Kort 10 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook reageerders direct oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Mediawijsheid2014 - persconferentie kinderen - 039', Mediawijzer.net

In Frankrijk zijn verschillende projecten opgezet om coöperatieve supermarkten op te zetten, waarbij klanten kunnen meehelpen om lagere prijzen te realiseren dan in de gebruikelijke detailhandel. Het concept komt overwaaien uit de VS, zo meldt RetailDetail.

In Parijs, Toulouse en Lille staan projecten op de rol. Het project in Parijs kreeg de naam The Wolf. Het is een idee van twee Amerikaanse ondernemers. Er zou al een huurcontract getekend voor een pand van 1.500 vierkante meter en ongeveer 1.500 mensen hebben al ingetekend om deel te nemen aan het project. Deze zomer moet de coöperatieve supermarkt zijn deuren openen.

Albert Heijn laat vanaf nu zijn maaltijdbox, de Allerhande Box, gratis afhalen in de winkels, meldt Distrifood. De supermarktketen maakte dat vandaag via een filmpje bekend. Volgende week deelt AH coupons uit bij de kassa om klanten op de nieuwe ophaalmogelijkheid te wijzen.

Albert Heijn begon eind augustus met de Allerhande Box, in antwoord op het succes van maaltijdboxenleveranciers zoals HelloFresh en Marley Spoon. Tot nu toe kon de klant de Box alleen maar thuis laten bezorgen. Dat was dan overigens wel gratis. Vanaf nu kunnen klanten er ook voor kiezen de box in een filiaal op te halen, er worden dan geen servicekosten in rekening gebracht. De box is gewoon bij de balie af te halen, tijdens de openingstijden van de gekozen winkel. Wel is de leveringstijd een dag langer dan bij thuisbezorging: 5 in plaats van 4 dagen.

Alleen de bestelde Allerhande box is overal af te halen; zijn er nog andere boodschappen besteld, dan moet de klant naar een Pick Up Point, laat Albert Heijn weten.

In België begint vandaag de 'bewustwordingscampagne' 40 Dagen Zonder Vlees. De vijfde editie overtreft alle voorgaande in aantallen deelnemers. Al bijna 80.000 mensen hebben zich aangemeld om door 40 dagen lang minder vis en vlees te eten de ecologische voetafdruk van België aanzienlijk te verminderen. De Belgische media besteden volop aandacht aan de campagne met tips, recepten of achtergronden.

Vorig jaar stonden bij de campagne een groot aantal BV's (Bekende Vlamingen) centraal, dit jaar doen 20 politici voor het oog van de natie mee. Zij - en alle andere deelnemers - krijgen de komende 40 dagen alle hulp van de supermarkten. Die brengen hun assortiment plantaardige alternatieven extra onder de aandacht.

Zo verwacht Delhaize de komende dagen een stijging van 30% in de verkoop van vegetarische producten. Ook de rest van het jaar neemt de verkoop van vegetarische producten geleidelijk aan toe, als gevolg van het feit dat steeds meer Belgen 'flexitariër' worden en één of meer keren per week het vlees laten staan. Nieuwe producten helpen daarbij een handje.
Carrefour België introduceert deze week een nieuw, 100% vegetarisch assortiment onder de naam Carrefour Veggie. In eerste instantie gaat het om 5 diepvriesproducten, later komen er ook producten op de slagerijafdeling te liggen. De Veggie-lijn werd eerder al in Frankrijk gelanceerd.
Colruyt vestigt deze week de aandacht op het vegetarische assortiment in de folder. Daarmee wil de super vooral inspiratie bieden. Colruyt-dochter Bio-Planet is partner van de campagne.

Met ingang van komend leerjaar kunnen voedselondernemers in spé terecht bij de Engelstalige opleiding Food Entrepreneurship. De opleiding is ontwikkeld door CAH Vilentum Hogeschool en de Youth Food Movement, de jeugdafdeling van Slow Food. Tijdens de eenjarige bachelor krijgen studenten een 'interdisciplinaire kijk op het veranderlijke voedsellandschap', starten ze hun eigen food business en leren ze 'hoe je anno 2016 zo good, clean en fair mogelijk zaken kunt doen'.

In het persbericht schrijven de nieuwe voedselonderwijsaanbieders: We eten allemaal. Voedsel is heel dichtbij, maar tegelijkertijd een van de meest complexe onderwerpen die je kunt aansnijden, dat raakvlakken heeft met vrijwel alle maatschappelijke en ecologische thema’s van deze tijd. Trends volgen elkaar in rap tempo op, en data en technologie bieden nieuwe mogelijkheden voor onze voedselvoorziening. Om deze veranderingen bij te houden moet ook het voedselonderwijs gaan veranderen.

Joszi Smeets, directeur YFM, pleitte er eerder voor dat het groene onderwijs zich meer op duurzaamheid en ondernemerschap moet richten. "In Nederland ontbreekt het aan een ondernemend ecosysteem terwijl we een leidend kenniscentrum zijn voor agrarische innovatie. We moeten de boot niet missen!" Tim Menger, Hoofd Internationale opleiding CAH Vilentum, sluit daarbij aan: "Actiebereidheid handen en voeten geven, richting geven aan verandering in de manier waarop we met voedsel omgaan, en de overgang maken naar verantwoord en eerlijk ondernemen. Zoeken naar voedsel met identiteit en waarde. Dat zijn vanuit de hogeschool gezien de drijfveren van een opleiding waarin entrepreneurs de praktijk koppelen aan de grotere theorie. De samenwerking met YFM is daarin erg belangrijk, door hun netwerk aan de opleiding te verbinden krijgen studenten echt een kijkje in de keuken van de meest innovatieve voedselondernemers van dit moment."

"Op internationaal vlak gaat het merendeel van de aandacht op dit moment naar vluchtelingen en terreur waardoor de droogte en de honger in ontwikkelingslanden genegeerd wordt", citeert Knack journalist en columnist Geoffrey Johnston. Johnston stelt aan de orde dat op dit moment ruim 29 miljoen mensen in het zuiden van Afrika honger lijden. In NewsMonkey is zelfs sprake van 39 miljoen mensen.

Zelfs in het relatief welvarende Zuid-Afrika moet de regering maatregelen nemen. De maïsoogst valt 30% lager uit dan in 2014, en de regering moet 6 miljoen ton maïs importeren om een hongersnood te voorkomen.
In Ethiopië dreigt de ergste droogte in 50 jaar tot een hongersnood te leiden die 10 tot 15 miljoen mensen het leven kan kosten. Op dit moment zijn er volgens de NGO Save the Children al 400.000 kinderen acuut ondervoed. In buurland Zuid-Soedan hebben nu al 2,8 miljoen mensen (voedsel)hulp nodig, terwijl het oogstseizoen net ten einde loopt. "Als er nu al schaarste is, wordt dat straks, in het komende magere seizoen (tussen april en juli), nog veel erger", zegt Unicef.
In Zimbabwe kampen 2,5 miljoen mensen met voedseltekorten. In verschillende regio's is de noodtoestand uitgeroepen. Vandaag doet het land, voorheen de 'graanschuur van Afrika', een oproep voor $1,5 miljard (€1,4 miljard) steun, schrijft The Guardian.

El Niño veroorzaakt hardere windstromingen rond de evenaar en een sterkere opwarming van het zeewater in de Stille Oceaan dan normaal. Dat leidt ertoe dat het in het westen harder gaat regenen (met overstromingen tot gevolg) en het in het oosten juist droger wordt. In de landen ten zuiden van de Sahara gaan mensen bij voedseltekorten over op 'negatieve overlevingsstrategieën' zoals nog maar 1 keer per dag eten of de kinderen van school halen om ze te laten werken. Ook bieden vrouwen seks in ruil voor materiële goederen en verkopen boeren hun in principe waardevolle kuddedieren voor een schijntje. Verschillende NGO's luiden de noodklok; deze door het weer veroorzaakte crisis is erger dan de droogte van 1984, maar staat in de schaduw van andere conflicten en met name de huidige vluchtelingencrisis.

De afdeling allergologie van het Erasmus MC krijgt €1 miljoen subsidie van technologiestichting STW voor onderzoek naar koemelkallergie. Universitair docent en projectleider Nicolette de Jong vertelt dat koemelkallergie bij kinderen wordt onderschat. Deze allergie, die steeds vaker voorkomt bij kinderen, leidt tot huidklachten, maar ook tot een verstoorde nachtrust, groei- en ontwikkelingsachterstanden.

Uitgangspunt van het onderzoek is dat volledig weglaten van voedingsmiddelen niet altijd de oplossing voor een koemelkallergie is. Op dit moment is de gangbare aanpak om kinderen met koemelkallergie alleen speciale koemelkvrije producten te geven. Ze groeien uiteindelijk binnen binnen twee à drie jaar over hun allergie heen. Deze periode valt te verkorten door de allergene eiwitten, in bewerkte vorm, toch aan het kind te geven. Daarom werkt De Jong samen met FrieslandCampina aan een additief voor hypo-allergene babymelk. De subsidie maakt het mogelijk in augustus met testen van het product bij kleine kinderen te beginnen. In samenwerking met consultatiebureaus volgt het onderzoeksteam gedurende 2 jaar 300 kinderen van 0 tot 2 jaar.

Wageningen Universiteit is ook betrokken bij het onderzoek. De universiteit onderzoekt welke verwerkingsmethoden van koemelkeiwitten verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van de koemelkallergie en welke eiwitten juist zorgen voor een minder heftige reactie op koemelk.

De Japanse Asahi Group is voornemens Grolsch en Peroni over te nemen van SABMiller. Dat meldt de Japanse zakenkrant Nikkei. Asahi zou meer dan 400 miljard yen, $3,5 miljard, over hebben voor de beide biermerken.

Asahi is de grootste bierbrouwer van Japan en heeft in zijn thuismarkt 38% marktaandeel. Omdat de bierverkopen in Japan teruglopen door een krimpende bevolking en toenemende populariteit van andere dranken zoals wijn, zoekt Asahi groei buiten de grenzen. Als de deal doorgaat, is het de grootste buitenlandse overname van Asahi tot zover. Asahi's concurrenten zijn de binnenlandse marktleider al voorgegaan met grote overnames in het buitenland. Zo nam drankenconcern Suntory in 2014 Jim Beam over voor $16,3 miljard en investeerde bierbrouwer Kirin in Braziliaanse en Maleisisch bierbrouwers.

SABMiller zette Grolsch en Peroni eind vorig jaar te koop, om mededingingsbezwaren bij de voorgenomen megafusie met AB InBev weg te nemen. Bij de eerder genoemde kandidaten voor het Nederlandse en Italiaanse biermerken waren investeerders als KKR en EQT, en drankenconcerns als Thai Beverage en San Miguel.

Heineken boekte over 2015 €2,05 miljard nettowinst, 16% hoger dan in 2014 toen de bierbrouwer uitkwam op €1,76 miljard. De omzet nam met 6,5% toe naar €20,51 miljard. Heineken slaagde er in het afgelopen jaar op eigen kracht 2,3% meer bier te verkopen (in 2014 was dat 1,9%). Het bedrijf realiseerde de hogere omzet en winst dankzij extra investeringen in de merken, aanhoudende innovatie en kostenbeheersing, liet topman Jean-François van Boxmeer weten bij de presentatie van de cijfers. Zo opende Heineken brouwerijen in Myanmar, Oost-Timor, Mexico, Brazilië en vergrootte het concern de brouwcapaciteit in Ethiopië.

In Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika wordt meer Heineken gedronken. Rusland, Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika blijven lastig voor Heineken. In olieproducerende landen als Rusland en Nigeria zorgt de fors gedaalde olieprijs voor minder bierverkopen. In andere landen krijgt Heineken te maken met concurrentie van kleinere brouwers die met bijzondere bieren marktaandeel van de grote bierproducenten afknabbelen. Om de Voor nieuwe groei opende Heineken brouwerijen in Myanmar, Oost-Timor, Mexico, Brazilië en vergrootte de brouwcapaciteit in Ethiopië.

Voor 2016 voorziet de nu nog derde brouwer ter wereld voortzetting van de groei, al is er sprake van een "in toenemende mate uitdagende externe omgeving".

In de na-oorlogse jaren vingen Japanse walvisvaarders in een jaar tot 24.000 walvissen. Het land at voor een groot deel van de reuzenvissen. Vlees was synoniem met walvis.

Het eten van walvis zou een Japanse traditie zijn. De BBC zocht uit waarom de prijzen van walvisvlees niet stijgen, terwijl de schaarste inmiddels groot is. Het antwoord is prozaisch: omdat Japanners vlees lekkerder vinden en dat in grote aantallen vanuit met name de VS kunnen importeren. De gemiddelde consumptie aan walvisvlees bedraagt nog slechts zo'n 30 gram per gemiddelde Japanner per jaar.

Niettemin blijft Japan walvissen vangen. Volgens de documentaire heeft dat alles te maken met de Japanse schaamtecultuur. Er bestaat een forse bureaucratie met banen, budgetten en carrières rond de walvisvangst. Het zou een schande zijn en ervaren worden als een nederlaag om die zomaar te stoppen, hoewel waarschijnlijk maar bitter weinig Japanners de smaak van walvisvlees zouden missen, suggereert de BBC.

Hiske Versprille, culinair recensent van Het Parool, schrijft deze week in haar rubriek Proefwerk over het nieuwe Viscafé De Gouden Hoek in Amsterdam. Het viscafé biedt eenvoudige gerechten van bijvangst, volgens Versprille een uitstekende manier om de prijs laag en de kwaliteit hoog te houden.

Versprille schrijft: "Het is me altijd een raadsel geweest waarom het iconische Britse gerecht fish & chips in Nederland nooit een steviger voet aan de grond heeft gekregen." Daar is sinds kort een einde aan gekomen. De Gouden Hoek legt zich namelijk toe op 'dit mooie gerecht'. "Wat de zaak extra sympathiek maakt, is dat ze wat de vis betreft bijna volledig werken met bijvangst: leverancier Nico Waasdorp uit IJmuiden komt elke dag de vissen brengen die, naast de zogenoemde 'doelsoorten' (meestal zijn dit schol en tong) in de netten van Noordzeevissers zijn binnengehaald. Welke vis door het beslag wordt gehaald kan dan ook van dag tot dag verschillen: van kabeljauw en griet tot minder gangbare soorten als hondshaai, zeepaling, mul en wijting. Deze nauwe samenwerking met de leverancier is niet alleen een slimme manier om de prijs laag te houden, maar zet daarbij prachtige vissoorten op de kaart waarvoor in Nederland ten onrechte maar zeer weinig markt is."

Het fish & chips-avontuur bevalt goed. "Beide vissen zijn zeer vers en hebben een perfecte garing, waarbij het visvlees in mooie glanzende lamellen uiteenvalt." De bijgerechten zijn smakelijk en eigenlijk valt alleen het slappe stokbrood tegen. Versprille besluit: "Wat een uitstekend idee, wat een uitstekende plek en wat een ongelooflijk goede prijzen: hulde."

Dat zegt boerenvoorman Hans Huijbers van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO). In een uitgebreid gesprek met Désirée Crommelin legt hij uit hoe de toekomst van het boeren in Nederland ziet. Het nieuwe boeren is volgens Huijbers een geleidelijke transitie van het gangbare intensieve lineaire boeren naar de circulaire landbouw.

Het besef dat de land- en tuinbouw, zoals we die nu kennen aan de ecologische grenzen raken en daar zelf last van krijgen, motiveert hem om verder dan vandaag over oplossingen na te denken. Die liggen volgens hem voor het oprapen. Niet alleen raken de grondstoffen voor het gangbare boeren op, ook vragen bodemgezondheid, water- en luchtvervuiling dringend een andere aanpak. De rol van de boer wordt veelzijdiger in werkzaamheden en inkomsten, zo stelt Huijbers. De nieuwe boer wordt onder druk van eisen uit de markt, regelgeving en vooral vanuit zijn eigen intrinsieke motivatie, een innovatieve duurzame landbouwer. De nieuwe boer werkt aan bioversiteit, is energieleverancier, water-, natuur- en landschapsbeheerder, zorgverlener en/of campinghouder is. “De essentie voor mij is de relatie tussen boer en consument te herstellen, zodat stadjers weer weten waar hun voedsel vandaan komt en we als boer weer trots zijn op ons vak.” Het interview geeft de complete visie van koeienboer Huijbers voor zijn collega-boeren in Nederland.

In navolging van de vele maaltijdboxen, is nu ook een fruitbox. De bedenkers bieden een oplossing voor het feit dat de gemiddelde Nederlander nog altijd niet genoeg fruit eet. De aanbevolen twee stuks fruit per dag wordt maar door 5% van de Nederlanders gehaald. Met de Fruitbox kan iedereen voortaan vers, gevarieerd en voldoende fruit voor een week thuis afgeleverd krijgen - afgestemd op het aantal mensen in je huishouden, of op je werk.

"Fruit.nl werkt uitsluitend met fruit van de allerbeste kwaliteit en merken, het is verser dan het fruit van de supermarkt en de bezorging (t.w.v. €6,95) met PostNL is gratis. Er zijn geen tussenschakels”, aldus de initiatiefnemers.

Om de fruitbox te bestellen, ga je naar fruit.nl. Daar kies je het gewenste formaat box, van 20 tot 65 porties, en het aflevermoment. De fruitbox bestaat uit minimaal 7 soorten (seizoens)fruit en een exotische verrassing. Er is al een fruitbox vanaf €15,95 en het abonnement is wekelijks opzegbaar.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Peter Jens

food- en agri-economie

Likes vandaag

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Marijn Raeven

Animaties

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag