmerkelijk minder zout, suiker en vet binnengekregen hebben met hun eten, door hun producten aan te passen.

De hoeveelheid zout verminderde met 37%, suiker met 14%, het aantal calorieën met 12% en vet met 10%. Dat blijkt uit een onderzoek naar 600 producten van Ierlands 14 grootste levensmiddelenfabrikanten. Het onderzoek liep gedurende 7 jaar en werd uitgevoerd door Food and Drink Industry Ireland (FDII) en analisten van Creme Global. De Food Safety Authority of Ireland (FSAI) steunde het onderzoek.

"We weten nu dat het mogelijk is de inspanningen van de voedingsmiddelenindustrie te kwantificeren en te beoordelen wat de impact is van productveranderingen ('reformulations') in wat consumenten binnenkrijgen aan 5 belangrijke nutriënten", zegt Conor McGauran, de projectleider van de studie.

Paul Kelly, directeur van de FDII: "De voedingsmiddelenfabrikanten hebben zich ingespannen om vet, verzadigd vet, suiker, zout en calorieën terug te brengen en zullen daarmee doorgaan, maar 'reformulation' is een complexe materie. Iedere productcategorie heeft zijn eigen uitdagingen. Vooruitgang is afhankelijk van nationale initiatieven, lokale consumentenvoorkeuren en lokale voedingspatronen. De focus moet liggen op het mogelijk maken van verdere reformulation binnen deze kaders en niet op standaard reductiedoelstellingen." Volgens Kelly is innovatie, inclusief het introduceren van nieuwe producten en varianten, de sleutel waar alles om draait om de specifieke uitdagingen van ieder land het hoofd te bieden.

"Dit soort analyse geeft aan hoe belangrijk het is dat alle partijen unilateraal samenwerken. Eén bedrijf dat probeert de impact van zijn productaanpassingen te berekenen heeft geen effect op wat mensen eten, ongeacht de grootte van zijn marktaandeel in zijn sector. Pas wanneer alle partijen hun data combineren, begin je te zien wat de verschuivingen zijn in de hoeveelheden nutriënten die consumenten binnenkrijgen", zegt McGauran. "Dit [rapport] is een schitterend uitgangspunt".

Nederland loopt fors achter op het buitenland voor wat betreft het aandeel van horeca in winkelcentra. Succesvolle winkelcentra hebben een groter aandeel food, een medisch cluster, multiculturele winkelformules en een link met online bestellen via een Pick-Up Point. Dat zei Jaap Blokhuis, CEO van Multi, tijdens een congres over vernieuwingen in winkelvastgoed. Blokhuis voorspelt dat food zich in hoog tempo ontwikkelt tot de belangrijkste trekker in een winkelcentrum.

"Probeer maar eens in Hoog Catharijne in Utrecht in een behoorlijk restaurant af te spreken", aldus Blokhuis. In Azië is het aandeel food in winkelcentra nu al 30 tot 35%. "Dat is een onderdeel dat niet wordt aangetast door online retailing." Blokhuis voorspelt dat er de komende jaren een compleet nieuw arsenaal aan horecaformules in winkelcentra ontstaat. Het geluid dat ‘food’ in brede zin, ofwel dagelijkse boodschappen en horeca, zich tot de trekker in een winkelcentrum ontwikkelt, was in meerdere toonaarden te horen tijdens het congres.

Blokhuis uitte zich optimistisch over de kansen voor fysieke winkels. Het kost online retailers steeds meer geld om bovenaan Google-zoekresultaten te komen. "Er komt een moment dat Google minder interessant is dan de fysieke winkel om je producten te marketen", zei Blokhuis. Mede daarom openen steeds meer online retailers ook fysieke winkels.

Supermarktketen Jumbo roept een aantal gerookte zalmproducten terug omdat daarin de listeriabacterie is aangetroffen. Dat meldt de NVWA. Listeria is een bacterie die een voedselinfectie kan veroorzaken.

Klanten kunnen de betreffende producten (zalmsnippers 150 gr, plakjes met houdbaarheidsdata tot 23, 25, 26 februari en 1 maart) terugbrengen en krijgen dan hun geld terug. Hoewel er relatief kleine hoeveelheden listeriabacteriën zijn aangetroffen, kunnen consumenten de zalm beter niet eten. "Alle andere zalmproducten zijn wel veilig", aldus een Jumbo-woordvoerder.

Begin deze maand rapporteerde Omroep Gelderland op grond van eigen onderzoek dat toezichthouder NVWA bij de leverancier van Jumbo-zalm, Van Wijnen, al meerdere keren listeria-problemen had geconstateerd zonder dat dat tot maatregelen leidde. Deze week stond een herinspectie op stapel.

De verkoop van gebotteld water, kant-en-klaar koffiedranken en energie- en sportdranken groeit sterk. Consumenten mijden koolzuurhoudende frisdranken en vooral de light versies daarvan.

Uit resultaten van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de afgelopen 12 weken de omzet van light dranken in de VS daalde met 5,3% (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar) en verkoopvolumes afnamen met 7,3%. De omzet van Pepsi Light daalde zelfs met 8,4 %, het verkoopvolume liep 9,8% terug. De omzet van gesuikerde koolzuurhoudende frisdranken steeg licht met 1,5% maar het volume daalde met 1,1%. Gekoeld sap groeide 1% in omzet maar nam ook af in volume (-0,4%).

In tegenstelling tot deze dalende trends steeg de omzet van gebotteld water juist met 8,9% en het verkoopvolume met 9,3%. De omzet uit kant-en-klaar koffiedranken steeg met maar liefst 19,3% (volume +15,1%). De omzet uit energiedranken groeide met 9,9% (volume +5,2%). De omzet uit sportdranken steeg met 5,7% (volume +5,2%).

Ben je geïnteresseerd in wat deze dalende en stijgende trends betekenen voor de toekomst van al deze drankcategorieën en het potentieel van nieuwe dranken? Registreer je dan voor de Beverage Innovation Summit op 18 februari van FoodNavigator. Dit is een gratis toegankelijk online evenement waar topmanagers van verschillende drankconcerns en experts van Euromonitor, Canadean en Kroger deze vraag zullen bespreken.

'Choco' hoeft geen chocolade noch palmolie te bevatten, zegt de Belgische rechter.

Nutella-producent Ferrero diende een klacht in tegen winkelketen Delhaize. De Italianen vonden het niet kunnen dat Delhaize een hazelnootpasta van het huismerk 'choco' noemt, ook al zit er... geen chocolade in. De Brusselse handelsrechtbank stelde de beroemde chocoladepastafabrikant echter in het ongelijk.

Delhaize gebruikt 'choco' enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en insinueert nergens dat chocolade een ingrediënt is. Daarenboven, zo oordeelde de rechtbank, is het gebruik van het woord 'choco' niet wettelijk gereglementeerd. De benaming geeft met andere woorden duidelijk aan hoe het product smaakt: naar choco, dus.

Ook voor een tweede klacht tegen Delhaize ving Ferrero bot. Ferrero klaagde dat Delhaize in zijn reclames uitpakt met het feit dat zijn hazelnootpasta geen palmolie bevat, wat die duurzamer, gezonder en minder vet zou maken dan de traditionele smeerpasta's. Volgens Ferrero richt Delhaize zich met dergelijke claims tegen Nutella. De rechter oordeelde dat niet bewezen.

Europa is een nieuwe koepelorganisatie rijker. Agroecology Europe zet zich in voor het verspreiden van het gedachtengoed van de agro-ecologie en wil dit hoog op de Europese duurzaamheidsagenda zetten. Doel van deze organisatie is wetenschap, landbouwpraktijk en sociale bewegingen rondom agro-ecologie verbinden en kennisuitwisseling stimuleren.

Eind vorige maand legden 19 experts op het gebied van agro-ecologie, uit 10 verschillende landen, de naam, visie, doelstellingen en organisatiestructuur vast. Alain Peeters, nu directeur van het Waalse onderzoekscentrum RHEA wordt de secretaris van Agroecology Europe. Het hoofdkantoor komt in België. Onder de oprichters is ook Jeroen Groot van de vakgroep Farming System Ecology van de Wageningen Universiteit.

Volgens Peeters onderscheidt agro-ecologie zich van andere landbouwpraktijken door een holistische benadering. Agro-ecologie behelst zowel techniek, wetenschap als een sociale beweging en wint steeds meer aan belang. Het eerste agro-ecologisch onderzoek dateert uit de jaren negentig, in Centraal- en Zuid-Amerika. Daar bestaat ook al een vergelijkbare koepelorganisatie, SOCLA. Naar verwachting wordt in de komende maanden ook in Noord-Amerika een soortgelijke koepelorganisatie opgericht.

PostNL is van plan ondernemers met een postpunt in hun winkel minder te gaan betalen voor de afhandeling van pakketjes. De ondernemers, zo'n 2.300 supermarkten en andere winkels waar klanten pakketjes kunnen afhalen en versturen, zijn 'woedend'.

Volgens PostNL daalt de vergoeding per 1 juli met zo'n 25% naar een 'marktconforme vergoeding'. De branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire retailers) sloeg zelf aan het rekenen en stelt dat de winkeliers er 30 tot 40% op achteruit gaan. De VVP vreest dat vooral winkeliers die weinig pakketjes afhandelen de dupe worden van de maatregel. Voor PostNL zou het efficiënter zijn alleen nog bij grote afhaallocaties langs te rijden. "Voor veel winkeliers zal het niet meer rendabel zijn om hun servicepunt nog operationeel te houden. Het vergt een enorme capaciteit van winkel en personeel, en als dat niet opweegt, voorspel ik dat veel winkels zullen stoppen met hun postpunt", zegt Gert Koudijs van de VVP.

PostNL herkent zich niet in de bezwaren. "Ondernemers krijgen door de pakketjes ook extra klanten in hun winkel. Die doen dan ook sneller en makkelijker andere aankopen", aldus een woordvoerder.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Cécile Janssen

Eindredacteur / eigenaar, Foodlog

Likes vandaag

Edwin Heijdra

Agrarisch and More.

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag