Onder de kop 'Geef ze een patatje af en toe, niet alleen superfood' treedt vandaag Sandra Schrama van het Haagse Juliana Kinderziekenhuis in het Algemeen Dagblad naar buiten over de gevolgen van de gezondheidshypes in de pers.

'Niet meer ongesteld' door koolhydraatbeperking
De krant schrijft: Vlak voor kerst kreeg kinderarts Sandra Schrama van het Juliana Kinderziekenhuis er in 2,5 week tijd zelfs 7 nieuwe patiënten bij met klachten door ondervoeding. "Daar schrok ik zo van, dat ik besloot: we moeten wat doen.'' Dus wil ze nu haar verhaal vertellen.
En dat luidt: pas op met 'te gezonde' voeding. Aan de huidige gezondheidsrage kleven risico's, zegt ze. ,,Mensen schrappen steeds meer voedingsmiddelen van het menu: melk, brood, boter. Er blijft minder over dat je wel kunt eten. Te weinig voor een kind, dat in de groei is. Zeker als het ook nog veel sport.''


Het probleem zou vooral spelen bij hoger opgeleide ouders. Met name door de koolhydraatbeperkende trend in het nieuws over voeding en gezondheid krijgen kinderen problemen. Kinderen in de groei komen tekort. Schrama: "Ik zie soms meisjes van 17, die niet meer ongesteld worden. Ze zijn enorm bezorgd of ze straks kinderen kunnen krijgen.''

Linda de Mol schreef van de week: "meiden, zijn we niet doorgeslagen?" en poseerde uitdagend met een patatje mét.

linda_pat


Kindermarketing
Is het toeval dat deze week een alliantie tegen kindermarketing in volle hevigheid losging? Met als aangever Bart Combée van de Consumentenbond fileerde De Monitor van Teun van de Keuken de 'huichelaars' van de Voedingsmiddelenindustrie. Van de Keuken liet in een interview geen spaan heel van industrievertegenwoordiger Philip den Ouden. Op twitter werd Den Ouden afgebeeld met een lange Pinokkio-neus omdat hij beweert dat de industrie zich wel in acht neemt. Andere reacties, zelfs genuanceerde, op sociale media waren niet minder duidelijk:




kidsmarketingsvk


Toeval wil dat ik afgelopen zomer een debat mocht leiden waarin professor Jaap Seidell, lid van de alliantie van de Consumentenbond, diezelfde Philip den Ouden juist geen zware onvoldoende wilde geven voor de inspanningen van de voedingsmiddelenindustrie om mensen gezonder te laten eten. Een en ander ondanks aandringen en aanmoediging daartoe.

Ander toeval wil dat een antikoolhydraten-fundi afgelopen week Foodlog met geraas meende te moeten verlaten omdat hij het van Noord-Koreaanse praktijken vond getuigen dat zijn anticarbisme - ik introduceer bij deze het nieuwe woord - hier niet langer werd getolereerd. Foodlog kent gelukkig geen blinde groentenideoloog die denkt dat we alleen met rawfoods of gekookte groenten gezonde kinderen en mensen krijgen, maar het zou van hetzelfde laken een pak zijn.

Zijn de aanpak van kindermarketing en het opgekomen gezondheidsfundamentalisme rond eten een totaal ander onderwerp dan het probleem dat kinderarts Schrama signaleert? Ik geloof er geen fluit van.

18 maart Museum Boerhaave: een echt Nieuw Normaal?
Mij fascineert deze vraag: zou een echt Nieuw Normaal nog mogelijk zijn of kunnen we alleen nog maar communiceren in hypes en mediavermaak? Hypet Linda nu weer het patatje? We kennen inmiddels de gevolgen van beide kanten.

Op 18 maart organiseert Foodlog in het kader van tentoonstelling Foodtopia in Museum Boerhaave (Leiden, aanvang 19.30h) het Grote Superfoodsdebat.
Nadere communicatie daarover volgt maandag. Het onderwerp kon door de gebeurtenissen van afgelopen week niet mooier gepositioneerd worden, zoals mediastrategen en marketeers dat noemen.

Fotocredits: Giethoornse catamaran, d_vdm
Dit artikel afdrukken