De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

-----------

FL 1. Wakker Dier hernieuwt actie tegen stalmelk in Leerdammer en Maaslander
Wakker Dier start vandaag met een radiocommercial waarin zij consumenten voorlicht over de ‘foute kazen’ van Maaslander en Leerdammer. Onder ‘foute kaas’ verstaat Wakker Dier kaas waar (deels) stalmelk in zit: melk van koeien die nooit buiten komen. Deze radiospot is onderdeel van de campagne tegen stalmelk in kaas die afgelopen zomer is gestart. Zo’n 30 procent van alle Nederlandse melkkoeien staat het hele jaar door op stal en experts vrezen dat dit percentage nog verder zal stijgen. Dit is slecht voor de koe en voor de consument, want die ziet koeien graag in de wei. Toch ligt stalmelk in de winkel, vaak in de vorm van kaas. Daarom roept Wakker Dier consumenten op om Maaslander en Leerdammer aan te spreken op de stalmelk in hun kaas en ondertussen te kiezen voor kaas die wél volledig is gemaakt van weidemelk. Maaslander zou 20% stalmelk bevatten, Leerdammer 33%. De percentages zijn afkomstig van de producenten zelf, Westland uit Huizen en de Bel Groep uit Leerdam.

FL 2. Rusland aast op Nederlandse agrarische kennis
Sinds Rusland de grenzen sloot voor agrarische producten uit de EU en VS, werkt het land in hoog tempo aan het verhogen van de eigen binnenlandse productie. Daarvoor heeft Rusland behoefte aan buitenlandse investeringen en know-how. Die is in Nederland, agriland bij uitstek, ruimschoots aanwezig. Rusland blijkt ruimte, sociale voorzieningen en financiële ondersteuning te bieden voor onder meer 'Nederlandse kassenbouwers, kaasmakers, groentetelers, plantveredelaars en zelfs 'gewone boeren', schreef het FD recent. De NOS laat een aantal van de pioniers aan het woord in een reportage getiteld 'Rusland zoekt Nederlandse hulp bij voedselproductie'. Zowel de Russische als Nederlandse overheden blijken de initiatieven te ondersteunen, al wordt "vanwege de internationale spanningen met Rusland met dit soort handelscontracten niet nadrukkelijk de publiciteit gezocht."
Nederlandse techniek vindt zijn weg naar Rusland. De producten hoeven hier niet meer te worden geproduceerd.

FL 3. Britse jagers botsen over gezondheidsrisico's loodhagel
In Groot-Brittannië is een van overheidswege ingesteld onderzoek naar de schadelijke gezondheids- en milieueffecten van loodhagel uitgelopen op grote ruzie tussen de leden van de onderzoeksgroep. De helft van de deelnemers in de Lead Ammunition Group heeft zich gedistantieerd van de eindconclusies, meldt The Telegraph. De overblijvende leden hebben het rapport voorgelegd aan de opdrachtgevers en hun conclusies openbaar gemaakt. Die liegen er niet om. Zo zouden 10.000 kinderen risico lopen op hersenbeschadigingen en andere gezondheidsproblemen door loodvergiftiging omdat ze regelmatig wild eten. Ook tienduizenden volwassenen zouden negatieve gevolgen ondervinden. Drie organisaties hebben zich teruggetrokken omdat ze vinden dat de conclusies niet op 'gegrond wetenschappelijk bewijs' berusten. Het ingediende rapport eindigt met de aanbeveling alle loodhoudende ammunitie uit te faseren om de gezondheidsproblemen te ondervangen. Die beperken zich niet tot mensen; van de 6.000 ton loodhagel die jaarlijks verschoten wordt, komt zeker 2.000 ton in de bodem en het water terecht, waar ook dieren er de schadelijke gevolgen van ondervinden.

FL 4. Nutricia verdubbelt Nutrilon-levering aan Nederland
Met ingang van vandaag gaat Nutricia flink meer babymelkpoeder produceren. Een nieuwe productielijn in Duitsland levert dagelijks 150.000 extra pakken Nutrilon af, ofwel 50 miljoen pakken per jaar. Door de capaciteitsuitbreiding verdubbelt de aanvoer naar de Nederlandse consument, bevestigt Nutricia in diverse media.
De vraag naar Nutrilon is sinds een voedselveiligheidsschandaal met babymelkpoeder in China explosief gestegen. Babymelkpoeder is dit jaar zelfs het belangrijkste exportproduct naar China geworden. Veel Chinezen blijken lokaal babymelkpoeder niet te vertrouwen en geven de voorkeur aan het Nederlandse Nutrilon. Via allerlei kanalen kopen en versturen handelaren, familie en kennissen het 'echte' melkpoeder. De afgelopen jaren leidde dat er toe dat Nederlandse klanten nog wel eens mis grepen. Supermarkten en drogisterijketens hebben daarom regels ingesteld om het aantal pakken per klant te beperken. Aan die beperkingen zal overigens nog niet meteen een einde komen, verwacht Nutricia. "In China worden ieder jaar zeventien miljoen kinderen geboren. We weten niet wanneer hun ouders weer Chinese babyvoeding gaan vertrouwen. Het is een enorme markt. Een kleine verschuiving heeft voor ons al grote gevolgen", aldus Nutricia. Nutricia heeft € 200 miljoen geïnvesteerd in de totale uitbreiding.

FL 5. 'Tasjestaks' zorgt voor 'chaos' in Engelse supers
De vorige week in Engeland ingevoerde toeslag van 5 pence op een plastic draagtasje zorgt voor 'chaos', stelt de DailyMail. Klanten, ketens en cassières interpreteren de regels verschillend. Daardoor moeten klanten soms 'verplicht' een tasje afrekenen terwijl ze helemaal geen tasje willen hebben. Of ze krijgen geen tasje, waar dat volgens de regels wel zou moeten, bijvoorbeeld om rauw vlees in te doen. In sommige gevallen nemen de klanten uit protest de winkelmandjes of wagentjes mee naar huis.
Voor klanten die gewend zijn hun boodschappen online te bestellen bij Tesco, Asda en Sainsbury's, kan de nieuwe regel onvoordelig uitpakken. Deze supers rekenen standaard een flat fee van 40 pence (€ 0,54) per bestelling, ongeacht het aantal daadwerkelijk gebruikte tasjes. Daarmee is een gezin dat iedere week zijn boodschappen laat bezorgen, zo al £20 per jaar kwijt aan 'tasjesgeld'. Andere supers hanteren alternatieve regelingen, van 'statiegeld' voor weer ingeleverde tasjes tot de optie helemaal zonder tasjes geleverd te krijgen. De maatregel werd eerder ingevoerd in andere delen van Groot-Brittannië en leidt tot een aanzienlijke besparing in plastic afval.

FL 6. Tony’s Chocolonely, Willem & Drees en de Vegetarische Slager in Duurzame 100
In de Duurzame 100 van het dagblad Trouw komen ook een aantal spelers uit de foodsector voor, meldt Distrifood. De hoogst genoteerde, op nummer 9, is Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely, het bedrijf van de 'slaafvrije chocolade’. Volgens de jury weet hij duurzaamheid onder de aandacht te brengen van grote groepen consumenten. Op nummers 12 en 34 staan respectievelijk Willem Treep en Drees Peter van den Bosch, van Willem & Drees. Trouw meldt: “De jury waardeert het dat deze ondernemers er in slagen om met een helder en simpel concept biologische teelt dichtbij de consument te brengen”. Op nummer 49 staat Jaap Korteweg, oprichter van de Vegetarische Slager. De omzet van zijn ‘plantenslagerij’ verdubbelt jaarlijks sinds de oprichting in 2007. Voor voedselfabrikanten en retailers is er in de Duurzame 100 plek voor Paul Polman van Unilever (20), Erik Does van Ekoplaza (48) en Koos Bakker van Estafette (73). Sjoerd van de Wouw van voedselwaakhond foodwatch staat op de 80e plaats.

FL 7. Londen snoept New York primeur eerste ‘Food Museum’ af
Na 10 jaar plannen en fondsen werven opent op 28 oktober opent het eerste ‘Museum of food and drink’ (Mofad) in Brooklyn, New York, meldt The Guardian. Hoewel, het eerste? Vijf dagen voor het museum in New York de deuren opent, gaat het ‘British Museum of Food’ (BMoF) van start in Borough Market, Londen. Sam Bompass, chefkok en initiatiefnemer van het Britse museum, zegt: “Het past helemaal in de tijdsgeest, we wisten dat we het nu moesten doen”. Het BMoF richt zich op de ‘geschiedenis, evolutie, wetenschap, sociologie en kunst van voeding’. Het BMoF zich vooral op interactie met de bezoekers om zo een veelgebruikte informatiebron te worden. Het Mofad is twee keer zo groot en heeft als missie om mensen te inspireren na te denken over wat we eten en drinken en waarom. Hoewel de onderlinge rivaliteit rondom de 'primeur' nog wel even zal blijven spelen, ziet Bompass ook mogelijkheden: “Wellicht kunnen we in de toekomst samenwerken en gezamenlijk tentoonstellingen organiseren”.

FL 8. Japans foodfestival wil toeristen lokken met walvisvlees
In Ebisu, een district van Tokyo, is een foodfestival van start gegaan dat met culinaire hoogstandjes met walvisvlees toeristen hoopt te lokken. Tijdens het festival bieden zo'n 30 restaurants het controversiële walvisvlees aan. Het vlees komt van dieren die 'gevangen worden om wetenschappelijke gegevens te verzamelen'. Japan is een van de weinige landen ter wereld die nog walvissen jagen. Het is in Japan overigens de normaalste zaak van de wereld dat het vlees van deze dieren op tafel belandt. De Japan Whaling Association gaf het festival haar zegen. Toeristen staan nog niet te dringen om van het donkere vlees te smullen, aldus Phys.org. Sommigen zeggen zelfs dat het walvisfestival, dat nog tot 18 oktober duurt, een reden is om Ebisu helemaal te mijden.

FL 9. Tesco betaalt eventueel prijsverschil direct terug
De Britse supermarktketen Tesco zet een nieuwe stap in de prijzenoorlog met zijn concurrenten, aldus Bloomberg. Tesco betaalt voortaan een eventueel verschil in prijs met andere grote supermarkten direct bij de kassa uit. Tot op heden krijgen klanten vouchers die bij een volgend bezoek ingewisseld kunnen worden. De directe verrekening bij de kassa is sneller, gemakkelijker en volgens een analist een heuse 'game changer'. Bij het betalen vergelijkt het systeem de prijzen met die van Tesco's concurrenten Sainsbury, Wal-Mart, Asda en Morrison, ook voor aanbiedingen. Lidl en Aldi worden niet in de vergelijking meegenomen. Het nieuwe cash-systeem werkt voorlopig alleen bij de grotere winkels en bij online bestellingen.

FL 10. Commotie over Albert Heijns bestekset ter waarde van 11.000 euro
Bij Albert Heijn kunnen klanten tot eind februari zegels sparen voor een bestekset. Eén van de klanten van de Zaanse super heeft op Facebook een bericht geplaatst met de berekening dat een volledige bestekset 11.000 euro kost. “Naast maandelijkse uitgaven van 2750 euro aan boodschappen moet er nog ruim 120 euro bij worden betaald bij de aanschaf”, stelt de berichtschrijfster. Het bericht heeft al tienduizenden likes en is een paar duizend keer gedeeld. De reacties zijn divers.
Albert Heijn reageert bewust niet op het bericht, schrijft het AD. Els van Dijk, woordvoerder van Albert Heijn laat weten: “Op iedere actie is wel kritiek. Een reactie van ons heeft geen toegevoegde waarde. We zien al veel variatie in de reacties van andere klanten”. Ze benadrukt dat de winkelwaarde van het luxe bestek hoger ligt dan die van andere acties en dat de actie daarom ook vier weken langer duurt dan normaal.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'TODAYS NEWS', Jeff Walker
Dit artikel afdrukken