10 jan in de Media

Welkom!

Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kost je maar €5,- per maand. Dan krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events en toegang tot exclusieve content.

Word lid!
  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Marokko en Egypte hebben in de eerste helft van 2016 respectievelijk 13 en 10% meer kilo's groente naar de EU geëxporteerd dan in 2015. Dat meldt Boerderij. Opgeteld verzorgen beide landen 45% van de groente-importen van de EU. Met name Marokkaanse tomaten bepalen dat volume. Ook Marokkaanse snijbonen blijken een belangrijk EU-importproduct. Ook vanuit Turkije importeert de EU een groeiend volume. Opvallend zijn de leveranties van aardappelen uit dat land, die dit jaar stegen met bijna 30%. Traditionele teeltgebieden in Europa - het Westland in Nederland, Almeria in Spanje, Bretagne in Frankrijk - ervaren de importen als lastige prijsconcurrentie. Bij het stijgende importvolume daalden de prijzen.

In 2015 gooiden de Britten £13 miljard aan voedsel weg. Dat blijkt uit cijfers van Wrap. Per huishouden komt dit neer op £470 aan voedselverspilling. Door stijgende voedselprijzen en betere houdbaarheidsindicaties gooiden Britten tussen 2007 en 2012 wel 21% minder voedsel weg. Stijgende inkomens en dalende prijzen deden dat effect tussen 2012 en 2015 weer teniet. In 2015 belande 7,3 miljoen ton voedsel (2012: 7 miljoen ton) in de vuilnisbak; 4,4 miljoen ton daarvan was eetbaar. Volgens Wraps chief executive Marcus Gover moeten bedrijven, NGO's en activisten beter samenwerken om het gesignaleerde welvaartseffect tegen te gaan.

Het aantal restaurants groeide in 2016 met 5% tot ruim 15.750 zaken, bijna net zoveel als in 2010. Het aantal lunchrooms verdubbelde tot bijna 1.000 vestigingen. Het aantal bezorgrestaurants groeit eveneens door. Dat laat Datlinq, de database voor de horeca, zien. Het aantal selfservice-restaurants daalde met 25% in vergelijking met 2015, voornamelijk als gevolg van de sluiting van veel La Place-vestigingen. In kleine steden daalt het aantal bars en cafés. In grote steden neemt hun aantal juist weer toe. Het aantal cafetaria’s nam met 3% af. Het aantal koffiezaken steeg in 2016 met 13% en zal de komende jaren blijven toenemen.

Onderzoek van de bekende voedingspsycholoog Brian Wansink en zijn team toonde het al vaker aan. Speciaal servies (kleiner) en bestek (waarmee je minder kunt opscheppen) zijn een effectief hulpmiddel om volwassenen zelfs versneld te laten afvallen. Dat ontdekte nu ook de Medical Research Council in Cambridge. Tijdens een kleinschalig onderzoek moesten 29 obese volwassenen 2 weken lang speciaal servies en opscheplepels gebruiken. Na 2 weken bleek dat 27 deelnemers 1,7 kilo hadden verloren. Ook gingen ze door de keuze van servies en bestek meer groenten en minder chips en aardappelen eten.

Mensen tussen de 18 en 36 jaar eten het vaakst buitenshuis. Dat blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Circa 30% van de mensen in het leeftijdssegment 18-36 eet minimaal 1 keer per week in restaurants of eetcafés. Bij vijftigplussers stopt de meter op 10%. Jongeren besteden minder geld dan vijftigplussers als ze buiten de deur eten. Per keer besteden ze €19,42; vijftigplussers geven €30,66 uit. Jongeren zijn ook vaak te vinden in speciaalzaken, die een restaurant- en winkelfunctie combineren. Buiten de deur ontbijten wint aan populariteit; 20% van de jongeren zegt het weleens te doen.

Dat vindt de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC sprak zich uit over een klacht over Limoncellopudding, het voorlaatste Monatoetje van De Maand. Limoncello is een Italiaanse likeur met een alcoholpercentage van 25 à 30%. Door het prominente gebruik van limoncello op de verpakking wekte het toetje de verwachting dat er in ieder geval wat limoncello en alcohol in zou zitten. FrieslandCampina wijst erop slechts de smaak van limoncello te hebben willen imiteren en acht het onwaarschijnlijk dat consumenten een toetje met sterke drank verwachten. Het Monatoetje limoncello-pudding wordt inmiddels niet meer verkocht.

Onderzoek door de Universiteit van Toronto zet vraagtekens bij de effectiviteit van poeptransplantaties. De Canadezen vonden in een kleinschalig onderzoek nauwelijks verschil tussen de effectiviteit van een poeptransplantatie of een antibioticabehandeling. Bram Goorhuis van het AMC, in Nederland pleitbezorger van poeptransplantaties, reageert verbaasd: "Wij zien dat transplantatie succesvol is bij 80 tot 85 procent van de patiënten met terugkerende infecties. En antibiotica bij slechts 30 procent." Mogelijk verklaart de wijze van toediening het verschil: de Canadezen brachten de donorpoep via de anus in. Het AMC werkt met een neussonde die tot aan de darm doorloopt.

Nederland telt momenteel 5 bestaande foodhallen, 2 zitten in de pijplijn en geruchten gaan over een tweede in Eindhoven en een vierde in Amsterdam. Daarnaast zijn er talloze plekken "waar consumenten terecht kunnen voor versproducten en een maaltijd", schrijft RetailNews. De 'foodhalmania' is te danken aan consumenten die avontuurlijker willen eten en dat vaker buiten de deur doen. Vooral milennials zouden vallen voor de bijzondere eetbeleving die zogeheten Foodhallen bieden, zegt marktkenner Tony Wijntuin. Hij waarschuwt echter in één ademteug door dat 'Foodhalmoeheid' op de loer ligt. In gewone taal: als eetavontuur gewoon wordt, is de lol er snel af.

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws en de Kwestie binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Dick Veerman

In Frankrijk is het heel duidelijk te merken. Uitstekende producten. Soms minder goede. Ik kocht gisteren in Béziers (in de hypermoderne Lidl aldaar) wat we in Nederland vroeger wilde tomaten noemden, maar dan uit Marokko. Ik moet bekennen: zo goed heb ik ze uit NL nog niet gehad en zeker niet in januari. Uitstekende prijs ook. De Bretonse tomaten van Savéol kunnen daar niet tegenop.

Theo Jonkhart

Van dit laatste weinig gemerkt. Mischien in de andere EU landen?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Log nu in! Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.