RetailNews vat het grote artikel in de Telegraaf als volgt samen:

Met hun laagsteprijsgarantie zoeken supermarkten nog steeds naar goedkopere mogelijkheden
Supermarktketens die almaar lagere verkoopprijzen hanteren zijn de grote schuldige aan misstanden in de vleessector. “Met hun laagsteprijsgarantie zoeken supermarkten nog steeds naar goedkopere mogelijkheden”, stelt vleeshandelaar Jack van Messel in De Telegraaf.

Het gevecht om de laagste prijs zorgt dat handelaren en de vleessector ‘gekke dingen’ doen, aldus Van Messel. “Iedereen voelt zich in het nauw gedreven.” Retailers proberen volgens hem te voorkomen dat vlees een merkproduct wordt , omdat dat de prijs opdrijft. “Een generiek product, dus onder het eigen merk, is goedkoper.”

Ruim twee jaar na de zogenoemde paardenvleesaffaire is de vleessector echter wel degelijk veranderd, vindt Dick Veerman van voedselplatform Foodlog. Grote leveranciers nemen niet langer risico’s, omdat supermarkten dan geen vlees meer willen afnemen. “Voor mij staat eigenlijk als een paal boven water dat in het geval van vlees de markt zichzelf heeft gereinigd.”

Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben daarnaast hun inspecties uitgebreid en de grip op toeleveranciers vergroot. Jumbo heeft verder een eigen kip op de markt gebracht, zodat de keten volledig te beheersen is. Van Messel blijft echter sceptisch over de invloed van supermarkten in de branche. “De oorzaak van het paardenvleesschandaal is gewoon oplichting: de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Dat hele concept is gewoon niet mogelijk zonder te knoeien.”




Het paardenvleesschandaal, waarbij vooral paardenvlees met rundvlees werd gemengd, heeft voor zoveel schade gezorgd, dat supers volstrekt risicomijdend zijn geworden
De supers zijn boos op Zé. Ook de NVWA sprak zich in het artikel uit; een beetje meer in de richting van Veerman. "De NVWA beschikt nu over een uitgebreid pakket moderne data-analysetools. De komende tijd gaat de NVWA data-analyse verder versterken", zeg een zegsman. Toch vindt hij de veiligheid van vlees niet alleen een taak van de toezichthouder. "Het (proberen te) voorkomen van een zaak als de paardenvleesaffaire is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de sector zelf", vult de NVWA-woordvoerder nog aan. "Bijvoorbeeld door eisen te stellen aan de integriteit van toeleveranciers en hun producten.
Veerman ziet dat al gebeuren: "Iedereen die een naam, of beter een merknaam, te verliezen heeft, zorgt ervoor dat er geen gekke dingen worden gedaan. Dat kost je je kop. Niemand wil dat risico lopen. Daarvoor is er teveel gebeurd. Wie als grote professionele partij nu iets flikt, ligt er uit. Zo simpel is het. Geen supermarkt wil dan nog vlees van je. Het zijn dan ook de kleine rommelaartjes die wat tussendoor doen, die voor problemen zorgen. Het paardenvleesschandaal, waarbij vooral paardenvlees met rundvlees werd gemengd, heeft voor zoveel schade gezorgd, dat supers volstrekt risicomijdend zijn geworden."


We gaan kijken of het hier gaat gebeuren: wat hebben de supers, Zé en de NVWA hierover te zeggen in een openbare discussie waarin iedereen zich kan mengen?

Fotcocredits: Worstjes, beggs, screenshot Pressreader Telegraaf
Dit artikel afdrukken