11 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De EU en Nederland zijn blij met het nog aanhoudende tekort aan varkens in China. Daardoor kan ons overaanbod wegvloeien. De VS zijn echter een goedkoper producerende kaper op de kust. Het land exporteerde afgelopen mei 8% meer varkensvlees naar China dan in mei 2015. Daarmee lopen de VS snel in op de export van Europees varkensvlees buiten de EU. Omdat de Amerikanen denken dat China zijn tekort aan eigen varkensvlees snel zal oplossen, zetten de VS verder in op goedkope varkensvleesexport naar de wereldmarkt. Ze maken meer vlees omdat de VS door schaliegas minder (voer)gewassen tot energie vergisten. Wegens te hoge inkoopprijzen, maakte De Nederlandse slachter Vion vandaag bekend minder te slachten.

Aanstaande zondag vindt het eerste 'Nutellafestival' plaats in Amsterdam, de stad die volgens de NRC zucht onder de vele Nutellashops. Liefhebbers van chocola in het algemeen en Nutella in het bijzonder kunnen tijdens Festella "op wel honderd verschillende manieren smullen van Nutella". Behalve genieten van de meest ondenkbare chocoladecreaties (chocopizza? chocokebab?) kun je ook chocolade-activiteiten ondernemen. Denk aan een chocoladebad, chocoworstelen of speeddaten met chocola.
Op Facebook hebben ruim 8.600 mensen aangegeven Festella te willen bezoeken; meer dan 34.000 mensen hebben interesse.

De Nederlandse Varkenshouders Vakbond (NVV) ergert zich aan onjuiste berichtgeving over de Nederlandse varkenshouderij. Regelmatig zal de organisatie een factsheet presenteren met de volgens haar correcte gegevens. De eerste verscheen vandaag: Factsheet_varkenshouderij_juli_2016.pdf

Discountsuper Lidl verkoopt als eerste Duitse supermarktketen dagverse melk met het certificaat 'Ohne Gentechnik'. Dit officiële logo betekent dat de Milbona-huismelk afkomstig is van koeien die GM-vrij voer voorgezet krijgen. Op termijn zullen ook de kaas en houdbare melk GM-vrij zijn.
De melkveehouders die overstappen op (duurder) GM-vrij voer, krijgen voor hun melk een hogere prijs. Hoeveel dat is, laat Lidl in het midden. De consumentenprijs blijft gelijk.
In Duitsland zijn inmiddels al zo'n 4.000 levensmiddelen 'Ohne Gentechnik' te koop bij ketens als Rewe, Aldi en Netto. Teelt van GM-gewassen is in Duitsland verboden.

Vanaf vandaag komt Wakker Dier weer op de televisie met spotjes tegen het 'gestunt met dierenleed' door supermarktketens Albert Heijn en Emté. Zij deden het afgelopen kwartaal de meeste aanbiedingen voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk ('kiloknaller'). Albert Heijn stuntte 403 keer; Emté 278 keer. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Gemiddeld stuntten de andere supers het afgelopen kwartaal 196 met keurmerkloos vlees. Supermarktketen Plus had de meeste aanbiedingen van vlees met 2 of 3 sterren Beter Leven Keurmerk.
Wakker Dier stuurt aan op een 'kiloknallervrije folder' door achterlopende supermarkten aan te jagen en voorlopers te complimenteren.

Stichting Varkens in Nood klaagt in een 'unieke procedure namens de varkens' supermarktketen Dirk aan. Directeur Hans Baaij: "Wij maken gebruik van dezelfde optie als de stichting Urgenda toen die procedeerde namens het klimaat".
Varkens in Nood eist dat Dirk stopt met de verkoop van 'onrechtmatige geproduceerd varkensvlees'. In 2011 was Dirk de eerste die beloofde te stoppen met varkensvlees zonder keurmerk, maar anno 2016 is dat voor slechts 46% waargemaakt.
In een reactie zegt Dirk dat al zijn vlees aan de wettelijke normen voldoet. De zaak dient op 27 juli.

Nederlanders zitten dagelijks gemiddeld 8,7 uur. Door school, computergebruik en online-gedrag zitten jongeren (12 tot 20 jaar) gemiddeld 10,4 uur per dag.
Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vandaag op basis van nieuwe cijfers van de Leefstijlmonitor 2015. De zitcijfers resulteren uit schattingen door respondenten. Kinderen (4-12) zitten met 7,3 uur per dag het minst. In het weekeinde beweegt iedereen meer dan doordeweeks. Ouderen (65-80) zitten echter de hele week door 7,5 uur per dag.
Veel zitten leidt volgens wetenschappelijke inzichten tot overgewicht, diabetes II en vervroegde sterfte, ook bij compenserende beweging.

Milieu Centraal ontwikkelde een beoordelingssystematiek voor de tientallen duurzame keurmerken op voedselproducten. Omdat veel mensen de weg kwijt raken in het 'oerwoud' aan keurmerken, stelde de voorlichtingsorganisatie op basis van een 'stakeholderdialoog met overheid, wetenschap, bedrijfsleven en maatschappelijk middenveld' een eenduidige ordeningsystematiek op. Met de methodiek zijn keurmerken per thema (milieu, dierenwelzijn, sociale aspecten) te beoordelen. De keurmerken met de hoogste scores op de aspecten 'ambitieniveau op duurzaamheid', 'transparantie' en 'betrouwbaarheid' zijn 'solide', en kunnen bij de presentatie van de ordeningsresultaten dit najaar rekenen op positieve aandacht, aldus Milieu Centraal.

Het eten van meer groente en fruit zorgt voor een geluksgevoel. Mensen die eerst niet of nauwelijks groente en fruit aten en vervolgens acht porties per dag, blijken gelukkiger. Uit nieuw onderzoek zou blijken dat het vergelijkbaar is met het vinden van werk na een periode van werkloosheid. Deze verandering treedt op binnen 24 maanden. Ook bij mensen die al groente en fruit eten, lijkt iedere extra portie - tot een maximum van 8 - het geluksgevoel te vergroten. Volgens de onderzoekers verbetert het eten van groente en fruit vooral ons humeur, maar is dat reeds voldoende reden om het te promoten.

De Australische Commissie voor Concurrentie en Consumenten (ACCC) heeft Unilever beboet met 10.800 Australische dollar wegens het gebruik van een neplogo met het opschrift 'goedgekeurd voor schoolkantines' op ijs. Het bedrijf wekt volgens de ACCC valselijk de indrukt dat zijn Paddle Pop-ijsjes gezond genoeg zijn om op scholen te verkopen. "Dat is niet het geval", luidt het oordeel. Unilever heeft verklaard het neplogo niet meer te zullen gebruiken.
Het gebruikte logo lijkt op 'the thick', een Vinkje-achtig symbool dat consumenten op een gezonde keuze attendeert.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Frits van der Schans

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Bennie Stevelink

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Alisha Teerink

Redactie Foodlog

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag