Volgens Bastiaan Krips van Buro Benk maken marketeers onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die verpakkingen bieden om klanten in de winkel tot aankoop te verleiden. Wat hem betreft focussen marketeers te eenzijdig op marketing via media en verwaarlozen ze het ‘directe communicatiemoment’ in de winkel. Het product staat immers voor de neus van de klant in de winkel en moet daar gekocht worden.

Pernod Ricard
Buro Benk ontwikkelde voor drankproducent Pernod Ricard verpakkingen die wél vanaf het schap interacteren met de klant. Een voorbeeld hiervan is het zogeheten Value Added Pack voor The Glenlivet. Benk legt uit dat de gebruikersgroep bestaat uit mannen tussen de 40 en 65 jaar die van culinaire verrassingen houden. Daarom maakten ze een verpakking met een Haute Cuisine Card. Met deze kaart krijgt de koper 50% korting op het menu van een tweede gast bij restaurants die aangesloten zijn Châteaux et Résidence Gastronomiques.

Flikkerende bierflesjes
Benk is natuurlijk niet het enige buro dat de verpakking gebruik om ons te verleiden. Het merk Fred & Ed ontwikkelde ‘pratende' verpakkingen. Wie met een smartphone de verpakking scant, laat Fred & Ed tot leven komen in een animatiefilmpje. Heineken ontwikkelde zijn eigen verleidelijke actie met de ignite-bierflesjes. Als je 2 flesjes tegen elkaar aan stoot bij het proosten, geven de flesjes licht en in de disco flikkeren ze ritmisch mee met de house of hiphop.

Dit artikel afdrukken